Wersja archiwalna z dnia 2004-03-01 12:40:42
|
STATUT POWIATU
PIŃCZOWSKIEGO
/ tekst jednolity – po zmianach /
ROZDZIAŁ 1
Przepisy ogólne
§ 1
Powiat Pińczowski zwany dalej “powiatem”, stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców powiatu oraz terytorium obejmujące:
- miasta: Pińczów, Działoszyce
- gminy: Kije, Złota, Michałów.
§ 2
Siedzibą władz powiatu jest miasto Pińczów.
§ 3
- Powiat ma osobowość prawną.
- Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na
własną odpowiedzialność, określone w Ustawie z dnia 5.06.1998 roku o samorzą-
dzie powiatowym / Dz.U. Nr 91 poz. 578, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
10 sierpnia 1998 roku w sprawie utworzenia powiatu /.
§ 4
Powiat może posiadać własny herb i flagę ustanowione przez radę powiatu w drodze
uchwały.
§ 5
1. Do zakresu działania powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań
publicznych o charakterze ponadgminnym.
2. Do zakresu działania powiatu, o którym mowa w ust.1 należy również wykonywa-
nie zadań powiatowych służb inspekcji i straży.
3. Powiat wykonuje także zadania z zakresu administracji rządowej, jeżeli ustawy
określają te sprawy jako należące do zakresu działania powiatu.
4. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla
powiatu mogą być przeprowadzone na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami
powiatu.
5. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami powiatu określa rada
powiatu.
§ 6
1. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i
zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania
o charakterze użyteczności publicznej.
3. Tworzenie jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 następuje w
drodze uchwały rady powiatu.
ROZDZIAŁ 2
Organy powiatu i ich kompetencje
§ 7
Organami powiatu są:
1. Rada powiatu
2. Zarząd powiatu
§ 7a
1. Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać
wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli
do uzyskiwania informacji, wstępu na sesję rady powiatu i posiedzenia jej komisji,
a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych
w tym protokołów z posiedzeń organów powiatu, komisji rady powiatu.
3. Zasady dostępu do dokumentów, o których mowa w ust. 2 i korzystania z nich
określa się w sposób następujący:
1/ protokoły z sesji Rady Powiatu, z Zarządu Powiatu oraz protokoły z posiedzeń
komisji rady będą udostępniane obywatelom na każde żądanie.
2/ dostęp do dokumentów określonych w pkt.1 obywatel uzyska w Starostwie
Powiatowym za wiedzą Sekretarza Powiatu.
3/ zainteresowani będą mogli z w/w dokumentów sporządzać notatki. Nie przewi-
duje się natomiast kserowania dokumentów, o których mowa w pkt. 1.
Rada powiatu
§ 8
- Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu.
- Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
- Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady powiatu określa ustawa z dnia 16 lipca 1998 roku. Ordynacja
wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw / Dz.U. Nr 95, poz. 602 /.
4. W skład rady powiatu wchodzi 25 radnych.
§ 9
Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy:
1. stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu,
2. wybór i odwołanie zarządu, “oraz ustalenie wynagrodzenia jego przewodniczącego
3. powoływanie, odwoływanie na wniosek starosty, sekretarza powiatu i skarbnika
powiatu, będącego głównym księgowym budżetu,
4. stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawo-
zdań z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej,
5. uchwalenie budżetu powiatu,
6. rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w
sprawie udzielenie lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu,
7. podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach
określonych ustawami,
8. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:
a/ zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub
wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile przepisy ustaw nie stanowią
inaczej,
b/ emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c/ zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych
zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń
udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
e/ zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekra-
czającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
f/ tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni
oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,
g/ tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich
oraz określania zasad wnoszenia wkładów, obejmowania, nabywania i zbywania
udziałów i akcji,
h/ współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z konie-
cznością wydzielenia majątku,
i/ tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposaża-
nia ich w majątek.
9. określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobo-
wiązania.
9a. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządo-
wej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa
w § 5.
9b. uchwalenie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony
bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.
9c. uchwalenie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji
lokalnego rynku pracy.
10. podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu.
10a. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów
i studentów.
11. podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompeten-
cji rady powiatu.
§ 10
1. Uchwały rady powiatu są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba, że
przepisy ustawowe stanowią inaczej.
2. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne
z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu zarządowi absolutorium.
§ 11
1. Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego i 2 wiceprzewodniczą-
cych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawo-
wego składu rady w głosowaniu tajnym.
2. Radny wchodzący w skład zarządu powiatu nie może pełnić funkcji, o których
mowa w ust. 1.
3. Wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady powiatu
oraz prowadzenie jej obrad. W przypadku nieobecności przewodniczącego, jego
zadania wykonuje upoważniony wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności
przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodni-
czącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady powiatu następuje na
wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady, w trybie określonym w ust. 1.
5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, rada
podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów,
nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złoże-
nia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równo-
znaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca,
w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 12
1. Rada Powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego Rady
Powiatu w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomie-
nia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Rada Powiatu może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością
głosów ustawowego składu rady.
3. Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu zwołuje przewodniczący rady powiatu
poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów
do rady powiatu.
4. Po upływie terminu określonego w ust. 3 sesję zwołuje wojewódzki komisarz
wyborczy w ciągu 21 dni od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów dla
całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po
ogłoszeniu wyników do wyborów rady powiatu.
5. Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania rady
powiatu, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył
do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego.
6. Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu do czasu wyboru przewodniczącego
rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
7.Na wniosek zarządu lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady powiatu przewo-
dniczący obowiązany jest zwołać w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek
o zwołaniu sesji powinien spełniać wymogi określone w ust.1.
8. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust.7 stosuje się
przepis ust.2, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
9. Na wniosek starosty, przewodniczący rady powiatu jest zobowiązany wprowadzić
do porządku obrad najbliższej sesji Rady Powiatu projekt uchwały jeżeli wniosko-
dawcą jest zarząd powiatu a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej na 7 dni
przed dniem rozpoczęcia sesji rady powiatu.
§ 13
- Rada powiatu działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.
- W razie potrzeby, rada powiatu może dokonywać zmian i uzupełnień w planie
pracy.
§ 14
- Przewodniczący rady powiatu przygotowuje i zwołuje sesje rady.
- O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed terminem
rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać:
1/ miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,
2/ projekt porządku obrad.
3. Materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał, doręcza się na 7 dni przed
rozpoczęciem sesji, z tym, że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwa-
lenie budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu,
doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji.
§ 15
1. Rada powiatu rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie
sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie powiato-
wym oraz w innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie ustaw.
2. Rada powiatu, w formie uchwał, wyraża opinie i zajmuje stanowisko w sprawach
związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych.
§ 16
1. Przed każdą sesją przewodniczący rady powiatu, po zasięgnięciu opinii starosty,
ustala listę gości zaproszonych na sesję,
2. W sesjach rady powiatu uczestniczą z głosem doradczym sekretarz i skarbnik
powiatu.
3. Do udziału w sesjach rady powiatu zostają zobowiązani kierownicy powiatowych
służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu.
4. Zarząd powiatu jest obowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i
obsłudze sesji rady powiatu.
§ 17
- Sesje rady powiatu są jawne.
- Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady powiatu powinno
zostać podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie ogłoszeń w budynku Powiatu i budynkach Urzędów Gmin wchodzących w skład Powiatu.
- Porządek obrad sesji rady powiatu powinien zostać wyczerpany w zasadzie na
jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego rady lub radnego, rada powiatu może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym ter-
minie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
- O przerwaniu obrad zgodnie z ust.3, rada powiatu może postanowić w szczegól-
ności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność
jego rozszerzenia, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne
nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie powiatu podejmowanie
uchwał.
5. W protokole z obrad rady odnotowuje się przerwanie obrad, o którym mowa w
ust.3, imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych, którzy bez usprawie-
dliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem
§ 18
1. Rada powiatu rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego
składu rady.
2. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy
ustawowego składu rady, przewodniczący rady nie przerywa obrad, niemożliwe
jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.
3. Przewodniczący rady powiatu otwiera, prowadzi i zamyka sesje rady.
4. Otwarcie sesji rady powiatu następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodni-
czącego rady formuły “Otwieram obrady sesji rady powiatu”.
- Po otwarciu sesji przewodniczący rady:
1/ stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,
2/ przedstawia projekt porządku obrad: z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę
projektu porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych albo
zarząd powiatu,
3/ poddaje pod głosowanie porządek obrad oraz wnioski o których mowa w pkt.2
6. Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porzą-
dku obrad, wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek przewodniczącego rady,
komisji lub zarządu.
7. Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:
1/ przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,
2/ sprawozdanie starosty z wykonania uchwał rady powiatu,
3/ rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
4/ interpelacje i zapytania radnych,
5/ wnioski i oświadczenia radnych.
§ 19
1. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do zarządu powiatu albo
komisji rady, za pośrednictwem przewodniczącego rady.
2. Interpelacje składa się w sprawach zasadniczych dla powiatu.
3. Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.
4. Odpowiedź na interpelację jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie, w ciągu
14 dni od daty jej złożenia.
§ 20
1. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów powiatu,
w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
2. Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepisy § 19 ust. 3 i 4.
§ 21
- Przewodniczący rady powiatu prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porzą-
dkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
- Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.
- Przewodniczący rady może zabierać głos w każdej chwili obrad.
- Przewodniczący rady może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję rady.
§ 22
1. Przewodniczący rady powiatu czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad,
a zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących
w sesji.
2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłóca porządek
obrad lub powagę sesji, przewodniczący rady, po zwróceniu uwagi, może odebrać
mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji rady.
4. Przewodniczący rady, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie
sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłó-
cają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
§ 23
- Przewodniczący rady powiatu udziela głosu w kolejności zgłoszeń.
- Przewodniczący rady powiatu udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:
1/ sprawdzenia quorum,
2/ zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,
3/ ograniczenia czasu wystąpień mówców,
4/ zakończenia wystąpień,
5/ zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6/ zarządzenia przerwy,
7/ odesłania projektu uchwały do komisji,
8/ przeliczenia głosów,
9/ przestrzegania regulaminu obrad.
§ 24
1. Przewodniczący rady zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie
potrzeby, przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej
komisji lub zarządowi powiatu, zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych albo
przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym
dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.
Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i
uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 25
1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
1/ co najmniej 3 radnych,
2/ przewodniczący rady,
3/ klub radnych,
4/ komisja rady,
5/ zarząd powiatu.
2. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje rady.
3. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 1 – 4 wyma-
gają zaopiniowania przez zarząd powiatu.
4. Przewodniczący rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i zarządo-
wi powiatu.
§ 26.
1. Projekt uchwały powinien zawierać:
1/ tytuł uchwały,
2/ podstawę prawną,
3/ przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,
4/ wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5/ określenie terminu wejścia w życie uchwały.
2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności:
wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki
finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.
§ 27
- Uchwały rady powiatu podpisuje przewodniczący rady.
- W przypadku nieobecności przewodniczącego rady powiatu, uchwały podpisuje
wiceprzewodniczący rady prowadzący sesję.
§ 28
1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer
sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opa-
truje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.
2. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje się wraz z protoko-
łami sesji rady powiatu. Rejestr uchwał prowadzi starosta.
3. Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni
od dnia ich podjęcia. Uchwała organu powiatu w sprawie wydania przepisów
porządkowych podlega przekazaniu niezwłocznie.
4. Starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych
w ust. 3:
1/ uchwałę budżetową,
2/ uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu,
3/ inne uchwały objęte zakresem działania izby.
§ 29
1. Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się przez ich publikację w środkach
masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń. Przepisy te wchodzą w życie z
dniem takiego ogłoszenia.
2. Powiatowe przepisy porządkowe podlegają także w ogłoszeniu w wojewódzkim
dzienniku urzędowym.
§ 30
Starostwo Powiatowe gromadzi i udostępnia w swojej siedzibie zbiór aktów prawa
miejscowego ustanowionych przez powiat.
§ 31
- W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
- Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy przewodniczący rady
powiatu.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady powiatu.
4. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
§ 32
- W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady.
- Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez radę powiatu
spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwło-
cznie po ich ustaleniu.
5. Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi
załącznik do protokołu sesji.
§ 33
- Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek,
który uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących
się, nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wnio-
sek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie
oddanych głosów – to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzy-
stej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie
oddanych głosów plus 1 ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie
oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całko-
wita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
§ 34
- Z przebiegu sesji rady powiatu sporządza się protokół.
- Protokół z sesji rady powiatu powinien w szczególności zawierać:
1/ określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i
zakończenia, imiona i nazwiska przewodniczącego rady i osoby sporządzają-
cej protokół,
2/ stwierdzenie prawomocności obrad,
3/ odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
4/ uchwalony porządek obrad,
5/ przebieg obrad, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień, teksty
zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych
wystąpień,
6/ przebieg głosowania i jego wyniki,
7/ podpis przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół.
3. Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty
uchwał przyjętych przez radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie
wnioski nie wygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych,
oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady.
4. Protokół z sesji rady powiatu wykłada się do publicznego wglądu na 2 dni przed
terminem kolejnej sesji.
- Protokół z poprzedniej sesji rady powiatu jest przyjmowany na następnej sesji.
Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie
później niż do rozpoczęcia sesji rady, na której następuje przyjęcie protokołu.
§ 35
Obsługę rady powiatu i jej komisji zapewnia wyodrębniona komórka organizacyjna
wchodząca w skład starostwa powiatowego.
§ 36
1. Rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organi-
zacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni w tym przedstawiciele wszystkich
klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w § 11, ust.1,
oraz będących członkami zarządu.
3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem
do rady powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi.
Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę
obrachunkową.
4. Komisja rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli zlecane
przez radę powiatu.
5. Przepis ust.4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych
przez radę powiatu.
§ 37
- Pracą komisji rewizyjnej kieruje przewodniczący.
- Rada powiatu wybiera przewodniczącego oraz pozostałych członków komisji
rewizyjnej w liczbie 5, w tym zastępcę / zastępców / przewodniczącego i sekre-
tarza komisji.
3. Komisja rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego
przez radę powiatu.
4. Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu projekt planu, o którym mowa w
ust.3, do dnia 31.12 roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
5. Za zgodą rady powiatu, komisja rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w
zakresie i terminie nie przewidzianych w rocznym planie kontroli.
§ 38
1. Komisja rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą wię-
kszością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. W przypadku
równej liczby głosów, decyduje głos przewodniczącego komisji.
2. Sekretarz komisji sporządza z jej posiedzenia protokół, który podlega przyjęciu
na następnym posiedzeniu komisji.
3. Komisja rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników powiato-
wych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.
4. Komisja rewizyjna, za zgodą rady powiatu może powoływać rzeczoznawców,
ekspertów i biegłych.
§ 39
1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność zarządu powiatu i powiatowych jedno-
stek organizacyjnych biorąc pod uwagę kryteria: zgodności z prawem, realizacji
uchwał rady.
2. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych, przewodniczący komisji rewizyj-
nej wyznacza zespół kontrolny składający się z 3 do 5 członków komisji.
Przewodniczący komisji udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli określając w nim zakres kontroli.
3. Przewodniczący komisji rewizyjnej, co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem
kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej
o zakresie i terminie kontroli.
4. Członkowie zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych,
są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o
którym mowa w ust.2.
§ 40
1. Członek komisji rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przed-
miot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka,
krewnych lub powinowatych.
2. Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zacho-
dzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.
- O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga komisja rewizyjna.
§ 41
1. Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapew-
nienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia
potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień.
2. Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy
kontrolowanej jednostki.
3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowią-
zującego w kontrolowanej jednostce.
§ 42
1. Zespół kontrolny, w terminie 14 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół
kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej
jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie
przedstawia podpisany protokół komisji rewizyjnej.
2. Komisja rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kiero-
wnika kontrolowanej jednostki oraz do zarządu powiatu wystąpienie pokontrolne
zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w
określonym terminie.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie
pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić komisję rewizyjną o sposobie reali-
zacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia
pokontrolnego, może odwołać się do rady powiatu. Rozstrzygnięcie rady powiatu
jest ostateczne.
5. Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu sprawozdanie z wyników kontroli
zleconych przez radę, wyników kontroli wykonania budżetu powiatu oraz z reali-
zacji rocznego planu kontroli.
6. Sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez radę przedstawia się niezwło-
cznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okresowo
raz na pół roku.
§ 43
Członkowie komisji rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeń-
stwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej
i służbowej, obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
§ 44
1. Rada powiatu, w drodze uchwały, może powoływać ze swojego grona, stałe
i doraźne komisje do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz
skład osobowy.
2. Komisje podlegają radzie powiatu w całym zakresie swojej działalności, przedkła-
dają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.
3. Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez radę
powiatu. Komisja może powołać sekretarza komisji.
4. Radny może być członkiem nie więcej niż 2 komisji stałych, a przewodniczącym
- tylko 1.
5. Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia
przewodniczący rady na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub
komisji.
§ 45
- Do zadań komisji stałych należy:
1/ przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał rady powiatu,
2/ występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3/ sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał rady,
4/ opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, zarząd
lub inne komisje,
5/ przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców powiatu,
dotyczących działalności rady i zarządu.
2. Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę. Rada może
dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.
3. Komisja jest obowiązana przedstawić radzie sprawozdanie ze swojej działalności
co najmniej raz w roku oraz w każdym czasie – na żądanie rady.
§ 46
1. Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.
2. W posiedzeniach komisji, oprócz jej członków mogą także uczestniczyć:
przewodniczący rady, radni nie będący członkami komisji oraz członkowie zarządu
powiatu.
3. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których
obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
§ 47
1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:
1/ ustala terminy i porządek posiedzeń,
2/ zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych
materiałów,
3/ zwołuje posiedzenia komisji,
4/ kieruje obradami komisji,
2. Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek
co najmniej 1/3 członków komisji lub przewodniczącego rady.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji, jego obowiązki wykonuje
wiceprzewodniczący powoływany i odwoływany przez komisję.
§ 48
1. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy jej składu, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów
decyduje głos przewodniczącego komisji.
2. Wnioski odrzucone przez komisję umieszcza się na żądanie wnioskodawcy, w
sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości, w szczególności w sprawach
dotyczących projektów uchwał rady.
3. Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji rady przewodniczący komisji lub
wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.
§ 49
1. Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa rada
powiatu w uchwale o powołaniu komisji.
2. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej,
z uwzględnieniem ust.1.
§ 50
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2. Klub może utworzyć co najmniej 3 radnych.
3. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.
§ 51
1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu rady powiatu w ciągu
14 dni od zebrania założycielskiego.
2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:
1/ imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
2/ listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,
3/ nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada.
3. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu powiatu.
4. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami.
Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem powiatu.
5. Przewodniczący klubów radnych są obowiązani przedłożyć przewodniczącemu
rady regulaminy klubów w terminie 14 dni od ich uchwalenia.
6. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich
sprawach będących przedmiotem obrad rady.
Zarząd Powiatu
§ 52
- Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu.
- W skład zarządu powiatu wchodzą: starosta jako jego przewodniczący, wicestaro-
sta i pozostali członkowie w liczbie 4 osób.
3. Członkowie zarządu powiatu mogą być wybrani również spoza składu rady.
4. Rada powiatu wybiera starostę bezwzględną większością głosów ustawowego
składu rady w głosowaniu tajnym.
5. Rada powiatu wybiera wicestarostę oraz pozostałych członków zarządu na wnio-
sek starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy usta-
wowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
§ 53
1. Z członkami zarządu nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru.
2. Czynności z zakresu prawa pracy dotyczących nawiązania stosunku pracy i wynagrodzenia w stosunku do przewodniczącego zarządu wykonuje rada powiatu.
3. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do wicestarosty oraz pozostałych
członków zarządu wykonuje przewodniczący zarządu.
§ 54
1. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone
przepisami prawa.
2. Do zadań zarządu powiatu należy w szczególności:
1/ przygotowanie projektów uchwał rady,
2/ wykonywanie uchwał rady,
3/ gospodarowanie mieniem powiatu,
4/ wykonywanie budżetu powiatu,
5/ zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu,
z zastrzeżeń § 66 ust. 5.
3. W realizacji zadań zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu.
4. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz
jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
5. Kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży wykonują określone w ustawach
zadania i kompetencje przy pomocy jednostek organizacyjnych tj. komend i
inspektoratów.
§ 54a
1. Powiatową administrację zespoloną stanowią:
1/ starostwo powiatowe,
2/ jednostki organizacyjne powiatu, w tym powiatowy urząd pracy,
3/ jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiato-
wych służb inspekcji i straży.
2. Status prawny pracowników starostwa powiatowego i jednostek organizacyjnych
powiatu określa odrębna ustawa.
§ 55
1. Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżą-
cymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.
2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicz-
nego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących
spowodować znaczne straty materialne, starosta podejmuje niezbędne czynności
należące do właściwości zarządu powiatu. Nie dotyczy to wydawania przepisów
porządkowych.
3. Czynności o których mowa w ust.2 wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na
najbliższym posiedzeniu zarządu powiatu.
4. Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego, zwierzchnikiem służbowym
pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz
zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
5. Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należącej do właściwości powiatu, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez zarząd powiatu.
6. Starosta może upoważnić na piśmie wicestarostę, poszczególnych członków zarządu
powiatu, pracowników starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz
kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, do wydania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust. 5
§ 56
Do zadań starosty w zakresie organizowania zarządu powiatu należy w szczególności:
1/ przygotowanie projektu porządku obrad zarządu,
2/ określenie czasu i miejsca posiedzenia zarządu,
3/ przygotowanie materiałów do projektowanego porządku obrad,
4/ zapewnienie obsługi posiedzenia zarządu.
§ 57
1. Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.
2. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
3. W razie potrzeby, starosta może zwołać zarząd w innym terminie, a także rozszerzyć porządek obrad.
4. Starosta jest obowiązany zwołać posiedzenie zarządu na pisemny wniosek co naj-
mniej dwóch członków zarządu, w terminie 7 dni od złożenia wniosku.
§ 58
- Posiedzenie zarządu zwołuje oraz przewodniczy im starosta lub wicestarosta w miarę potrzeby.
- W posiedzeniach zarządu uczestniczą członkowie zarządu – z głosem stanowią-
cym, a sekretarz i skarbnik powiatu – z głosem doradczym.
- W posiedzeniach zarządu może uczestniczyć przewodniczący rady powiatu.
- Do udziału w posiedzeniach zarządu starosta może zobowiązać pracowników
starostwa powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz
jednostek organizacyjnych powiatu, właściwych ze względu na przedmiot obrad.
5.Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, w
szczególności radni.
§ 59
1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompeten-
cji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach
upoważnień ustawowych.
2. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, zarząd może podejmować inne
uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska zarządu.
3. Uchwały zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu.
4. Uchwały zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej
podpisuje starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków
zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.
5. Do podejmowania uchwał przez zarząd stosuje się odpowiednio § 1 ust.1.
§ 60
1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom zarządu oraz sekretarzowi i
skarbnikowi powiatu.
2. Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonywania uchwał rady powiatu, chyba że rada
określi zasady wykonywania swojej uchwały.
§ 61
- Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół:
- W protokole podaje się imiona i nazwiska członków zarządu uczestniczących
w posiedzeniu, a w przypadku, gdy w posiedzeniu zarządu uczestniczyły również
inne osoby, w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje w jakim charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu.
3. Protokół z posiedzenia zarządu powinien dokładnie odzwierciedlać przebieg
posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowa-
nymi przez zarząd.
4. Członkowie zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu
wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.
- Zarząd udostępnia protokół z posiedzenia, na posiedzeniu następnym. W razie
zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust. 5, o ich uwzględnieniu rozstrzyga
zarząd.
- Zarząd udostępnia protokół ze swoich posiedzeń, do publicznego wglądu, o ile nie
narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej lub służbowej albo ochro-
nie danych osobowych.
- Organy kontrolujące działalność zarządu mają prawo wglądu do protokołów posie-
dzeń i uchwał zarządu.
§ 62
Starosta składa radzie powiatu na każdej sesji informacje z działalności zarządu w okresie od poprzedniej sesji.
§ 63
- Skarbnik powiatu jest głównym księgowym budżetu powiatu.
- Zadania skarbnika powiatu jako głównego księgowego budżetu powiatu, określa-
ją odrębne przepisy.
- Skarbnik powiatu kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych
mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych.
4. Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w ust.3, skarbnik może upoważnić
inną osobę.
5. Skarbnik powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej doko-
nania na pisemne polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym
rady powiatu i regionalnej izby obrachunkowej.
§ 64
1. Sekretarz powiatu, w imieniu starosty, sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżą-
cych zadań przez komórki organizacyjne starostwa, w szczególności nad termino-
wym i prawidłowym załatwianiem spraw, przestrzeganiem regulaminu organiza-
cyjnego starostwa i instrukcji kancelaryjnej.
2.Ponadto sekretarz powiatu zapewnia merytoryczną i techniczno – organizacyjną
obsługę posiedzeń organów kolegialnych powiatu oraz wykonuje inne zadania w
ramach upoważnień udzielonych przez zarząd powiatu i starostę.
§ 65
Sekretarz i skarbnik powiatu uczestniczą w pracach zarządu powiatu oraz mogą
uczestniczyć w obradach rady powiatu i jej komisji z głosem doradczym.
Rozdział 3
Jednostki organizacyjne powiatu
powiatowe służby, inspekcje i straże.
§ 66
- Jednostki organizacyjne powiatu tworzy się w celu wykonywania zadań powiatu.
- Jednostki organizacyjne powiatu stanowią załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
- Jednostki organizacyjne powiatu tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża
w majątek rada powiatu.
- Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określa-
ją regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu, z zastrzeżeniem
ust.5.
5. Szczególne warunki lub zasady powoływania, odwoływania oraz tryb zatrudnia-
nia i zwalniania kierowników i pracowników powiatowych służb, inspekcji i
straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu określają odrębne przepisy.
6. Zarząd powiatu prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych powiatu.
Wykaz udostępnia się do publicznego wglądu w starostwie powiatowym.
§ 67.
- Powiatowe służby, inspekcje i straże tworzą:
1/ Komenda Powiatowa Policji w Pińczowie,
2/ Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Pińczowie,
3/ Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Pińczowie,
4/ Powiatowy Inspektorat Weterynaryjny w Pińczowie,
5/ Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Pińczowie.
2. Starosta, sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji
i straży:
1/ powołuje i odwołuje ich kierowników, z wyjątkiem kierowników jednostek
wymienionych w ust. 1 pkt. 1 i 2,
2/ zatwierdza programy ich działania,
3/ uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu,
4/ w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,
5/ zleca w uzasadnionych przypadkach prowadzenie kontroli.
3. Uprawnienia starosty i rady powiatu wobec powiatowych służb, inspekcji i straży
określają przepisy ustawowe.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa powiatu
§ 68
1. Powiat prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu
powiatu.
2. Budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu
3. Budżet powiatu jest uchwalany przez radę powiatu na rok kalendarzowy zwany
dalej “rokiem budżetowym”.
§ 69
- Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu powiatu, a także
inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji
zarządu powiatu.
- Zarząd powiatu przygotowuje i przedstawia radzie powiatu, nie później niż do
dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu, uwzględniając zasady prawa budżetowego oraz ustalenia rady powiatu.
3. Bez zgody zarządu powiatu, rada powiatu nie może wprowadzić w projekcie
budżetu powiatu zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących
pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów
bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
§ 70
Rada powiatu określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w
szczególności:
1. obowiązki jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji
i straży, w toku prac nad projektem budżetu powiatu,
2. wymaganą przez radę powiatu szczegółowość projektu, z zastrzeżeniem, że
szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
3. wymagane materiały informacyjne, które zarząd powiatu powinien przedstawić
radzie powiatu wraz z projektem uchwały budżetowej,
4. terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu powiatu.
§ 71
1. Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku
budżetowego.
2. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie wymienionym w ust.1, do czasu
uchwalenia budżetu przez radę powiatu, nie później jednak niż do dnia 31 marca
roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedło-
żony radzie powiatu.
3. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust.2
regionalna izba obrachunkowa ustala budżet powiatu najpóźniej do dnia
30 kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę
obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym
mowa w ust.2.
4. W przypadku, gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium
budżetowym, rada powiatu może uchwalić prowizorium budżetowe powiatu na
okres objęty prowizorium budżetowym państwa.
5. Uchwałę budżetową powiatu lub uchwałę, o której mowa w ust.4, starosta przed-
kłada regionalnej izbie obrachunkowej w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.
§ 72
- Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada zarząd powiatu.
- Zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo:
1/ zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej
kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
2/ emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez
radę powiatu,
3/ dokonywania wydatków budżetowych,
4/ zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu,
5/ dysponowania rezerwą budżetu powiatu,
6/ blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą,
3. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest
jawna. Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez:
1/ jawność debaty budżetowej,
2/ opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu
powiatu,
3/ przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu
powiatu,
4/ ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w ust. 2 pkt. 1 i 2
Rozdział 5
Mienie powiatu
§ 73
1. Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub
inne powiatowe osoby prawne.
2. Powiatowymi osobami prawnymi oprócz powiatu, są inne samorządowe jednostki
organizacyjne, którym ustawy przyznają taki status, a także te osoby prawne, które
mogą być tworzone na podstawie ustaw wyłącznie przez powiat.
3. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które
dotyczą mienia powiatu nie należącego do innych powiatowych osób prawnych.
§ 74
1. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają dwaj
członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd
w drodze uchwały.
2. Zarząd może upoważnić pracowników starostwa, kierowników powiatowych służb
inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu do składania oświadczeń
woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu.
3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych,
do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu lub osoby
przez niego upoważnionej.
§ 75
Powiat nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych powiatowych osób prawnych, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.
§ 76
1. Zarząd mieniem powiatu i jego ochrona powinny być wykonywane ze szczególną
starannością.
2. Za właściwe gospodarowanie mieniem powiatu odpowiedzialny jest zarząd
powiatu, a także kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek
organizacyjnych powiatu.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 77
Zmian statutu dokonuje rada powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 78
Statut powiatu podlega ogłoszeniu w dzienniku urzędowym województwa świętokrzyskiego.
§ 79
Tekst jednolity opracowany w oparciu o zmiany statutu zawarte w uchwale Rady
Powiatu Nr XXIV/117/2001 z dnia 28 sierpnia 2001 roku.
Załącznik Nr 1 do Statutu
Powiatu Pińczowskiego
Jednostki Organizacyjne Powiatu
1. Zespół Szkół Rolniczych w Chrobrzu.
2. Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Pińczowie
Ul. Armii Krajowej 22.
3. Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Działoszycach.
4. Liceum Ogólnokształcące w Pińczowie.
5. Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Pińczowie
6. Zespół Szkół Zawodowych w Pińczowie
7. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Pińczowie
Ul. Batalionów Chłopskich 15
8. Dom Pomocy Społecznej w Pińczowie ul. Wesoła 5
9. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
10. Powiatowy Zarząd Dróg w Pińczowie ul. Polna 48
Załącznik Nr 2 do Statutu
Powiatu Pińczowskiego.
POWIATOWE SŁUŻBY, INSPEKCJE I STRAŻ.
1. Komenda Powiatowa Policji w Pińczowie
2. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Pińczowie
3. Powiatowy Inspektorat Weterynaryjny w Pińczowie
4. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Pińczowie
|