Statut Zasadniczej Szkoły ZawodowejDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2006-06-21 12:13:53

                 

 

Wstęp

Statut opracowano na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jednolity : Dz.U z 1996r. Nr 67, poz. 329, z późniejszymi zmianami) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół Dz. U Nr 61 poz. 624 , rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002r. ( Dz. U. Nr 10, poz. 96 ) .

Ilekroć w Statucie oraz w załącznikach do Statutu , które stanowią jego integralne części , jest mowa o :

- Szkole – należy przez to rozumieć-

Zasadniczą Szkołę Zawodową w Pińczowie ,

- Ośrodku – należy przez to rozumieć-

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Pińczowie ,

- ustawie – należy przez to rozumieć- :

ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jednolity :

Dz. U Nr 67 z 1996r. , poz. 329 z późniejszymi zmianami ) ,

- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć- :

Powiat Pińczowski w Pińczowie

- organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć- :

Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach ,

- Statucie – należy przez to rozumieć- :

Statut Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Pińczowie ,

- rodzicach uczniów – należy przez to rozumieć-

również opiekunów prawnych .

                                                          Rozdział I

                            Nazwa Szkoły i informacje o Szkole

                                                           § 1

1.Szkoła nosi nazwę : Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Pińczowie.

ul. J. Piłsudskiego 14 , 28-400 Pińczów

2.Nazwa Szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być

używany skrót nazwy .

3.Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Pińczowski.  

 § 2

1.Szkoła jest placówką oświatową w rozumieniu art. 7 ustawy.

2.W Szkole kształci się absolwentów gimnazjum.

3.Szkoła jest tworzona dla młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim.

4.Czas trwania kształcenia w szkole wynosi 2 lub 3 lata , w zależności od długości

cyklu nauczania zawodu.

§ 3

Organem prowadzącym Szkołę jest Powiat Pińczowski.

 § 4

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.

§ 5

Szkoła mieści się w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Pińczowie ul. Piłsudskiego 14 i jest jego integralną częścią .

   

Rozdział II

                                                        Cele i zadania Szkoły

§ 6

1.Celem Szkoły jest :

1) realizacja zadań i celów wynikających z przepisów prawa określone w ustawie o Systemie Oświaty , uwzględniających Program Wychowawczy Szkoły oraz Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów , a także potrzeb środowiska , o których mowa w odrębnych przepisach,

2) wspomaganie ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenie pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego ,

3) zapewnienie uczniom , za pomocą specjalnych metod , pełnego rozwoju umysłowego, moralnego , emocjonalnego i fizycznego zgodnie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej ,a także zapewnienie opieki pedagogicznej i pełnego bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę ,

4) umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły,

5) umożliwienie uczniom rozwoju i zainteresowań przedmiotowych , artystycznych i sportowych,

6) przygotowanie do wykonania zawodu i integracji ze społeczeństwem ,

        7) indywidualizacja podejścia pedagogicznego i opiekuńczego w  stosunku każdego  ucznia,

     8) organizacja pomocy dla uczniów z rodzin patologicznych, znajdujących się w   trudnych warunkach .

 2.Podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych prowadzonych na terenie

Szkoły i poza nią pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo

uczniów ponoszą nauczyciele prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek

szkolnych – kierownik wycieczki wraz z opiekunami.

3.W czasie przerw międzylekcyjnych w szkole odpowiedzialność za zdrowie i

bezpieczeństwo uczniów ponoszą nauczyciele pełniący dyżur zgodnie z

harmonogramem opracowanym przez zastępcę dyrektora.

4.Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej ,

rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej w zakresie :

1) daleko idącej indywidualizacji nauczania,

2) korygowania nieprawidłowości rozwojowych ,

3) określenia i wyrównania braków programowych,

4) usprawniania i wzmożonego rozwijania funkcji mających wpływ na rozwój ucznia,

5) wyrabiania i utrwalenia umiejętności samodzielnego uczenia się ,

6) stosowania zasady zintegrowanego oddziaływania pedagogicznego .

 5.Szkoła organizuje specjalistyczną opiekę psychologiczno-pedagogiczną ,

zdrowotną i materialną poprzez :

1) zapewnienie uczniom stałego kontaktu z psychologiem i pedagogiem szkolnym, a także odpowiednimi poradniami,

2) objecie młodzieży w miarę możliwości organizacyjnych i finansowych Szkoły , specjalistyczną opieką lekarską ,

3) umożliwienie uczniom uczących się poza miejscem stałego zamieszkania korzystania z internatu i wyżywienia , a w uzasadnionych przypadkach stosowanie zniżek bądź zniesienia opłat dla uczniów najuboższych ( zasady korzystania z internatu określa Regulamin Internatu Specjalnego Ośrodka w Pińczowie.

6. Szkoła umożliwia rozwój zainteresowań uczniów , realizowanie

programów nauczania i wychowania poprzez :

1) tworzenie kół zainteresowań , organizacji uczniowskich , młodzieżowych i sportowych itp.: działających na terenie Szkoły z uwzględnieniem zainteresowań związanych ze zdobywaniem zawodu,

2) aktywny udział w konkursach , imprezach kulturalnych i sportowych organizowanych poza Szkołą

§ 7

1. Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej

jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu „ wychowawcą ”.

2.Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności

wychowawca prowadzi swój oddział w toku nauczania w klasach I – II lub I – III.

3.Rodzice i uczniowie mają możliwość wpływania na dobór lub zmianę

nauczyciela, któremu dyrektor Ośrodka planuje powierzyć lub powierzył

zadania wychowawcy w następujący sposób:

1) rodzice za pośrednictwem Rady Rodziców mogą występować do

dyrektora Ośrodka z umotywowanym wnioskiem o powierzenie

wychowawstwa wybranemu nauczycielowi, bądź zmianę wychowawcy,

2) uczniowie za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego Szkoły mogą

występować z wnioskiem , o którym mowa w pkt 1.

4. W przypadku wniosku uznanego za uzasadniony , dysponując odpowiednimi

możliwościami organizacyjnymi , dyrektor może powierzyć zadania

wychowawcy zgodnie z sugestiami wnioskodawcy (-ów ).

5. Dyrektor może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy również w

następujących przypadkach :

1) na umotywowany wniosek nauczyciela – dotychczasowego wychowawcy,

2) z własnej inicjatywy – na skutek stwierdzonych błędów

wychowawczych lub innych niedociągnięć w pracy wychowawcy .

6. Decyzje w sprawie zmiany wychowawcy dyrektor podejmuje w terminie

14 dni od złożenia wniosków , o których mowa w ust. 3, pkt 1 i 2 ,ust 6 ,pkt.1

7. Od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie do organu prowadzącego Szkołę

w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia przez dyrektora.

8. Zmiana wychowawcy następuje od pierwszego dnia następnego miesiąca , po

dacie podjęcia decyzji o zmianie wychowawcy przez dyrektora .   

§ 8

1.Zadania wychowawcze Szkoły oraz formy ich realizacji określają :

1) Program Wychowawczy uchwalony przez Radę Pedagogiczną po

zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego ,

2) wynikający z Programu Wychowawczego Harmonogram realizacji

zadań wychowawczych, aktualizowany na każdy rok szkolny – w

terminie do 30 września , stanowiący załącznik do tego Programu jego

uzupełnienie .

 § 9

1. Wiedza , umiejętności i zachowanie uczniów podlegają systematycznemu

ocenianiu przez nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów .

2. Ocenianie , o których mowa w ust. 1 jest prowadzone w formie bieżącego

oceniania przez cały rok szkolny oraz klasyfikacji śródrocznej - na

zakończenie I semestru , w styczniu każdego roku klasyfikacji rocznej -

na zakończenie roku szkolnego , w czerwcu każdego roku.

3. Szczególne zasady systemu oceniania , klasyfikacji i promocji uczniów ,

w tym skalę ocen , określa Rada Pedagogiczna w formie „ Regulaminu

Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania , Klasyfikacji i Promocji uczniów

Szkoły Zawodowej Specjalnej w Pińczowie , stanowiący załącznik do

Statutu.

                                                 Rozdział III

Organy Szkoły oraz ich zadania.

                                                      §10

1.Organami Szkoły są :

1.Dyrektor Ośrodka

2.Rada Pedagogiczna

3.Rada Rodziców

4.Samorząd Uczniowski

2. Organa szkoły mają swobodę działania i podejmowania uchwał i decyzji w

granicach swoich kompetencji określonych ustawą o Systemie Oświaty i

Statutem Szkoły.

3.Dyrektor zapewnia bieżącą wymianą informacji pomiędzy organami szkoły   

§ 11

1.Do obowiązków dyrektora należy :

Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej .

1) kierowanie działalnością Szkoły oraz reprezentowanie jej na

zewnątrz,

2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stworzenie warunków ich harmonijnego

rozwoju psychofizycznego,

4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji ,

5) w zakresie realizacji procedury awansu zawodowego nauczycieli :

a. przyjmowanie wniosków o rozpoczęcie odpowiedniego stażu w

związku z ubieganiem się o kolejny stopień awansu

zawodowego nauczycieli zatrudnionych w Szkole,

b. przydzielenie opiekunów stażu nauczycielom stażystom i nauczycielom

kontraktowym,

c. zatwierdzenie planów rozwoju zawodowego nauczycieli,

d. zapewnienie prawidłowego przebiegu stażu zawodowego nauczycieli,

e. ocenianie dorobku zawodowego za okres stażu zawodowego,

f. powoływanie komisji kwalifikacyjnych dla nauczycieli stażystów,

g. uczestniczenie w pracach komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych.

6) skreślenie ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w Statucie , na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej , po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego ,

7) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym i ponoszenie wszelkiej odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

8) organizowanie administracyjnej , finansowej i gospodarczej obsługi Szkoły , w tym nadzór nad prawidłowością prowadzenia wszelkiej dokumentacji zgodnie z przepisami oraz właściwe jej zabezpieczenie,

9) wyrażanie zgody na podjęcie na terenie Szkoły działalności przez organizacje młodzieżowe ,

10) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.

2.Dyrektor kieruje pracą zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie

będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach :

1)zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły

2)oceniania pracy nauczycieli i innych pracowników Szkoły,

3)przyznawanie nagród oraz wymierzania kar porządkowych

nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły, zgodnie z Kodeksem Pracy,

4) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej

w sprawach odznaczeń , nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz

innych pracowników Szkoły.

3.Dyrektor odpowiada w szczególności za :

1)zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki w Szkole i poza

nią – podczas form pracy organizowanych przez Szkołę , a także za stan

sanitarny i ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych ,

2)opracowanie dokumentów programowo - organizacyjnych Szkoły ,w tym:

a) arkusza organizacyjnego Szkoły,

b) planu nadzoru,

c) przydziału czynności dla nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami

3) zgodność funkcjonowania Szkoły z właściwymi przepisami prawa i

niniejszego Statutu.

4. Dyrektor współpracuje z innymi organami Szkoły :

1) Radą Pedagogiczną ,

2) z Samorządem Uczniowskim,

3) z Radą Rodziców, zapewniając im wpływ na działalność Szkoły.

5. W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni z urzędu

wicedyrektor lub osoba wyznaczona przez dyrektora. Przekazanie obowiązków

osobie wyznaczonej musi mieć formę pisemną.

6. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego , może tworzyć dodatkowe

stanowiska kierownicze.

 § 12

1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna , która jest kolegialnym organem Szkoły .

2. Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w

Szkole , bez względu na wymiar czasu pracy.

3. Zadania, uprawnienia oraz organizację i strukturę Rady Pedagogicznej określa

zatwierdzony przez Radę Regulamin Rady Pedagogicznej Szkoły

Zawodowej Specjalnej w Pińczowie , stanowiący załącznik do niniejszego

Statutu.

 § 13

1.Rodzice uczniów Szkoły maja prawo do wyłonienia swojej reprezentacji –

Rady Rodziców działającej przy Szkole.

2.Do głównych celów działalności Rady Rodziców należą:

1) reprezentowanie ogółu rodziców uczniów Szkoły wobec pozostałych jej

organów oraz poza Szkołą,

2) współdziałanie z innymi organami Szkoły ,

3) podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej

działalności Szkoły,

4) działanie na rzecz realizacji opiekuńczo-wychowawczej funkcji Szkoły.

3.Zadania , uprawnienia oraz organizację i strukturę Rady Rodziców

określa zatwierdzony przez tą Radę Regulamin Rady Rodziców przy Szkole

Zawodowej Specjalnej w Pińczowie , stanowiący załącznik do Statutu.

