UCHWAŁA NR III/19/2006

Wersja do druku

UCHWAŁA NR III/19/2006

RADY POWIATU W PIŃCZOWIE

z dnia 28 grudnia 2006 roku

 w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Usuwania Odpadów Azbestowych

 

Na podstawie art.12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), art. 14 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.) oraz art. 407 pkt 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 roku Nr 129, poz. 902 z późn. zm.) w związku z Uchwałą Rady Powiatu w Pińczowie Nr XII/53/2003 z dnia 30 grudnia 2003 roku uchwala się co następuje:

 

§ 1

Uchwala się Powiatowy Program Usuwania Odpadów Azbestowych w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 1 do uchwały.

§ 2

Środki finansowe przeznaczone na realizację Powiatowego Programu Usuwania Odpadów Azbestowych zostaną zabezpieczone z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Pińczowie.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 roku.

                        

 

   Załącznik

   do Uchwały Nr III/19/2006

   Rady Powiatu w Pińczowie

   z dnia 28 grudnia 2006 roku

 

Powiatowy Program

Usuwania Odpadów Azbestowych

 

Jednym ze znaczących zagrożeń dla środowiska na terenie powiatu pińczowskiego stanowią pokrycia dachowe wykonane z wyrobów zawierających azbest (płyty eternitowe), które pod wpływem warunków atmosferycznych ulegają kruszeniu, co powoduje pylenie włókien azbestowych.

Celem Programu Usuwania Odpadów Azbestowych jest poprawa stanu środowiska powiatu, poprzez udzielenia pomocy finansowej mieszkańcom powiatu pińczowskiego, którzy zamierzają wymienić pokrycia dachowe zawierające azbest na inny rodzaj tych poryć, czyli takie które są bezpieczne dla środowiska.

Cel ten Starostwo zamierza osiągnąć poprzez:

-     analizę skali problemu, czyli rozpoznanie potrzeb w zakresie bezpiecznego usuwania odpadów azbestowych,

-     prowadzenie edukacji ekologicznej w zakresie bezpiecznego usuwania materiałów budowlanych zawierających azbest,

-     zawarcie umów w sprawie udzielania pomocy finansowej
z mieszkańcami demontującymi pokrycia dachowe zawierające azbest.

Podstawę prawną opracowania Programu, a tym samym dofinansowanie zadań związanych z usuwaniem azbestu stanowią: art. 407 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska /tj. Dz. U. z 2006r. Nr 129, poz. 902 ze zm./, Plan gospodarki odpadami dla powiatu pińczowskiego zatwierdzony Uchwałą Rady Powiatu z dnia 30 grudnia 2003r. Nr XII/53/2003.

1.   Wnioski o dofinansowanie będą rozpatrywane według kolejności ich wpływu. Kolejność tę uwzględniać będzie prowadzony rejestr wniosków.

2.   Jeżeli zgłoszone wnioski przekroczą roczny limit środków przeznaczonych na dofinansowanie tego zadania, Wnioskodawca zostanie powiadomiony
o terminie ich rozpatrzenia.

3.   Starostwo Powiatowe będzie wspierać (w formie ryczałtu) demontaż dachu pokrytego eternitem pod warunkiem prowadzenia tych prac zgodnie
z wymogami prawa tj. przez firmę posiadająca zatwierdzony
przez starostę program gospodarki odpadami niebezpiecznymi zawierającymi azbest.

4.   Zwrot części kosztów związanych z bezpiecznym usunięciem azbestu nastąpi wtedy, gdy właściciel posesji dopełni wszystkich wymogów prawa w tym zakresie tj.:

-     zgłosi organowi administracji architektoniczno – budowlanej zamiar wykonywania prac,

-     demontaż i wywóz odpadów przeprowadzi firma posiadająca stosowne zezwolenia do usuwania i transportu elementów budowlanych zawierających azbest,

-     podpisze ze Starostwem Powiatowym w Pińczowie  umowę
o współfinansowanie usunięcia pokryć dachowych zawierających azbest.

Wysokość ryczałtu (koszt jednostkowy demontażu 1m2) ustalono w oparciu o analizę rynku przyjmując kwotę 13 zł za demontaż
i transport 1m2 dachu wykonanego z płyt zawierających azbest.

Maksymalna kwota dofinansowania jednego wnioskodawcy nie może przekroczyć kwoty 1500 zł /słownie: jeden tysiąc pięćset złotych/.

Środki na realizację Powiatowego Programu Usuwania Wyrobów Zawierających Azbest zostaną zabezpieczone w Powiatowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

         Zwrot części poniesionych kosztów nie jest zapłatą za budowlane prace rozbiórkowe, a zwrotem zwiększonych kosztów wynikających z faktu, że azbest jest odpadem niebezpiecznym wymagającym stosowania specjalistycznych metod jego usuwania i transportu na składowisko odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.

         Program pozwoli zwiększyć ochronę środowiska przed emisją azbestu, zapobiegnie też niekontrolowanemu demontażowi pokryć dachowych zawierających azbest oraz zmniejszy ryzyko powstawania dzikich wysypisk odpadów.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Statystyki bieżącej stronyWyświetleń: 2116

Wprowadził(a) do systemu: Wioletta Usnarska, data: 2007-01-15 07:59:55
Opublikował(a): Wioletta Usnarska, data publikacji: 2007-01-15 08:00:35
Ostatnia zmiana: Wioletta Usnarska, data: 2007-01-15 08:00:35
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony