Statut Zasadniczej Szkoły Zawodowej SpecjalnejDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2006-06-21 12:22:32

         STATUT

 ZASADNICZEJ   SZKOŁY

 

ZAWODOWEJ  SPECJALNEJ

 

im.błogosławionego ks.J.Pawłowskiego

 

         W  PIŃCZOWIE

 

 

 

 

I  I. Nazwa Szkoły i informacje o Szkole.

 

§ 1

 

     1.Szkoła nosi nazwę:  Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna 

        im. bł. ks. J. Pawłowskiego.

2   2.Nazwa Szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być 

        używany skrót nazwy.

    3. Szkoła mieści się w Pińczowie przy ul. M. J. Piłsudskiego 14.

4  4.Szkoła została powołana 01 września 2004 roku.

 

§ 2

 

    1.Szkoła jest placówką oświatową w rozumieniu art. 7 ustawy.

2  2.W Szkole kształci się absolwentów Gimnazjum.

3  3.Szkoła jest tworzona dla młodzieży  upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim.

4  4.Czas trwania kształcenia w szkole wynosi 2 lub 3 lata, w zależności od długości

    cyklu nauczania zawodu, z możliwością wydłużenia cyklu kształcenia

    z dwuletniego na trzyletni.

                         

                                                                      § 3

    1.Organem prowadzącym Szkołę jest Powiat Pińczowski.

 

§ 4

 2.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.

 

§ 5

 

 

    3.Szkoła mieści się w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym

       im. bł. ks. J. Pawłowskiego w Pińczowie, ul. Piłsudskiego 14 i jest jego integralną częścią.

 

 

 

I   II. Cele i zadania Szkoły.

 

§  6

 

    

    1. Celem Szkoły jest:             

1)     realizacja zadań i celów wynikających z przepisów  prawa  określone

    w ustawie o Systemie Oświaty, uwzględniających   Program  Wychowawczy  

    Szkoły oraz Program Profilaktyki  dostosowany do potrzeb  rozwojowych  

    uczniów, a także potrzeb środowiska, o których   mowa w odrębnych 

    przepisach,

2)     wspomaganie ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenie pozytywnie 

     oddziałującego środowiska  wychowawczego,

3)     zapewnienie uczniom, za pomocą specjalnych metod, pełnego rozwoju  

    umysłowego, moralnego, emocjonalnego i fizycznego  zgodnie z  ich

    potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania

    ich godności osobistej oraz wolności  światopoglądowej i wyznaniowej,

    a także zapewnienie  opieki pedagogicznej i pełnego bezpieczeństwa  w czasie 

    zajęć  organizowanych przez Szkołę,

4)     umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do    

    uzyskania  świadectwa ukończenia Szkoły,

5)     umożliwienie uczniom rozwoju i zainteresowań przedmiotowych,  

    artystycznych i sportowych,

6)     przygotowanie do wykonywania zawodu i integracji ze społeczeństwem,

7)     indywidualizacja podejścia pedagogicznego i opiekuńczego

     w stosunku  do każdego ucznia,

8)     organizacja pomocy  dla uczniów z rodzin patologicznych, znajdujących  się 

     w trudnych  warunkach.

    2. Podczas zajęć obowiązkowych  i pozalekcyjnych  prowadzonych na terenie 

    Szkoły i poza nią pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów

    ponoszą nauczyciele prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych –

    kierownik wycieczki wraz  z opiekunami.

   3. W czasie przerw międzylekcyjnych  w szkole odpowiedzialność za zdrowie

    i bezpieczeństwo  uczniów ponoszą nauczyciele pełniący dyżur zgodnie

    z harmonogramem opracowanym przez  zastępcę dyrektora.

   4. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, rewalidacyjnej  

    i resocjalizacyjnej w zakresie:

       1) daleko idącej indywidualizacji nauczania,

       2)  korygowania nieprawidłowości rozwojowych,

3)     określenia i wyrównania braków programowych,

4)     usprawniania i wzmożonego  rozwijania funkcji mających wpływ na rozwój ucznia,

5)     wyrabiania i utrwalenia umiejętności samodzielnego uczenia się,

6)     stosowania zasady  zintegrowanego oddziaływania pedagogicznego.

5. Szkoła organizuje specjalistyczną opiekę psychologiczno-pedagogiczną,

    zdrowotną i materialną poprzez:

         1) zapewnienie uczniom stałego kontaktu z psychologiem i pedagogiem  

             szkolnym, a także  odpowiednimi poradniami,

         2) objęcie młodzieży w miarę możliwości organizacyjnych i finansowych  

             Szkoły, specjalistyczną opieką lekarską,

         3) umożliwienie uczniom uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania  

korzystania  z zamieszkania i wyżywienia, a w uzasadnionych przypadkach stosowanie zniżek dla uczniów najuboższych.

6. Szkoła umożliwia rozwój zainteresowań uczniów, realizowanie

    programów nauczania i wychowania poprzez:

         1) tworzenie kół zainteresowań, organizacji uczniowskich, młodzieżowych   

              i sportowych itp.: działających na terenie Szkoły z uwzględnieniem

              zainteresowań związanych ze zdobywaniem zawodu,

         2) aktywny udział w konkursach, imprezach kulturalnych i sportowych 

              organizowanych poza Szkołą.

 

 

§ 7

 

1. Dyrektor powierza każdy  oddział szczególnej opiece wychowawczej 

     jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu „wychowawcą”.

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca 

    prowadzi  swój oddział w toku nauczania w klasach I – II lub I – III.

3. Rodzice i uczniowie mają możliwość wpływania na dobór lub zmianę

    nauczyciela, któremu  dyrektor Ośrodka  planuje powierzyć lub powierzył

    zadania  wychowawcy w następujący sposób:

         1) rodzice za pośrednictwem Rady Rodziców mogą występować do 

              Dyrektora  Ośrodka  z umotywowanym wnioskiem o powierzenie  

              wychowawstwa  wybranemu nauczycielowi, bądź zmianę wychowawcy,

         2) uczniowie za pośrednictwem Samorządu mogą występować z wnioskiem,

              o którym mowa w pkt 1.

4. W przypadku wniosku  uznanego za uzasadniony , dysponując odpowiednimi 

     możliwościami  organizacyjnymi , dyrektor może powierzyć  zadania

    wychowawcy zgodnie z sugestiami wnioskodawcy (-ów).

5. Dyrektor  może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy również

    w następujących  przypadkach:

         1) na umotywowany wniosek nauczyciela – dotychczasowego wychowawcy,

         2) z własnej inicjatywy – na skutek stwierdzonych błędów wychowawczych 

              lub innych niedociągnięć w pracy wychowawcy.

6. Decyzje w sprawie zmiany wychowawcy dyrektor  podejmuje w terminie

   14 dni od złożenia wniosków, o których mowa  w ust. 3 pkt. 1 i 2, ust 6, pkt.1.

7. Od decyzji dyrektora  przysługuje odwołanie do organu  prowadzącego Szkołę 

    w terminie 14  dni od dnia  jej ogłoszenia przez dyrektora.

8. Zmiana wychowawcy następuje od pierwszego dnia następnego miesiąca, po   

   dacie  podjęcia decyzji o zmianie wychowawcy  przez dyrektora.

 

 

§ 8

 

1. Zadania wychowawcze Szkoły oraz formy ich realizacji określają:

         1) Program Wychowawczy  uchwalony przez Radę Pedagogiczną po 

              zasięgnięciu opinii Rady  Rodziców i Samorządu, 

           2) wynikający z Programu Wychowawczego  harmonogram realizacji

               zadań  wychowawczych,  aktualizowany na każdy rok szkolny

               – w terminie do  30 września.

 

 

§ 9

 

1. Wiedza, umiejętności i zachowanie uczniów podlegają  systematycznemu 

    ocenianiu przez  nauczycieli uczących poszczególnych  przedmiotów.

2. Ocenianie, o których mowa w ust. 1 jest prowadzone w formie bieżącego  

    oceniania przez cały rok szkolny oraz klasyfikacji śródrocznej -  na zakończenie  

    I semestru, w styczniu  każdego roku   klasyfikacji  rocznej -  na zakończenie

    roku szkolnego, w czerwcu każdego roku.

3. Szczególne zasady  systemu oceniania , klasyfikacji i promocji uczniów, w tym  

    skalę ocen, określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.

 

 

 

III. Organy Szkoły oraz  ich zadania.

 

 

§ 10

1. Organami Szkoły są:

1. Dyrektor Ośrodka.

2. Rada Pedagogiczna.

3. Rada Rodziców.

4. Samorząd Ośrodka.

2. Organa  szkoły mają swobodę działania i podejmowania uchwał i decyzji

    w granicach  swoich kompetencji określonych   ustawą o Systemie Oświaty

    i Statutem Szkoły.

3. Dyrektor  zapewnia bieżącą wymianą informacji pomiędzy organami szkoły.

 

§ 11

 

1. Do obowiązków dyrektora należy:

    Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.

            1) kierowanie działalnością Szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,

2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

3)     sprawowanie opieki nad uczniami oraz stworzenie warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

4)     realizowanie uchwał Rady  Pedagogicznej  podjętych w ramach jej kompetencji,

5)     w zakresie realizacji procedury awansu zawodowego nauczycieli:

a.      przyjmowanie wniosków o rozpoczęcie odpowiedniego stażu

     w związku z ubieganiem się o kolejny stopień  awansu   

                            zawodowego nauczycieli  zatrudnionych w Szkole,

b.     przydzielenie opiekunów stażu nauczycielom stażystom

     i nauczycielom kontraktowym,

c.     zatwierdzenie planów  rozwoju zawodowego nauczycieli,

d.     zapewnienie prawidłowego przebiegu stażu zawodowego nauczycieli,

e.      ocenianie  dorobku zawodowego za okres stażu zawodowego,

f.       powoływanie komisji kwalifikacyjnych dla nauczycieli stażystów,

g.     uczestniczenie w pracach komisji kwalifikacyjnych

                            i egzaminacyjnych.

6)     skreślenie ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych

     w Statucie , na podstawie  uchwały Rady Pedagogicznej, po

     zasięgnięciu opinii Samorządu,

7)     dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym 

      i ponoszenie wszelkiej odpowiedzialności za ich prawidłowe  

      wykorzystanie,

8)     organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Szkoły, w tym nadzór nad prawidłowością  prowadzenia wszelkiej dokumentacji zgodnie z przepisami oraz  właściwe jej zabezpieczenie,

9)     wyrażanie zgody na podjęcie na terenie Szkoły działalności przez organizacje  młodzieżowe,

10)wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów  szczegółowych.

2. Dyrektor kieruje pracą zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie

    będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

            1) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych  pracowników Szkoły,

           2) oceniania pracy nauczycieli i innych pracowników Szkoły,

            3) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych    

                nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły, zgodnie z Kodeksem

                Pracy,

          4) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,

                w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz

                innych pracowników Szkoły.

3.Dyrektor odpowiada w szczególności za:

           1) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki w Szkole i poza

               nią – podczas form pracy organizowanych przez Szkołę, a także za stan

               sanitarny i ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,

          2) opracowanie dokumentów programowo - organizacyjnych Szkoły,

                w tym:

a)   arkusza organizacyjnego,

b)  planu nadzoru,

c)   przydziału czynności dla nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami

           3) zgodność funkcjonowania Szkoły z właściwymi przepisami prawa

               i Statutu.

4. Dyrektor współpracuje z organami Szkoły:

         1) Radą Pedagogiczną,

          2) z Samorządem,

         3) z Radą Rodziców, zapewniając im wpływ na działalność Szkoły.

5. W przypadku nieobecności  dyrektora  jego obowiązki pełni z urzędu 

    wicedyrektor lub osoba wyznaczona przez dyrektora. Przekazanie obowiązków 

    osobie wyznaczonej musi mieć formę  pisemną.

6. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć  dodatkowe 

    stanowiska  kierownicze.

 

 

§ 12

 

1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Szkoły.

2. Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni

    w Szkole, bez  względu   na wymiar czasu pracy.

3. Zadania, uprawnienia oraz organizację i  strukturę Rady Pedagogicznej określa

   Statut Ośrodka.

 

 

§ 13

 

1. Rodzice uczniów Szkoły maja prawo do wyłonienia swojej reprezentacji – Rady

    Rodziców działającej przy Szkole.

2. Do głównych celów działalności Rady Rodziców należą:

         1) reprezentowanie ogółu rodziców uczniów Szkoły wobec pozostałych jej 

             organów oraz poza Szkołą,

         2) współdziałanie z innymi organami Szkoły,

         3) podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej

              działalności Szkoły,

         4) działanie na rzecz realizacji opiekuńczo-wychowawczej funkcji Szkoły.

3. Zadania, uprawnienia oraz organizację i strukturę Rady Rodziców określa 

    Statut Ośrodka.

 

 

§ 14

 

1. W Szkole działa Samorząd, który reprezentuje ogół uczniów.  

2. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

3. Do głównych celów działalności Samorządu należą:

         1) reprezentowanie uczniów Szkoły wobec pozostałych jej organów oraz

              poza Szkołą,

         2) przedstawienie wniosków i opinii Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi 

              we wszystkich sprawach dotyczących Szkoły na wniosek  tych organów

              lub z własnej inicjatywy.

4. Zasady wybierania i działania oraz zadania  Samorządu określa Statut Ośrodka. 

 

 

§ 15

 

Zasady współdziałania organów Szkoły:

1. Wszystkie organy działają na rzecz Szkoły i dla jej dobra, przyjmując zasadę

     współpracy i nieingerencji w swoje kompetencje .

2. Wszystkie organy Szkoły obowiązane są do wzajemnego informowania się

    o planowanych lub podjętych działaniach  i decyzjach w terminie 14 dni od daty

    ich podjęcia.

3. Rodzice i nauczyciele współdziałają  ze sobą w sprawach kształcenia

    i wychowania dzieci.

    W ramach tego współdziałania rodzice mają prawo do:

    1) znajomości Programu Wychowawczego,

    2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania  

        uczniów oraz  przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,

    3) uzyskiwania w każdym  czasie rzetelnej informacji na temat swoich dzieci, 

        ich  zachowania , postępów i przyczyn trudności w nauce, jeśli takie 

        występują,

    4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego 

         kształcenia  swych dzieci,

    5) wyrażania i przekazywania organowi  sprawującemu nadzór  pedagogiczny

         opinii na temat pracy Szkoły  - na wniosek tych organów lub z własnej 

         inicjatywy,

   6) udział w stałych spotkaniach  z nauczycielami w celu wymiany informacji

oraz dyskusji na tematy wychowawcze.

4. Rodzice i uczniowie poprzez swoje reprezentacje mogą przedstawić wnioski

    i opinie  dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej.

5. Wnioski i opinie, o których mowa w ust. 4, powinny być rozpatrzone na

    najbliższych posiedzeniach zainteresowanych organów, a w szczególnie

    uzasadnionych przypadkach,  wymagających podjęcia szybkiej decyzji,

    w terminie 7 dni.

6. Ustala się następujący tryb odwoławczy podmiotów Szkoły: uczniów,

    rodziców uczniów i nauczycieli, od uchwał i decyzji:

1)     Rady  Pedagogicznej, Rady Rodziców lub Samorządu - do dyrektora 

     – w terminie 7 dni od podjęcia decyzji przez wymienione organy,

     2) dyrektora – w spawach administracyjnych i organizacyjno - finansowych do 

          organu prowadzącego, a w sprawach pedagogicznych do organu

          sprawującego nadzór pedagogiczny, z jednoczesnym poinformowaniem

          organu prowadzącego – w terminie 14 dni od  podjęcia decyzji przez

          dyrektora .

 7. W sprawach spornych wynikłych pomiędzy nauczycielami i uczniami

      rozstrzygają:

     1) wychowawca klasy – w stosunku do nauczycieli uczących  w danej klasie,

     2) dyrektor – w stosunku do wychowawców i nauczycieli zatrudnionych

         w Szkole.

8. Odwołania od rozstrzygnięcia dyrektora mogą być wnoszone do organu

    prowadzącego Szkołę w terminie 14 dni od daty powiadomienia

    o rozstrzygnięciu dyrektora.

9. W sprawach spornych wynikłych  pomiędzy  nauczycielami:

     1)  rozstrzyga dyrektor – w terminie 7 dni  od przyjęcia informacji o sporze,

     2) w przypadkach nie rozstrzygnięcia sporu -  na wniosek dyrektora, lub w

         przypadku niesatysfakcjonującego  nauczycieli rozstrzygnięcia, dyrektor – 

         na wniosek zainteresowanych  nauczycieli , wszczyna postępowanie

         wyjaśniające Rada Pedagogiczna, proponując rozstrzygnięcie sporu nie

         później niż przed upływem 14  dni od przyjęcia wniosku.

10. Po rozstrzygnięciu Rady Pedagogicznej może być wniesione odwołanie do 

      organu prowadzącego Szkołę – w terminie 14 dni od dnia wydania 

      rozstrzygnięcia.

11. Spór między dyrektorem, a nauczycielami rozpatruje:

     1) w I instancji – Rada Pedagogiczna,

     2) w II instancji – na pisemny wniosek jednej ze stron , w terminie 14 dni od

          dnia wydania rozstrzygnięcia w I instancji – organ prowadzący Szkołę.

12. Postępowanie w sprawach sporów wynikłych pomiędzy rodzicami,

      a nauczycielami:

     1) w I instancji prowadzi dyrektor – w terminie 7 dni od przyjęcia

          informacji o sporze,

     2) w II instancji – rozpatruje powołana przez dyrektora wspólna

         komisja Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, w skład której wchodzi 

         po 3 przedstawicieli tych Rad.

13. Rozstrzygnięcie sporu przez komisję następuje w drodze głosowania jawnego,

      w terminie 14 dni od dnia rozstrzygnięcia zaproponowanego przez dyrektora

      Szkoły.

14. W przypadku nierozstrzygnięcia  sporu  stronom przysługuje, w terminie

      2 tygodni od przyjęcia rozstrzygnięcia przez komisję, prawo wniesienia

      odwołania do organu prowadzącego Szkołę .

 

 

IV. Organizacja Szkoły.

 

 

§ 16

 

         Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich określają przepisy dotyczące organizacji roku szkolnego.

 

 

§ 17

 

Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza w szkole odbywa się:

1. Na zajęciach edukacyjnych w Szkole.

2. W grupach wychowawczych.

3. Na innych zajęciach, które mogą zostać utworzone zgodnie z przepisami prawa.

 

 

§ 18

 

1. Szczegółową organizację nauczania,  wychowania i opieki  w danym roku

   szkolnym określa  arkusz organizacji, opracowany przez dyrektora,

   z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach

   w sprawie ramowych planów nauczania  oraz planu finansowego

       w terminie do 30 kwietnia każdego roku, zaopiniowany przez organ 

   sprawujący nadzór pedagogiczny i zatwierdzony przez organ prowadzący Szkołę 

    – do dnia 30 maja danego  roku.

2. W arkuszu organizacji umieszcza się w szczególności: liczbę pracowników 

    szkoły, w liczbę  godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków 

    przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę  godzin 

    przydzielonych dla poszczególnych nauczycieli.

3. Na podstawie  zatwierdzonego arkusza organizacyjnego dyrektor szkoły,

    z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny  pracy, ustala tygodniowy  

    rozkład zajęć określających organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych

    zajęć edukacyjnych.

 

 

§  19

 

1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział  złożony z uczniów, którzy

    w jednorocznym  kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich

    przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania, dopuszczonym 

    do użytku szkolnego.

2. Liczba uczniów w utworzonych oddziałach powinna wynosić: 10 – 16.

3. W uzasadnionych  przypadkach, za zgodą organu prowadzącego Szkołę, liczba 

    uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej  w ust. 2.

 

 

§ 20

 

Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone

w systemie klasowo – lekcyjnym.

 

 

§ 21

 

         Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć  w innym wymiarze , nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny  tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 18, ust. 3.

 

 

§ 22

 

1. Niektóre obowiązkowe zajęcia edukacyjne , w szczególności zajęcia 

    fakultatywne , praktyczna nauka zawodu, elementy informatyki oraz koła

    zainteresowań i  inne zajęcia nadobowiązkowe  mogą być prowadzone

    w grupach.

2. Liczba uczniów w grupie na zajęciach  nie może być niższa niż 8 osób.

  

 

§ 23

 

1. Szkoła realizuje plany, programy nauczania odpowiedniej szkoły 

    ogólnodostępnej adaptowane przez Radę Pedagogiczną w stosunku do

    możliwości psychofizycznych.

2. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację  

    podstawy programowej kształcenia ogólnego  ustalonej dla  Zasadniczej Szkoły

    Zawodowej, są  organizowane w oddziałach, z zastrzeżeniem  ust. 3.

3. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację

    podstaw  programowych kształcenia w poszczególnych zawodach, są 

    organizowane w oddziałach lub zespołach między oddziałowych.

4. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach

    kształcenia  zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych  jednostek

    organizacyjnych.

 

 

§ 24

 

         Szkoła prowadzi bibliotekę, z której mogą korzystać uczniowie, ich rodzice oraz pracownicy Szkoły. Organizację biblioteki oraz zadania nauczyciela określa Statut Ośrodka.

 

 

 

V. Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły.

 

 

§ 25

 

1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli    zgodnie  z potrzebami kadrowymi  

    wynikającymi z arkusza organizacyjnego   zatwierdzonego przez  organ 

    prowadzący.

2. Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników, o których mowa

    w ust.1, określają odrębne przepisy.

 

 

§ 26

 

Do zadań zatrudnionych w Szkole nauczycieli należy  w szczególności:

1. Systematyczna realizacja programów nauczania, wychowania i opieki

    w przydzielonych klasach.

2. Doskonalenie własnej wiedzy merytorycznej i umiejętności dydaktycznych 

    poprzez podejmowanie różnych  form doskonalenia zawodowego.

3. Udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu

    o rozpoznanie przyczyn tych  niepowodzeń oraz potrzeb i możliwości uczniów.

4. Obserwowanie, analizowanie i wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów,

    rozwijanie ich  zdolności i zainteresowań poprzez poznawanie ich cech

    osobowych oraz udzielanie im wszechstronnej pomocy.

5. Prawidłowe organizowanie przebiegu procesu dydaktycznego, w tym 

    efektywne wykorzystanie czasu lekcji i pomocy dydaktycznych.

6. Wzbogacanie własnego warsztatu pracy dydaktycznej i wychowawczej,

    wnioskowanie o jego  wzbogacanie lub modernizację do dyrektora Ośrodka,

    dbałość o pomoce dydaktyczne, sprzęt i pomieszczenia szkolne.

7. Prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji  pedagogicznej –

    dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen, świadectw szkolnych i innych

    dokumentów.

8. Bezstronne, obiektywne i systematyczne ocenianie, podmiotowe

    i sprawiedliwe traktowanie uczniów oraz indywidualne podejście do każdego

    ucznia.

9. Informowanie uczniów co najmniej na miesiąc  przed śródrocznym (rocznym)

    klasyfikacyjnym  posiedzeniem  Rady Pedagogicznej o przewidywanym dla

    nich niedostatecznych  ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych (rocznych):

    nauczyciele uczący  poszczególnych przedmiotów są  obowiązani powiadomić 

    uczniów ustnie, a wychowawcy klas – rodziców uczniów w formie pisemnej.

10. W zakresie przestrzegania  zasad bezpieczeństwa i higieny  nauki i pracy:

      1) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez  

          Szkołę i przerwach między zajęciami,

      2) niezwłoczne zgłaszanie dyrektorowi  wszelkich zagrożeń mogących

          spowodować  wypadek lub przynieść szkodę zdrowiu uczniów i własnemu

          nauczycielowi,

     3) przerwanie zajęć, gdy stan miejsca, w którym prowadzone są zajęcia, 

         zagraża uczniom, pracownikom, lub innym osobom,

     4) natychmiastowe udzielenie lub zapewnienie uczniom pierwszej pomocy

         i dalszej opieki w razie nieszczęśliwego wypadku oraz niezwłoczne

         powiadomienie o wypadku dyrektora lub osoby  zastępującej go,

     5) kontrolowanie przestrzegania przez uczniów obowiązujących w Szkole

         regulaminów  oraz dyscypliny podczas zajęć szkolnych, ćwiczeń i prac,

    6) włączanie uczniów do drobnych prac mających na celu poprawę stanu

         bezpieczeństwa i higieny oraz estetyki w Szkole i jej otoczeniu.

 

 

§ 27

 

Dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli określa się następujący zakres uprawnień

1. Decydowanie w sprawie doboru metod, form organizacyjnych , podręczników

    i  środków dydaktycznych stosowanych w swojej pracy dydaktyczno –

    wychowawczej i opiekuńczej.

2. Decydowanie o doborze, grupowaniu czy eksponowaniu treści programowych

    oraz tematyce zawartej w planach kół zainteresowań.

3. Decydowanie o bieżących, semestralnych i rocznych ocenach  postępów

    w nauce   uczonych  przez siebie uczniów.

4. Wnioskowanie w sprawach nagród, wyróżnień oraz kar regulaminowych  dla 

    swoich uczniów.

5. Ustalenie zasad pracy domowej ze swojego przedmiotu oraz zasad jej oceny,

    postępowania w przypadku niewykonania przez uczniów pracy domowej.

 

 

 

§ 28

 

Zatrudnieni w Szkole nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:

1. Jakość i wyniki swojej pracy dydaktyczno wychowawczej i opiekuńczej.

2. Bezpieczeństwo powierzonych opiece uczniów w Szkole i na zajęciach

    organizowanych przez Szkołę oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia   

    obowiązków w tym zakresie.

3. Stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz przydzielonych im środków       

    dydaktycznych.

