Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej i Gimnazjum SpecjalnegoDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2007-10-08 12:30:34

  

                      S T A T U T

SZKOŁY  PODSTAWOWEJ  SPECJALNEJ

I GIMNAZJUM   SPECJALNEGO

im.błogosławionego ks.J. Pawłowskiego

             W  PIŃCZOWIE

  

     

I. P o s t a n o w i e n i a    o g ó l n e
                                                                  
                                        §  1

1. W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Pińczowie funkcjonują:      

Szkoła Podstawowa Specjalna i Gimnazjum Specjalne.
2. W Szkole Podstawowej funkcjonuje oddział dla uczniów z upośledzeniem w stopniu
    umiarkowanym lub znacznym.
3. Szkoły używają nazwy : Szkoła Podstawowa Specjalna im. bł. ks. J. Pawłowskiego,
    Gimnazjum Specjalne im. bł. ks. J. Pawłowskiego.
4. Na świadectwach oraz na pieczęciach, szkoły używają nazwy w pełnym brzmieniu.              

5. Pieczęcią urzędową wspólną dla szkół  jest pieczęć Ośrodka .            
6. Szkoły mieszczą się w Pińczowie przy ul. Marszałka J. Piłsudskiego 14.         
7. Szkoła Podstawowa Specjalna jest zorganizowana dla dzieci upośledzonych umysłowo
    w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym.
8. Gimnazjum Specjalne zorganizowane jest  dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu
    lekkim, umiarkowanym lub znacznym.         
9. W nazwie  szkoły specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym  umieszczonej na
    tablicy  urzędowej i na sztandarze pomija się określenie rodzaju niepełnosprawności
    uczniów.        
10. Świadectwa wydane  przez szkoły są dokumentem urzędowym.                    
11. Organem prowadzącym szkoły jest Powiat Pińczowski.     
12. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyski Kurator Oświaty               
      w Kielcach.  
                
                                           § 2

1. Szkoła Podstawowa kształci uczniów w klasach I – VI.                                
2. Gimnazjum kształci uczniów w klasach I – III na podbudowie sześcioletniej Szkoły
    Podstawowej Specjalnej.
3. Uczeń kończy Szkołę Podstawową i Gimnazjum jeżeli przystąpił do sprawdzianu lub
    egzaminu, o których mowa w § 27.
4. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym
     postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej Rada Pedagogiczna
     uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia w porozumieniu z rodzicami (opiekunami 
     prawnymi).


II. C e l e   i   z a d a n i a   s z k ó ł.

 

                                                               § 3

1. Cele i zadania szkół wynikają z przepisów prawa oraz uwzględniają
    Program Wychowawczy i Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych
    uczniów  oraz do środowiska.
2. Program Wychowawczy i Program Profilaktyki , o których mowa w ust. 1 uchwala Rada
    Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców  i Samorządu Ośrodka.
3. Ilekroć w dalszej  części będzie mowa o szkole, należy  przez to rozumieć typ    
    szkoły  specjalnej.
4. Szkoły realizują cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach  
    wydanych na jej podstawie – właściwych dla szkół specjalnych, a w szczególności:
     1) umożliwiają bezpłatne nauczanie w zakresie przyjętych  przez Radę Pedagogiczną   
             planów nauczania, oraz zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania  
                świadectwa ukończenia danej szkoły,         
     2) przygotowują uczniów do dalszej  edukacji lub usamodzielnienia się po ukończeniu 
                gimnazjum,
3) kształtują odpowiednie postawy wychowawcze sprzyjające integracji ze      
    społeczeństwem zgodnie z realizowanym Programem Wychowawczym,
     4) otaczają opieką pedagogiczną i zdrowotną, zapewniają bezpieczeństwo wszystkim      
                 uczniom podczas zajęć programowych, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości  
        - zgodnie z  zapisami Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji  Praw
        Dziecka, w warunkach poszanowania ich godności osobistej, światopoglądu
        i wyznania,                  
5) udzielają pomocy rodzicom lub prawnym opiekunom w wypełnianiu przez nich      
    funkcji wychowawczo – opiekuńczych,
6) zapewniają uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną, rewalidacyjną –   
    zgodnie z ich  potrzebami i  zatwierdzonym przez organ prowadzący arkuszem 
    organizacyjnym na dany rok szkolny,     
     7) zapewniają odpowiednie warunki edukacji i wychowania.

        
                                                           § 4

1.Zadania opiekuńcze wobec swoich uczniów  wykonuje się w następujący sposób:  
     1) za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych,           
             nadobowiązkowych odpowiadają nauczyciele prowadzący dane zajęcia,         
     2) za bezpieczeństwo uczniów na terenie szkoły w czasie przerw międzylekcyjnych    
    odpowiadają nauczyciele pełniący w tym czasie dyżury zgodnie z opracowanym  
    przez zastępcę dyrektora harmonogramem dyżurów,  
3) zasady sprawowania opieki podczas wycieczek organizowanych przez szkoły   
    normują  przepisy o wycieczkach szkolnych, 
     4) za bezpieczeństwo podczas wycieczek odpowiada nauczyciel kierownik wycieczek
             i nauczyciele, którym powierzono opiekę nad uczniami,  
     5) za bezpieczeństwo podczas zajęć poza terenem  szkół  odpowiadają nauczyciele lub
             osoby, którym powierzono opiekę nad uczniami. 


                                                     § 5

1.W ramach posiadanych środków może  być udzielona pomoc materialna uczniom, którym  
   jest ona potrzebna z przyczyn rodzinnych lub losowych.   


III. W s p ó ł p r a c a     z     r o d z i c a mi.


                                                       § 6
                                        
1. Szkoły realizują różne formy współdziałania z rodzicami i prawnymi opiekunami uczniów   
     w  sprawach wychowania  i  edukacji, w szczególności szkoły winny:    
1) zaznajamiać rodziców z programem edukacyjnym, wychowawczym
      i indywidualnymi programami edukacyjnymi  dla uczniów z upośledzeniem   
      w stopniu umiarkowanym lub znacznym,       
 2) zapoznawać z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania      
     uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,
           3) informować o  zachowaniu dziecka w szkole, jego postępach edukacyjnych,
               ewentualnych przyczynach trudności w nauce,             
           4) udzielać porad w sprawach  dalszej edukacji uczniów,
           5) organizować spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji i przedyskutowania  
                problemów wychowawczych (zebrania ogólne, klasowe, indywidualne rozmowy  
                wychowawców z rodzicami).             
2. Zasady współpracy z rodzicami i działalność Rady Rodziców określa Statut Ośrodka. 


 
IV. O r g a n i z a c j a   s z k ó ł.

                                                                           § 7  

1. Terminy rozpoczynania i zakończenia  zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz   
    ferii zimowych i letnich  określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym
    określa arkusz organizacyjny  opracowany przez  dyrektora  Ośrodka z uwzględnieniem  
    szkolnego planu nauczania i zatwierdzony przez organ prowadzący.
3. Organizację  stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć ustala tygodniowy     
    harmonogram pracy opracowany przez dyrektora lub zastępcę dyrektora – na podstawie  
    zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem  zasad  ochrony zdrowia           
    i higieny pracy.        
4. Podstawową jednostką organizacyjną w szkole podstawowej i gimnazjum jest oddział.
5. Liczba uczniów w oddziale powinna wynosić 10 – 16, a w uzasadnionych przypadkach –
    za zgodą organu prowadzącego – może być niższa.
6. Jeżeli u przynajmniej jednego ucznia występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę
    uczniów w oddziale można  obniżyć o 2 osoby.     
7. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach z techniki, informatyki,
    wychowania fizycznego i języka angielskiego.
8. Grupa powinna liczyć nie mniej  niż 5 uczniów.
     Podziału na grupy na zajęciach z techniki – informatyki i języka angielskiego dokonuje się
     w oddziałach, w których  jest przynajmniej 10 uczniów .
9. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI szkoły podstawowej i klasach 
    I – III gimnazjum prowadzi się w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie  
    uczniów w oddziale specjalnym ( 10 – 16 ), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
    Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzone są
    w  grupach międzyklasowych.                  
10.Oddział liczący ponad 20 uczniów – za zgodą organu prowadzącego – dzieli się na  
     2 oddziały.      
11.Godzina lekcyjna trwa 45 minut, a przerwy między lekcjami wynoszą 10 minut,
     po trzeciej lekcji przerwa wynosi 25 minut.
12.Zajęcia nadobowiązkowe, korekcyjno-kompensacyjne i rewalidacyjne prowadzone są
     poza systemem klasowym w miarę posiadanych środków.


                                                                       § 8

1. Uczniowie mają możliwość pobytu w grupach wychowawczych w Ośrodku oraz
    spożywania posiłków w stołówce także przez dochodzących i dojeżdżających za określoną
    odpłatnością.
2. Zasady ustalania odpłatności za wyżywienie w stołówce Ośrodka określają przepisy
    dotyczące działania placówek opiekuńczo-wychowawczych  oraz  Statut Ośrodka.
3. Obowiązki i uprawnienia wychowanków określa Statut Ośrodka.  


                                                                           § 9   

1 .Uczniowie szkół mają prawo do korzystania z biblioteki szkolnej, która jest także     
    pracownią służącą realizacji ich potrzeb i zainteresowań.
2. Biblioteka pomaga w pracy edukacyjno-wychowawczej, doskonaleniu nauczycieli, 
    w popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej.
3. Biblioteka prowadzi zbiory zgodnie z potrzebami Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
4. Z biblioteki mogą korzystać na zasadach określonych w regulaminie biblioteki:
   a) uczniowie,    
   b) nauczyciele,
   c) pracownicy administracji i obsługi,
   d) rodzice uczniów.    
5. Pomieszczenie  biblioteki umożliwia :
   a) gromadzenie i opracowanie zbiorów,
   b) korzystanie ze zbiorów w systemie wypożyczeń,
   c) korzystanie ze zbiorów w kąciku czytelniczym,
   d) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego  uczniów
6. Liczbę godzin pracy w bibliotece określa projekt organizacyjny na rok szkolny.
7. Do podstawowych obowiązków nauczyciela - bibliotekarza należy :
a) gromadzenie i opracowanie zbiorów,
b) udostępnienie zbiorów,
c) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych,
d) informowanie o nowościach wydawniczych,
e) poradnictwo czytelnicze,
f) edukacja czytelnicza, informacyjna i medialna,
g) przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników informacji  
    przy współudziale wychowawców nauczycieli różnych przedmiotów (zgodnie
    z programem ścieżki „Edukacja czytelnicza i medialna” – w formie zajęć  
    grupowych oraz przez pracę indywidualną z uczniem),
h) inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego,
i) pomoc nauczycielom i wychowawcom w realizacji ich zadań dydaktyczno-
    wychowawczych, związanych z książką i innymi źródłami informacji,
j) informowanie nauczycieli i wychowawców o stanie czytelnictwa uczniów,
k) prace związane z planowaniem i sprawozdawczością (roczne plany pracy
    i sprawozdania, planowanie wydatków, statystyka czytelnictwa dzienna,  
    semestralna i roczna),
l) odpowiedzialność za stan i wykorzystanie zbiorów,
m) uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością,
n) współpraca z innymi bibliotekami,
o) proponowanie innowacji w działalności biblioteki.

8. Formy i treści pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz dostosowuje do wieku   
    i poziomu intelektualnego uczniów i warunków placówki.
9. Biblioteka szkolna jest przeznaczona do realizacji zainteresowań uczniów, zadań 
    edukacyjno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli, 
    popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o dziedzictwie
    kulturowym regionu,
10.Nadzór pedagogiczny nad biblioteką szkolną pełni zastępca dyrektora i dyrektor Ośrodka,
     który:
a) zapewnia odpowiednie pomieszczenia na bibliotekę, właściwe wyposażenie oraz środki finansowe na jej działalność,
b)  wydaje decyzje w sprawie przeprowadzania skontrum zbiorów bibliotecznych oraz przekazania biblioteki, jeśli następuje zmiana pracownika, ustala regulamin komisji skontrowej,
c) zatwierdza regulamin biblioteki (czytelni, wypożyczalni, korzystania ze zbiorów audiowizualnych),
11. Czas pracy biblioteki:
a) biblioteka jest czynna podczas roku szkolnego,
b) tygodniowy wymiar pracy nauczyciela – bibliotekarza wynosi 15 godzin,
c) godziny pracy biblioteki na dany rok szkolny ustala dyrektor w projekcie organizacyjnym.
12. Rodzaje zbiorów w bibliotece szkolnej:
a) wydawnictwa informacyjne i albumowe,
b) programy i podręczniki szkolne,
c) lektury uzupełniające do języka polskiego i innych przedmiotów,
d) wybrane pozycje z literatury pięknej oraz popularnonaukowej i naukowej,
e) podstawowe wydawnictwa stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli,
f) materiały audiowizualne,
g) teczki tematyczne o regionie Ponidzie,
h) teczki tematyczne dotyczące różnych dziedzin.


                                                              § 10

1. Nauczyciele i wychowawcy:
a) współpracują z biblioteką szkolną w zakresie rozbudzania i rozwijania potrzeb
      i zainteresowań czytelniczych uczniów,
b) współuczestniczą  w edukacji czytelniczej i medialnej uczniów,
c) znają zbiory biblioteki w zakresie nauczanego przedmiotu, zgłaszają propozycje dotyczące gromadzenia zbiorów, udzielają pomocy w selekcji zbiorów,
d) współdziałają w tworzeniu warsztatu informacyjnego,
e) współdziałają w zakresie egzekwowania postanowień regulaminu biblioteki.

 

 

 

V. O r g a n y   s z k ó ł.

§  11

1.Organami szkół są :
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Samorząd,
4) Rada Rodziców.
2.Organy szkół działają w strukturze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
    w Pińczowie.

 

VI. N a u c z y c i e l e    i     p r a c o w n i c y.

§ 12

1. W szkołach zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy obsługi, którzy funkcjonują
    w strukturze Ośrodka.
2. Nauczycieli i pracowników zatrudnia i zwalnia z zachowaniem przepisów prawa dyrektor
   Ośrodka, który ustala dla nich zakres czynności i odpowiedzialności.
3. Osoby zatrudnione na stanowiskach pedagogicznych winny posiadać kwalifikacje
    pedagogiczne i przedmiotowe oraz do pracy w placówce specjalnej z  oligofrenopedagogiki 
    zgodnie z  rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
4. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest
    przyjęcie  zestawu programów nauczania dla oddziału i jego modyfikowanie.
5. Obowiązki i uprawnienia nauczycieli zostały określone w Statucie Ośrodka.


                                                                       §  13

1. Oddziałem szkolnym opiekuje się nauczyciel – wychowawca.
2. Wychowawstwo klasy powierza nauczycielowi dyrektor.
3. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca
   opiekował się oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
4. Formy wypełniania zadań przez  wychowawcę powinny być dostosowane do wieku,
    potrzeb, możliwości uczniów oraz warunków szkoły.


                                                                        § 14

1. W szkołach zatrudnia się w niepełnym wymiarze czasu pracy logopedę, psychologa,
    pedagoga, którzy wykonują swoje obowiązki poza systemem lekcyjnym.
2. Wymiar czasu  pracy dla nich na rok szkolny ustala dyrektor w uzgodnieniu z organem  
    prowadzącym – zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym.
3. Do podstawowych zadań psychologa należy :
a) poznanie warunków życia uczniów mających trudności w nauce, ustalenie przyczyn
   tych trudności,
b) organizowanie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
c) współpraca z nauczycielami, wychowawcami, pielęgniarką, poradnią psychologiczno-pedagogiczną itp. w sprawach dotyczących uczniów,
d) prowadzenie zajęć profilaktycznych z zakresu przeciwdziałania  negatywnym postawom w  poszczególnych oddziałach – w miarę potrzeb,
e) przeprowadzenie badań psychologicznych uczniów klasy III gimnazjum, 
      określających aktualizację badań psychologicznych w miarę potrzeb możliwości  
      kształcenia w szkołach zawodowych.


§ 15

Do zadań zatrudnionych w Szkole nauczycieli należy w szczególności:
1. Systematyczna realizacja programów nauczania, wychowania i opieki w przydzielonych 
    klasach.
2. Doskonalenie własnej wiedzy merytorycznej i umiejętności dydaktycznych poprzez 
    podejmowanie różnych form doskonalenia zawodowego.
3. Udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu
    o rozpoznanie przyczyn tych niepowodzeń oraz potrzeb i możliwości uczniów.
4. Obserwowanie, analizowanie i wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, rozwijanie 
    ich zdolności osobowych oraz udzielanie im wszechstronnej pomocy.
5. Prawidłowe organizowanie przebiegu procesu dydaktycznegow tym 
    efektywne wykorzystanie czasu lekcji i pomocy dydaktycznych.
6. Wzbogacanie własnego warsztatu pracy dydaktycznej i wychowawczej, wnioskowanie
    o jego wzbogacanie lub modernizację do dyrektora Ośrodka, dbałość o pomoce 
    dydaktyczne, sprzęt i pomieszczenia szkolne.
7. Prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej – dzienników
    lekcyjnych, arkuszy ocen, świadectw szkolnych i innych dokumentów.
8. Bezstronne, obiektywne i systematyczne ocenianie, podmiotowe i sprawiedliwe 
    traktowanie uczniów oraz indywidualne podejście do każdego ucznia.
9. Informowanie uczniów co najmniej na miesiąc przed śródrocznym (rocznym)
    klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej o przewidywanym dla nich
    niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych (rocznych): nauczyciele uczący
    poszczególnych przedmiotów są obowiązani powiadomić uczniów ustnie, a wychowawcy
    klas – rodziców uczniów formie pisemnej.
10. W zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny nauki i pracy:
a) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez Szkołę
      i przerwach między zajęciami,
b) niezwłocznie zgłaszać dyrektorowi wszelkich zagrożeń mogących spowodować wypadek lub przynieść szkodę zdrowia uczniów,
c) zgłaszać przerwanie zajęć, gdy stan miejsca, w którym prowadzone są zajęcia, zagraża uczniom, pracownikom lub innym osobom,
d) natychmiastowe udzielenie lub zapewnienie uczniom pierwszej pomocy i dalszej opieki w razie nieszczęśliwego wypadku oraz niezwłoczne powiadomienie
      o wypadku dyrektora lub osoby zastępującej go,
e) kontrolowanie przestrzegania przez uczniów obowiązujących w Szkole regulaminów oraz dyscypliny podczas zajęć szkolnych, ćwiczeń i prac,
f) włączenie uczniów do drobnych prac mających na celu poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny oraz estetyki w Szkole i jej otoczeniu.


§ 16

1. Dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli, którym przydzielono wychowawstwo, określa się
    następujący zakres zadań wychowawczo – opiekuńczych:
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz 
      przygotowania do życia w rodzinie, zespole i społeczeństwie,
b) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej,
d) wprowadzenie form samowychowania i rozwijania samorządności,
e) wspólne z uczniami planowanie i organizowanie różnych form życia zespołowego, rozwijających osobowość ucznia i integrujących zespół uczniowski,
f) ustalanie tematyki i form zajęć na godziny do dyspozycji wychowawcy,
g) ścisła współpraca z rodzicami uczniów, klasową Radą Rodziców w celu:
- lepszego poznania i ustalenia potrzeb wychowawczo – opiekuńczych ich dzieci,
- wspierania rodziców okazywanie pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- uzyskiwanie od rodziców wsparcia i pomocy we własnych działaniach wychowawczych nauczycieli,
- uaktywniania rodziców w zakresie pracy programowej i organizacyjnej klasy i Szkoły,
h) informacje w formie pisemnej rodziców uczniów co najmniej na miesiąc przed śródrocznym  (rocznym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej
      o przewidywanych dla nich niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych
      śródrocznych (rocznych),
i) prowadzenie – uzgodnionej z dyrektorem – korespondencji z rodzicami uczniów,
j) organizacja klasowych zebrań rodziców (wywiadówek),
k) rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach  szkolnych, dociekanie przyczyn absencji.
2. Pracujący w Szkole nauczyciele – wychowawcy mają prawo do:
a) uzyskania pomocy merytorycznej i metodycznej oraz psychologiczno – pedagogicznej ze strony:
- dyrektora Ośrodka,
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
- doradców metodycznych,
- poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Pińczowie,
b) podejmowanie decyzji wspólnie z Samorządem Uczniowskim i rodzicami uczniów planie i programie działań wychowawczych na rok szkolny i dłuższe okresy pracy,
c) ustalenia na podstawie regulaminu, oceny zachowania swoich uczniów,
d) ustanawianie wspólnie z rodzicami i uczniami własnych form nagradzania motywujących uczniów do lepszej nauki i większej aktywności w innych dziedzinach życia szkolnego,
3. Nauczyciel – wychowawca ponosi odpowiedzialność taką samą, jak każdy nauczyciel oraz 
    dodatkowo odpowiada za:
a) integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i Szkoły,
b) poziom opieki i pomocy indywidualnej udzielonej swoim wychowankom będącym w trudnej sytuacji szkolnej lub życiowej,
c) prawidłowość dokumentacji uczniowskiej klasy, której jest wychowawcą,
d) dostosowanie własnych form realizacji zadań do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Szkoły.

 

VII. O c e n i a n i e,  k l a s y f i k o w a n i e   i   p r o m o w a n i e 
        u c z n i ó w    w    S z k o l e    P o d s t a w o w e j   i   G i m n a z j u m.


                                                                   § 17

1. Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia,
- zachowanie ucznia.
     1) ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli
          poziomu i postępów w opanowaniu  przez ucznia wiadomości i umiejętności
          w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy  programowej, 
         określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania 
          uwzględniających tę podstawę i indywidualnego programu edukacyjnego dla 
          uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
     2) ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, 
          nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad
          współżycia społecznego i norm etycznych.


§ 18

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania 
    wewnątrzszkolnego.
1) ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
     - informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowania oraz
             o  postępach w tym zakresie,
           - udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
           - motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
           - dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji
              o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach
              ucznia,
           - umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – 
              wychowawczej.
2) ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania 
   poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych
   z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
   i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacji zachowania,
   według skali i w formach przyjętych w danej szkole,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
 - ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
              i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
              według skali przyjętej w danej szkole,
 - ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych 
              (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć 
              edukacyjnych oraz rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania,
 - ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom)
               informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
3) nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich
      rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych   
   śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
   i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie 
   programu nauczania,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) 
  oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
4) wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich
      rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania 
      zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej 
      oceny klasyfikacyjnej zachowania.


§ 19

1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy
    w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
    z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub
    technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny  
    klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.


§ 20

1. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
    znacznym w klasach I – III Szkoły Podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć
    edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz
    ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny
    klasyfikacyjnej zachowania.


§ 21

1. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
    edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia
    edukacyjne, a śródroczna i roczną  ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy  
    po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
1)   śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć   
      edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia
      edukacyjne. Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć
      edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na
      semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły,


§ 22

1. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według
    skali określonej w Statucie Szkoły,
1) Roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od 
    klasy IV Szkoły Podstawowej, ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6,
- stopień bardzo dobry – 5,
- stopień dobry – 4,
- stopień dostateczny – 3,
- stopień dopuszczający – 2,
- stopień niedostateczny – 1,
2) w klasach I – III Szkoły Podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne
      z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi,
3) oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami  opisowymi,
4) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.


§ 23

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
g) okazywanie szacunku innym osobom.
2. Roczna (semestralne) oceny klasyfikacyjne zachowania począwszy od klasy IV Szkoły 
    Podstawowej, ustala się w stopniach według następującej skali:
  -     wzorowe - wz,
- bardzo dobre – bdb,
- dobre – db,
- poprawne – pop,
- nieodpowiednie – ndp,
- naganne – ng.
3. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
b) promocją do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

 

 

§ 24

    Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć 
    edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo 
    wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi 
    szansę uzupełniania braków.


§ 25

Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych,
jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny  
klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.


§ 26

Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

 

§ 27

Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.


§ 28

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżeń do dyrektora szkoły, 
    jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub 
    roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa 
   dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie
   do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć
    edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie
    z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor Ośrodka powołuje
    komisję, która:
a) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – 
      przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej
      i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć 
      edukacyjnych,
b) edukacyjnych przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną 
      ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów,
      w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 29

1. Uczeń klasy I – III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo
    wyższej:
a) na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) opiekunów po uzyskaniu zgody  
      wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody 
      rodziców (prawnych opiekunów), oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni
      psychologiczno-pedagogicznej, Rada Pedagogiczna może postanowić
      o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo 
      wyższej również w ciągu roku szkolnego,
b) począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne)oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
c) począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

 

§ 30

W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

 

§ 31

1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń który w wyniku klasyfikacji rocznej  
    (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć
    edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada
    Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych
    zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem
    egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz
    wychowania fizycznego, których egzamin ma przede wszystkim formę zadań
     praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii
     letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład
    komisji wchodzą:
a) Dyrektor Ośrodka albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
5. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego
    w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie,
    wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
6. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy
    programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr).
7. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, Rada
    Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy
    programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych
    obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia
    edukacyjne są, zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo
    wyższej.


§ 32

1. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną lub
    dotychczasową szkołę ponadpodstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji
    końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75
    oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
2. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym 
    lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej Rada
    Pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu
    z rodzicami (prawnymi opiekunami).


§ 33

1. W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania 
    umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania 
    sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych
    przepisach, zwany dalej „sprawdzianem”.
2. W klasie III gimnazjum jest przeprowadzony egzamin obejmujący:
a) w części pierwszej  - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych,
b) w części drugiej – wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, ustalone w standardach wymagań będących podstawą
      w odrębnych przepisach , zwany dalej „egzaminem gimnazjalnym”.
3. Sprawdzian i egzamin gimnazjalny w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się
    w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
    zwanej dalej „Komisją Centralną”.
4. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie
    przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
5. Uczeń  z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim  ze sprzężoną niepełnosprawnością
    posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje
    kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora
    komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu
    gimnazjalnego, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez
    dyrektora Ośrodka.
§ 34

1. Za organizację i przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego danej szkole
    odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor
    Ośrodka.
2. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na 2 miesiące przed
    terminem sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, może powołać zastępcę 
    przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych
    w danej szkole.
3. Jeżeli przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego jego zastępca , z powodu
    choroby lub innych ważnych przyczyn, nie mogą wziąć udziału w sprawdzianie lub
     egzaminie gimnazjalnym, dyrektor komisji okręgowej powołuje w zastępstwie innego
     nauczyciela zatrudnionego w danej szkole.
4. Sprawdzian trwa 60 minut.
5. Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzana innego dnia i trwa 120 minut.
6. Dla uczniów (słuchaczy) czas trwania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego może być
    przedłużony, nie więcej jednak niż o:
a) 30 minut – w przypadku sprawdzianu,
b) 60 minut – każda część egzaminu gimnazjalnego.
7. Nauczyciel zatrudniony w innej szkole lub placówce zostaje powołany w skład zespołu
    nadzorującego porozumieniu z dyrektorem placówki.
8. W czasie trwania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego uczniom (słuchaczom) nie 
    udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich nie komentuje.
9. Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na ukończenie szkoły.
    Wyniku sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie
     ukończenia szkoły.


   
VIII.  U c z n i o w i e.

§ 35

1. Uczniami szkół są wszyscy wychowankowie Ośrodka – (dochodzący lub dojeżdżający),  
    uczęszczający do szkoły podstawowej i gimnazjum, zakwalifikowani do kształcenia 
    specjalnego.
2. Kierowanie do szkoły podstawowej i gimnazjum uczniów, którzy uczęszczają do szkół
    masowych – określają  przepisy  dotyczące organizacji kształcenia specjalnego.  
 

§ 36

Uczniowie mają prawo w  szczególności do :
1. Właściwego  zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy
umysłowej.          
2. Opieki wychowawczej i warunków  zapewniających im bezpieczeństwo i ochronę przed
przemocą  fizyczną lub  psychiczną oraz poszanowania godności.
3. Swobody wyrażania myśli i przekonań, głównie dotyczących życia szkoły oraz
wyznawanej religii, jeżeli nie narusza  to dobra innych osób.
4. Rozwijania zainteresowań i uzdolnień.
5. Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny ze wszystkich zajęć edukacyjnych.
6. Znajomości programu na dany rok szkolny.
7. Korzystania z pomocy nauczyciela w uzyskaniu dodatkowych informacji na tematy  
budzące jego zainteresowanie.
8.   Pomoc w przypadku trudności w nauce.
9.   Korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego.
10. Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru  
podczas zajęć  szkolnych i pozaszkolnych.
11. Przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy
      wykorzystaniu wszystkich możliwości Szkoły.
12. Wpływania na życie szkoły przez działalność w samorządzie uczniowskim.
13. Wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie 
       wyjaśnień.
14. Poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich.
15. Jawnego wyrażania własnych opinii dotyczących życia Szkoły. Pod warunkiem, że nie
      uwłaczają one niczyjej godności osobistej.
16. Reprezentowanie Szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach 
      zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami.


                                            

Powrót