UCHWAŁA NR XIII/62/2004

Wersja do druku

UCHWAŁA NR XIII/62/2004

RADY POWIATU W PIŃCZOWIE

z dnia 26 lutego 2004 roku

 

w sprawie uchwalenia Strategii Bezpieczeństwa Powiatu Pińczowskiego na 2004 rok

 

 

Na podstawie art.4 ust.1 pkt 15i art.12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91 poz. 578 z późniejszymi zmianami) §9 ust.11 Statutu Powiatu Pińczowskiego uchwala się co następuje:

§ 1

Uchwala się strategię bezpieczeństwa powiatu pińczowskiego na 2004 rok.

§ 2

Strategia określona w §1 stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu

mgr Zbigniew Kierkowski

 

 

 

 

 

 

 

 

STAROSTA PIŃCZOWSKI

KOMENDANT POWIATOWY POLICJI

W P I Ń C Z O W I E

 

“Służyć i chronić”

 

STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA

POWIATU PIŃCZOWSKIEGO

W 2004 ROKU.

 

 

 

 

 

 

 

Pińczów, styczeń 2004

PRZESŁANIE

Zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom zamieszkującym powiat , a także ochrona ich mienia mogą być zrealizowane tylko w oparciu o zintegrowane współdziałanie instytucji i podmiotów funkcjonujących na terenie pięciu gmin tworzących powiat oraz jednostek podległych strukturalnie Starostwu Powiatowemu w Pińczowie i Policji..

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku realizując nałożone zadania przedkłada Powiatowy Program Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego przyjmując jednocześnie za cel działalności przeciwstawienie się przemocy, strachowi i przestępczości.

Zbyt często bo zbyt wiele zła ma miejsce wokół nas. Przybiera ono różnorodne formy – dorośli przeciw dzieciom, dzieci przeciw dorosłym i w końcu dzieci przeciw dzieciom. Odnotowujemy kolejne akty agresji zawsze kierowanej przeciwko słabszym .Taki wymiar zła poraża bo w każdej chwili sami możemy stać się jego ofiarą. W przeciwieństwie do wielkiej, spektakularnej przestępczości, o której dowiadujemy się nieustannie choćby z mediów, codzienne zło mamy na wyciągnięcie ręki. Za rogiem ulicy, na szkolnym korytarzu, w pobliżu klatki schodowej naszego bloku, na autobusowym przystanku.

Dla przeciętnego mieszkańca powiatu pińczowskiego zagrożeniem najpoważniejszym, bo rzeczywistym jest powszechne chamstwo, chuligaństwo, wandalizm, demonstrowane publicznie zachowania nacechowane brutalnością i wulgarnością.. Z nimi musimy podejmować walkę już na poziomie ulicy czy parku. Tu gdzie ono się rodzi i gdzie faktycznie nam zagraża , gdzie pozostawione bezkarnie rozwinie się w formy coraz bardziej zaawansowane, coraz trudniejsze do zwalczania powodujące w konsekwencji ogromne straty społeczne i ekonomiczne.

Nie mamy zamiaru się z tym godzić, podejmujemy to wyzwanie. Poprawę bezpieczeństwa miasta i jego mieszkańców traktujemy jako jeden z nieodzownych czynników cywilizacyjnego rozwoju Powiatu Pińczowskiego. Realizując tą strategię zdecydowani jesteśmy konsolidować wokół nakreślonych celów wszystkich, którzy pragną być z nami przeciw złu. Temu zadaniu podporządkowujemy naszą wolę, możliwości kierowanych przez nas instytucji oraz środki, którymi one dysponują.

“Chronić i służyć ludziom ” – niech określają rolę jaką w tym procesie przyjmujemy na siebie.

 

KOMENDANT POWIATOWY POLICJI STAROSTA PIŃCZOWSKI

w Pińczowie.

nadkom. mgr Jan Kowalski dr inż. Andrzej Kozera

 

 

 

Pińczów ______ styczeń 2004 r.

 

ANALIZA ZAGROŻEŃ

Na terenie Powiatu Pińczowskiego 2003 roku stwierdzono łącznie 969 przestępstwa, tj. o 148 więcej niż w roku poprzednim.

Stan przestępczości na podległym terenie zdominowany jest przede wszystkim poziomem czynów o charakterze kryminalnym, stanowiących ok. 45 % wszystkich stwierdzonych przestępstw.

Do najbardziej dokuczliwych dla społeczeństwa kategorii przestępstw zaliczają się: bójki, pobicia, rozboje, kradzieże, kradzieże z włamaniem i kradzieże pojazdów. Tego rodzaju czyny kształtują w dużej mierze odczucia społeczne obywateli, a także wpływają na ocenę skuteczności pracy Policji.

Jak wynika z posiadanych danych w roku 2003 r. nieletni na terenie Powiatu popełnili ogółem 53 przestępstwa . Z powyższych danych wynika że czyny popełnione przez nieletnich w stosunku do ogółu zaistniałych przestępstw w roku 2003 wyniosły 5,5%.

