UCHWAŁA NR XXXII/175/2006

Wersja do druku

UCHWAŁA NR XXXII/175/2006

RADY POWIATU W PIŃCZOWIE

z dnia 28 lutego 2006 roku

 

w sprawie nadania Statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Pińczowie

 Na podstawie art.12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art.20 ust.2 w związku z art. 238 ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz.2104) – Rada Powiatu w Pińczowie uchwala się co następuje:

 §1

Nadaje się Statut dla Domu Pomocy Społecznej w Pińczowie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 §2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

 §3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa świętokrzyskiego.

Przewodniczący Rady Powiatu

mgr Zbigniew Kierkowski 

Załącznik do uchwały Nr XXXII/175/2006

Rady Powiatu w Pińczowie z dnia 28 lutego 2006 roku

STATUT

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ

w PIŃCZOWIE

ul. Wesoła 5

Postanowienia ogólne

§ 1.

Dom Pomocy Społecznej w Pińczowie, zwany dalej Domem, działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 poz. 593 z dnia 15 kwietnia 2004 r.)
  2. Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217 poz. 1837 z dnia 31 października 2005 r.)
  3. niniejszego Statutu.

§ 2.


Dom jest samodzielną jednostką organizacyjną, której dochody i wydatki objęte są budżetem Powiatu Pińczowskiego.
Prowadzenie Domu jest zadaniem własnym Powiatu Pińczowskiego.


§ 3.

  1. Dom ma siedzibę w Pińczowie ul. Wesoła 5.
  2. Dom ma charakter stacjonarny
  3. Dom posiada 102 miejsca dla osób pel noletnich obojga pl ci, którym nie można zapewnić koniecznych usług opiekuńczych w miejscu ich zamieszkania, z tego:
    1. dla osób przewlekle chorych psychicznie - 87 miejsc,
    2. dla osób przewlekle somatycznie chorych - 15 miejsc


II. Zakres i poziom usług świadczonych przez Dom


§ 4.


Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom stałej opieki, warunków bezpiecznego i godnego życia, intymności i niezależności oraz rozwoju osobowości i samodzielności, z uwzględnieniem stopnia ich psychicznej i fizycznej sprawności.

 

 

 

§ 5.

  1. Dom świadczy podstawowe usługi zgodnie z odrębnie prawnie określonym standardem usług w zakresie potrzeb bytowych, opiekuńczych, wspomagających i zdrowotnych.
  2. Szczegółowy zakres opieki i usług dla każdego mieszkańca ustala się, uwzględniając indywidualne potrzeby.

§ 6.


Organizując życie mieszkańców i usługi, o których mowa w § 5, Dom uwzględnia następujące zasady i potrzeby:
- podmiotowego traktowania i partnerstwa ze strony personelu,
- posiadania własnych drobnych przedmiotów i miejsca na ich przechowywanie,
- korzystanie z własnego ubrania,
- własnej przestrzeni życiowej do indywidualnego zagospodarowania,
- spożywania posiłków, w tym dietetycznych - zgodnie ze wskazaniami lekarza,
- opieki lekarskiej i pielęgniarskiej
, włącznie z karmieniem, myciem, ubieraniem i kąpaniem osób, które same nie mogą wykonywać tych czynności,
- terapii leczniczej i zajęciowej,
- dostępu do kultury, oświaty, rekreacji,
- udziału w czynnościach związanych z codziennym życiem,
- aktywnego try
bu życia (zaangażowanie w czynności życia codziennego, zabawa, nauka itp.),
- zmiany miejsca pobytu w ciągu dnia w związku z uczestniczeniem w różnych formach aktywności,
- przełamania izolacji i monotonii życia w Domu, zwłaszcza przez podtrzymywanie więzi
z rodziną oraz rozwijania kontaktów ze środowiskiem lokalnym,
- spokoju i bezpieczeństwa na terenie Domu oraz opieki w czasie zorganizowanych zajęć poza Domem.

III. Prawa i obowiązki mieszkańców

§ 7.

  1. W Domu działa samorząd mieszkańców, którego reprezentantem jest rada mieszkańców.
    Rada jest rzecznikiem interesów mieszkańców i partnerem dyrektora Domu w dążeniu do lepszego zaspokajania potrzeb mieszkańców.
  2. Dom zapewnia możliwość złożenia do depozytu przedmiotów wartościowych oraz umożliwia mieszkańcom założenie kont depozytowych w Banku.
    W przypadku osób mających trudności z samodzielnym dysponowaniem pieniędzmi, Dom - we współpracy z rodziną lub prawnymi opiekunami tych osób - pomaga im w dokonywaniu zakupów.

§ 8.

Mieszkaniec Domu ma prawo do:

  1. godnego traktowania, poczucia bezpieczeństwa i ochrony intymności,
  2. pełnej informacji o zakresie usług świadczonych przez Dom i warunkach ich uzyskania,
  3. wyjaśnień o podstawach i zasadach regulujących współżycie mieszkańców,
  4. pomocy w rozwiązywaniu problemów osobistych i prawnych,
  5. uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby,
  6. składania skarg i wniosków dyrektorowi Domu i organom samorządu mieszkańców,
  7. wybierania i bycia wybieranym do Rady mieszkańców oraz uczestnictwa w działalności samorządu,
  8. przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych oraz korzystania z ich pomocy zgodnie z Regulaminem Domu,
  9. przebywania poza Domem - za wiedzą i zgodą jego dyrektora - do 60 dni w roku,
  10. dysponowania posiadanym mieniem osobistym i środkami finansowymi,
  11. wykonywania praktyk religijnych zgodnie z wyznawaną religią i poszanowaniem praw innych mieszkańców.

