Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-WychowawczegoDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2011-02-19 21:52:28

 

S T A T U T

SPECJALNEGO  OŚRODKA

 

SZKOLNO- WYCHOWAWCZEGO

 

IM. BŁ. KS. JÓZEFA PAWŁOWSKIEGO

 

W  PIŃCZOWIE

 

PODSTAWA PRAWNA

Ustawy:

 

- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572)

 z późniejszymi zmianami.

 

ROZPORZĄDZENIA

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61, poz. 624

ze zmianami w: 2002 r. nr 10, poz. 96; 2003 r. nr 146, poz. 1416; 2004 r. nr 66, poz. 606; 2005 r. nr 10, poz. 75; 2007 r. nr 35, poz. 222).

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania (Dz. U. nr 15) z późniejszymi zmianami.

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenie z jednych typów szkół do drugich (Dz. U. nr 26, poz. 232).

 

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 stycznia 2005r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. nr 19 z 2005r., poz. 165

z późniejszymi zmianami Dz. U. 72 nr 72 z2008 r., poz. 420).

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. nr 19, poz. 166).

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz. U. nr 52, poz. 466).

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci

i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. nr 52, poz. 467 ze zmianą Dz. U.

nr 212 z 2005r. poz. 1767).

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami Dz. U. z 2007r. nr 130, poz. 906).

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr 156, poz. 1046 )

ROZDZIAŁ I

 

Nazwa i typ Ośrodka.

 

 

 

 

§ 1.   1.Nazwa Ośrodka: Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy im. bł. ks. Józefa  

      Pawłowskiego.

2.Siedziba Ośrodka mieści się w Pińczowie przy ul. Marszałka Józefa

      Piłsudskiego 13.

            3.  Organem prowadzącym Ośrodek jest Powiat Pińczowski.

            4.  Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyskie Kuratorium 

                 Oświaty.

  1. Nazwa Ośrodka jest używana w pełnym brzmieniu: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. bł. ks. Józefa Pawłowskiego w Pińczowie, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 13.
  2. W nazwie Ośrodka umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwach oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „Specjalny”.
  3. Ośrodek posiada sztandar, hymn oraz ceremoniał.

 

 

 

 

§ 2.      1.Ośrodek prowadzony jest dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową

      w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami  

      sprzężonymi.

  2.W skład Ośrodka wchodzą:

1)      Szkoły dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim:

2)Szkoła Podstawowa Specjalna o 6- letnim cyklu kształcenia,

3)Gimnazjum Specjalne o 3- letnim cyklu kształcenia,

4)      Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna, która kształci w zawodach:

piekarz o 3- letnim cyklu kształcenia i kucharz małej gastronomii  o

2-letnim cyklu kształcenia

            3.Szkoły dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu 

               umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami 

               sprzężonymi:

1)Szkoła Podstawowa Specjalna o 6- letnim cyklu kształcenia,

2)Gimnazjum Specjalne o 3- letnim cyklu kształcenia,

3)Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy o 3- letnim cyklu kształcenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Misja Ośrodka

 

Przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych. Wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, patriotyzmu, solidarności, demokracji i sprawiedliwości społecznej.

Kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo -wychowawcze skierowane są na dobro wychowanków w trosce o ich dalszy los. Współpracujemy z rodzicami oraz innymi partnerami zewnętrznymi wpierającymi Ośrodek w jego rozwoju.

 

      We wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz   

      poszanowaniem praw i godności człowieka, zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka  

     oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka.

 

 

 

5.Model absolwenta

 

             a)  w swoim postępowaniu dąży do prawd,

             b)  jest świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności

      przedmiotowych

  c) wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów,

  d) zna historię, kulturę oraz tradycje swojego regionu i narodu

  e) potrafi rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole,

  f) potrafi planować swoją  pracę  i ją  organizować.

  g) to człowiek tolerancyjny, dbający o bezpieczeństwo własne i innych, aktywny,  

    ciekawy świata, uczciwy, życzliwie nastawiony do świata i ludzi.

 

 

 

ROZDZIAŁ II

 

CELE   I  ZADANIA  OŚRODKA

 

 

      Ośrodek realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia

7 września 1991 roku oraz w przepisach wydanych na jej podstawie,

      a w szczególności kształci i wychowuje zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej    

      Polskiej, Powszechną Deklaracją Praw Człowieka, Międzynarodową Konwencją 

      Praw Dziecka oraz innymi dokumentami dotyczącymi praw człowieka podpisanymi

      i ratyfikowanymi przez Rzeczpospolitą Polską.

 

§ 3.Cele Ośrodka :

 

1.Edukacyjne :

1) realizuje zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

2) dba o wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży,

3) umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły danego typu, uzyskanie pozytywnego wyniku sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,

4) zapewnia dokonanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na danym etapie edukacyjnym, nie rzadziej niż raz w roku, przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, będącej podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjnego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli

i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi

i możliwościami psychofizycznymi,

5) wyposaża uczniów w umiejętności i wiadomości potrzebne do zdobycia niezależności

i zaradności życiowej,

6) rozbudza motywację i rozwija zdolności dostrzegania związków funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych oraz ich praktycznego wykorzystania,

7) organizuje integrację ze środowiskiem rówieśniczym,

8) utrwala wiadomości i umiejętności zdobyte przez uczniów na wcześniejszych etapach edukacyjnych,

9) ułatwia przyswajanie prostego języka matematyki, dostrzeganie oraz formułowanie różnic pomiędzy zjawiskami, czynnościami, liczbami, rozwija wyobraźnię przestrzenną,

10) udziela pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju,

11) realizuje podstawy programowe, programy nauczania odpowiednie dla danego rodzaju niepełnosprawności i stopnia upośledzenia umysłowego z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej.

 

2.Wychowawcze:

1) przygotowuje uczniów/wychowanków do samodzielnego udziału w życiu społecznym i integracji ze środowiskiem,

2) ułatwia uzyskanie przez uczniów/wychowanków samodzielności i niezależności,

 3) przygotowuje uczniów/wychowanków do pełnienia ról społecznych na miarę ich  

 możliwości,

 4) rozwija u ucznia postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych,

 6) doskonali sprawność fizyczną uczniów oraz podejmuje działania prozdrowotne,

 7) ułatwia osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych   

 możliwości uczniów,

 8) kształtuje prawidłowe postawy uczniów wobec pracy,

 9) przygotowuje do wykonania indywidualnie i zespołowo różnych prac mających na celu  

 zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia,                                                                              

10) tworzy w placówce środowisko sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi osobowemu

 w wymiarze fizycznym, w tym zdrowotnym, psychicznym, intelektualnym, moralnym              

 i duchowym,                                                                                                                            11) przygotowuje do rozpoznania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji   

wartości,

12) wyposaża ucznia w uniwersalne wartości.

 

3.Profilaktyczne :

1) przeciwdziała zagrożeniom i niedostosowaniu społecznemu młodzieży rozpoznając

 i diagnozując zagrożenia związane z uzależnieniem oraz informuje o narkomanii i jej skutkach,

2) uświadamia wychowankom własną odpowiedzialność za ochronę swojego zdrowia,

3) promuje zdrowy styl życia,

4) kształtuje poczucie odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory

 i podejmowane decyzje,

5) rozwija asertywność uczniów,

6) przygotowuje nauczycieli i osoby zajmujące się wychowaniem dzieci i młodzieży do przeciwdziałania narkomanii i innym uzależnieniom,

7) współpracując z rodzicami dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem świadczy poradnictwo w zakresie zapobiegania tym uzależnieniom od środków i substancji psychotropowych,

 

4.Terapeutyczne :

1) koryguje, usprawnia i kompensuje zaburzone funkcje,

2) organizuje szczególną opiekę dla uczniów z deficytami rozwojowymi: zajęcia 

 rewalidacyjne.

 

5.Zadania Ośrodka:

- wynikające z Programu Wychowawczego i regulaminów przyjętych przez Ośrodek:

 

1). Kształcenie uczniów w poszczególnych typach szkół.

2). Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.

3). Indywidualizacja procesu edukacyjnego odpowiednio do możliwości psychofizycznych uczniów z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, na podstawie konsultacji z pedagogiem i psychologiem oraz wniosków nauczycieli

i wychowawców z pracy z wychowankami .

4). Zapewnienie bezpieczeństwa osobistego, a także ochrony zdrowia psychicznego

i fizycznego wychowanków.

5). Zapewnienie materialnych i psychospołecznych warunków, sprzyjających prawidłowemu rozwojowi wychowanków.

6). Zapewnienie właściwej organizacji nauki własnej wychowanków.

7). Tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów, rozwijanie oraz  wzbogacanie zakresu tych zainteresowań.

8) Wdrożenie wychowanków do szeroko rozumianego życia społecznego.

9). Wspomaganie rozwoju wychowanków poprzez oddziaływania rewalidacyjno- wychowawcze stymulujące ich rozwój, obejmujące potrzeby uczniów z uwzględnieniem    potrzeb rodziny.

10). Przygotowanie wychowanków do uczestnictwa w kulturze i do właściwego  gospodarowania czasem wolnym.

11). Przygotowanie uczniów do samodzielności życiowej, podjęcia pracy zawodowej               i podejmowania ważnych decyzji dotyczących dorosłego życia.

12). Tworzenie warunków do osiągnięcia możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów    poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji procesu nauczania do możliwości 

psychofizycznych uczniów.

13). Współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i instytucjami świadczącymi   poradnictwo oraz specjalistyczną pomoc dzieciom, młodzieży i rodzicom.

14). Współpraca z rodzicami ( prawnymi opiekunami) ucznia w zakresie nauczania ,  wychowania i profilaktyki z uwzględnieniem ich prawa do znajomości zadań Ośrodka oraz przepisów prawa oświatowego.

15). Powołanie w Ośrodku Grupy Wsparcia dla Rodziców, organizacja spotkań dla rodziców  w określonych dniach i godzinach.

16). Przeprowadzanie egzaminów zgodnie z harmonogramem  i  standardami  egzaminacyjnymi OKE oraz, w miarę potrzeby, organizowanie egzaminów próbnych            w klasach II i III Gimnazjum oraz próbnego sprawdzianu w klasie VI.

17). Współpraca z samorządem lokalnym i innymi instytucjami w rozwijaniu działalności 

kulturalnej.

 

 

§ 4.     1.Szkoły funkcjonujące w strukturze Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego są szkołami, w których:

 

1) prowadzi się nauczanie w zakresie przyjętych planów nauczania oraz zdobywanie wiedzy

 i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia danej szkoły,

2) realizuje się ramowe plany nauczania, podstawę programową, programy zawarte

w Szkolnych Zestawach Programów Nauczania, Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne oparte na wielospecjalistycznej diagnozie i dostosowane do możliwości uczniów,

3) zatrudnia się nauczycieli i wychowawców posiadających kwalifikacje określone

w odrębnych przepisach,

4) przygotowuje się uczniów do dalszej edukacji lub usamodzielnia się po ukończeniu Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej,

5) kształtuje się odpowiednie postawy wychowawcze i asertywne sprzyjające integracji ze społeczeństwem zgodnie z przyjętym Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki,

6) respektuje się prawa i obowiązki uczniów,

7) zapewnia się uczniom pomoc psychologiczno- pedagogiczną.

 

 

 

 

 

 

§ 5.    1. Cele Szkoły Podstawowej Specjalnej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim:

 

1) prowadzenie dziecka do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania

 i pisania, wykonywania działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami,

2) rozwijanie poznawczych możliwości uczniów tak, aby mogli przechodzić do bardziej dojrzałego rozumienia świata,

3) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,

4) rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności,

5) przekazywanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,

6) poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,

7) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,

8) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.

 

 

 

2. Cele Gimnazjum Specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim:

1) wprowadzanie ucznia w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,

2) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia,

3) wprowadzanie ucznia w świat kultury i sztuki,

4) rozwijanie umiejętności społecznych ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.

 

3. Cele Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim:

1) przygotowanie uczniów do uzyskania kwalifikacji zawodowych,

2) przygotowanie do potrzeb rynku, pracy i życia w warunkach współczesnego świata,

3) ułatwienie uczniom odpowiedzialnego funkcjonowania w różnych obszarach życia społecznego,

4) podnoszenie poziomu kulturowego, budzenie aspiracji młodzieży, motywowanie jej do podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych.

 

4. Cele Szkoły Podstawowej Specjalnej i Gimnazjum Specjalnego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz

z niepełnosprawnościami sprzężonymi:

1) wdrażanie uczniów do funkcjonowania społecznego,

2) wdrażanie uczniów do rozumienia i uznawania norm społecznych,

3) wyposażanie- stosownie do możliwości uczniów- w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą im na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby, aby mogli porozumiewać się

z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie,

4) zdobywanie przez uczniów maksymalnej samodzielności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,

5) zdobywanie przez uczniów zaradności w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności,

6) kształtowanie wśród uczniów poczucia decydowania o sobie,

7) angażowanie uczniów do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi

z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia, zachowując prawo do swojej inności.

 

5.Cele Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi:

1) utrwalanie wiadomości i umiejętności zdobytych przez uczniów na wcześniejszych etapach edukacyjnych,

2) kształtowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy i korzystania z różnych źródeł informacji,

3) umożliwienie kontaktu ze środowiskiem lokalnym i zrozumienia przynależności człowieka do tego środowiska,

4) kształtowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności, w szczególności zdolności muzycznych, plastycznych i sportowych,

5) rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związku z kulturą Polski,

6) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, pełnienia ról społecznych oraz przygotowanie do załatwienia różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach,

7) kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami oraz opanowania prostych umiejętności i czynności pracy.

 

6. Sposoby realizacji celów i zadań Ośrodka i  grup wychowawczych:

1) zajęcia dydaktyczne w szkołach prowadzone są w oparciu o Podstawę Programową, Szkolny Zestaw Programów Nauczania i Podręczników,

2) zajęcia dydaktyczne w grupach wychowawczych są kontynuacją procesu dydaktycznego Szkół,

3) realizuje się  założenia Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki,

4) realizuje się  zadania Samorządu Uczniowskiego.

 

7.Formy opieki i pomocy uczniom.

Ośrodek współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz innymi poradniami specjalistycznymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:

        1) diagnozowaniu ucznia;

        2) rozpoznaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych  potrzeb ucznia

            i umożliwieniu ich zaspokojenia;

        3) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-  pedagogicznej,

           podejmowaniu działań wychowawczych   i profilaktycznych;

        4) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród   uczniów;

        5) wspieraniu rodziców w rozwiązywaniu problemów  wychowawczych;

        6) podejmowaniu działań wspierających w sytuacjach   problemowych;

        7) Ośrodek współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami)   w zakresie nauczania,    

            wychowania i profilaktyki.

 

    § 6.   . Formy współpracy Ośrodka z rodzicami (prawnymi opiekunami)                 

               wychowanków  oraz   ze środowiskiem lokalnym:

1.Współpraca Dyrektora Ośrodka z rodzicami.

      1) zapoznanie  rodziców z głównymi założeniami zawartymi w Statucie Ośrodka   

          m.in. organizacją  zadaniami i zamierzeniami  dydaktycznymi, wychowawczymi

                 i opiekuńczymi na zebraniach  informacyjnych  organizowanych dla  rodziców

 

      2) udział  Dyrektora w zebraniach  Rady Rodziców – informowanie o bieżących  

          problemach Ośrodka, zasięganie opinii rodziców o pracy Ośrodka

             3)przekazywanie informacji za pośrednictwem wychowawców klas o wynikach 

                pracy dydaktycznej, wychowawczej, i opiekuńczej podczas śródrocznych spotkań

                z rodzicami

             4) rozpatrywanie wspólnie z rodzicami indywidualnych spraw wychowawczych

     2.   Współdziałanie w zakresie :

            1) doskonalenia organizacji pracy Ośrodka, procesu dydaktycznego i 

                wychowawczego,

            2) poprawy warunków pracy i nauki

            3) zapewnienia pomocy materialnej uczniom.

    3. Wyjaśnienie  problemów  wychowawczych, przyjmowanie wniosków, wskazówek

         dotyczących pracy Ośrodka bezpośrednio przez  Dyrekcję

1)za pośrednictwem Klasowych Rad Rodziców

2)za  pośrednictwem Rady Rodziców

4) Formy współdziałania rodziców i nauczycieli

        1)indywidualne konsultacje rodziców z nauczycielami,

        2) planowane spotkania rodziców z wychowawcą,

        3) wizyty w domu ucznia za zgodą rodziców,

        4)rozmowy telefoniczne,

        5)korespondencja listowa,

        6)udział rodziców w szkoleniach i zajęciach warsztatowych,

        7)udział rodziców w zajęciach otwartych organizowanych  w szkole,

        8)edukacja pedagogiczna rodziców,

        9)udzielanie pomocy rodzicom w ramach „Grupy Wsparcia dla Rodziców”,

        10)organizacja spotkań integracyjnych, wycieczek krajoznawczych,

        11)spotkania okolicznościowe, uroczyste apele, imprezy szkolne - czynny udział 

          rodziców w ich organizacji.

 

                                 

 

                                                              ROZDZIAŁ III

 

ORGANY OŚRODKA  I  ICH   KOMPETENCJE

 

 

    § 7.  1.Organami Ośrodka są:

1)Dyrektor.

2)Rada Pedagogiczna.

3)Rada Rodziców.

4)Samorząd Uczniowski.

 

 

§ 8. Dyrektor Ośrodka:

 

1.Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą szkół Ośrodka.

2.Sprawuje nadzór pedagogiczny, wykonując w szczególności następujące zadania:

         1)   opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia  

              Radzie Pedagogicznej  do dnia 15 września  roku szkolnego, którego dotyczy plan .

         2) plan nadzoru zawiera :

               - cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram

               - tematykę i terminy przeprowadzania  kontroli przestrzegania przez   nauczycieli   

                  przepisów prawa oświatowego dotyczących działalności   dydaktycznej ,        

                  wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności  statutowej Ośrodka

             - tematykę szkoleń i narad dla nauczyciel

        3) Do dnia 31 sierpnia każdego roku dyrektor Ośrodka przedstawia Radzie 

            Pedagogicznej  wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego

       4)Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem 

           oświatowym; niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ 

            prowadzący.

    3.Podejmuje decyzje o przedłużeniu uczniowi okresu nauki nie później niż do końca   

       lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej szkole, w uzgodnieniu z   

       rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, na podstawie   szczegółowej analizy   

       osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonanej przez   Radę Pedagogiczną.

4.Przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej, przedstawia dwa razy w roku  

    ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o

    działalności Ośrodka.

5.Powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu

    prowadzącego i Rady Pedagogicznej.

6.Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie  z odrębnymi         

   przepisami.

7.Przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom Ośrodka.

8.Dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

9. Opracowuje arkusz organizacyjny Ośrodka.

10 Dba o powierzone mienie.

11.Wydaje zarządzenia i polecenia służbowe.

12.Dokonuje oceny pracy nauczyciela i oceny dorobku zawodowego nauczyciela za  okres stażu.

13 Uczestniczy w pracach komisji przyznającej stopnie awansu zawodowego dla

 nauczycieli.

14. Nadaje nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego.

 15. Prowadzi politykę kadrową zgodnie z obowiązującymi przepisami.

16. Występuje z wnioskiem po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogiczne  w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników Ośrodka.

17. Realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy- Karta Nauczyciela.

18. Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w realizacji praktyk pedagogicznych.

19. Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego, wydaje decyzje administracyjne   w zakresie przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego

20. Wydaje zgodę na podjęcie działań w szkole: wolontariuszy i organizacji   

 młodzieżowych, których celem jest działalność wychowawcza i wzbogacanie   form działalności Ośrodka, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii  Rady Rodziców.

21. Podaje do publicznej wiadomości do 15 czerwca, Szkolny Zestaw Programów   Nauczania i Szkolny Zestaw Podręczników, które będą obowiązywać od  początku następnego roku szkolnego.

22.Odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu w    klasie  VI

Szkoły Podstawowej i egzaminu w  klasie III Gimnazjum.

23. Reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.

24. Rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami Ośrodka.

25.Przestrzega postanowień Statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych   wobec uczniów.

26.Podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem  warunków określonych odrębnymi przepisami.

27. Prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.

28. W realizacji swych zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców

 i Samorządem Uczniowskim.

29. Odpowiada za bezpieczeństwo osób przebywających w budynku Ośrodka, stan 

 sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów wchodzących w skład   Ośrodka.

30 Przewodniczy Radzie Pedagogicznej.

 

 

 

 

 § 9.1. Rada Pedagogiczna:

 

    1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Ośrodka w zakresie realizacji jej   

            statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

     2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w   

          Ośrodku oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcje  instruktorów    

          praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi   

          pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca   

          dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie.

     3 Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor, który przygotowuje                   

        i  prowadzi zebrania, oraz odpowiada za zawiadomienie jej  członków o terminie          

         i porządku obrad.

     4. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:

         1) uchwala regulamin swojej działalności

         2)podejmuje uchwały w sprawie klasyfikacji i promocji   uczniów,

         3) zatwierdza plan pracy szkoły na każdy rok szkolny,

         4)podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentu pedagogicznego,

         5)podejmuje uchwały w sprawie skreślenia ucznia z listy.

         6)uchwala statut szkoły i wprowadza zmiany (nowelizacje do statutu)

    5.Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących :

         1.) opiniuje programy z zakresu kształcenia ogólnego przed  

               dopuszczeniem  do użytku szkolnego

          2). opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom  stałych   prac   

               w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz w ramach godzin ponadwymiarowych     

         3) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i  innych

              wyróżnień

         4). opiniuje projekt finansowy Ośrodka

         5). opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla dyrektora

         6). wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska  dyrektora

         7) opiniuje szczegółowe warunki realizacji i oceny projektu edukacyjnego przez  

              uczniów gimnazjum

         8). opiniuje kandydatów na stanowisko wicedyrektora lub inne pedagogiczne   

                stanowiska kierownicze

         9).opiniuje tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych

.

 

  6.Rada Pedagogiczna ponadto : 

 

   1) przygotowuje projekt zmian (nowelizacji do statutu) i przedstawia dyrektorowi do 

       ogłoszenia tekstu jednolitego statutu

  2) uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych Ośrodka

  3) wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora Ośrodka

  4)  Rada Pedagogiczna ma prawo do wnioskowania o zwiększeniu wymiaru zajęć w  

         ramach godzin do dyspozycji dyrektora.

  5)  Rada Pedagogiczna zatwierdza szkolne regulaminy o charakterze wewnętrznym.

  6) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady są 

       protokołowane.

   7) protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane są w formie elektronicznej z 

      wykorzystaniem technologii informatycznej, zabezpieczającej selektywny dostęp do  

     protokołów, a także umożliwiający sporządzenie protokołu w formie papierowej

  8)zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem    roku 

      szkolnego po zakończeniu pierwszego semestru, po zakończeniu rocznych zajęć lub w 

     miarę potrzeb. Zebrania mogą być organizowane ma wniosek organu prowadzącego,  

     organu nadzorującego , Rady Rodziców ;

  9)uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności 

      co najmniej połowy jej członków.

 10) nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady  

      Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także

      nauczycieli i innych pracowników Ośrodka.

 11)w zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym, osoby   

     zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej      

 12) Rada Pedagogiczna wykonuje zadania Rady Szkoły, jeżeli taka nie została powołana          

     ( zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty).                                                          

  13) regulamin Rady Pedagogicznej znajduje się w Księdze Regulaminów.             

 

 

    § 10. Rada Rodziców:

 

       1. Rada Rodziców, będąca reprezentacją ogółu rodziców, wspiera działalność statutową   

         Ośrodka.

       2. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych,   

           wybranym w tajnych wyborach przez rodziców uczniów danego oddziału.

     3.Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku   

              szkolnym                                                                                                    . 

     4. Rada Rodziców może gromadzić fundusze w celu wspierania działalności                          

         statutowej Ośrodka z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

       5. Rada Rodziców uchwala regulamin swej działalności, w którym określa                             

           w szczególności:

                  a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady,

                  b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych 

                i Rady Rodziców.

       6. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

               1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną :

               2) Programu Wychowawczego Ośrodka obejmującego wszystkie treści 

                   i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane 

                   przez nauczycieli.

                3)Programu Profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz 

                   potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o 

                   charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

               4)opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Ośrodka.                                                                               

        7. Udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu.

        8. Działania na rzecz stałej poprawy bazy Ośrodka.

       9. Pozyskiwanie środków finansowych w celu wsparcia działalności Ośrodka. 

       10. Współdecydowanie o formach pomocy młodzieży.

       11. Delegowanie  przedstawicieli do składu komisji konkursowej na stanowisko 

             dyrektora Ośrodka.

       12.Opiniowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczycieli za okres stażu.

       13. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub      

             wychowania, składanego przez Dyrektora Ośrodka.

       14. Regulamin Rady Rodziców znajduje się w Księdze Regulaminów.

 

 

  § 11.1.Samorząd Uczniowski:

 

       2 . Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Ośrodka.

       3.  Samorząd Uczniowski reprezentowany jest przez jego organy.

       4.Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin    uchwalany   

           przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i   powszechnym.

       5.Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej

          i dyrektorowi Ośrodka wnioski i opinie we wszystkich sprawach Ośrodka,

         a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów      takich jak:

               1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami         

                  i stawianymi wymaganiami,

               2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny 

 zachowania,

               3) prawo do wydawania i redagowania gazetki szkolnej,

               4) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej 

oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami 

                  organizacyjnymi Ośrodka w porozumieniu z dyrektorem,

                5) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu 

                     Uczniowskiego.

    6.Regulamin Samorządu znajduje się w Księdze Regulaminów.

 

 

 § 12.    1. W Ośrodku mogą działać wolontariusze, stowarzyszenia i inne organizacje,

w szczególności organizacje harcerskie, których celem jest działalność 

wychowawcza wśród dzieci i młodzieży lub działalność mająca na celu     

                  rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej

    i opiekuńczej Ośrodka oraz działalność na rzecz środowiska.

               2. Decyzje w sprawie działalności innych organizacji niż Samorząd Uczniowski       

    podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady  

    Rodziców.

 

§ 13. 1 Zasady współdziałania Organów Ośrodka.

         Ośrodek zapewnia wszystkim organom możliwość swobodnego działania

         i podejmowania decyzji w granicach i kompetencjach określonych przepisami ustawy o          

         systemie oświaty oraz przepisami Statutu Ośrodka.

       2. Ośrodek zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Ośrodka

          o podejmowanych i planowanych działaniach oraz decyzjach poprzez:

          1) wspólne posiedzenie przedstawicieli organów Ośrodka, odbywane w miarę     

                potrzeb.

          2) udział przedstawicieli Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego  w niektórych 

             posiedzeniach Rady Pedagogicznej, z wyjątkiem posiedzeń w wyniku których

              członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do  nieujawniania spraw 

             naruszających dobro osobiste uczniów lub ich rodziców.

        3.Spory między organami Ośrodka rozstrzyga dyrektor z zachowaniem prawa  

  oraz dobra publicznego; w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym 

  organom Ośrodka, jeżeli działalność tych organów narusza interesy Ośrodka i nie 

   służy rozwojowi jego wychowanków.

 

§ 14. Organizacja pracy szkół Ośrodka

        1.Termin rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw

            świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie 

           organizacji roku szkolnego.

       2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym 

          określa arkusz organizacyjny, opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem  

           szkolnego planu  nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych    

           planów nauczania- do dnia 30 kwietnia każdego roku, zatwierdzony przez organ 

           prowadzący do dnia 30 maja danego roku.

        3.  Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły Podstawowej, Gimnazjum, 

             Zasadniczej Szkoły Zawodowej i Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy

             jest oddział.

        4. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języka obcego, technologii        

             informacyjnej w oddziałach liczących 10 uczniów.

        5. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 10 uczniów podziału na grupy na 

              zajęciach, o których mowa w ust.. 4, można dokonywać za zgodą organu   

             prowadzącego Ośrodek.

        6.  Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 10 do 16           

              uczniów.

        7. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych

              i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez wicedyrektora   

              na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad 

             ochrony zdrowia i higieny pracy, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną

         8. Podstawową formą pracy szkół Ośrodka są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze 

             prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym.

         9. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

        10. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania 

              godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż jedna godzina zegarowa), zachowując ogólny     

              tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

         11. Dyrektor Ośrodka w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu

               z organem prowadzącym ustala  zasady prowadzenia niektórych zajęć np.:

               zajęcia rewalidacyjne: specjalistyczne, korekcyjno-kompensacyjne, korekta 

               wad mowy, korekta wad postawy, terapia zajęciowa, koła zainteresowań, które         &n

Powrót