Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-WychowawczegoDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2004-03-18 08:36:03

 

                         S T A T U T

SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO - WYCHOWAWCZEGO

                             W PIŃCZOWIE

 

Podstawa prawna niniejszego statutu :

1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. Nr 67 z 1996r. , poz. 329 – z późniejszymi    zmianami ), 

2. Ustawa z dnia 8 stycznia 1999r. wprowadzająca przepisy reformy ustroju szkolnego[ Dz. U. Nr 12,poz.96 ],

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lutego 1994r. w sprawie rodzajów,organizacji i zasad działania publicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych [ Dz. U. Nr 41, poz. 156 ],

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 sierpnia 1999r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych [ Dz. U. Nr 67, poz. 758 ],

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie sposobu i terminów dostosowania działalności dotychczasowych szkół podstawowych do wymogów nowego systemu szkolnego oraz tworzenia gimnazjów [ Dz. U. Nr 14, poz.124] Dz.U 142/2001 poz. 1592 ,

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej Dz.U Nr 61 z 2001r. poz. 624 ,

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002r. Dz. U Nr 10 z 2002r.

 

 

I. N A Z W A  I  Z A D A N I A  O Ś R O D K A

§ 1.

1.Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Pińczowie, zwany dalej „Ośrodkiem” działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty tekst jednolity [Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami] oraz rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowe wymienionych powyżej w części : podstawa prawna niniejszego statutu.

2. Siedzibą Ośrodka jest miasto Pińczów, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 14.

3. Ośrodek  jest kontynuatorem tradycji działającego od 1 października 1966r. Państwowego  Zakładu Wychowawczego    Pińczowie.

4. Ośrodek posiada osobowość prawną.

5. Organem prowadzącym Ośrodek jest Rada Powiatu w Pińczowie,a  organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach .

6. W nazwie Ośrodka umieszczonej na tablicach urzędowych lub sztandarze pomija się wyraz ‘’ specjalny ‘’ i określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów .

7.Ośrodkowi może być nadane imię patrona przez organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej i przedstawicieli  rodziców.

8. Na pieczęciach może być używany czytelny skrót Ośrodka .

9. Ośrodek może posiadać sztandar.

§ 2 .

1. Ośrodek jest placówką dydaktyczno-wychowawczą dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej upośledzonych umysłowo, która z racji niepełnosprawności nie może uczęszczać do szkół ogólnodostępnych w miejscu zamieszkania. Nauczanie realizuje się w zakresie sześcioletniej szkoły podstawowej specjalnej oraz gimnazjum specjalnego.Młodzież kierowana jest do placówki przez organ prowadzący.

2. W Ośrodku funkcjonuje : internat , szkoła podstawowa specjalna i gimnazjum specjalne .

3. Ośrodek sprawuje opiekę częściową nad wychowankami. Zapewnia przebywającym  w internacie  w okresie nauki szkolnej całodobową opiekę : dla wszystkich stwarza odpowiednie warunki do nauki, wychowania oraz możliwość realizacji  celów rewalidacyjnych..

4. Wychowankom pozbawionym opieki rodziców lub opiekunów prawnych zapewnia się również opiekę częściową .

5.Opiekę lekarską i pielęgniarską nad wychowankami sprawuje Samorządowy Zespół  Opieki Zdrowotnej w Pińczowie na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 3.

1. Cele i zadania pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i rewalidacyjnej Ośrodka wynikają z zasad pedagogiki specjalnej dostosowanych do rodzaju i stopnia niepełnosprawności wychowanków. Głównym zadaniem jest takie przygotowanie wychowanków do życia, aby mogli zintegrować się ze środowiskiem, w którym przebywać będą jako osoby dorosłe.

2.Ośrodek realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty, przepisach wydanych na jej podstawie, w tym szczególnie w sprawie zasad organizacji kształcenia specjalnego a w szczególności :

1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej

specjalnej i gimnazjum specjalnego zgodnie z planami i programami nauczania oraz wiedzy ogólnej przydatnej w życiu,

2) organizuje zajęcia rewalidacyjne dla wychowanków zakwalifikowanych na zajęcia logopedyczne,

 dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjne,

3) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia w szkołach zawodowych

specjalnych, [ w uzgodnieniu z rodzicami ] na podstawie przepisów regulujących kierowanie do szkół zawodowych,

4) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie, stosownie do

warunków i wieku uczniów.

5) zapewnia opiekę nad wychowankami [całodobową w internacie ],

6) zapewnia warunki do nauki własnej, prawidłowego rozwoju fizycznego , wypoczynku, rekreacji i rozrywki,

7) stwarza warunki do uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym środowiska,

8) umożliwia rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków.

3. Ośrodek realizuje zadania odpowiednio do wieku wychowanków , z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny, w szczególności poprzez:

1) opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych ,którą sprawuje

nauczyciel prowadzący dane zajęcia,

2) opiekę nad uczniami wykonującymi prace społeczne wyłącznie dla szkoły lub środowiska, którą sprawuje nauczyciel lub

pracownik szkoły,

3) opiekę w czasie pobytu w internacie, którą pełnią wychowawcy zgodnie z harmonogramem zajęć

, a w porze nocnej opiekunki nocne,

4) opiekę w czasie przerw międzylekcyjnych sprawowaną przez nauczycieli dyżurnych - zgodnie z harmonogramem

dyżurów.

5) opiekę podczas zajęć poza szkołą, wycieczek, wyjazdów sprawuje nauczyciel , któremu przydzielono zadania.

4. Dyrektor powierza każdy oddział opiece nauczyciela uczącego w tym oddziale zwanego dalej „ wychowawcą „.

 5. W razie dłuższej nieobecności wychowawcy [ choroba, wyjazd itp.] dyrektor powierza jego obowiązki innemu

nauczycielowi uczącemu w klasie.

6. W miarę możliwości kadrowych jeden nauczyciel uczy danego przedmiotu w klasie przez cały tok nauczania.

7. Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych przydziela się nauczycielom posiadającym dodatkowe przygotowanie [ przynajmniej

 ukończenie kursu ] po uprzednim zakwalifikowaniu uczestników tych zajęć – zgodnie z obowiązującymi przepisami .

 

O R G A N I Z A C J A    O Ś R O D K A

§ 4.

1. Ośrodek jest czynny w czasie trwania nauki szkolnej .

2. W Ośrodku funkcjonuje Zespół Szkół Specjalnych, w skład którego wchodzą Szkoła  Podstawowa Specjalna

 i Gimnazjum Specjalne oraz internat .

3. Szkoła Podstawowa Specjalna i Gimnazjum Specjalne funkcjonują w okresie nauki szkolnej, zgodnie z przepisami

regulującymi organizację roku szkolnego.

4. Internat Ośrodka jest czynny przez cały rok szkolny z wyłączeniem okresu wakacji , ferii szkolnych i przerw

 świątecznych .

§ 5.

1. Praca dydaktyczno - wychowawcza i rewalidacyjna w Ośrodku odbywa się :

1) na zajęciach dydaktycznych w szkole,

2) na zajęciach sportowych i rekreacyjnych,

3) w grupach wychowawczych w internacie,

4) w zespołach dydaktyczno-wyrównawczych, rewalidacyjnych,

5) w zespołach zainteresowań, w organizacjach młodzieżowych,

O R G A N Y     O Ś R O D K A

§ 6 .

 Organami Ośrodka są :

1) Dyrektor Ośrodka,

2) Rada Pedagogiczna,

3) Rada Rodziców,

4) Samorząd Uczniowski.

§ 7.

1. Dyrektor Ośrodka sprawuje funkcję zgodnie z ustawą o systemie oświaty, Kartą Nauczyciela oraz przepisami

 wykonawczymi do w/w ustaw.

2. Do zadań dyrektora Ośrodka należy :

1) kierowanie bieżącą działalnością Ośrodka oraz reprezentowanie go na zewnątrz,

2) sprawowanie nadzoru nad realizacją planu dydaktyczno-wychowawczego, programu wychowawczego, z zastosowaniem

przepisów Konwencji O Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne O N Z  20 listopada 1989 r. [ Dz. U. Nr 120)

1991 , poz.526) dotyczącej traktowania młodzieży niepełnosprawnej w sposób pozbawiony dyskryminacji,

3) realizowanie uchwał rady pedagogicznej Ośrodka,

4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami,

5) organizowanie oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną , finansową, gospodarczą Ośrodka,

6) wykonywanie funkcji kierownika zakładu pracy wobec zatrudnionych pracowników pedagogicznych, administracyjnych,

obsługi,

7) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Ośrodka, pozyskiwanie dodatkowych środków,

8) współpraca z rodzicami wychowanków,

9) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych

oraz określonych w przydziale zadań przez organ prowadzący placówkę.

3. Dyrektora Ośrodka powołuje organ prowadzący w trybie określonym w ustawie o systemie oświaty.

4. Dyrektor Ośrodka powołuje zastępcę dyrektora Ośrodka i kierownika internatu .

5. Zastępca dyrektora Ośrodka jednocześnie pełni funkcję dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych.

 

§ 8.

1. W skład rady pedagogicznej Ośrodka wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły i internatu.

2. Rada pedagogiczna działa i podejmuje decyzje w granicach określonych ustawą o system oświaty [ art.40, art.41,42,43 ],

 na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy i Karty Nauczyciela oraz zgodnie z przyjętym regulaminem

stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszego statutu.

3. Pracą Rady Pedagogicznej Ośrodka kieruje dyrektor .

4. Dyrektor Ośrodka pełni funkcję dyrektora szkoły podstawowej i gimnazjum działających w placówce.

§ 9 .

1. W placówce działa Rada Rodziców będąca reprezentacją rodziców wychowanków.

2. Pracownicy pedagogiczni współdziałają ze wszystkimi rodzicami wychowanków oraz radą rodziców w

 sprawach dotyczących kształcenia, wychowania, opieki nad młodzieżą.

3. Rodzice lub opiekunowie prawni wychowanków mają prawo do :

1) informacji o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych placówki,

2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów szkoły,

3) uzyskiwania rzetelnej informacji o swoim dziecku, jego postępach w nauce, zachowaniu oraz innych sprawach

związanych z pobytem dziecka w Ośrodku,

4)uzyskiwanie informacji, porad i decydowania o dalszym kształceniu swego dziecka lub jego usamodzielnieniu,

5)wyrażania opinii na temat pracy Ośrodka wobec jego organów oraz organu prowadzącego i sprawującego nadzór

pedagogiczny.

4. Szczegółowe zadania i formy działalności rady rodziców określa regulamin stanowiący załącznik Nr 2

do niniejszego statutu.

 

§ 10.

1. Samorząd Wychowanków reprezentuje ogół wychowanków Ośrodka.

2. Samorząd współpracuje z innymi organami Ośrodka w sprawach dotyczących wychowanków i placówki.

3. Zasady wybierania Samorządu określa regulamin, który został uchwalony przez ogół wychowanków.

Stanowi on załącznik Nr 3 do statutu.

4. Regulamin Samorządu musi być zgodny ze statutem placówki.

5. Samorząd ma prawo przedstawienia Radzie Pedagogicznej, dyrektorowi swoich wniosków i uwag związanych z pracą

placówki, szczególnie dotyczących :

1) jawnej, umotywowanej oceny cząstkowej, okresowej, rocznej z poszczególnych przedmiotów, umotywowanej oceny

z zachowania,

2) organizowania i udziału w działalności kulturalnej, sportowej, rozrywkowej, uczestniczenia w imprezach i uroczystościach

w Ośrodku,

3) wydawania własnej gazetki,

4) wyrażania opinii dotyczącej typowania opiekuna Samorządu.

 

§ 11.

1. Za rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w Ośrodku odpowiedzialny jest dyrektor, który może odwoływać się do

pozostałych organów oraz organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny. W przypadku, gdy stroną konfliktu

jest dyrektor, jego rozwiązanie leży w gestii organu prowadzącego.

2. Każdy z organów jest zobowiązany do przekazywania rzetelnej informacji pozostałym organom w zakresie spraw

dotyczących tych organów lub placówki.

 

§ 12.

1. W Ośrodku tworzy się następujące stanowiska kierownicze :

1) zastępca dyrektora,

2) kierownik internatu

2. Stanowiska kierownicze tworzy się z uwzględnieniem następujących zasad :

1) jeżeli liczba wychowanków wynosić będzie do 70 powołany zostaje kierownik internatu,

2) jeżeli liczba wychowanków wynosić będzie od 71 do 120 zostają powołani : zastępca dyrektora i kierownik internatu.

3. Stanowiska zastępcy dyrektora i kierownika internatu mogą pełnić4. nauczyciele mianowani

lub dyplomowani posiadający pełne kwalifikacje do pracy w placówce specjalnej, którzy przepracowali w zawodzie

nauczycielskim przynajmniej 5 lat.

4. Za zgodą organu prowadzącego – na wniosek dyrektora – mogą być utworzone inne stanowiska kierownicze.

 

P R A C O W N I C Y      O Ś R O D K A

§ 13.

1. W Ośrodku zatrudnia się :

1) pracowników pedagogicznych,

2) pracowników administracyjnych i obsługi.

2. Zasady zatrudniania pracowników administracyjnych i obsługi regulują odrębne przepisy .

3. Pracownikami pedagogicznymi są : dyrektor Ośrodka, zastępca dyrektora pełniący funkcję dyrektora zespołu

szkół , kierownik internatu, nauczyciele szkoły, wychowawcy internatu , psycholog-pedagog, logopeda,

katechetka i inni specjaliści.

4. Ogólny zakres obowiązków pracowników pedagogicznych Ośrodka określa ustawa z dnia 26 stycznia 1982r.

- KartaNauczyciela [ Dz. U. Nr 3, poz.19 ] z późniejszymi zmianami i przepisy wykonawcze do tej ustawy.

5. Szczegółowy zakres obowiązków kadry kierowniczej i pozostałych pracowników pedagogicznych określa

dyrektor Ośrodka.

 § 14

Ustala się zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności nauczycieli Ośrodka :

1. Do podstawowych zadań nauczycieli należy :

1) realizacja programu kształcenia, wychowania i opieki z powierzonych przedmiotów, w klasie, zespołach, grupach

wychowawczych,

2) wzbogacanie własnych warsztatów pracy,

3) obiektywne i sprawiedliwe ocenianie i traktowanie uczniów,

4) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o dokładne poznanie możliwości, potrzeb

uczniów, wychowanków,

5) rozwijanie zainteresowań, zdolności i umiejętności uczniów, wychowanków,

6) informowanie rodziców, wychowawców klas, dyrekcji, rady pedagogicznej o wynikach w nauce i zachowaniu,

7) czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu wychowawczego, rewalidacyjnego, zgłaszanie wniosków i uwag

dyrekcji, radzie pedagogicznej, rodzicom,

8) troska o bezpieczeństwo, zdrowie i życie wychowanków,

9) obowiązkowy udział w radach pedagogicznych

10) czynny udział w formach doskonalenia zawodowego prowadzonych w Ośrodku i przez instytucje wspomagające,

11) wykonywanie prac dodatkowych dla Ośrodka,

12) prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej : przedmiotu, klasy, zajęć pozalekcyjnych, rewalidacyjnych.

2. Nauczyciel jest uprawniony w szczególności do :

1) decydowania w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, środków dydaktycznych w realizacji przydzielonych zadań

z przedmiotu, w grupie wychowawczej,

2) decydowania o treści programu prowadzonego przez siebie przedmiotu, koła  zainteresowań, zespołu,

3) decydowania o bieżącej, semestralnej i rocznej ocenie z przedmiotu,

4) wnioskowania o ocenie z zachowania wychowanków,

5) wnioskowania o nagradzaniu lub ukaraniu wychowanków.

3. Nauczyciel odpowiada przed dyrektorem i organem prowadzącym i organem sprawującym

nadzór pedagogiczny za : 

1)wyniki w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,

2) za stan przydzielonego sprzętu, urządzeń, środków dydaktycznych w klasie i grupie wychowawczej,

3) bezpieczeństwo uczniów na zajęciach szkolnych, pozalekcyjnych, w czasie dyżurów,

4) niszczenia, uszkodzenie majątku Ośrodka przydzielonego przez kierownictwo - wynikające z nieporządku, braku

nadzoru , braku zabezpieczenia,

5) przestrzeganie procedury po zaistnieniu wypadku ucznia lub na wypadek pożaru.

§ 15.

Do podstawowych zadań wychowawcy klasy, grupy należy :

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia i przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,

2) inspirowanie i wspomaganie działań wychowanków,

3) rozwiązywanie konfliktów w zespołach wychowanków,

4) planowanie i organizowanie wspólnie z wychowankami i ich rodzicami różnych form zajęć , wypoczynku, imprez

kulturalnych, rekreacji,

5) współpraca z nauczycielami uczącymi w klasie, uzgodnienie i koordynowanie działań wychowawczych wobec wszystkich

 wychowanków, a także wobec uczniów i wychowanków wymagających indywidualnej pomocy,

6) utrzymywanie stałego systematycznego kontaktu z rodzicami w celu :

a) poznania i ustalenia możliwości i potrzeb wychowanków,

b) udzielenia pomocy w działaniach wychowawczych wobec ich dzieci, uzyskanie również od nich pomocy w działaniach

własnych,

c) umożliwienia rodzicom poznania życia szkoły i internatu.

7)współpraca ze specjalistami w celu poznania potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i uzdolnień

wychowanków w/g możliwości psychofizycznych.

§ 16 .

Podstawowe uprawnienia wychowawcy :

1. prawo do uzyskania pomocy merytorycznej w swej pracy wychowawczej [ ze strony kierownictwa, innych organów ],

doradców metodycznych, rady pedagogicznej itp.

2. prawo wnioskowania o pomoc w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych i materialnych wychowanków ,

3. współdziałanie z samorządem wychowanków, rodzicami w sprawie programów i planów działań wychowawczych,

4. prawo udzielania pochwał, kar , zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania, regulaminem samorządu

wychowanków,

5.prawo występowania do dyrekcji o nagradzanie lub ukaranie wychowanków.

 

§ 17.

1. Wychowawca jest odpowiedzialny za :

1) osiąganie celów wychowania i opieki w swej grupie, klasie,

2) stan sprzętu, urządzeń powierzonych mu przez kierownictwo,

3) zdrowie, życie, bezpieczeństwo wychowanków,

4) poziom opieki i pomocy indywidualnej dla wychowanków,

5) przebieg procesu rewalidacji, resocjalizacji wychowanków,

6) prawidłowość dokumentacji w grupie, klasie.

2. Wychowawca odpowiada służbowo przed władzami Ośrodka, ewentualnie cywilnie lub

karnie za :

1) tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem wychowanków,

2) nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub w czasie pożaru.

§ 18 .

1. W Ośrodku powołuje się zespół samokształceniowy.

2. Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący zespołu .

3. Cele i zadania zespołu obejmują :

1}współpracę nauczycieli w celu realizacji konkretnych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

2}określenie potrzeb szkoleniowych nauczycieli tzn. wiedzy i umiejętności ,którą powinni posiadać ,

3) opracowanie planu doskonalenia nauczycieli ,

4}organizowanie dla nauczycieli lekcji otwartych , pokazowych , warsztatów,

5) opiniowanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych ,

6) preferowanie zespołowego uczenia się oraz wdrażanie procesu zmian,

7) podwyższenie jakości pracy w placówce,

8) organizacja ewaluacji obszarów pracy szkoły i internatu

 

                      W Y C H O W A N K O W I E      O Ś R O D K A

 

§ 19.

1. Do internatu Ośrodka przyjmowane są dzieci i młodzież zakwalifikowane do kształcenia specjalnego przez Poradnię

Psychologiczno-Pedagogiczną ,na podstawie skierowania wydanego przez organ prowadzący – zgodnie z wnioskiem

rodziców, opiekunów prawnych lub postanowieniem sądu.

 

§ 20

1. Dyrektor Ośrodka powołuje zespół rekwalifikacyjny w składzie : dyrektor, pedagog,psycholog, wychowawca klasy,

wychowawca grupy, który raz w roku sporządza wniosek dotyczący zakresu i rodzaju dalszej opieki nad wychowankami.

2. Grupa wychowawcza powinna liczyć nie mniej niż 10 wychowanków, nie więcej niż 16 – 19 wychowanków.

3. Każda grupa wychowawcza w danym roku szkolnym zostaje powierzona opiece 2 wychowawców. Ich zadaniem jest

rozwiązywanie wszystkich spraw wychowawczych i opiekuńczych w grupie.

4. Wychowawstwo grupy powierza dyrektor Ośrodka na wniosek kierownika internatu.

5. Wychowankowie są zakwaterowani w internacie bezpłatnie.

6. Rodzice [ opiekunowie } wychowanków są zobowiązani do opłacenia kosztów wyżywienia w ustalonej wysokości oraz

wyposażenia swych dzieci w bieliznę, odzież, obuwie, inne niezbędne przedmioty, przybory do utrzymania czystości

osobistej, przybory do pisania. Wysokość opłat rodziców za wyżywienie wychowanków ustala na początku każdego

roku szkolnego komisja na podstawie przedstawionych dokumentów określających przychodowość w rodzinie

wychowanków oraz liczbę osób w rodzinie będących na utrzymaniu rodziców.

7.W istniejącym budynku internatu można umieścić 80 dziewcząt i chłopców, czyli 5 grup wychowawczych.

8. Komisję powołuje dyrektor Ośrodka i kieruje jej pracami.

9. Kadencja komisji trwa jeden rok szkolny.

10.W skład komisji wchodzą : 2 członkowie rady pedagogicznej, przedstawiciel Rady Rodziców, 2 przedstawicieli

samorządu wychowanków, księgowa Ośrodka ,

 

 § 21.

1. Wychowanek Ośrodka ma prawo w szczególności do :

1) udziału w zorganizowanych formach procesu wychowania, kształcenia,

2) uczestnictwa w zajęciach kompensacyjno-wyrównawczych, korekcyjnych po zakwalifikowaniu-zgodnie z obowiązującymi

 przepisami,

3) korzystania z pomocy nauczycieli i wychowawców w sprawach dotyczących nauki, wypoczynku, spraw bytowych itd.,

pomocy lekarskiej, pielęgniarskiej,

4) korzystania z pomocy dydaktycznych szkoły i internatu, sprzętu, świetlic,

5) swobody wypowiadania myśli, sądów i przekonań w sprawach dotyczących życia Ośrodka, oraz światopoglądu i religii.

6) rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień,

7) uczestniczenia w działalności organizacji młodzieżowych,

8) wyjazdu do domu rodzinnego ,

9) do opieki wychowawczej i bezpiecznego pobytu w szkole i internacie , ochrony przed wszelkimi formami przemocy

fizycznej i psychicznej.

 

§ 22.

1. Do podstawowych obowiązków wychowanka należy:

 1) systematyczne i czynne uczestniczenie w zajęciach w szkole i internacie ,

2) terminowy przyjazd z domu rodzinnego,

3) szanowanie przekonań i godności osobistej koleżanek i kolegów,

4) okazywanie szacunku osobom starszym, nauczycielom i innym pracownikom Ośrodka,

5) prawidłowe zachowanie się w Ośrodku, poza placówką, przeciwstawianie się wulgarności i brutalności,

6) szanowanie sprzętu, pomocy dydaktycznych , elementów wyposażenia Ośrodka, troska o porządek i estetykę, zieleń

 w Ośrodku i otoczeniu,

7) troska o własny ubiór, czystość

8) i higienę osobistą,

9) udział w pracach porządkowych wokół szkoły i internatu , pielęgnacja roślin ozdobnych

10) zmiana obuwia w szkole i internacie

11) godnie i kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią

12) dbać o piękno mowy ojczystej

13) podporządkowywać się zaleceniom dyrektora szkoły, kierownika internatu i wychowawcy klasy / grupy

14) godnie reprezentować szkołę

15) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów, wystrzegać się szkodliwych nałogów :

nie palić papierosów, nie pić alkoholu, nie używać narkotyków

 16)dbać o  czystość osobistą i schludny wygląd

17) dbać o ład , porządek i estetykę sypialń

18) stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości,

19) być koleżeńskim, pomagać słabszym,

20) przeciwstawiać się objawom przemocy

§ 23.

1. Wychowanek może otrzymać nagrodę za :

1) wzorowe zachowanie, bardzo dobre wyniki w nauce, frekwencję,

2) pracę w organizacjach młodzieżowych 

 3) udzielanie pomocy, opiekę nad koleżankami i kolegami mniej sprawnymi,

 4) udział w imprezach i uroczystościach

5) osiągnięcia sportowe

§ 24.

1. Wychowanek może być nagrodzony w formie :

1) pochwały wychowawcy klasy, grupy,


Powrót