Zdecydowaną większość czynów karalnych popełnili nieletni w wieku 13-15 lat, uczniowie szkół gimnazjalnych W porównaniu z rokiem 2002 odnotowano nieznaczny spadek ilości przestępstw popełnianych przez nieletnich. Należy to ocenić jako przejaw pozytywny ze strony otwarcia się szkół i nauczycieli na współpracę z policją w zakresie zabezpieczania czasu wolnego po lekcjach dla młodzieży.

Poważnym problemem jest spożywanie alkoholu, i aktywność nieletnich w patologicznych podkulturach młodzieżowych Są to przeważnie grupy kilkuosobowe, bez określonej struktury i hierarchii, a ich skład nie jest stały. Gromadzą się na terenie osiedli mieszkaniowych, przebywając na klatkach schodowych, w piwnicach, itp. Demonstracyjnymi zachowaniami nacechowanymi siłą i wulgarnością w istotny sposób przyczyniają się do atmosfery zagrożenia i podnoszą poziom strach mieszkańców.

Analiza przyczyn podejmowanych interwencji domowych wskazuje, iż blisko 80% z nich dotyczyła przemocy w rodzinie. Większość z tych przypadków wynikało
z agresywnego zachowania sprawców, potęgowanego działaniem alkoholu.

W okresie roku 2003 na drogach powiatu pińczowskiego odnotowano 48 wypadków drogowych w których śmierć poniosło 2 osoby i 47 doznało obrażeń ciała. W omawianym czasookresie odnotowano również ogółem 198 kolizji drogowych Powodem znacznej liczby wypadków i kolizji były głownie alkohol , nadmierna prędkość , niezachowanie należytej ostrożności przez pieszych.

Na podstawie analiz można wysnuć wniosek, iż najbliższych latach, skala tych zagrożeń może wzrastać.

W oparciu o powyższe ustalenia oraz wyniki badań opinii społecznej można wskazać następujące, główne zagrożenia:

 

CELE STRATEGICZNE

W 2004 roku przyjęto do realizacji zgodnie z założeniami Komendy Głównej Policji zadania, z których najważniejsze do realizacji we współpracy z władzami powiatowymi i samorządowymi są :

  1. Wzrost poczucia bezpieczeństwa osobistego i mienia w społecznościach lokalnych wspieranie przez poszerzenie kręgu sojuszników w działaniach prewencyjnych i kryminalnych.
  2. Podniesienie skuteczności Policji w rozpoznawaniu i ujawnianiu, ściganiu sprawców przestępstw i wykroczeń szczególnie dokuczliwych społecznie.
  3. Skuteczne zwalczanie przestępczości zagrażającej interesom Państwa.
  4. Podniesienie stopnia gotowości do reagowania w sytuacjach kryzysowych w tym zwalczanie zagrożeń terrorystycznych.
  5. Realizacja oczekiwań społecznych dotyczących standardu obsługi przez Policje zmiana relacji policjant – obywatel wzrost zaufania, poprawa wizerunku Policji.
  6. Opracowanie i wdrożenie procedur wykonawczych i ułatwiających zarządzanie oraz usprawnienie przepływu informacji i komunikacji wewnętrznej w Policji.
  7. Poprawa warunków pracy policjantów i pracowników cywilnych – w sferze materialnej , relacji służbowych i perspektyw rozwoju zawodowego .
  8. Wypełnienie obowiązków wynikających z zobowiązań międzynarodowych i przystąpienia do Unii Europejskiej

Mając na uwadze wymienione zadania oraz uwarunkowania wynikające z analizy zagrożeń oraz przeprowadzonych badań opinii społecznej na terenie Powiatu Pińczowskiego zasadnym jest postawienie następujących celów strategicznych planowanych przedsięwzięć :

 

  1. Stworzenie bezpiecznego otoczenia
  2. Ochrona dzieci i młodzieży
  3. Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
  4. Poprawa jakości pracy i współdziałania podmiotów realizujących problematykę
    w zakresie profilaktyki i zwalczania zagrożeń

 

PARTNERZY I ŹRÓDŁA FINANSOWANIA

W celu skutecznej realizacji zakładanych celów niezbędne jest współdziałanie wielu podmiotów. Szczególne znaczenie wśród nich zajmują władze samorządowe i Policja. Znaczną pomoc w działaniach, głównie o charakterze prewencyjnym, udzieli Straż Miejska i Straż Leśna, Pińczowskie samorządowe Centrum Kultury. W działaniach profilaktycznych konieczne jest współdziałanie m.in. z przedstawicielami szkół, organizacji pozarządowych, związków wyznaniowych, wolontariatem itd.

Źródłem finansowania będą środki własne podmiotów realizujących, dotacje celowe, darowizny osób fizycznych i prawnych.

 


Statystyki bieżącej stronyWyświetleń: 2306

Wprowadził(a) do systemu: Wioletta Usnarska, data: 2005-04-20 09:47:53
Opublikował(a): Wioletta Usnarska, data publikacji: 2005-04-20 09:48:48
Ostatnia zmiana: Wioletta Usnarska, data: 2005-04-20 09:48:48
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony