SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZYDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2004-01-21 12:35:48

Załącznik Nr 1

do Statutu Liceum

 

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. H. KOŁŁĄTAJA

 

UL. NOWY ŚWIAT 2   28-400 PIŃCZÓW  TEL. (041) 35 728 43

 

 

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY

 

 

,,Wychowawca powinien być żyjącym wzorem, tego czego uczy,

 

ale na to trzeba, aby pracę zaczął od samego siebie”

 

Jadwiga Zamoyska

 

Podstawa prawna :

 

ü      Dziennik Ustaw z 2001 r. Nr 61 poz. 624 – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

 

ü      Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

 

ü      Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

 

ü      Konwencja o Prawach Dziecka

 

 

Opracowały :

Marzena Prażuch

Marta Stępień

Anna Oleszak

 

OBSZAR

CEL OGÓLNY

ZADANIA dla szkoły i nauczycieli

CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

KTO ?

KIEDY ?

1. Motywowanie ucznia do twórczego działania.

1. Motywowanie uczniów do nauki.

Sprzyjanie kształtowaniu postawy innowacyjnej u uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

Praca nauczycieli metodami aktywnymi.

 

 

 

Wypracowanie systemu promowania i nagradzania uczniów aktywnych i osiągających sukcesy.

Uczeń dostosowuje zajęcia pozalekcyjne do własnych zainteresowań.

 

 

 

 

 

 

Uczeń umie korzystać z różnorodnych źródeł informacji.

 

 

Uczeń prezentuje swoje osiągnięcia w szkole i poza nią.

 

Uczeń krytycznie podchodzi do nowości.

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń bierze udział w konkursach przedmiotowych i artystycznych.

Koła zainteresowań i zajęcia pozalekcyjne (SKS, koło strzeleckie , koło polonistyczne - SYLABUS, organizacje szkolne i pozaszkolne – PCK, ZHP, Klub Olimpijczyka).

 

Zastosowanie na lekcjach dramy, burzy mózgów, dyskusji, debat itp.

 

Publikacje w ,,SZTUBAKU’’

(poezja, felietony,

prace graficzne, humor szkolny ,aktualności sportowe ,muzyczne ,konkursy ,wywiady ,reklamy)

wydanie tomiku wierszy uczniów „Jesienne prezentacje artystyczne”.

 

Udział w konkursach

 

Nauczyciele i opiekunowie organizacji(K. Marszalik ,A. Staniszew ,D. Wites, J. Leśniewski,

W. Koza, K. Roliński,

T. Wojciechowska

G. Kuta

 

 

Nauczyciele wszystkich przedmiotów.

 

 

 

T. Wojciechowska

A. Miernik

T. Pietrzykowski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W zależności od zgłoszeń uczniów chętnych do udziału w olimpiadach i konkursach- nauczyciele opiekunowie.

Do 30. 09-zbieranie informacji na temat zainteresowań uczniów

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na bieżąco wg zgłoszeń

2. Komunikacja inter-personalna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Pozytywne postawy w kontaktach międzyludzkich.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Życie w społeczeństwie i uczestnictwo w kulturze

Przekazywanie uczniom norm obowiązujących w społeczeństwie.

 

 

 

Rozwijanie umiejętności akceptacji siebie i drugiego.

 

Włączenie młodzieży do działań charakterze wolnotarystycznym.

 

 

 

 

Wdrożenie programów rozwijających umiejętności interpersonalne.

 

Uczenie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.

 

 

 

Tworzenie atmosfery przyjaźni w kontaktach uczeń-nauczyciel

nauczyciel-nauczyciel

uczeń-uczeń.

 

 

 

Kształtowanie więzi z krajem ojczystym oraz świadomości obywatelskiej.

 

Wpajanie szacunku dla tradycji, historii i symboli narodowych.

 

Motywowanie do poznawania dziejów przodków.

 

 

 

Kultywowanie tradycji narodowych, religijnych i rodzinnych.

 

Godne reprezentowanie szkoły w miejscach publicznych

 

Uczeń potrafi zachować się w każdej sytuacji , jest tolerancyjny.

 

 

 

 

Uczeń umie reagować postawą asertywną.

 

 

Uczeń jest chętny do niesienia pomocy potrzebującym.

 

 

 

 

Uczeń jest świadomy postaw konformistycznych i nonkonformistycznych.

 

Uczeń ma świadomość zagrożeń płynących z otaczającego środowiska.

 

 

Uczeń potrafi nawiązywać wzajemne kontakty.

 

Uczeń wykazuje pozytywną postawę wobec obowiązków szkolnych, jest zdyscyplinowany.

Uczeń ma szacunek dla społeczności lokalnej, zna dzieje narodowe

 

 

Uczeń wyraża właściwe postawy etyczne i patriotyczne

 

Uczeń bierze czynny udział w organizowanych przez szkołę uroczystościach i akademiach.

 

Uczeń jest świadomy tradycji i wie jak je pielęgnować.

 

Uczeń wie jak się zachować w miejscach publicznych.

 

Podejmowanie dyskusji i debat w ramach lekcji wychowawczych i podstaw przedsiębiorczości ,WOS-u

 

Podejmowanie tej tematyki na lekcjach wychowawczych

 

Zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu. Pozyskanie chętnych do pracy w klubie ,,WOLNOTARIUSZ’’

 

Podejmowanie tej tematyki na lekcjach wychowawczych.

 

 

Utrzymywanie stałego kontaktu z instytucjami wspomagającymi proces wychowania.

 

Ślubowanie klas I

Zajęcia integracyjne w klasach I

 

Poruszanie tej tematyki na godzinach wychowawczych.

Organizowanie uroczystości szkolnych i środowiskowych oraz gazetek okolicznościowe z okazji :

- Dnia Edukacji Narodowej

- Rocznicy Odzyskania Niepodległości

-Święta Konstytucji 3-go Maja

 

-Spotkania opłatkowe dla uczniów i pracowników szkoły

 

-Udział uczniów klas IV w pielgrzymce na Jasną Górę

 

-Udział w rekolekcjach wielkopostnych dla uczniów wyznania rzymsko-katolickiego

 

-Dzień Patrona Szkoły

- Dni Otwarte Szkoły

 

-Uroczystość pożegnania absolwentów szkoły.

 

Opieka nad grobami zmarłych nauczycieli i żołnierzy.

Wychowawcy

I. Sarwa

K. Roliński

M. Stępień

 

 

 

Wychowawcy klas, pedagog szkolny

 

 

M. Stępień

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas, pedagog szkolny

 

 

 

M. Stępień

 

 

 

 

 

M. Prażuch

A. Pawłowska

 

 

M. Stępień

Wychowawcy klas I

 

T .Wojciechowska

A. Miernik

A. Pawłowska

T. Bartos

 

                                      

 

 

 

 

 

 

Księża katecheci

wychowawcy

 

 

Księża katecheci

Wychowawcy klas IV

 

 

Księża katecheci

Wychowawcy klas

 

 

 

A. Oleszak, B. Oleksy,

W. Koza, T. Pietrzykowski, M. Stępień

 

Wychowawcy klas III

 

 

 

A. Pawłowska

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Wg potrzeb

 

 

 

Wg planu klubu

 

 

 

 

 

Wg potrzeb

 

 

 

 

Wg potrzeb

 

 

 

 

 

X-XI

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

X

 

XI

 

V

 

 

XII

 

 

 

II lub III

 

 

 

IV

 

 

 

 

III

 

 

 

VI

 

 

 

Wg potrzeb

 

Wdrażanie do samorządności.

 

 

 

Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej ,ojczyzny i Europy-EDUKACJA EUROPEJSKA, EDUKACJA REGIONALNA

 

 

Wdrażanie do rozwiązywania problemów o charakterze społecznym-EDUKACJA EKOLOGICZNA

 

Uczniowie przeprowadzają kampanię wyborczą do SU oraz demokratyczne wybory.

 

Uczniowie pełnoletni biorą udział w wyborach samorządowych,.

 

 

 

 

 

 

Uczeń zdaje sobie sprawę z zanieczyszczenia lokalnego środowiska i wie jakie działania należy podjąć, aby temu zapobiec.

Zorganizowanie kampanii wyborczej oraz demokratycznych wyborów do SU.

 

Szkolny Klub Europejski.

 

Realizacja ścieżki europejskiej.

 

 

 

 

Realizacja ścieżki ekologicznej.

 

 

 

Akcja ,,SPRZĄTANIE ŚWIATA’’

 

Wycieczka do oczyszczalni ścieków.

M. Prażuch

 

 

 

 

K. Roliński, W. Koza

 

 

Nauczyciele wszystkich przedmiotów

 

 

 

 

T. Pisarek

M. Prażuch 

 

 

 

Nauczyciele wszystkich przedmiotów  

 

 

M. Prażuch          

 

III

 

 

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

IX

 

 

 

X

 

 

3. Współpraca z rodzicami.

1. Współpraca szkoły i nauczycieli z rodzicami.

Uświadomienie rodzicom możliwości intelektualnych ich dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zainteresowanie rodziców finansami szkoły.

 

 

 

 

Współdziałanie rodziców i nauczycieli w procesie wychowania.

 

Rodzice umieją wspomagać dzieci w rozwiązywaniu problemów wieku dojrzewania.

 

Rodzice szanują poglądy swoich dzieci i są tolerancyjni.

 

Rodzice wspierają dzieci w ich twórczym działaniu.

 

 

 

Rodzice znają możliwości finansowe szkoły ,są współodpowiedzialni za gospodarowanie finansami.

 

Rodzice pomagają nauczycielom w pracy nad integracją grupy.

 

Organizowanie przez szkołę spotkań pedagoga i psychologa z rodzicami.

 

Ankieta wśród rodziców.

 

 

Różne uroczystości szkolne według kalendarza.

 

 

 

Wybór trójek klasowych ,spotkania w ramach RADY RODZICÓW.

 

 

Udział rodziców w wycieczkach i innych uroczystościach szkolnych.

 

Wychowawcy klas

Pedagog szkolny

 

 

 

Pedagog szkolny

 

 

 

Organizatorzy uroczystości

 

 

 

 

Wychowawcy klas

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas

Cały rok

 

 

 

 

XII

 

 

 

Wg kalendarza imprez

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

Wg planów wychowawczych klas



Powrót