Statut Zasadniczej Szkoły Zawodowej SpecjalnejDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2007-10-08 12:29:28

         STATUT

 ZASADNICZEJ   SZKOŁY

 

ZAWODOWEJ  SPECJALNEJ

 

im.błogosławionego ks.J.Pawłowskiego

 

         W  PIŃCZOWIE

 

 

 

 

I  I. Nazwa Szkoły i informacje o Szkole.

 

§ 1

 

     1.Szkoła nosi nazwę:  Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna 

        im. bł. ks. J. Pawłowskiego.

2   2.Nazwa Szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być 

        używany skrót nazwy.

    3. Szkoła mieści się w Pińczowie przy ul. M. J. Piłsudskiego 14.

4  4.Szkoła została powołana 01 września 2004 roku.

 

§ 2

 

    1.Szkoła jest placówką oświatową w rozumieniu art. 7 ustawy.

2  2.W Szkole kształci się absolwentów Gimnazjum.

3  3.Szkoła jest tworzona dla młodzieży  upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim.

4  4.Czas trwania kształcenia w szkole wynosi 2 lub 3 lata, w zależności od długości

    cyklu nauczania zawodu, z możliwością wydłużenia cyklu kształcenia

    z dwuletniego na trzyletni.

                         

                                                                      § 3

    1.Organem prowadzącym Szkołę jest Powiat Pińczowski.

 

§ 4

 2.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.

 

§ 5

 

 

    3.Szkoła mieści się w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym

       im. bł. ks. J. Pawłowskiego w Pińczowie, ul. Piłsudskiego 14 i jest jego integralną częścią.

 

 

 

I   II. Cele i zadania Szkoły.

 

§  6

 

    

    1. Celem Szkoły jest:             

1)     realizacja zadań i celów wynikających z przepisów  prawa  określone

    w ustawie o Systemie Oświaty, uwzględniających   Program  Wychowawczy  

    Szkoły oraz Program Profilaktyki  dostosowany do potrzeb  rozwojowych  

    uczniów, a także potrzeb środowiska, o których   mowa w odrębnych 

    przepisach,

2)     wspomaganie ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenie pozytywnie 

     oddziałującego środowiska  wychowawczego,

3)     zapewnienie uczniom, za pomocą specjalnych metod, pełnego rozwoju  

    umysłowego, moralnego, emocjonalnego i fizycznego  zgodnie z  ich

    potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania

    ich godności osobistej oraz wolności  światopoglądowej i wyznaniowej,

    a także zapewnienie  opieki pedagogicznej i pełnego bezpieczeństwa  w czasie 

    zajęć  organizowanych przez Szkołę,

4)     umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do    

    uzyskania  świadectwa ukończenia Szkoły,

5)     umożliwienie uczniom rozwoju i zainteresowań przedmiotowych,  

    artystycznych i sportowych,

6)     przygotowanie do wykonywania zawodu i integracji ze społeczeństwem,

7)     indywidualizacja podejścia pedagogicznego i opiekuńczego

     w stosunku  do każdego ucznia,

8)     organizacja pomocy  dla uczniów z rodzin patologicznych, znajdujących  się 

     w trudnych  warunkach.

    2. Podczas zajęć obowiązkowych  i pozalekcyjnych  prowadzonych na terenie 

    Szkoły i poza nią pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów

    ponoszą nauczyciele prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych –

    kierownik wycieczki wraz  z opiekunami.

   3. W czasie przerw międzylekcyjnych  w szkole odpowiedzialność za zdrowie

    i bezpieczeństwo  uczniów ponoszą nauczyciele pełniący dyżur zgodnie

    z harmonogramem opracowanym przez  zastępcę dyrektora.

   4. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, rewalidacyjnej  

    i resocjalizacyjnej w zakresie:

       1) daleko idącej indywidualizacji nauczania,

       2)  korygowania nieprawidłowości rozwojowych,

3)     określenia i wyrównania braków programowych,

4)     usprawniania i wzmożonego  rozwijania funkcji mających wpływ na rozwój ucznia,

5)     wyrabiania i utrwalenia umiejętności samodzielnego uczenia się,

6)     stosowania zasady  zintegrowanego oddziaływania pedagogicznego.

5. Szkoła organizuje specjalistyczną opiekę psychologiczno-pedagogiczną,

    zdrowotną i materialną poprzez:

         1) zapewnienie uczniom stałego kontaktu z psychologiem i pedagogiem  

             szkolnym, a także  odpowiednimi poradniami,

         2) objęcie młodzieży w miarę możliwości organizacyjnych i finansowych  

             Szkoły, specjalistyczną opieką lekarską,

         3) umożliwienie uczniom uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania  

korzystania  z zamieszkania i wyżywienia, a w uzasadnionych przypadkach stosowanie zniżek dla uczniów najuboższych.

6. Szkoła umożliwia rozwój zainteresowań uczniów, realizowanie

    programów nauczania i wychowania poprzez:

         1) tworzenie kół zainteresowań, organizacji uczniowskich, młodzieżowych   

              i sportowych itp.: działających na terenie Szkoły z uwzględnieniem

              zainteresowań związanych ze zdobywaniem zawodu,

         2) aktywny udział w konkursach, imprezach kulturalnych i sportowych 

              organizowanych poza Szkołą.

 

 

§ 7

 

1. Dyrektor powierza każdy  oddział szczególnej opiece wychowawczej 

     jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu „wychowawcą”.

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca 

    prowadzi  swój oddział w toku nauczania w klasach I – II lub I – III.

3. Rodzice i uczniowie mają możliwość wpływania na dobór lub zmianę

    nauczyciela, któremu  dyrektor Ośrodka  planuje powierzyć lub powierzył

    zadania  wychowawcy w następujący sposób:

         1) rodzice za pośrednictwem Rady Rodziców mogą występować do 

              Dyrektora  Ośrodka  z umotywowanym wnioskiem o powierzenie  

              wychowawstwa  wybranemu nauczycielowi, bądź zmianę wychowawcy,

         2) uczniowie za pośrednictwem Samorządu mogą występować z wnioskiem,

              o którym mowa w pkt 1.

4. W przypadku wniosku  uznanego za uzasadniony , dysponując odpowiednimi 

     możliwościami  organizacyjnymi , dyrektor może powierzyć  zadania

    wychowawcy zgodnie z sugestiami wnioskodawcy (-ów).

5. Dyrektor  może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy również

    w następujących  przypadkach:

         1) na umotywowany wniosek nauczyciela – dotychczasowego wychowawcy,

         2) z własnej inicjatywy – na skutek stwierdzonych błędów wychowawczych 

              lub innych niedociągnięć w pracy wychowawcy.

6. Decyzje w sprawie zmiany wychowawcy dyrektor  podejmuje w terminie

   14 dni od złożenia wniosków, o których mowa  w ust. 3 pkt. 1 i 2, ust 6, pkt.1.

7. Od decyzji dyrektora  przysługuje odwołanie do organu  prowadzącego Szkołę 

    w terminie 14  dni od dnia  jej ogłoszenia przez dyrektora.

8. Zmiana wychowawcy następuje od pierwszego dnia następnego miesiąca, po   

   dacie  podjęcia decyzji o zmianie wychowawcy  przez dyrektora.

 

 

§ 8

 

1. Zadania wychowawcze Szkoły oraz formy ich realizacji określają:

         1) Program Wychowawczy  uchwalony przez Radę Pedagogiczną po 

              zasięgnięciu opinii Rady  Rodziców i Samorządu, 

           2) wynikający z Programu Wychowawczego  harmonogram realizacji

               zadań  wychowawczych,  aktualizowany na każdy rok szkolny

               – w terminie do  30 września.

 

 

§ 9

 

1. Wiedza, umiejętności i zachowanie uczniów podlegają  systematycznemu 

    ocenianiu przez  nauczycieli uczących poszczególnych  przedmiotów.

2. Ocenianie, o których mowa w ust. 1 jest prowadzone w formie bieżącego  

    oceniania przez cały rok szkolny oraz klasyfikacji śródrocznej -  na zakończenie  

    I semestru, w styczniu  każdego roku   klasyfikacji  rocznej -  na zakończenie

    roku szkolnego, w czerwcu każdego roku.

3. Szczególne zasady  systemu oceniania , klasyfikacji i promocji uczniów, w tym  

    skalę ocen, określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.

 

 

 

III. Organy Szkoły oraz  ich zadania.

 

 

§ 10

1. Organami Szkoły są:

1. Dyrektor Ośrodka.

2. Rada Pedagogiczna.

3. Rada Rodziców.

4. Samorząd Ośrodka.

2. Organa  szkoły mają swobodę działania i podejmowania uchwał i decyzji

    w granicach  swoich kompetencji określonych   ustawą o Systemie Oświaty

    i Statutem Szkoły.

3. Dyrektor  zapewnia bieżącą wymianą informacji pomiędzy organami szkoły.

 

§ 11

 

1. Do obowiązków dyrektora należy:

    Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.

            1) kierowanie działalnością Szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,

2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

3)     sprawowanie opieki nad uczniami oraz stworzenie warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

4)     realizowanie uchwał Rady  Pedagogicznej  podjętych w ramach jej kompetencji,

5)     w zakresie realizacji procedury awansu zawodowego nauczycieli:

a.      przyjmowanie wniosków o rozpoczęcie odpowiedniego stażu

     w związku z ubieganiem się o kolejny stopień  awansu   

                            zawodowego nauczycieli  zatrudnionych w Szkole,

b.     przydzielenie opiekunów stażu nauczycielom stażystom

     i nauczycielom kontraktowym,

c.     zatwierdzenie planów  rozwoju zawodowego nauczycieli,

d.     zapewnienie prawidłowego przebiegu stażu zawodowego nauczycieli,

e.      ocenianie  dorobku zawodowego za okres stażu zawodowego,

f.       powoływanie komisji kwalifikacyjnych dla nauczycieli stażystów,

g.     uczestniczenie w pracach komisji kwalifikacyjnych

                            i egzaminacyjnych.

6)     skreślenie ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych

     w Statucie , na podstawie  uchwały Rady Pedagogicznej, po

     zasięgnięciu opinii Samorządu,

7)     dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym 

      i ponoszenie wszelkiej odpowiedzialności za ich prawidłowe  

      wykorzystanie,

8)     organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Szkoły, w tym nadzór nad prawidłowością  prowadzenia wszelkiej dokumentacji zgodnie z przepisami oraz  właściwe jej zabezpieczenie,

9)     wyrażanie zgody na podjęcie na terenie Szkoły działalności przez organizacje  młodzieżowe,

10)wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów  szczegółowych.

2. Dyrektor kieruje pracą zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie

    będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

            1) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych  pracowników Szkoły,

           2) oceniania pracy nauczycieli i innych pracowników Szkoły,

            3) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych    

                nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły, zgodnie z Kodeksem

                Pracy,

          4) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,

                w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz

                innych pracowników Szkoły.

3.Dyrektor odpowiada w szczególności za:

           1) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki w Szkole i poza

               nią – podczas form pracy organizowanych przez Szkołę, a także za stan

               sanitarny i ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,

          2) opracowanie dokumentów programowo - organizacyjnych Szkoły,

                w tym:

a)   arkusza organizacyjnego,

b)  planu nadzoru,

c)   przydziału czynności dla nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami

           3) zgodność funkcjonowania Szkoły z właściwymi przepisami prawa

               i Statutu.

4. Dyrektor współpracuje z organami Szkoły:

         1) Radą Pedagogiczną,

          2) z Samorządem,

         3) z Radą Rodziców, zapewniając im wpływ na działalność Szkoły.

5. W przypadku nieobecności  dyrektora  jego obowiązki pełni z urzędu 

    wicedyrektor lub osoba wyznaczona przez dyrektora. Przekazanie obowiązków 

    osobie wyznaczonej musi mieć formę  pisemną.

6. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć  dodatkowe 

    stanowiska  kierownicze.

 

 

§ 12

 

1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Szkoły.

2. Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni

    w Szkole, bez  względu   na wymiar czasu pracy.

3. Zadania, uprawnienia oraz organizację i  strukturę Rady Pedagogicznej określa

   Statut Ośrodka.

 

 

§ 13

 

1. Rodzice uczniów Szkoły maja prawo do wyłonienia swojej reprezentacji – Rady

    Rodziców działającej przy Szkole.

2. Do głównych celów działalności Rady Rodziców należą:


Powrót