Wersja archiwalna z dnia 2007-10-08 12:29:28
|
STATUT
ZASADNICZEJ SZKOŁY
ZAWODOWEJ SPECJALNEJ
im.błogosławionego ks.J.Pawłowskiego
W PIŃCZOWIE
I I. Nazwa Szkoły i informacje o Szkole.
§ 1
1.Szkoła nosi nazwę: Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
im. bł. ks. J. Pawłowskiego.
2 2.Nazwa Szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być
używany skrót nazwy.
3. Szkoła mieści się w Pińczowie przy ul. M. J. Piłsudskiego 14.
4 4.Szkoła została powołana 01 września 2004 roku.
§ 2
1.Szkoła jest placówką oświatową w rozumieniu art. 7 ustawy.
2 2.W Szkole kształci się absolwentów Gimnazjum.
3 3.Szkoła jest tworzona dla młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim.
4 4.Czas trwania kształcenia w szkole wynosi 2 lub 3 lata, w zależności od długości
cyklu nauczania zawodu, z możliwością wydłużenia cyklu kształcenia
z dwuletniego na trzyletni.
§ 3
1.Organem prowadzącym Szkołę jest Powiat Pińczowski.
§ 4
2.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.
§ 5
3.Szkoła mieści się w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
im. bł. ks. J. Pawłowskiego w Pińczowie, ul. Piłsudskiego 14 i jest jego integralną częścią.
I II. Cele i zadania Szkoły.
§ 6
1. Celem Szkoły jest:
1) realizacja zadań i celów wynikających z przepisów prawa określone
w ustawie o Systemie Oświaty, uwzględniających Program Wychowawczy
Szkoły oraz Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych
uczniów, a także potrzeb środowiska, o których mowa w odrębnych
przepisach,
2) wspomaganie ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenie pozytywnie
oddziałującego środowiska wychowawczego,
3) zapewnienie uczniom, za pomocą specjalnych metod, pełnego rozwoju
umysłowego, moralnego, emocjonalnego i fizycznego zgodnie z ich
potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania
ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej,
a także zapewnienie opieki pedagogicznej i pełnego bezpieczeństwa w czasie
zajęć organizowanych przez Szkołę,
4) umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do
uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły,
5) umożliwienie uczniom rozwoju i zainteresowań przedmiotowych,
artystycznych i sportowych,
6) przygotowanie do wykonywania zawodu i integracji ze społeczeństwem,
7) indywidualizacja podejścia pedagogicznego i opiekuńczego
w stosunku do każdego ucznia,
8) organizacja pomocy dla uczniów z rodzin patologicznych, znajdujących się
w trudnych warunkach.
2. Podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych prowadzonych na terenie
Szkoły i poza nią pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów
ponoszą nauczyciele prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych –
kierownik wycieczki wraz z opiekunami.
3. W czasie przerw międzylekcyjnych w szkole odpowiedzialność za zdrowie
i bezpieczeństwo uczniów ponoszą nauczyciele pełniący dyżur zgodnie
z harmonogramem opracowanym przez zastępcę dyrektora.
4. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, rewalidacyjnej
i resocjalizacyjnej w zakresie:
1) daleko idącej indywidualizacji nauczania,
2) korygowania nieprawidłowości rozwojowych,
3) określenia i wyrównania braków programowych,
4) usprawniania i wzmożonego rozwijania funkcji mających wpływ na rozwój ucznia,
5) wyrabiania i utrwalenia umiejętności samodzielnego uczenia się,
6) stosowania zasady zintegrowanego oddziaływania pedagogicznego.
5. Szkoła organizuje specjalistyczną opiekę psychologiczno-pedagogiczną,
zdrowotną i materialną poprzez:
1) zapewnienie uczniom stałego kontaktu z psychologiem i pedagogiem
szkolnym, a także odpowiednimi poradniami,
2) objęcie młodzieży w miarę możliwości organizacyjnych i finansowych
Szkoły, specjalistyczną opieką lekarską,
3) umożliwienie uczniom uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania
korzystania z zamieszkania i wyżywienia, a w uzasadnionych przypadkach stosowanie zniżek dla uczniów najuboższych.
6. Szkoła umożliwia rozwój zainteresowań uczniów, realizowanie
programów nauczania i wychowania poprzez:
1) tworzenie kół zainteresowań, organizacji uczniowskich, młodzieżowych
i sportowych itp.: działających na terenie Szkoły z uwzględnieniem
zainteresowań związanych ze zdobywaniem zawodu,
2) aktywny udział w konkursach, imprezach kulturalnych i sportowych
organizowanych poza Szkołą.
§ 7
1. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej
jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca
prowadzi swój oddział w toku nauczania w klasach I – II lub I – III.
3. Rodzice i uczniowie mają możliwość wpływania na dobór lub zmianę
nauczyciela, któremu dyrektor Ośrodka planuje powierzyć lub powierzył
zadania wychowawcy w następujący sposób:
1) rodzice za pośrednictwem Rady Rodziców mogą występować do
Dyrektora Ośrodka z umotywowanym wnioskiem o powierzenie
wychowawstwa wybranemu nauczycielowi, bądź zmianę wychowawcy,
2) uczniowie za pośrednictwem Samorządu mogą występować z wnioskiem,
o którym mowa w pkt 1.
4. W przypadku wniosku uznanego za uzasadniony , dysponując odpowiednimi
możliwościami organizacyjnymi , dyrektor może powierzyć zadania
wychowawcy zgodnie z sugestiami wnioskodawcy (-ów).
5. Dyrektor może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy również
w następujących przypadkach:
1) na umotywowany wniosek nauczyciela – dotychczasowego wychowawcy,
2) z własnej inicjatywy – na skutek stwierdzonych błędów wychowawczych
lub innych niedociągnięć w pracy wychowawcy.
6. Decyzje w sprawie zmiany wychowawcy dyrektor podejmuje w terminie
14 dni od złożenia wniosków, o których mowa w ust. 3 pkt. 1 i 2, ust 6, pkt.1.
7. Od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie do organu prowadzącego Szkołę
w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia przez dyrektora.
8. Zmiana wychowawcy następuje od pierwszego dnia następnego miesiąca, po
dacie podjęcia decyzji o zmianie wychowawcy przez dyrektora.
§ 8
1. Zadania wychowawcze Szkoły oraz formy ich realizacji określają:
1) Program Wychowawczy uchwalony przez Radę Pedagogiczną po
zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu,
2) wynikający z Programu Wychowawczego harmonogram realizacji
zadań wychowawczych, aktualizowany na każdy rok szkolny
– w terminie do 30 września.
§ 9
1. Wiedza, umiejętności i zachowanie uczniów podlegają systematycznemu
ocenianiu przez nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów.
2. Ocenianie, o których mowa w ust. 1 jest prowadzone w formie bieżącego
oceniania przez cały rok szkolny oraz klasyfikacji śródrocznej - na zakończenie
I semestru, w styczniu każdego roku klasyfikacji rocznej - na zakończenie
roku szkolnego, w czerwcu każdego roku.
3. Szczególne zasady systemu oceniania , klasyfikacji i promocji uczniów, w tym
skalę ocen, określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
III. Organy Szkoły oraz ich zadania.
§ 10
1. Organami Szkoły są:
1. Dyrektor Ośrodka.
2. Rada Pedagogiczna.
3. Rada Rodziców.
4. Samorząd Ośrodka.
2. Organa szkoły mają swobodę działania i podejmowania uchwał i decyzji
w granicach swoich kompetencji określonych ustawą o Systemie Oświaty
i Statutem Szkoły.
3. Dyrektor zapewnia bieżącą wymianą informacji pomiędzy organami szkoły.
§ 11
1. Do obowiązków dyrektora należy:
Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
1) kierowanie działalnością Szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stworzenie warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji,
5) w zakresie realizacji procedury awansu zawodowego nauczycieli:
a. przyjmowanie wniosków o rozpoczęcie odpowiedniego stażu
w związku z ubieganiem się o kolejny stopień awansu
zawodowego nauczycieli zatrudnionych w Szkole,
b. przydzielenie opiekunów stażu nauczycielom stażystom
i nauczycielom kontraktowym,
c. zatwierdzenie planów rozwoju zawodowego nauczycieli,
d. zapewnienie prawidłowego przebiegu stażu zawodowego nauczycieli,
e. ocenianie dorobku zawodowego za okres stażu zawodowego,
f. powoływanie komisji kwalifikacyjnych dla nauczycieli stażystów,
g. uczestniczenie w pracach komisji kwalifikacyjnych
i egzaminacyjnych.
6) skreślenie ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych
w Statucie , na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po
zasięgnięciu opinii Samorządu,
7) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym
i ponoszenie wszelkiej odpowiedzialności za ich prawidłowe
wykorzystanie,
8) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Szkoły, w tym nadzór nad prawidłowością prowadzenia wszelkiej dokumentacji zgodnie z przepisami oraz właściwe jej zabezpieczenie,
9) wyrażanie zgody na podjęcie na terenie Szkoły działalności przez organizacje młodzieżowe,
10)wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
2. Dyrektor kieruje pracą zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie
będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
2) oceniania pracy nauczycieli i innych pracowników Szkoły,
3) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych
nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły, zgodnie z Kodeksem
Pracy,
4) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz
innych pracowników Szkoły.
3.Dyrektor odpowiada w szczególności za:
1) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki w Szkole i poza
nią – podczas form pracy organizowanych przez Szkołę, a także za stan
sanitarny i ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,
2) opracowanie dokumentów programowo - organizacyjnych Szkoły,
w tym:
a) arkusza organizacyjnego,
b) planu nadzoru,
c) przydziału czynności dla nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami
3) zgodność funkcjonowania Szkoły z właściwymi przepisami prawa
i Statutu.
4. Dyrektor współpracuje z organami Szkoły:
1) Radą Pedagogiczną,
2) z Samorządem,
3) z Radą Rodziców, zapewniając im wpływ na działalność Szkoły.
5. W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni z urzędu
wicedyrektor lub osoba wyznaczona przez dyrektora. Przekazanie obowiązków
osobie wyznaczonej musi mieć formę pisemną.
6. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe
stanowiska kierownicze.
§ 12
1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Szkoły.
2. Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni
w Szkole, bez względu na wymiar czasu pracy.
3. Zadania, uprawnienia oraz organizację i strukturę Rady Pedagogicznej określa
Statut Ośrodka.
§ 13
1. Rodzice uczniów Szkoły maja prawo do wyłonienia swojej reprezentacji – Rady
Rodziców działającej przy Szkole.
2. Do głównych celów działalności Rady Rodziców należą:
|