PROTOKÓŁ NR XLI/2014Do druku
Wersja archiwalna z dnia 2014-05-06 13:10:03

PROTOKÓŁ NR XLI/2014

z sesji Rady Powiatu w Pińczowie

z dnia 21 lutego 2014 roku

 

 

Obrady sesji Rady Powiatu rozpoczęły się o godz. 1000.

Stan 17 radnych – obecnych 16 radnych.

Lista obecności radnych oraz zaproszonych gości stanowią załączniki nr 1 i 2 do protokołu.

 

Proponowany porządek obrad przedstawia się następująco:

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie porządku dziennego obrad.

3.    Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

4.    Sprawozdanie z pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.

-     wystąpienie Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego,

-     dyskusja,

5.    Sprawozdanie z działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Pińczowie:

-     wystąpienie Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy,

-     opinia Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego,

-     dyskusja,

6.    Sprawozdanie z pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego, Promocji, Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu:

-     wystąpienie Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego, Promocji, Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu,

-     dyskusja.

7. Podjęcie uchwał:

-     w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej na rok 2014 i lata następne,

-     w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2014 rok,

-     w sprawie ogłoszenia roku 2014 Rokiem Republiki Pińczowskiej,

-     w sprawie upoważnienia wiceprzewodniczących Rady Powiatu,

-     w sprawie przyjęcia do realizacji Powiatowego programu oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie w powiecie pińczowskim.

8. Informacja z pracy Zarządu.

9. Interpelacje i zapytania radnych.

10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

11. Zakończenie obrad.

           

Ad.1.

Przewodniczący Rady Pan Ryszard Barna otworzył obrady sesji. Powitał radnych oraz zaproszonych gości. Na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 17 radnych obecnych jest 16 radnych, zatem Rada Powiatu jest władna do podejmowania uchwał.

 

Ad.2.

Przewodniczący Rady poinformował, że proponowany porządek obrad sesji Radni otrzymali wraz z materiałami na sesję.

Głos zabrał Pan Starosta Zbigniew Kierkowski, który zawnioskował o wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 7 projektu uchwały w sprawie określenia zadań finansowanych w 2014 roku ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

             Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad wnioskiem Pana Starosty.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

Przewodniczący Rady poinformował, że osoba przedstawiająca projekt uchwały,
o wprowadzenie której wnioskuje Pan Starosta, poprosiła aby uchwała ta była omawiana zaraz po uchwałach budżetowych ze względu na to, iż musi wcześniej opuścić obrady sesji ze względów służbowych.

Następnie Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad porządkiem obrad.

W wyniku głosowania porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

Ad.3.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został wyłożony do wglądu w Biurze Rady Powiatu na 3 dni przed terminem sesji. Następnie zapytał czy
są uwagi. Uwag nie było.

W wyniku głosowania porządek obrad został przyjęty przy – 14 głosach „za”

                                                                                       2 głosach „wstrzymuję się”.

Ad.4.

W punkcie tym głos zabrał Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
Pan Zbigniew Kierkowski, który oznajmił, że wszyscy radni otrzymali sprawozdanie z pracy Komisji w materiałach na sesję (załącznik nr 3). Zapytał czy są pytania. Pytań nie było.    

 

Ad.5.

Przystępując do realizacji pkt 5 Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Józefowi Kupisowi – Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy w Pińczowie, który przedstawił Sprawozdanie z działalności Środowiskowego Domu Samopomocy (załącznik nr 4).

 

Opinię do przedstawionego Sprawozdania odczytał przewodniczący Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Pan Zbigniew Koniusz (załącznik nr 5).

 

Głos zabrał Radny Roman Szczygieł, który zapytał czy pani księgowa zatrudniona w ŚDS ma uprawnienia, a ponadto czy pełni funkcję terapeuty oraz pracownika kulinarnego.

Pan Józef Kupis powiedział, że ŚDS był kontrolowany i kwalifikacje terapeutów były sprawdzane w tym także księgowej. Księgowa posiada wykształcenie ekonomiczne wystarczające do prowadzenia księgowości, ale nie spełniała warunku odpowiedniego stażu. Pani ta miała 22 lata pracy na stanowisku księgowego co w protokole pokontrolnym zostało zapisane.

Radny Roman Szczygieł zapytał czy Pani księgowa ma certyfikat wydany przez Ministerstwo Finansów.

Pan Józef Kupis powiedział, że nie posiada ona takiego certyfikatu, a kontrola nie odniosła się do jego braku.

Radny Andrzej Kozera powiedział, że posiada wystąpienie pokontrolne z ŚDS
i okazuje się, że zawiera ono tylko te elementy, które dotyczą Stowarzyszenia Rozwoju Kulturalno Gospodarczego, który wcześniej prowadził ŚDS. Zapytał czy Pan Starosta był zapoznany z tym co zostało przysłane.

Pan Starosta powiedział, że był zapoznany.

Radny Andrzej Kozera zapytał dlaczego przesyłając Przewodniczącemu Stowarzyszenia wystąpienie pokontrolne usunięte zostały strony dotyczące całej kontroli ŚDS. Zapytał ponadto dlaczego wyniki pokontrolne nie zostały umieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. Radny zapytał, iż skoro nie ma informacji na temat całej kontroli ŚDS, to w oparciu o jakie czynniki Komisja Zdrowia pozytywnie zaopiniowała działalność ŚDS. Następne pytanie Radnego dotyczyło prawdziwości informacji, że w ŚDS wystawiono rachunek na środki czystości w kwocie 3 748,94 zł.

Pan Józef Kupis powiedział, że nic nie wie o takiej sumie.

Pan Starosta powiedział, że problem ŚDS nie jest problemem ostatnich dni ani miesięcy. Jeżeli mówi się o prestiżu powiatu to trzeba by się cofnąć dużo wcześniej i wtedy te działania należało w tym kontekście rozpatrywać. W ŚDS przeprowadzone było kilka kontroli. Były także wizytacje Pani Segiecińskiej z Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Wojewody i na pewno na stronie Urzędu Wojewódzkiego wyniki kontroli są umieszczone. Ponadto kontrola w ŚDS nie jest jeszcze zakończona, gdyż po kontroli wydane są zalecenia, do których powiat się ustosunkował, odesłane zostały wszystkie wyjaśnienia do Wojewody, i na razie nie ma odpowiedzi ze strony Wojewody. W momencie kiedy całościowo zostanie zakończona kontrola wszystkie protokoły i pisma, które wymagają prezentowania zostaną umieszczone na BIP. Pan Starosta odniósł się do kwestii częściowego przesyłania protokołu pokontrolnego w ŚDS. Powiedział, że jest to właściwe ponieważ to co dotyczyło Warsztatów Terapii Zajęciowej przesłane zostało do Prezesa Stowarzyszenia, a to co dotyczyło Środowiskowego Domu Samopomocy do Kierownika Pana Józefa Kupisa, który w tej chwili tą jednostką zarządza. Natomiast całościowy protokół w odpowiednim czasie Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie przedstawi Radzie Powiatu.

Radny Andrzej Kozera zaproponował, aby Pan Starosta prześledził właściwość obiegu tego typu dokumentacji bowiem jednoznacznie stwierdza się, że wszystkie wystąpienia pokontrolne dotyczące instytucji publicznych winny być umieszczone na BIP co nie jest zrobione. W przyszłości należałby unikać czynności dotyczących segregowania dokumentów pokontrolnych i wybiórczego podawania Radnym wystąpień pokontrolnych.

Pan Starosta powiedział, że obieg dokumentów o których mowa dotyczy kierowników jednostek, te które prowadzą określone działania natomiast nie dotyczy radnych, natomiast co zaś tyczy się radnych to jeszcze za Starostowania Pana Andrzeja Kozery przyjęty został określony sposób dostępu radnych do materiałów z kontroli i wszelakich różnego rodzaju. Polega to na tym, że Radny prosi dyrektorów ewentualnie Biuro Rady o przygotowanie materiałów i Radny przychodzi na określoną godzinę i wtedy ma dostęp do materiałów, może notować ale nie można przesyłać wszystkich dokumentów, o które prosi. Pan Starosta powiedział, że jeżeli jest wniosek o zmianę procedur dostępu do informacji to droga jest otwarta i Rada się do tego ustosunkuje.

Radny Andrzej Kozera powiedział, że dyskusja ta powinna być zakończona poza sesją. Radny dodał, że to o czym mówi to mówi w dobrej wierze. Jeśli chodzi o zasady jakie zostały przyjęte przy dostępnie informacji publicznej to zmieniają się techniki informacyjne jak też możliwość dostępu do informacji, którą można na co dzień posiadać. Radny zawnioskował, aby w trybie przesyłań mailowych przesyłać pewne informacje na strony internetowe, ponieważ cała cyfryzacja administracji publicznej zmierza do tego, żeby takich rzeczy dokonywać. Radny dodał, że w tej chwili żaden jego postulat nie został zrealizowany.

Radny Roman Szczygieł odniósł się do swoich poprzednich wypowiedzi. Powiedział, że zadał pytanie odnoście kwalifikacji księgowej w ŚDS i nie uzyskał odpowiedniej odpowiedzi, np. że zostanie to sprawdzone, podobnie z pytaniem czy księgowa ma odpowiednio podzielony zakres obowiązków.

Pan Starosta powiedział, że w momencie kiedy zespół pokontrolny odniesie się do wyjaśnień wysłanych przez powiat odpowiedź na pytania radnego zostanie udzielona.

Radny Jerzy Lechowski zapytał o sprawy kadrowe w ŚDS, czy stan kadrowy dostosowany jest do potrzeb.

Pan Józef Kupis powiedział, że stan kadrowy jest dostosowany do potrzeb. Pani, która zabiegała o poparcie radnych już pracuje.

Pan Roman Szczygieł powiedział, że jeżeli chodzi o Panią wspomnianą przez
Pana Kupisa to toczy się sprawa sądowa dotycząca przywrócenia tej Pani do pracy
i najprawdopodobniej sprawę tę ta Pani wygra.

 

Ad.6.

            W punkcie tym Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Rozwoju Gospodarczego, Promocji, Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu
Panu Jerzemu Lechowskiemu, który poinformował, że sprawozdanie Radni otrzymali
w materiałach (załącznik nr 6). Przewodniczący Komisji dodał, że głównymi tematami poruszanymi przez Komisję były sprawy dotyczące oświaty, ponadto tematyka obejmowała drogi, promocję, kulturę, turystykę i sport.

Pan Jerzy Lechowski odniósł się do posiedzenia Komisji odbytego w grudniu 2012 roku, na którym Komisja zapoznała się ze stanem oświaty od strony finansów. Stan ten do obecnej chwili praktycznie się nie zmienił braki w oświacie nadal są. Członkowie Komisji zastanawiali się jak temu zaradzić i jaki jest powód tego stanu rzeczy. Komisja wystąpiła
z wnioskiem o przygotowanie programu naprawczego, gdyż jaki jest powód braków w oświacie każdy wie, ale głośno się o tym nie mówi. Przyczyna dotyczy organizacji szkół, powołania nowego ośrodka dla dzieci niepełnosprawnych, ale główną przyczyną są liczby i organizacja pracy szkół, tworzenie klas, oddziałów. Komisja pokazywała bolączki mankamenty tego tematu ale była ona praktycznie bezradna. Pan J. Lechowski dodał, że tym samym problemem  zajmowała się też Komisja Rewizyjna, która także sugerowała, aby dostosować stan liczbowy dzieci do subwencji.

            Pan Andrzej Kozera odniósł się do listu, który radni otrzymali w sprawie nieregulowania subwencji (dotacji) oświatowej dla Fundacji Złote Serce. Radny powiedział, że uważa, iż problem niedoborów finansowych jest problemem powiatu i osobiście jest mu wstyd, za to, że kadra nauczycielska, wychowawcza, najważniejszy podmiot w społeczności lokalnej zajmujący się wychowaniem, edukacją i socjalizacją nie otrzymuje właściwych pieniędzy jakich powinna otrzymywać. Radny powiedział, że będzie bronił nauczycieli, gdyż jest to trudny zawód i obowiązkiem samorządu jest każdej szkole zapewnić pieniądze. Ponadto Radny powiedział, że wyczerpały się środki (przerzucone zostały z dróg na oświatę), zapytał co w tym roku zostanie przerzucone na oświatę, jeśli same drogi mają tylko na to, żeby funkcjonowały administracyjnie. Radny zwrócił się do koalicjantów aby zdali sobie sprawę z tego, że procedury sądowe (jeśli takie zostaną wytoczone) wpłyną ujemnie na ocenę rządzących jak i całej Rady Powiatu. Radny dodał, że swego czasu zarzucano Panu Kapałce - Fundacja Złote Serce – że powiat będzie płacił za niego pieniądze, jednakże powiat  nie płacił i płacił nie będzie, a dzisiaj się okazuje, że jest odwrotnie, że to p. Kapałce nie ma kto zapłacić za działania, które wykonuje. Radny zapytał Pana Starosty jak ocenia dyrektora odpowiedzialnego z ramienia oświaty za jego pracę. Inna kwestią jaką poruszył Radny jest sprawa wniosku o ukaranie Wicestarosty. Powiedział, że nie przyjmuje wyjaśnienia w tej sprawie jako słusznego i zasadnego bowiem wiele jest przykładów, że publicznie uzasadniane wypowiedzi czy analizy nie są wiarygodne społecznie, chodzi np. o to że aby analizować poszczególne kadencje trzeba je analizować jako kadencje i tak powinno się ujmować procesy wypowiedzi.

Głos zabrał Pan Marek Omasta Wicestarosta Pińczowski, który zapytał obecnego na sesji Pana Tadeusza Bochniaka Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg, czy w informacjach, które od Dyrektora otrzymał Wicestarosta były przekłamania, nieprawidłowości czy niesłuszne cyfry.

Z wypowiedzi Pana Tadeusza Bochniaka wynikało, że nie było zakłamań.

Radny Andrzej Kozera powiedział, że kwestionuje układ pojęciowy, który przypisuje sobie Wicestarosta w sensie swoich zasług, a tak naprawdę nie są one zasługami Wicestarosty.       

Pan Starosta odniósł się do sprawy oświaty oznajmił, że do oświaty nie dokłada się tylko w oświatę się inwestuje, ponieważ subwencja w samym założeniu ma to, że ona nie pokryje wszystkich kosztów oświaty w powiecie i tak jest wszędzie. Dodał, że dla rządzącego byłoby sytuacja komfortowa nakazać utworzyć taką , a nie inną ilość klas, ale za tym idą problemy ludzkie. Na razie co trzeba zrobić to odzyskać prestiż szkół z naszego powiatu, aby zachęcić młodzież do tych szkół. W dalszej części swojej wypowiedzi Pan Starosta odniósł się do sprawy Fundacji Złote Serce. Powiedział, że to z subwencji oświatowej powiat otrzymał na Fundację jest co do złotówki płacone. Ustawa oświatowa nierówno traktuje podmioty publiczne i prywatne. Subwencja jest liczona w ten sposób, że na 30 września robi się raport, na podstawie którego nalicza się powiatowi subwencje na cały rok, natomiast jednostkom niepublicznym raport składają jednostki na 10-go każdego miesiąca, a 30-go powiat musi wypłacać. Różnica jaką otrzymano na Fundację Złote Serce, a raportami to kwota 240 tys. większa. Fundacja pozyskuje dzieci z różnych powiatów, a nasz powiat musi zaciągać kredyt, płacić Fundacji pomimo iż powiat posiada własną jednostkę, która bardzo dobrze działa w tym samym kierunku. Podjęte były w tych sprawach rozmowy i wszyscy widzą problem. Art. 90 ustawy, który nakłada obowiązek przekazywania przez powiat dotacji szkołom niepublicznym wzbudził również kontrowersje w Samorządowym Kolegium Odwoławczym, które poprosiło o wydanie interpretacji  Ministra Oświaty. Minister wydał taką interpretację. Pan Starosta poinformował, że był z wizytą u Pani Kurator
i odbędzie się także spotkanie z Ministrem Oświaty.

Radny Andrzej Kozera zapytał czy przewiduje się, jeśli przybywa dzieci w trakcie roku, bez względu na to czy to będzie publiczny czy niepubliczny ośrodek, wystąpienie
o zwiększenie subwencji oświatowej ze względu na zwiększenie wychowania w takim czy innym ośrodku.

Pan Starosta powiedział, że poprosił o analizę Wydział Spraw Społecznych Starostwa i otrzymał informację, że owszem jak się likwiduje szkołę można by prosić o drobne kwoty zwiększenia subwencji ale kwoty te są bardzo znikome.

Przewodniczący Rady stwierdził, że ta dyskusja nie powinna ona odbywać się na obradach sesji lecz na Komisjach.

Pan Starosta odniósł się do sprawy informacji dotyczących danej kadencji oraz informacji zamieszczanych w prasie. Pan Starosta podał przykład końca kadencji 2006-2010, powiedział, że wtedy dług powiatu wynosił 13.135.322 zł, a na dzień 31 grudnia 2013 roku 11.694.031 zł. Łatwo więc zauważyć, że dług ten spadł. Zespół Opieki Zdrowotnej – dług 8.070.000 zł, a na dzień 31 grudnia 2013 roku – dług 5.655.332 zł i od 3 lat szpital się bilansuje.

Radny Andrzej Kozera stwierdził, że Pan Starosta podaje niewiarygodne wskaźniki. Zaproponował aby zwołać Komisję Rozwoju Gospodarczego z udziałem Starosty. Dodał, że dług powiatu w 2010 roku sięgał ponad 11 mln, natomiast wtedy kiedy był brany kredyt konsolidacyjny powiększony o 1 mln. na wydatki obecnej kadencji, wynosił ponad 13 tys.   

Przewodniczący Rady ogłosił przerwę – godz. 1005

Zakończenie przerwy – godz. 1025

Stan radnych – 14 radnych – obrady sesji opuścił Radny Bogusław Chałuda oraz Radny Zbigniew Koniusz.

                                                                                             

Ad.7.  Podjęcie uchwał:

 

-     w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej na rok 2014 i lata następne,

 

Głos zabrała Pani Anna Różycka Skarbnik Powiatu, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej na rok 2014 i lata następne (załącznik nr 7). Pani Skarbnik powiedziała, że radni otrzymali projekt uchwały w materiałach i poprosiła o wprowadzenie poprawek do projektu uchwały. Poprawki
te dotyczyły zwiększenia dochodów poprzez wpływy z tytułu podatku od osób prawnych.  Ponadto Pani Skarbik poprosiła aby w załączniku nr 3 w ostatnim zdaniu dopisać art. 243.

Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania.

Głos zabrał Radny Andrzej Kozera, który powiedział, że co sesja Pani Skarbnik coś poprawia, nawet na dzisiejszej sesji są wprowadzane poprawki. Zapytał czy Pani Skarbnik robi to w dobrej wierze.

Pani Skarbnik powiedziała, że tak.

 

Opinię do przedstawionego projektu uchwały odczytał Pan Jerzy Znojek Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów (załącznik nr 8).

Projekt uchwały odczytała Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Pani Henryka Musiał.

W wyniku głosowania uchwałę przyjęto przy – 10 głosach „za”

                                                                  4 głosach „wstrzymuję się”.

                                                

-     w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2014 rok,

 

Głos zabrała Pani Anna Różycka Skarbnik Powiatu, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2014 rok (załącznik nr 9).

Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania. Pytań nie było.

Opinię do przedstawionego projektu uchwały odczytał Pan Jerzy Znojek Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów (załącznik nr 10).

Projekt uchwały odczytała Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Pani Henryka Musiał.

W wyniku głosowania uchwałę przyjęto przy – 10 głosach „za”

                                                                  4 głosach „wstrzymuję się”.

  

-     w sprawie przyjęcia do realizacji Powiatowego programu oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie w powiecie pińczowskim

 

Głos zabrała Pani Joanna Słonina Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji Powiatowego programu oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie w powiecie pińczowskim (załącznik nr 11).

Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania. Pytań nie było.

Opinię do przedstawionego projektu uchwały odczytał Pan Piotr Zachariasz członek  Przewodniczący Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego (załącznik nr 12).

Projekt uchwały odczytał Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Pan Jana Walasek. 

W wyniku głosowania uchwałę przyjęto jednogłośnie.

 

-     w sprawie określenia zadań finansowanych w 2014 roku ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

 

Głos zabrała Pani Joanna Słonina Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia zadań finansowanych w 2014 roku ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (załącznik nr 13).

Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania. Pytań nie było.

Opinię do przedstawionego projektu uchwały odczytał Pan Piotr Zachariasz członek  Przewodniczący Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego (załącznik nr 14).

Projekt uchwały odczytała Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Pani Henryka Musiał. 

W wyniku głosowania uchwałę przyjęto jednogłośnie.

 

-     w sprawie ogłoszenia roku 2014 Rokiem Republiki Pińczowskiej,

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ogłoszenia roku 2014 Rakiem Republiki Pińczowskiej  (załącznik nr 15).

Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania. Pytań nie było.

Projekt uchwały odczytał Przewodniczący Rady Powiatu Pan Ryszard Barna.

W wyniku głosowania uchwałę przyjęto jednogłośnie.

 

-     w sprawie upoważnienia wiceprzewodniczących Rady Powiatu,

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie upoważniania wiceprzewodniczących Rady Powiatu (załącznik nr 16).

Projekt uchwały odczytał Przewodniczący Rady Powiatu Pan Ryszard Barna. Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania.

Głos zabrał Radny Andrzej Kozera, który stwierdził, że z punktu widzenia logiki prawnej coś w tej uchwale nie pasuje, gdyż przewodniczący winien mieć wystawioną delegację przez organy wykonawcze, a przynajmniej prawidłowość, cel i cały system podpisują osoby, które są do tego zobowiązane, tzn. Starosta, przy czym organ wykonawczy jakim jest Rada nie posiada kompetencji stanowiącej. Zapytał czy uchwała ta była omawiana z prawnikiem.

Głos zabrała Pani Wioletta Usnarska Sekretarz Powiatu, która powiedziała, że zgodnie z ustawa o samorządzie powiatowym przewodniczącemu rady delegację podpisuje wiceprzewodniczący upoważniony przez Radę Powiatu. Pani Sekretarz dodała, że jest to zalecenie, które wynikło po kontroli w roku 2011.

Pan Andrzej Kozera zapytał czy prawidłowość merytoryczną rozliczenia delegacji będzie dokonywał wiceprzewodniczący.

Pani Sekretarz odpowiedziała, że tak.

Radny Andrzej Kozera uznał, że to nie jest logiczne.

Pani Sekretarz powiedziała, że merytorycznie delegacje podpisuje wiceprzewodniczący rady.

Radny Andrzej Kozera stwierdził, że jest zastępca na podpisanie delegacji, ale nie ma zastępcy co do rozliczenia delegacji. Taka delegacja winna być znana Skarbnikowi
i Staroście. Winno się sprecyzować takie ujęcie w uchwale.

Przewodniczący Rady zapytał czy służby Wojewody zakwestionowały wcześniejszą uchwałę w takiej samej sprawie.

Pani Sekretarz odpowiedziała, że nie.

 

 

W wyniku głosowania uchwałę przyjęto przy: 10 głosach „za”,

                                                                             2 głosach „wstrzymuję się”

                                                                             1 głosie „przeciw”.

 

Ad.8.

W punkcie tym głos zabrał Przewodniczący Zarządu Powiatu Pan Zbigniew Kierkowski, który przedstawił informację z pracy Zarządu Powiatu (załącznik nr 17).

 

Ad.9.

Przystępując do realizacji pkt 9 głos zabrał Radny Władysław Stępień, który zapytał jakie odcinki dróg powiatowych zostały ustalone do remontu w ramach dotacji na usuwanie skutków klęsk żywiołowych w 2014 roku.

Odpowiedzi udział Pan Tadeusz Bochniak Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg. Przedstawił odcinki dróg: Zagość w kierunku granicy powiatu, Michałów (dokończenie odcinka przez Przyśółek-Dębówka), Działoszyce (przez całą miejscowość Ksawerów),
Kije (odcinek Kokot-Kliszów), oraz odcinek Gacki w kierunku Chrobrza. Subwencja na ten cel wynosi 700 tys. zł.

Radny Andrzej Kozera zapytał czemu propozycje dróg nie są konsultowane z Komisją Rozwoju Gospodarczego. Dodał, iż w przeszłości tak było. 

Pan Starosta powiedział, że nigdy odcinki dróg nie wybierała Komisja.

Radny Andrzej Kozera powiedział, że zawsze były interwencje, żeby odcinki dróg były omawiane na Komisji.

Pan Wicestarosta powiedział, że zawsze w każdej transzy każda gmina miała swój odcinek.

Radny Andrzej Kozera powiedział, że zawsze Wicestarosta w publicznych wypowiedziach mówił, żeby nie robić dróg w Złotej i to się Wicestaroście udało. Radny stwierdził, że Wicestarosta przyczynił się do tego żeby dyskryminować gminę Złota pod każdym względem i na każdym miejscu. Radny powiedział, że w składzie Zarządu powinien być radny z każdej gminy, aby móc pilnować interesów tejże gminy. W tym przypadku  gmina Złota jest pokrzywdzona, podobnie jest w Michałowie – dopiero od niedawna w Zarządzie jest przedstawiciel gminy Michałów.

Radny Władysław Stępień zapytał czy tylko te zaproponowane drogi będą robione
w tym roku czy jeszcze jakieś inne z własnych środków.

Pan Starosta powiedział, że zgłoszone zostały jeszcze drogi do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (schetynówek) i powiat pińczowski jest 16 na liście.
Pan Starosta powiedział, że powstała nowa inicjatywa pozyskania środków z lasów państwowych ponadto na Konwencie Starostów Przewodniczący Konwentu zapewnił, że wystarczy środków na wszystkie zgłoszone odcinki przez powiaty.  Dodał, że Dyrektor PZD może przedstawić projekty dróg zgłoszone do schetynówek. Ponadto Wojewoda powiedziała, że będą też środki na odbudowę zniszczeń popowodziowych.  
Pan Starosta powiedział, że zrobiono statystykę odnośnie dróg ze wszystkich kadencji i okazuje się gmina Złota ma się dobrze, podobnie jak pozostałe gminy też nie są pokrzywdzone.

            Głos zabrał Dyrektor PZD Pan Tadeusz Bochniak przedstawił drogi zgłoszone do schetynówek: Działoszyce – (Działoszyce w kierunku Dzierążnia), Kije (droga Włoszczowice w kierunku Lipy). Michałów (kontynuacja Michałów-Sędowice od Jelczy w stronę Pawłowic), Pińczów (kontynuacja Skowronno), Złota (droga przez Żurawiki).

            Głos zabrał Radny Roman Szczygieł wrócił do dyskusji z przed przerwy. Odniósł się do sprawy oświaty. Powiedział, że oprócz problemów finansowych w oświacie są też problemy edukacyjne i trzeba tu podjąć określone środki. Zabierając głos Radny Roman Szczygieł odniósł się jeszcze do tematu szpitala. Powiedział, że oddając szpital wszystko było wyrównane, tzn. restrukturyzacja kuchni, pralni, kotłowni, laboratorium. Odnosząc się do zadłużenia powiatu Rady Roman Szczygieł powiedział, że w 2011 roku dług wynosił 13.135.332 zł, ale wykonanie budżetu w 2011 roku to 42.297.790 zł. Na 2014 rok planuje się wykonanie budżetu na 39.601.000 zł czyli o czymś to świadczy i to zadłużenie powinno być porównane z wykonaniem budżetu powiatu.

            Pani Skarbnik Anna Różycka powiedziała, że jeszcze jest tu ustawa i finansach. Powiat nie może ustalić budżetu ponieważ trzeba się oprzeć o dwa artykuły.

            Radny Andrzej Kozera powiedział, że należy porównać wskaźnik inwestycji, ponieważ każdy wie, że kredyty szły na inwestycje, natomiast rok który minął jest pierwszym rokiem w którym pieniądze mające iść na inwestycje poszły na zadłużenia typu funkcjonalnego, organizacyjnego.

            Pani Skarbnik powiedziała, że nie wszystkie pieniądze poszły na inwestycje, ale np. na budowę strażnicy nie był brany kredyt ponieważ na ten cel powiat dostał 100% dotacji z budżetu państwa.

Radny Andrzej Kozera powiedział, że strażnica była zadaniem specjalnym.
Dodał, że chodzi tu o inwestycje, które realizował powiat w ramach programów regionalnych, kapitału ludzkiego. Powiedział, że nigdy by zabierał głosu gdyby Starosta pozyskał
z Regionalnego Programu Operacyjnego pieniądze na budowę drogi czy budowę infrastruktury przestrzennej, zaciągnął kredyt i dołożył, ponieważ jest to rozwój powiatu.

Pan Starosta powiedział, że temat ten można było spokojnie omówić na Komisji. Dodał, że w swoich wypowiedziach nie odnosił się do ogólnej polityki. Dodał, że nie jest prawdą, że nic się nie robi. Pan Starosta odniósł się do kredytu konsolidacyjnego. Powiedział, że gdyby nie ten kredyt powiat musiałby zapłacić 3.100.000 odsetek i rat. Kredyt ten kosztował 540 tys. zł i rata wynosi 850 tys. zł. Pan Starosta powiedział, że „chyli czoła” przed poprzednimi kadencjami i chciałby, żeby Radni zrozumieli, że obecnie nie prowadzi się powiatu na przepaść, a wręcz odwrotnie przygotowuje się powiat zmniejszając zadłużenie na nową perspektywę unijną 2014-2020, gdzie też będą środki do wykorzystania.

Zabierając głos Radny Andrzej Kozera stwierdził, że gmina Złota została pokrzywdzona w budownictwie drogowym w tej kadencji. Radny wypowiedział, się na temat kredytu konsolidacyjnego. Powiedział, że kredyt ten będzie dużo powiat kosztował. Kredyt ten jest najdroższym kredytem.

 

Obrady sesji opuścił Radny Władysław Stępień – godz. 1120.

Stan radnych – 13 radnych.

 

Pan Roman Szczygieł powiedział, że prawem opozycji jest to, że możne ona zwracać uwagi tam gdzie widać błędy i opozycja chce te uwagi naświetlić. 

Radny Jerzy Lechowski odniósł się do sprawy oświaty, powiedział, że kwota 1.800.000 to nie jest inwestowanie w dzieci. Ponadto Radny zapytał o drogę Pińczów-Chmielnik.

Na obrady sesji przybył Radny Władysław Stępień.

Stan radnych – 14 radnych.

 

Pan Wicestarosta odpowiedział, że już dużo wcześniej prowadzone były rozmowy na temat tej drogi, min. ze Starostą Kieleckim i jeżeli będzie program 2014-2020 to droga ta byłaby zrealizowana wspólnie z powiatem kieleckim.

Radny Andrzej Kozera stwierdził, że droga ta była wprowadzona do Regionalnego Programu Operacyjnego.

Pan Starosta odniósł się do kredytu konsolidacyjnego powiedział, że gdyby nie kredyt konsolidacyjny nie byłoby możliwości uchwalenia budżetu. Pan Starosta powiedział, że na następną sesję wyliczona zostanie różnica ile powiat zapłacił by odsetek w poprzednim kredycie, a ile w kredycie konsolidacyjnym.

Głos zabrał Radny Jerzy Lechowski, który odniósł się do sprawozdania z pracy Komisji, stwierdził, że nie jest ono konstrukcją jednej osoby, tylko całej Komisji. Ponadto podobne problemy widzi Komisja Rewizyjna. Dodał, że problem oświaty, to problem który narasta, bo jeżeli uprawnionych do emerytury było 20 nauczycieli to już wtedy można było delikatnie wszystko załatwić.

Pan Starosta poprosił Pana Witolda Cirę – Wydział Spraw Społecznych Starostwa
o wypowiedzenie się w tej sprawie.

Zabierając głos Pan Witold Cira powiedział, że stan zatrudnienia zależy od ilości godzin i jeżeli liczba godzin się nie zmniejsza to i tak ktoś musi uczyć, albo zostaje nauczyciel który już pracuje albo przychodzi nowy.

  

Ad.9.

W punkcie tym Przewodniczący Rady poinformował, że został upoważniony przez Powiatowego Lekarza Weterynarii do ogłoszenia informacji, o tym, że odbędą się zebrania odnośnie choroby afrykańskiej świń. Terminy zebrań zostaną wyciszone na tablicy ogłoszeń.

 

Ad. 10.

W punkcie tym nikt nie zabrał głosu.

Ad. 11.

            Obrady sesji zakończono o godz. 1140.

Protokołowała: M. Budera

 

 

Przewodniczący

Rady Powiatu

 

Ryszard Barna



Powrót