4. Zniszczenie lub stratę majątku i wyposażenia Szkoły przydzielonego im przez

    dyrektora, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

 

 

§29

 

1. Dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli, którym przydzielono wychowawstwo,

    określa się następujący zakres zadań wychowawczo – opiekuńczych :

     1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia

         się oraz przygotowania do życia w rodzinie, zespole i społeczeństwie,

     2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

3)     podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów

    w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami 

    społeczności szkolnej,

     4) wprowadzenie form samowychowania i rozwijanie samorządności,

     5) wspólnie z uczniami planowanie i organizowanie różnych form życia

         zespołowego, rozwijających osobowość ucznia i integrujących zespół

         uczniowski,

     6) ustalanie tematyki i form zajęć na godziny do dyspozycji wychowawcy,

     7) ścisła współpraca z rodzicami uczniów, klasową Radą Rodziców w celu:

         a) lepszego poznania i ustalenia potrzeb wychowawczo – opiekuńczych ich

             dzieci,

         b) wspierania rodziców i okazywania pomocy w ich działaniach

              wychowawczych wobec dzieci,

         c) uzyskiwanie od rodziców wsparcia i pomocy we własnych działaniach

             wychowawczych nauczycieli,

         d) uaktywniania rodziców w zakresie pracy programowej i organizacyjnej

             klasy i Szkoły,

  8) informacje w formie pisemnej rodziców uczniów co najmniej na miesiąc

      przed  śródrocznym  (rocznym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady 

      Pedagogicznej  o przewidywanych dla nich niedostatecznych ocenach

      klasyfikacyjnych  śródrocznych (rocznych),

  9) prowadzenie – uzgodnionej z dyrektorem – korespondencji z rodzicami 

      uczniów,

 10) organizacja klasowych zebrań rodziców (wywiadówek),

 11) rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach szkolnych, dociekanie

       przyczyn  absencji .

2. Pracujący w Szkole nauczyciele – wychowawcy mają prawo do:

    1) uzyskania pomocy merytorycznej i metodycznej oraz psychologiczno –

         pedagogicznej  ze strony:

a)     Dyrektora Ośrodka,

b)    organu sprawującego nadzór  pedagogiczny,

c)     doradców metodycznych,

d)    poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pińczowie,

    2) podejmowania decyzji wspólnie z Samorządem Uczniowskim i rodzicami

        uczniów o planie i programie działań  wychowawczych na rok szkolny

        i dłuższe okresy pracy ,

    3) ustalenia na podstawie regulaminu , oceny zachowania  swoich uczniów,

    4) ustanawiania wspólnie z rodzicami i uczniami własnych form nagradzania

        motywujących  uczniów do lepszej nauki i większej aktywności w innych

        dziedzinach życia szkolnego.

3. Nauczyciel – wychowawca ponosi odpowiedzialność taką samą, jak każdy 

    nauczyciel oraz  dodatkowo odpowiada za:

   1) integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu

       wychowawczego klasy i Szkoły,

   2) poziom opieki i pomocy indywidualnej udzielonej swoim wychowankom 

        będącym w trudnej  sytuacji szkolnej lub życiowej,

   3) prawidłowość dokumentacji uczniowskiej klasy, której jest wychowawcą,

   4) dostosowanie własnych form realizacji zadań  do wieku uczniów, ich potrzeb

        oraz  warunków środowiskowych Szkoły.

 

 

§ 30

 

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół , którego 

    zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu     

    programów nauczania z zakresu  kształcenia ogólnego oraz programu nauczania

    z zakresu kształcenia  w danym profilu.

2. Dyrektor lub nauczyciele mogą  tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły

    przedmiotowe  lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

3. Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora, na wniosek zespołu, 

    przewodniczący , który ponosi odpowiedzialność za opracowanie

    szczegółowego programu pracy zespołu.

 

 

 

VI. Uczniowie Szkoły.

 

 

§ 31

 

1.Do Szkoły przyjmowani są uczniowie , którzy :

a)   ukończyli gimnazjum,

b)  spełniają wymagania regulaminu rekrutacyjnego , o którym mowa w § 16.

2.Do szkoły uczęszczają uczniowie do czasu ukończenia szkoły, nie dłużej niż do

   24 roku życia.

 

 

§ 32

 

Uczniowie Szkoły mają następujące obowiązki :

1. Przestrzegać postanowień zawartych w Statucie, a także zarządzeń

    dyrektora i ustaleń Rady Pedagogicznej.

2. Systematycznie, punktualnie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych

    i innych formach życia szkolnego , w tym pełnić ustalone zarządzeniami 

    dyrektora dyżury.

3. Sumiennie wykonywać polecenia nauczycieli dotyczące nauki, w tym

    systematycznie przygotować się do zajęć.

4. Podkreślać uroczystym strojem święta państwowe i szkolne.

5. Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli

    i innych pracowników Szkoły.

6. Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów, w związku

    z czym uczniom zabrania się palenia tytoniu, picia alkoholu, używania

    narkotyków i innych środków odurzających.

7. Dbać o wspólne dobro , ład i porządek w Szkole  oraz  ponosić   

    odpowiedzialność materialną  za umyślnie spowodowane szkody.

 

 

§ 33

 

Uczniowie Szkoły mają prawo do:

1. Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny 

     pracy  umysłowej.

2. Właściwej opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole,

    zapewniających bezpieczeństwo , ochronę przed wszelkimi formami przemocy

    fizycznej bądź  psychicznej oraz ochrony i poszanowania godności.

3. Życzliwego, podmiotowego traktowania.

4. Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.

5. Swobody wyrażania myśli i przekonań.

6. Sprawiedliwej, obiektywnej  i jawnej oceny oraz ustalonych i podanych

   wcześniej do wiadomości  zasad kontroli postępów w nauce.

7. Pomocy w przypadku trudności w nauce.

8. Korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego.

9. Przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy 

    wykorzystaniu wszystkich możliwości Szkoły.

10. Wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania 

      na nie  wyjaśnień i odpowiedzi.

11. Poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych

      i koleżeńskich.

12. Jawnego wyrażania własnych opinii dotyczących życia Szkoły, pod warunkiem     

     że nie uwłaczają one niczyjej godności osobistej.

13. Korzystania, także w ramach zajęć pozalekcyjnych z pomieszczeń szkolnych,

      ze sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki.

14. Reprezentowania Szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach  i innych 

      imprezach zgodnie  ze swoimi umiejętnościami i możliwościami.

 

 

§ 34

 

Uczeń może być nagradzany, w szczególności za:

1. Rzetelną naukę i wzorowe zachowanie.

2. Wybitne osiągnięcia sportowe, kulturalne.

3. Pracę na rzecz Szkoły i środowiska.

 

 

§ 35

 

W Szkole przewiduje się następujące nagrody dla uczniów:

1. Pochwała wychowawcy klasy.

2. Pochwała Dyrektora  Ośrodka  wobec społeczności szkolnej.

3. Nagrody książkowe i rzeczowe.

4. Dyplomy.

5. Listy gratulacyjne do rodziców.

 

 

§ 36

 

1.Uczeń może być ukarany za:

1)     naruszenie podstawowych zasad współżycia w społeczności szkolnej

     i środowisku  zamieszkania,

   2) celowe niszczenie  majątku szkolnego,

   3) łamanie postanowień Statutu.

2. Rodzaje kar, jakie może otrzymać uczeń:

   1) upomnienie wychowawcy klasy,

   2) upomnienie wychowawcy klasy wobec klasy z powiadomieniem rodziców,

   3) upomnienie lub nagana dyrektora Szkoły wobec klasy,

   4) upomnienie lub nagana dyrektora Szkoły wobec uczniów,

   5) przeniesienie do innej Szkoły,

   6) usunięcie ze szkoły.

3. Nie mogą być stosowane kary naruszające  godność osobistą  ucznia.

4. Po wyczerpaniu wszystkich możliwych form oddziaływania wychowawczego,  

    na wniosek  dyrektora, uczeń może zostać skreślony z listy uczniów na

    mocy uchwały  Rady Pedagogicznej.

 

 

§ 37

 

         Szkoła informuje rodziców  lub prawnych opiekunów ucznia  o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary. Obowiązek ten spoczywa na wychowawcy  nagrodzonego  lub  ukaranego ucznia.

 

 

 

VII. Postanowienia końcowe.

 

 

§ 38

 

Szkoła używa  pieczęci urzędowych  zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

§ 39

 

Tablice i stemple zawierają nazwę Szkoły.

 

 

§  40

 

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

§ 41

 

1. Szkoła jest jednostką  budżetową Powiatu Pińczowskiego.

2. Szkoła prowadzi gospodarkę finansową i materialną zgodnie z odrębnymi

    przepisami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 



Powrót