§ 14

1. W Szkole działa samorząd Uczniowski , który reprezentuje ogół uczniów.

2. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu

uczniów.

3.Do głównych celów działalności Samorządu Uczniowskiego Szkoły należą :

1) reprezentowanie uczniów Szkoły wobec pozostałych jej organów oraz

poza Szkołą ,

2) przedstawienie wniosków i opinii Radzie Pedagogicznej oraz

dyrektorowi we wszystkich sprawach dotyczących Szkoły na wniosek

tych organów lub z własnej inicjatywy.

4.Zasady wybierania i działania oraz zadania poszczególnych organów Samorządu określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Pińczowie , stanowiący załącznik do Statutu. Zapisy i ustalenia Regulaminu nie mogą być sprzeczne ze Statutem. 

                                                 § 15

 Zasady współdziałania organów Szkoły :

1. Wszystkie organy działają na rzecz Szkoły i dla jej dobra , przyjmując zasadę

współpracy i nieingerencji w swoje kompetencje .

2.Wszystkie organy Szkoły obowiązane są do wzajemnego informowania się o

planowanych lub podjętych działaniach i decyzjach w terminie 14 dni od daty

ich podjęcia.

3.Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i

wychowania dzieci.

W ramach tego współdziałania rodzice mają prawo do :

1) znajomości Programu Wychowawczego Szkoły,

2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania

uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,

3) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swoich dzieci ,

ich zachowania , postępów i przyczyn trudności w nauce , jeśli takie

występują,

4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego

kształcenia swych dzieci,

5) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny

opinii na temat pracy Szkoły - na wniosek tych organów lub z własnej

inicjatywy,

6)udział w stałych spotkaniach z nauczycielami w celu wymiany informacji

oraz dyskusji na tematy wychowawcze.

4. Rodzice i uczniowie poprzez swoje reprezentacje mogą przedstawić wnioski i

opinie dyrektorowi i Radzie pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej.

5.Wnioski i opinie , o których mowa w ust. 4 , powinny być rozpatrzone na

najbliższych posiedzeniach zainteresowanych organów ,a w szczególnie

uzasadnionych przypadkach , wymagających podjęcia szybkiej decyzji ,

w terminie 7 dni .

6. Ustala się następujący tryb odwoławczy podmiotów Szkoły : uczniów,

rodziców uczniów i nauczycieli , od uchwał i decyzji :

1) Rady Pedagogicznej , Rady Rodziców lub Samorządu Uczniowskiego -

do dyrektora – w terminie 7 dni od podjęcia decyzji przez wymienione

organy,

2) dyrektora – w spawach administracyjnych i organizacyjno - finansowych

do organu prowadzącego , a w sprawach pedagogicznych do organu

sprawującego nadzór pedagogiczny, z jednoczesnym poinformowaniem

organu prowadzącego – w terminie 14 dni od podjęcia decyzji przez

dyrektora .

7. W sprawach spornych wynikłych pomiędzy nauczycielami i uczniami rozstrzygają :

1) wychowawca klasy – w stosunku do nauczycieli uczących w danej klasie,

2) dyrektor – w stosunku do wychowawców i nauczycieli zatrudnionych w Szkole.

8.Odwołania od rozstrzygnięcia dyrektora Szkoły mogą być wnoszone do organu

prowadzącego Szkołę w terminie 14 dni od daty powiadomienia o

rozstrzygnięciu dyrektora.

9.W sprawach spornych wynikłych pomiędzy nauczycielami :

1) rozstrzyga dyrektor – w terminie 7 dni od przyjęcia informacji o sporze ,

2) w przypadkach nie rozstrzygnięcia sporu - na wniosek dyrektora , lub w

przypadku niesatysfakcjonującego nauczycieli rozstrzygnięcia ,dyrektor –

na wniosek zainteresowanych nauczycieli , wszczyna postępowanie

wyjaśniające Rada Pedagogiczna, proponując rozstrzygnięcie sporu nie

później niż przed upływem 14 dni od przyjęcia wniosku.

10.Po rozstrzygnięciu Rady Pedagogicznej może być wniesione odwołanie do

organu prowadzącego Szkołę – w terminie 14 dni od dnia wydania

rozstrzygnięcia.

11.Spór między dyrektorem Szkoły a nauczycielami rozpatruje :

1) w I instancji – Rada Pedagogiczna,

2) w II instancji – na pisemny wniosek jednej ze stron , w terminie 14 dni od

dnia wydania rozstrzygnięcia w I instancji – organ prowadzący Szkołę.

12.Postępowanie w sprawach sporów wynikłych pomiędzy rodzicami a

nauczycielami :

1) w I instancji prowadzi dyrektor Szkoły – w terminie 7 dni od przyjęcia

informacji o sporze,

2) w II instancji – rozpatruje powołana przez dyrektora Szkoły wspólna

komisja Rady pedagogicznej i Rady Rodziców , w skład której wchodzi po 3

 przedstawicieli tych Rad.

13. Rozstrzygnięcie sporu przez komisję następuje w drodze głosowania jawnego

w terminie 14 dni od dnia rozstrzygnięcia zaproponowanego przez dyrektora Szkoły.

14. W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu stronom przysługuje , w terminie 2

tygodni od przyjęcia rozstrzygnięcia przez komisję , prawo wniesienia

odwołania do organu prowadzącego Szkołę .

ROZDZIAŁ IV

                                               Organizacja Szkoły

§ 16

Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych , przerw świątecznych , ferii zimowych i letnich określają przepisy dotyczące organizacji roku szkolnego. 

§ 17

Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza w szkole odbywa się :

1. Na zajęciach dydaktycznych w Szkole.

2. W grupach wychowawczych w internacie.

3.Na innych zajęciach , które mogą zostać utworzone zgodnie z przepisami prawa.

§ 18

1.Szczegółową organizację nauczania , wychowania i opieki w danym roku

szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły, opracowany przez dyrektora, z

uwzględnieniem szkolnego planu nauczania , o którym mowa w przepisach w

sprawie ramowych planów nauczania oraz planu finansowego Szkoły – w

terminie do 30 kwietnia każdego roku, zaopiniowany przez organ sprawujący

nadzór pedagogiczny i zatwierdzony przez organ prowadzący Szkołę – do dnia

30 maja danego roku.

2.W arkuszu organizacji umieszcza się w szczególności : liczbę pracowników

szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę

godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez

organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin przydzielonych dla

poszczególnych nauczycieli.

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego dyrektor szkoły ,

z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy , ustala tygodniowy

rozkład zajęć określających organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych

zajęć edukacyjnych.

 § 19

1.Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów, którzy

w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich

przedmiotów obowiązkowych , określonych planem nauczania, dopuszczonym

do użytku szkolnego.

2.Liczba uczniów w utworzonych oddziałach powinna wynosić : 10 – 16.

3. W uzasadnionych przypadkach , za zgodą organu prowadzącego Szkołę ,

liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust . 2.

§ 20

Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone

w systemie klasowo – lekcyjnym. 

§ 21

Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w innym wymiarze , nie dłuższym jednak niż 60 minut , zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 18 , ust. 3

 § 22

1. Niektóre obowiązkowe zajęcia edukacyjne , w szczególności zajęcia

fakultatywne , praktyczna nauka zawodu , elementu informatyki oraz koła

zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone w

grupach .

2.Liczba uczniów w grupie na zajęciach nie może być niższa niż 8 osób.

§ 23

1. Szkoła realizuje plany, programy nauczania odpowiedniej szkoły

ogólnodostępnej adaptowane przez Radę Pedagogiczną w stosunku do

możliwości psychofizycznych.

2.Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego , stanowiące realizację

podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla Szkoły

Zawodowej , są organizowane w oddziałach , z zastrzeżeniem ust. 3.

3.Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego , stanowiące realizację

podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach, są

organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych .

4.W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach

kształcenia zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek

organizacyjnych.

                                                                     § 24

Szkoła prowadzi bibliotekę , z której mogą korzystać uczniowie , ich rodzice oraz pracownicy Szkoły. Organizację biblioteki oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa Regulamin Biblioteki. 

Rozdział V

Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły.

§ 25

1.W Szkole zatrudnia się nauczycieli zgodnie z potrzebami kadrowymi

wynikającymi z arkusza organizacyjnego zatwierdzonego przez organ

prowadzący.

2.Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1,

określają odrębne przepisy.

§ 26

Do zadań zatrudnionych w Szkole nauczycieli należy w szczególności :

1.Systematyczna realizacja programów nauczania , wychowania i opieki w

przydzielonych klasach .

2.Doskonalenie własnej wiedzy merytorycznej i umiejętności dydaktycznych

poprzez podejmowanie różnych form doskonalenia zawodowego.

3.Udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w

oparciu o rozpoznanie przyczyn tych niepowodzeń oraz potrzeb i możliwości

uczniów.

4.Obserwowanie , analizowanie i wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów

rozwijanie ich zdolności i zainteresowań poprzez poznawanie ich cech

osobowych oraz udzielanie im wszechstronnej pomocy.

5.Prwidłowe organizowanie przebiegu procesu dydaktycznego , w tym efektywne

wykorzystanie czasu lekcji i pomocy dydaktycznych.

6.Wzbogacanie własnego warsztatu pracy dydaktycznej i wychowawczej ,

wnioskowanie o jego wzbogacanie lub modernizację do dyrektora Ośrodka ,

dbałość o pomoce dydaktyczne , sprzęt i pomieszczenia szkolne .

7.Prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej –

dzienników lekcyjnych , arkuszy ocen , świadectw szkolnych i innych

dokumentów.

8.Bezstronne , obiektywne i systematyczne ocenianie , podmiotowe i

sprawiedliwe traktowanie uczniów oraz indywidualne podejście do każdego

ucznia.

9. Informowanie uczniów co najmniej na miesiąc przed śródrocznym ( rocznym )

klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej o przewidywanym dla

nich niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych ( rocznych ) :

nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów są obowiązani

powiadomić uczniów ustnie, a wychowawcy klas – rodziców uczniów

w formie pisemnej.

10. W zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny nauki i pracy :

1) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez

Szkołę i przerwach między zajęciami,

2) niezwłoczne zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zagrożeń mogących

spowodować wypadek lub przynieść szkodę zdrowiu uczniów i własnemu

nauczycielowi,

3) przerwanie zajęć, gdy stan miejsca , w którym prowadzone są zajęcia ,

zagraża uczniom, pracownikom, lub innym osobom,

4) natychmiastowe udzielenie lub zapewnienie uczniom pierwszej pomocy i

dalszej opieki w razie nieszczęśliwego wypadku oraz niezwłoczne

powiadomienie o wypadku dyrektora lub osoby zastępującej go ,

5) kontrolowanie przestrzegania przez uczniów obowiązujących w Szkole

regulaminów oraz dyscypliny podczas zajęć szkolnych , ćwiczeń i prac,

6) włączanie uczniów do drobnych prac mających na celu poprawę stanu

bezpieczeństwa i higieny oraz estetyki w Szkole i jej otoczeniu.§ 27

Dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli określa się następujący zakres uprawnień

1.Decydowanie w sprawie doboru metod, form organizacyjnych , podręczników

i środków dydaktycznych stosowanych w swojej pracy dydaktyczno –

wychowawczej i opiekuńczej.

2.Decydowanie o doborze , grupowaniu czy eksponowaniu treści programowych

oraz tematyce zawartej w planach kół zainteresowań.

3.Decydowanie o bieżących , semestralnych i rocznych ocenach postępów w

nauce uczonych przez siebie uczniów.

4.Wniskowanie w sprawach nagród , wyróżnień oraz kar regulaminowych dla

swoich uczniów.

5.Ustalenie zasad pracy domowej ze swojego przedmiotu oraz zasad jej oceny ,

postępowania w przypadku niewykonania przez uczniów pracy domowej.§ 28

Zatrudnieni w Szkole nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za :

1. Jakość i wyniki swojej pracy dydaktyczno wychowawczej i opiekuńczej.

2. Bezpieczeństwo powierzonych opiece uczniów w Szkole i na zajęciach

organizowanych przez Szkołę oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia

obowiązków w tym zakresie.

3.Stan warsztatu pracy , sprzętów i urządzeń oraz przydzielonych im środków

dydaktycznych.

4.Zniszczenie lub stratę majątku i wyposażenia Szkoły przydzielonego im przez

dyrektora Szkoły , a wynikające z nieporządku , braku nadzoru i zabezpieczenia.

                                                §29

1. Dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli , którym przydzielono wychowawstwo,

określa się następujący zakres zadań wychowawczo – opiekuńczych :

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia

się oraz przygotowania do życia w rodzinie, zespole i społeczeństwie,

2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w

zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności

szkolnej,

4) wprowadzenie form samowychowania i rozwijanie samorządności,

5) wspólnie z uczniami planowanie i organizowanie różnych form życia

zespołowego, rozwijających osobowość ucznia i integrujących zespół

uczniowski,

6) ustalanie tematyki i form zajęć na godziny do dyspozycji wychowawcy,

7) ścisła współpraca z rodzicami uczniów, klasową Radą Rodziców w celu:

a) lepszego poznania i ustalenia potrzeb wychowawczo – opiekuńczych ich

dzieci,

b) wspierania rodziców i okazywania pomocy w ich działaniach

wychowawczych wobec dzieci,

c) uzyskiwanie od rodziców wsparcia i pomocy we własnych działaniach

wychowawczych nauczycieli,

d) uaktywniania rodziców w zakresie pracy programowej i organizacyjnej

klasy i Szkoły,

8) informacje w formie pisemnej rodziców uczniów co najmniej na miesiąc

przed śródrocznym ( rocznym ) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady

Pedagogicznej o przewidywanych dla nich niedostatecznych ocenach

klasyfikacyjnych śródrocznych ( rocznych ),

9) prowadzenie – uzgodnionej z dyrektorem – korespondencji z rodzicami

uczniów ,

10) organizacja klasowych zebrań rodziców ( wywiadówek ),

11) rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach szkolnych , dociekanie

przyczyn absencji .

2.Pracujący w Szkole nauczyciele – wychowawcy mają prawo do :

1)uzyskania pomocy merytorycznej i metodycznej oraz psychologiczno –

pedagogicznej ze strony :

a) dyrektora Ośrodka ,

b) organ sprawujący nadzór pedagogiczny ,

c) doradców metodycznych,

d) poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pińczowie

2) podejmowania decyzji wspólnie z Samorządem Uczniowskim i rodzicami

uczniów o planie i programie działań wychowawczych na rok szkolny i

dłuższe okresy pracy ,

3)ustalenia na podstawie regulaminu , oceny zachowania swoich uczniów,

4)ustanawiania wspólnie z rodzicami i uczniami własnych form nagradzania

motywujących uczniów do lepszej nauki i większej aktywności w innych

dziedzinach życia szkolnego.

3.Nauczyciel – wychowawca ponosi odpowiedzialność taką samą , jak każdy

nauczyciel oraz dodatkowo odpowiada za :

1) integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu

wychowawczego klasy i Szkoły,

2) poziom opieki i pomocy indywidualnej udzielonej swoim wychowankom

będącym w trudnej sytuacji szkolnej lub życiowej

3) prawidłowość dokumentacji uczniowskiej klasy , której jest wychowawcą,

4) dostosowanie własnych form realizacji zadań do wielu uczniów , ich

potrzeb oraz warunków środowiskowych Szkoły.

                                                      § 30

1.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół , którego

zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu

programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz programu nauczania

z zakresu kształcenia w danym profilu.

2.Dyrektor lub nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły

przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

3.Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora , na wniosek zespołu ,

przewodniczący , który ponosi odpowiedzialność za opracowanie

szczegółowego programu pracy zespołu.

 

                                                 Rozdział VI

Uczniowie Szkoły

§ 31

1.Do Szkoły przyjmowani są uczniowie , którzy :

a) ukończyli gimnazjum,

b) spełniają wymagania regulaminu rekrutacyjnego , o którym mowa w § 16.

2.Do szkoły uczęszczają uczniowie od 15 – 18 roku życia , nie dłużej niż do

ukończenia 21 roku życia.

§ 32

Uczniowie Szkoły mają następujące obowiązki :

1.Przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Szkoły, a także zarządzeń

dyrektora i ustaleń Rady Pedagogicznej.

2.Systematycznie, punktualnie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych

i innych formach życia szkolnego , w tym pełnić ustalone zarządzeniami

dyrektora dyżury.

3.Sumiennie wykonywać polecenia nauczycieli dotyczące nauki, w tym

systematycznie przygotować się do zajęć.

4.Podkreślać uroczystym strojem święta państwowe i szkolne.

5.Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli

i innych pracowników Szkoły.

6.Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów, w związku z

czym uczniom zabrania się palenia tytoniu, picia alkoholu , używania

narkotyków i innych środków odurzających.

7.Dbać o wspólne dobro , ład i porządek w Szkole oraz ponosić

odpowiedzialność materialną za umyślnie spowodowane szkody.

 

§ 33

Uczniowie Szkoły mają prawo do :

1. Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia , zgodnie z zasadami higieny

pracy umysłowej.

2. Właściwej opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole ,

zapewniających bezpieczeństwo , ochronę przed wszelkimi formami przemocy

fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania godności .

3. Życzliwego , podmiotowego traktowania.

4. Rozwijania zainteresowań , zdolności i talentów.

5.Swobody wyrażania myśli i przekonań.

6. Sprawiedliwej , obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych i podanych

wcześniej do wiadomości zasad kontroli postępów w nauce.

7.Pomocy w przypadku trudności w nauce.

8.Korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego.

9.Przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy

wykorzystaniu wszystkich możliwości Szkoły.

10.Wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz

uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi.

11.Poszanowania godności własnej w sprawach osobistych , rodzinnych

i koleżeńskich.

12.Jawnego wyrażania własnych opinii dotyczących życia Szkoły , pod

warunkiem ,że nie uwłaczają one niczyjej godności osobistej.

13.Korzystania , także w ramach zajęć pozalekcyjnych z pomieszczeń

szkolnych ze sprzętu , środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki.

14.Reprezentowania Szkoły w konkursach , przeglądach , zawodach i innych

imprezach zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami.

 

 § 34

Uczeń może być nagradzany , w szczególności za :

1.Rzetelną naukę i wzorowe zachowanie.

2.Wybitne osiągnięcia sportowe, kulturalne.

3.Pracę na rzecz Szkoły i środowiska.

4.Dzielność i odwagę.

§ 35

W Szkole przewiduje się następujące nagrody dla uczniów :

1.Pochwała wychowawcy klasy.

2.Pochwała dyrektora Ośrodka wobec społeczności szkolnej.

3.Nagrody książkowe i rzeczowe.

4.Dyplomy.

5.Listy gratulacyjne do rodziców.

§ 36

1.Uczeń może być ukarany za :

1) naruszenie podstawowych zasad współżycia w społeczności szkolnej i

środowisku zamieszkania,

2) celowe niszczenie majątku szkolnego,

3) łamanie postanowień Statutu Szkoły

2. Rodzaje kar , jakie może otrzymać uczeń :

1) upomnienie wychowawcy klasy,

2) upomnienie wychowawcy klasy wobec klasy z powiadomieniem rodziców,

3) upomnienie lub nagana dyrektora Szkoły wobec klasy,

4) upomnienie lub nagana dyrektora Szkoły wobec uczniów,

5) przeniesienie do innej Szkoły,

6) usunięcie ze szkoły.

3.Nie mogą być stosowane kary naruszające godność osobistą ucznia.

4.Po wyczerpaniu wszystkich możliwych form oddziaływania wychowawczego ,

na wniosek dyrektora Szkoły , uczeń może zostać skreślony z listy uczniów

na mocy uchwały Rady Pedagogicznej.

                                                                  § 37

Szkoła informuje rodziców lub prawnych opiekunów ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary. Obowiązek ten spoczywa na wychowawcy nagrodzonego lub ukaranego ucznia.   

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

§ 38

Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

 § 39

Tablice i stemple zawierają nazwę Szkoły.

§ 40

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 41

1.Szkoła jest jednostką budżetową Starostwa Powiatowego w Pińczowie.

2. Szkoła prowadzi gospodarkę finansową i materialną z odrębnymi przepisami.

§ 42

1.Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w formie aneksów przyjmowanych

w drodze uchwały Rady Pedagogicznej na wniosek każdego z działających w

Szkole organów.

2.Wnisek Rady Pedagogicznej w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie

wymagają opinii co najmniej 2 z pozostałych 3 organów Szkoły, o których

mowa w § 10 , w tym obowiązkowo tych organów , których merytorycznie

dotyczą wprowadzane zmiany.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Powrót