§ 9.

1. Do obowiązków mieszkańców należy:

  1. współdziałanie z pracownikami Domu w zaspokajaniu swoich potrzeb życiowych oraz w realizacji zindywidualizowanego planu opieki,
  2. dbanie - w miarę możliwości - o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek pokoju mieszkalnego i rzeczy osobistych,
  3. przestrzeganie norm i zasad współżycia społecznego oraz zarządzeń dotyczących porządku i bezpieczeństwa Domu,
  4. przyczynienie się do dobrej atmosfery w Domu oraz jego prawidłowego funkcjonowania,
  5. dbałość o mienie Domu,
  6. ponoszenie opłat za pobyt w Domu.
    1. Regulamin Domu może sprecyzować sposób wykonywania obowiązków określonych w ust. 1. oraz ustalać inne obowiązki mieszkańców, których wypełnianie stosownie do możliwości będzie konieczne do realizacji zadań opiekuńczych.


 

IV. Organizacja i zasady działania Domu


§ 10.

  1. Dom jest powiatową jednostką organizacyjną pomocy społecznej.
  2. Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Zarząd Powiatu Pińczowskiego.
  3. Domem kieruje dyrektor, którego zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu Pińczowskiego.
  4. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy zastępcy dyrektora. Zastępcę dyrektora zatrudnia Dyrektor Domu po uzyskaniu pozytywnej opinii Zarządu Powiatu.

§ 11.

  1. Kierując Domem, dyrektor odpowiada za jego działalność i realizację zadań statutowych oraz prawidłowe gospodarowanie jego mieniem i środkami finansowymi.
  2. Dyrektor zapewnia wykonanie zadań opiekuńczych nad mieszkańcami i w tym zakresie jest zobowiązany w szczególności do:
  1. kształtowania właściwego stosunku pracowników do mieszkańców,
  2. zapewnienia respektowania praw mieszkańców,
  3. egzekwowania obowiązków mieszkańców stosownie do ich indywidualnych możliwości,
  4. zapoznania mieszkańców z ich prawami i obowiązkami,
  5. zapewnienia bezpieczeństwa przedmiotów wartościowych i środków finansowych mieszkańców przyjętych do depozytu na przechowanie,
  6. utrzymywania kontaktu z członkami rodzin i innymi bliskimi mieszkańców, interesującymi się ich problemami oraz z sądem rodzinnym i ustanowionymi opiekunami prawnymi,
  7. przyjmowania mieszkańców w sprawach skarg i wniosków dotyczących działalności Domu,
  8. zapewnienia mieszkańcom warunków godnego umierania oraz - w razie braku lub niemożności działania osób bliskich - sprawiania pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego i miejscowym zwyczajem.


§ 12.

  1. Dom zatrudnia pracowników - koniecznych dla jego funkcjonowania i sprawowania opieki - na stanowiskach:
    1/ podstawowych świadczeń opiekuńczych,
    2/ działalności terapeutyczne i socjalnej,
    3/ rehabilitacyjnych,
    4/ administracyjnych.
  2. Pracownicy Domu są zorganizowani w zespoły opiekuńczo-terapeutyczne.
  3. Szczegółowo organizację i działanie Domu określa Regulamin Organizacyjny uchwalony przez Zarząd Powiatu.
  4. Za Dom - jako pracodawcę - czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do jego pracowników wykonuje dyrektor.


V. Gospodarka finansowa Domu

§ 13.

  1. Dom pokrywa swoje wydatki z budżetu Powiatu Pińczowskiego, a uzyskane dochody odprowadza do tego budżetu.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy, zatwierdzony przez Radę Powiatu.
  3. Dyrektor Domu opracowuje projekt planu finansowego i projekty jego zmian, wykonuje plan oraz zapewnia sprawozdawczość finansową i ewidencję rachunkową.


§ 14.

  1. Granice umocowania dyrektora Domu w zakresie gospodarowania powierzonym mieniem i przydzielonymi środkami finansowymi określają przepisy ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości oraz pełnomocnictwo udzielone przez Zarząd Rady Powiatu i niniejszy Statut.
  2. Dyrektor zatrudnia i zwalnia głównego księgowego.

§ 15.

  1. Źródłami dochodów budżetu realizowanych przez Dom są :
    1. opłaty za pobyt w Domu, wnoszone przez jego mieszkańców, ustalone w decyzjach o skierowaniu do Domu - na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
    2. różne inne dochody,
    3. darowizny rzeczowe i finansowe.
      1. W przypadku nieobecności mieszkańca zwraca się pobrane opłaty zgodnie z odrębnymi przepisami.
      2. Na zasadach określonych w Ustawie o finansach publicznych dyrektor Domu może utworzyć odrębny rachunek dochodów własnych, które mogą być przeznaczone na finansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych Domu.

VI. Postanowienia końcowe

§ 16.
Dom podlega wpisowi do prowadzonego przez Wojewodę Świętokrzyskiego rejestru domów pomocy społecznej.

§ 17.

Niezależnie od kontroli przez upoważnione organy kontrolne Powiatu Pińczowskiego, Dom podlega kontroli Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie pod względem merytorycznym.

§ 18.

Zmiany Statutu może dokonać Rada Powiatu Pińczowskiego w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

§ 19

Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2006 roku.

 

 

 


Statystyki bieżącej stronyWyświetleń: 2254

Wprowadził(a) do systemu: Wioletta Usnarska, data: 2006-03-14 12:31:07
Opublikował(a): Wioletta Usnarska, data publikacji: 2006-03-14 12:31:48
Ostatnia zmiana: Wioletta Usnarska, data: 2006-03-14 12:31:48
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony