Wersja archiwalna z dnia 2004-03-18 08:36:34
|
S T A T U T
ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH
W PIŃCZOWIE
Podstawę prawną opracowania niniejszego statutu stanowi:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. Nr 67 z 1996r., poz. 329, z późniejszymi zmianami ),
-Ustawa z dnia 8 stycznia 1999r. wprowadzająca przepisy reformy ustroju szkolnego ( Dz. U. Nr 12, poz. 96 ), rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie sposobu i terminów dostosowania działalności dotychczasowych szkół podstawowych do wymogów nowego systemu szkolnego oraz tworzenia gimnazjów ( Dz. U. Nr 14, poz. 124 ),
-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola( Dz. U. Nr 14, poz. 131 ),
-Rozporządzenie MEN z dnia 10 grudnia 1999r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum ( Dz. U. Nr 2 z 2000r. , poz. 20 ) z późniejszymi zmianami .
-Rozporządzenie MEN z dnia 31.01.2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznych przedszkoli oraz publicznych szkół Dz. U Nr 10 .
P o s t a n o w i e n i a o g ó l n e
§ 1
1. W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Pińczowie funkcjonuje
koedukacyjny Zespół Szkół Specjalnych, w skład którego wchodzą :
publiczna sześcioletnia szkoła podstawowa specjalna i publiczne gimnazjum specjalne.
2. Szkoły używają nazwy : Szkoła Podstawowa Specjalna w Pińczowie ,
Gimnazjum Specjalne w Pińczowie.
3. Na świadectwach oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo szkoły
używają nazwy w pełnym brzmieniu.
4. Pieczęcią urzędową wspólną dla szkół wchodzących w skład zespołu jest pieczęć Ośrodka .
5. Szkoły mieszczą się w Pińczowie przy ul. Marszałka J. Piłsudskiego 14.
6. Szkoła podstawowa specjalna i gimnazjum specjalne przeznaczone są dla dzieci
upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.
7. W nazwie szkoły specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym umieszczonej na tablicy urzędowej i
na sztandarze pomija się określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
8. Świadectwa wydane przez szkoły są dokumentem urzędowym.
9. Organem prowadzącym zespół szkół jest Rada Powiatu w Pińczowie.
10.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.
§ 2
1. Szkoła podstawowa kształci dzieci w klasach I – VI.
2. Gimnazjum kształci uczniów na podbudowie sześcioletniej szkoły podstawowej specjalnej.
3. Nauka w gimnazjum trwa trzy lata i kończy się uzyskaniem świadectwa.
C e l e i z a d a n i a s z k ó ł
§ 3
1. Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły
i program profilaktyki jest dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz do środowiska.
2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki , o których mowa w ust. 1 uchwala Rada
Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
3. Ilekroć w dalszej części statutu będzie mowa o szkole, należy przez to rozumieć typ szkoły specjalnej.
4. Szkoły realizują cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej
podstawie – właściwych dla szkół specjalnych, a w szczególności :
1) umożliwiają bezpłatne nauczanie w zakresie przyjętych przez radę pedagogiczną planów nauczania, oraz
zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia danej szkoły,
2) przygotowują uczniów do dalszej edukacji lub usamodzielnienia się po ukończeniu gimnazjum,
3) kształtują odpowiednie postawy wychowawcze sprzyjające integracji ze społeczeństwem zgodnie
z przyjętym programem wychowawczym,
4) otaczają opieką pedagogiczną i zdrowotną, zapewniają bezpieczeństwo wszystkim uczniom podczas
zajęć programowych, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkół – zgodnie z zapisami Powszechnej
Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji Praw Dziecka, w warunkach poszanowania ich godności
osobistej, światopoglądu i wyznania ,
5) udzielają pomocy rodzicom lub opiekunem w wypełnianiu przez nich funkcji wychowawczo –
opiekuńczych,
6) zapewniają uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną, rewalidacyjną – zgodnie z ich potrzebami
i zatwierdzonym przez organ prowadzący arkuszem organizacyjnym na dany rok szkolny,
7) zapewniają odpowiednie warunki nauczania, wychowania.
§ 4
1.Zadania opiekuńcze wobec swoich uczniów zespołu szkół wykonuje w następujący sposób:
1) za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych, nadobowiązkowych
odpowiadają nauczyciele prowadzący dane zajęcia,
2) za bezpieczeństwo dzieci na terenie szkoły w czasie przerw międzylekcyjnych odpowiadają nauczyciele
pełniący w tym czasie dyżury,
3) zasady sprawowania opieki podczas wycieczek organizowanych przez szkoły normują przepisy
o wycieczkach szkolnych,
4) za bezpieczeństwo podczas zajęć poza terenem szkół odpowiadają nauczyciele lub osoby, którym
powierzono opiekę nad uczniami.
§ 5
1.W ramach posiadanych środków może być udzielona pomoc materialna uczniom, którym jest ona
potrzebna z przyczyn rodzinnych lub losowych.
W s p ó ł p r a c a z r o d z i c a m i
§ 6
1. Zespół szkół realizuje różne formy współdziałania z rodzicami i opiekunami uczniów w sprawach
wychowania i kształcenia, w szczególności szkoły winny:
1) zaznajamiać rodziców z programem edukacyjnym i wychowawczym,
2) zapoznawać z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzanie
egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych,
3) informować o zachowaniu dziecka w szkole, jego postępach edukacyjnych,ewentualnych przyczynach
trudności w nauce,
4) udzielać porad w sprawach dalszego kształcenia dzieci,
5) organizować spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji i przedyskutowania problemów
wychowawczych ( zebrania ogólne, klasowe, indywidualne rozmowy wychowawców z rodzicami ).
2. Zasady współpracy z rodzicami i działania Rady Rodziców określa Statut Ośrodka.
O r g a n i z a c j a z e s p o ł u s z k ó ł
§ 7
1. Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych
i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacyjny opracowany przez dyrektora Ośrodka z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania i
zatwierdzony przez organ prowadzący.
3. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć ustala tygodniowy harmonogram pracy
opracowany przez dyrektora lub zastępcę dyrektora – na podstawie zatwierdzonego arkusza
organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
4. Podstawową jednostką organizacyjną w szkole podstawowej i gimnazjum jest oddział.
5. Liczba uczniów w oddziale powinna wynosić 10 – 16 , a w uzasadnionych wypadkach –za zgodą organu
prowadzącego – może być niższa.
6.Jeżeli u przynajmniej jednego ucznia występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów w oddziale
można obniżyć o 2 osoby.
7.Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach z techniki – informatyki i wychowania fizycznego.
8.Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.
Podziału na grupy na zajęciach z techniki – informatyki dokonuje się w oddziałach, w których jest
przynajmniej 10 uczniów .
9.Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI szkoły podstawowej i klasach I – III gimnazjum
prowadzi się w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale specjalnym
( 10 – 16 ), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzone są w grupach
międzyklasowych.
10.Oddział liczący ponad 20 uczniów – za zgodą organu prowadzącego – dzieli się na 2 oddziały.
11.Godzina lekcyjna trwa 45 minut, a przerwy między lekcjami wynoszą 10 minut, po trzeciej lekcji przerwa
wynosi 20 minut.
12.Zajęcia nadobowiązkowe, korekcyjno-kompensacyjne i rewalidacyjne prowadzone są
poza systemem klasowym w miarę posiadanych środków.
§ 8
1.Uczniowie mają możliwość pobytu w internacie oraz spożywania posiłków w stołówce także przez
dochodzących i dojeżdżających za określoną odpłatnością.
2.Zasady kierowania do internatu, zasady ustalania odpłatności za wyżywienie w stołówce Ośrodka
określają przepisy dotyczące działania placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz Statut Ośrodka.
3.Obowiązki i uprawnienia wychowanków w internacie określa regulamin będący załącznikiem do Statutu
Ośrodka.
§ 9
1.Uczniowie szkół mają prawo do korzystania z biblioteki szkolnej, która jest także pracownią służącą
realizacji ich potrzeb i zainteresowań.
2.Biblioteka pomaga w pracy edukacyjno-wychowawczej, doskonaleniu nauczycieli, w popularyzowaniu
wiedzy pedagogicznej.
3.Biblioteka prowadzi zbiory zgodnie z potrzebami szkoły podstawowej i gimnazjum.
4.Z biblioteki mogą korzystać na zasadach określonych w regulaminie biblioteki:
a) uczniowie,
b) nauczyciele,
c) pracownicy administracji i obsługi,
d) rodzice uczniów
5.Pomieszczenie biblioteki umożliwia :
1)gromadzenie i opracowanie zbiorów,
2)korzystanie ze zbiorów w systemie wypożyczeń,
3)korzystanie ze zbiorów w kąciku czytelniczym,
4)prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów
6.Liczbę godzin pracy w bibliotece określa projekt organizacyjny na rok szkolny.
7.Do podstawowych obowiązków nauczyciela bibliotekarza należy :
1)gromadzenie i opracowanie zbiorów,
2)udostępnienie zbiorów,
3)udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych,
4)informowanie o nowościach wydawniczych,
5)poradnictwo czytelnicze,
6)kształcenie uczniów zgodnie z programem przysposobienia czytelniczego i informacyjnego.
8.Formy i treści pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz dostosowuje do wieku i poziomu
intelektualnego uczniów i warunków placówki.
O r g a n y z e s p o ł u s z k ó ł
§ 10
1.Organami zespołu szkół są :
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Samorząd Uczniowski,
4) Rada Rodziców.
2.Funkcję dyrektora zespołu szkół pełni dyrektor Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.
3.Organy zespołu szkół działają w strukturze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w
Pińczowie.
N a u c z y c i e l e i p r a c o w n i c y
§ 11
1.W zespole szkół zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy obsługi, którzy funkcjonują w strukturze Ośrodka.
2.Nauczycieli i pracowników zatrudnia i zwalnia z zachowaniem przepisów prawa dyrektor Ośrodka, który
ustala dla nich zakres czynności i odpowiedzialności.
3.Osoby zatrudnione na stanowiskach pedagogicznych winny posiadać kwalifikacje pedagogiczne oraz
dodatkowo kwalifikacje do pracy w placówce specjalnej – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji
Narodowej.
4.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest przyjęcie
zestawu programów nauczania dla oddziału i jego modyfikowanie.
5.Obowiązki i uprawnienia nauczycieli zostały określone w statucie Ośrodka.
§ 12
1.Oddziałem szkolnym opiekuje się nauczyciel – wychowawca.
2.Wychowawstwo klasy powierza nauczycielowi dyrektor.
3.Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się oddziałem
w ciągu całego etapu edukacyjnego.
4.Formy wypełniania zadań przez wychowawcę powinny być dostosowane do wieku, potrzeb, możliwości
uczniów oraz warunków szkoły.
5.Zadania i odpowiedzialność wychowawcy określa statut Ośrodka.
§ 13
1.W zespole szkół zatrudnia się w niepełnym wymiarze czasu pracy logopedę i psychologa-pedagoga, którzy
wykonują swoje obowiązki poza systemem lekcyjnym.
2.Wymiar czasu pracy dla nich na rok szkolny ustala dyrektor w uzgodnieniu z organem prowadzącym –
zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym.
3.Do podstawowych zadań psychologa – pedagoga należy :
1) poznanie warunków życia uczniów mających trudności w nauce, ustalenie przyczyntych trudności,
2) organizowanie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
3) współpraca z nauczycielami, wychowawcami, pielęgniarką, poradnią psychologiczno-pedagogiczną itp.
w sprawach dot. uczniów,
4) prowadzenie zajęć
5) profilaktycznych z zakresu przeciwdziałania negatywnym postawomw poszczególnych oddziałach –
w miarę potrzeb,
6) przeprowadzenie badań psychologicznych uczniów, w tym także określających możliwości kształcenia
w szkołach zawodowych.
Z a s a d y o c e n i a n i a
§ 14
1.Poziom opanowania przez uczniów wiedzy i umiejętności z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym
planie nauczania ocenia się w stopniach szkolnych według następującej skali :
1) celujący -cel -6
2) bardzo dobry -bdb -5
3) dobry -db- 4
4) dostateczny -dst -3
5) dopuszczający -dpu -2
6) niedostateczny -ndst -1
2. W klasach I – III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
3. Oceny wyrażone w stopniach dzieli się na :
1) cząstkowe – określające poziom wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu,
2) okresowe lub roczne – określające poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidywanych w programie
nauczania na dany okres ( rok szkolny ).
4.Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie przez nauczyciela
prowadzącego poszczególne zajęcia edukacyjne w różnych formach,uwzględniających specyfikę zajęć
edukacyjnych :
1) prace pisemne ( sprawdziany, testy, wypracowania, kartkówki itp.) ,
2) wypowiedzi ustne,
3) ćwiczenia praktyczne,
4) prace domowe.
5. Szczegółowe kryteria oceniania osiągnięć uczniów z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania opracowują nauczyciele na początku roku szkolnego i informują o nich uczniów i rodziców.
§ 15
1. Klasyfikacji uczniów dokonuje się dwa razy w roku szkolnym. Za pierwszy okres najpóźniej w ostatnim
tygodniu przed rozpoczęciem ferii zimowych, za rok szkolny na tydzień przed zakończeniem zajęć
edukacyjnych.
2.Terminy klasyfikacji określa dyrektor.
3. Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych
przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować uczniów, ich rodziców ( prawnych
opiekunów ) o przewidywanych stopniach okresowych ( rocznych ).
4.Stopnie z poszczególnych przedmiotów są jawne dla ucznia i jego opiekunów prawnych.
5.Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( opiekunów prawnych ) nauczyciel ustalający ocenę winien ją
uzasadnić.
§ 16
1.Oceny z zachowania ustala się według następującej skali :
1) wzorowe,
2) dobre,
3) poprawne,
4) nieodpowiednie.
2. W klasach I – III szkoły podstawowej ocena z zachowania jest oceną opisową.
3. Ocena z zachowania powinna uwzględniać w szczególności :
a) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
b) respektowanie przez niego zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
4. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy.
§ 17
1.Stopień ustalony przez nauczyciela przedmiotu i ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę nie
mogą być uchylone ani zmienione decyzją administracyjną.
2. Stopnie z przedmiotów i oceny z zachowania za ostatni okres nauki są stopniami ( ocenami ) rocznymi.
E g z a m i n y
§ 18
1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel właściwego przedmiotu.
2. Egzamin z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego powinien mieć formę ćwiczeń
praktycznych, a z pozostałych przedmiotów przeprowadza się egzamin w formie pisemnej i ustnej.
3. Pytania ( ć4. wiczenia ) egzaminacyjne ustala egzaminator, a zatwierdza dyrektor.
5. Termin egzaminu powinien być6. uzgodniony z uczniem i jego rodzicami dla ucznia nieklasyfikowanego w
I semestrze - 30 kwietnia , dla ucznia nieklasyfikowanego w II semestrze - 31 sierpnia.
7. Pytania ( ć8. wiczenia ) powinny być9. zróżnicowane, dostosowane do możliwości uczniów.
10. Od oceny ustalonej na egzaminie klasyfikacyjnym przez egzaminatora nie przysługuje odwołanie.
§ 19
1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń,
który uzyskał jedną ocenę niedostateczną z zajęć edukacyjnych w wyniku końcoworocznej klasyfikacji,
może zdawać egzamin poprawkowy.
2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić3. zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch
zajęć edukacyjnych.
4. Zasady przeprowadzenia egzaminu określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i ewnątrzszkolny
system oceniania
§ 20
1. Uczeń szkoły podstawowej mający co najmniej roczne opóźnienie w realizacji programu
nauczania, który uzyskuje pozytywne oceny ze wszystkich zajęć obowiązkowych oraz rokuje opanowanie w
jednym roku szkolnym programów nauczania dwu klas, może być przez radę pedagogiczną promowany do
klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego.
2. Powyższe uprawnienie nie przysługuje uczniom klasy programowo najwyższej.
§ 21
Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów określa wewnątrzszkolny system oceniania opracowany przez radę pedagogiczną na podstawie rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych .
§ 22
Dopuszcza się możliwość dokonania zmian – zgodnie z prawem – zasad oceniania uczniów przez Radę
Pedagogiczną.
U c z n i o w i e
§ 23
1. Uczniami szkół są wszyscy wychowankowie Ośrodka – ( mieszkający w internacie i dochodzący lub
dojeżdżający ) , uczęszczający do szkoły podstawowej i gimnazjum,zakwalifikowani do kształcenia
specjalnego.
2.Kierowanie do szkoły podstawowej i gimnazjum uczniów, którzy uczęszczają do szkół masowych –
określają przepisy dotyczące organizacji kształcenia specjalnego.
§ 24
Uczniowie mają prawo w szczególności do :
1. Właściwego zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
2. Opieki wychowawczej i warunków zapewniających im bezpieczeństwo i ochronę przed przemocą fizyczną
lub psychiczną oraz poszanowania godności.
3. Swobody wyrażania myśli i przekonań, głównie dotyczących życia szkoły oraz wyznawanej religii, jeżeli
nie narusza to dobra innych osób.
4. Rozwijania zainteresowań i uzdolnień.
5. Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny ze wszystkich zajęć6. edukacyjnych.
7. Znajomości programu na dany rok szkolny.
8. Korzystania z pomocy nauczyciela w uzyskaniu dodatkowych informacji na tematy budzące jego
zainteresowanie.
9. Korzystania z poradnictwa psychologicznego.
10. Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru podczas zajęć
szkolnych i pozaszkolnych.
11. Wpływania na życie szkoły przez działalność12. w samorządzie uczniowskim.( Zasady pracy samorządu
reguluje regulamin samorządu wychowanków – będący załącznikiem do statutu Ośrodka ) .
§ 25
Statut określa obowiązki ucznia .
Do podstawowych obowiązków ucznia należy w szczególności :
1. Systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych.
2. Troska o własne zdrowie, życie, higienę, rozwój.
3. Dbałość o wspólne dobro i porządek w szkole.
4. Przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów.
5. Godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz.
6. Dbałość o poprawne wypowiadanie się, piękno języka.
7. Odnoszenie się z szacunkiem do nauczycieli i życzliwy stosunek do kolegów.
§ 26
Za rzetelną naukę, wzorowe zachowanie, osiągnięcia dydaktyczne, sportowe, artystyczne
uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody :
1) pochwałę wychowawcy wobec klasy,
2) pochwałę dyrektora szkoły,
3) pochwałę dyrektora Ośrodka wobec wszystkich uczniów,
4) dyplom uznania lub list pochwalny,
5) nagrodę rzeczową, wpis do księgi pamiątkowej.
§ 27
1. Uczeń może zostać
2. ukarany za nieprzestrzeganie statutu, obowiązków ucznia, zasad współżycia.
3. Stosuje się następujące rodzaje kar :
1) upomnienie wychowawcy klasy,
2) upomnienie przez dyrektora szkoły,
3) upomnienie lub nagana dyrektora Ośrodka Szkolno-Wychowawczego wobec wszystkich uczniów,
4) przeniesienie do innej , równoległej klasy ( jeśli jest w szkole ),
5) przeniesienie do innej szkoły, skreślenie z listy uczniów,
6) w przypadku , w którym dyrektor szkoły może wystąpić7) z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej
szkoły
4. Skreślenie ucznia, z wyjątkiem korzystających z opieki całkowitej, następuje wyłącznie na podstawie
uchwały rady pedagogicznej – w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
5. Kary stosuje się według ustalonej kolejności, która może być6. pominięta w wypadkachdrastycznych, między innymi za :
1) wandalizm, niszczenie mienia,
2) brutalność
3) wulgarność
4) postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na innych uczniów,
5) kradzież mienia społecznego, prywatnego,
6) picie alkoholu, stosowanie innych używek.
§ 28
1. Każdorazowo o nagrodzeniu lub ukaraniu ucznia będą powiadomieni jego rodzice ( opiekunowie ).
2. Od kar wymienionych w § 27 ust 2 pkt 4-5 uczeń lub jego rodzice mogą wnieść3. odwołanie do dyrektora
w terminie 7 dni od zawiadomienia.
P o s t a n o w i e n i a k o ń c o w e
§ 29
1. Szkoły używają pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoły mogą posiadać
3. własny sztandar i ceremoniał szkolny.
4. Szkoły prowadzą i przechowują dokumentację przebiegu nauczania – zgodnie z odrębnymi
przepisami.
5. Statut został sprawdzony pod względem zgodności z prawem.
6. Postanowienia Statutu obowiązują od dnia ...............................
|