Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-WychowawczegoDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2011-02-19 21:45:23

 
                   S T A T U T

 SPECJALNEGO OŚRODKA 

 SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO
 
im.błogosławionego ks.Józefa Pawłowskiego 

 
PODSTAWA PRAWNA:

- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572)
 z późniejszymi zmianami.

ROZPORZĄDZENIA

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61, poz. 624
ze zmianami w: 2002 r. nr 10, poz. 96; 2003 r. nr 146, poz. 1416; 2004 r. nr 66, poz. 606; 2005 r. nr 10, poz. 75; 2007 r. nr 35, poz. 222).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania (Dz. U. nr 15) z późniejszymi zmianami.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenie z jednych typów szkół do drugich (Dz. U. nr 26, poz. 232).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 stycznia 2005r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. nr 19 z 2005r., poz. 165
z późniejszymi zmianami Dz. U. 72 nr 72 z2008 r., poz. 420).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. nr 19, poz. 166).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz. U. nr 52, poz. 466).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci
i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. nr 52, poz. 467 ze zmianą Dz. U.
nr 212 z 2005r. poz. 1767).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami Dz. U. z 2007r. nr 130, poz. 906).

 


                                           ROZDZIAŁ I

                                                  § 1.

Nazwa i typ Ośrodka.


1.Nazwa Ośrodka: Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy im. bł. ks. Józefa  
      Pawłowskiego.
2.Siedziba Ośrodka mieści się w Pińczowie przy ul. Marszałka Józefa
      Piłsudskiego 13.
3. Organem prowadzącym Ośrodek jest Starostwo Powiatowe w Pińczowie.
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyskie Kuratorium 
    Oświaty.
5. Nazwa Ośrodka jest używana w pełnym brzmieniu: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. bł. ks. Józefa Pawłowskiego w Pińczowie, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 13.
6. W nazwie Ośrodka umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwach oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „Specjalny”.
7. Ośrodek posiada sztandar, hymn oraz ceremoniał.

 

                                  § 2.

1.Ośrodek prowadzony jest dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową 
   w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami   
   sprzężonymi.
2.W skład Ośrodka wchodzą:
1)Szkoły dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim:
a)Szkoła Podstawowa Specjalna o 6- letnim cyklu kształcenia,
b)Gimnazjum Specjalne o 3- letnim cyklu kształcenia,
c)Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna, która kształci w zawodach:
piekarz i kucharz małej gastronomii, o 3- letnim cyklu kształcenia.
2)Szkoły dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu 
umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami  sprzężonymi:
a)Szkoła Podstawowa Specjalna o 6- letnim cyklu kształcenia,
b)Gimnazjum Specjalne o 3- letnim cyklu kształcenia,
c)Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy o 3- letnim cyklu kształcenia.
 

                           ROZDZIAŁ II

                                  § 3.


Cele i zadania Ośrodka.

Ośrodek realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia
7 września 1991 roku oraz w przepisach wydanych na jej podstawie,
 a w szczególności kształci i wychowuje zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej    
 Polskiej, Powszechną Deklaracją Praw Człowieka, Międzynarodową Konwencją  
 Praw Dziecka oraz innymi dokumentami dotyczącymi praw człowieka podpisanymi
 i ratyfikowanymi przez Rzeczpospolitą Polską.

Cele Ośrodka :

1.Edukacyjne :
1) realizuje zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) dba o wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży,
3) umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły danego typu, uzyskanie pozytywnego wyniku sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
4) zapewnia dokonanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na danym etapie edukacyjnym, nie rzadziej niż raz w roku, przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, będącej podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjnego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli
i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi
i możliwościami psychofizycznymi,
5) wyposaża uczniów w umiejętności i wiadomości potrzebne do zdobycia niezależności
i zaradności życiowej,
6) rozbudza motywację i rozwija zdolności dostrzegania związków funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych oraz ich praktycznego wykorzystania,
7) organizuje integrację ze środowiskiem rówieśniczym,
8) utrwala wiadomości i umiejętności zdobyte przez uczniów na wcześniejszych etapach edukacyjnych,
9) ułatwia przyswajanie prostego języka matematyki, dostrzeganie oraz formułowanie różnic pomiędzy zjawiskami, czynnościami, liczbami, rozwija wyobraźnię przestrzenną,
10) udziela pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju,
11) realizuje podstawy programowe, programy nauczania odpowiednie dla danego rodzaju niepełnosprawności i stopnia upośledzenia umysłowego z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej.

2.Wychowawcze:
1) przygotowuje uczniów/wychowanków do samodzielnego udziału w życiu społecznym i integracji ze środowiskiem,
2) ułatwia uzyskanie przez uczniów/wychowanków samodzielności i niezależności,
 3) przygotowuje uczniów/wychowanków do pełnienia ról społecznych na miarę ich  
 możliwości,
 4) rozwija u ucznia postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych,
 6) doskonali sprawność fizyczną uczniów oraz podejmuje działania prozdrowotne,
 7) ułatwia osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych   
 możliwości uczniów,
 8) kształtuje prawidłowe postawy uczniów wobec pracy,
 9) przygotowuje do wykonania indywidualnie i zespołowo różnych prac mających na celu  
 zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia,                                                                              
10) tworzy w placówce środowisko sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi osobowemu
 w wymiarze fizycznym, w tym zdrowotnym, psychicznym, intelektualnym, moralnym              
 i duchowym,                                                                                                                         
 11) przygotowuje do rozpoznania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,
12) wyposaża ucznia w uniwersalne wartości.

3.Profilaktyczne :
1) przeciwdziała zagrożeniom i niedostosowaniu społecznemu młodzieży rozpoznając
 i diagnozując zagrożenia związane z uzależnieniem oraz informuje o narkomanii i jej skutkach,
2) uświadamia wychowankom własną odpowiedzialność za ochronę swojego zdrowia,
3) promuje zdrowy styl życia,
4) kształtuje poczucie odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory
 i podejmowane decyzje,
5) rozwija asertywność uczniów,
6) przygotowuje nauczycieli i osoby zajmujące się wychowaniem dzieci i młodzieży do przeciwdziałania narkomanii i innym uzależnieniom,
7) współpracując z rodzicami dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem świadczy poradnictwo w zakresie zapobiegania tym uzależnieniom od środków i substancji psychotropowych,

4.Terapeutyczne :
1) koryguje, usprawnia i kompensuje zaburzone funkcje,
2) organizuje szczególną opiekę dla uczniów z deficytami rozwojowymi: zajęcia 
 rewalidacyjne.

Zadania Ośrodka:
- wynikające z Programu Wychowawczego i regulaminów przyjętych przez Ośrodek:

1. Kształcenie uczniów w poszczególnych typach szkół.
2. Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
3. Indywidualizacja procesu edukacyjnego odpowiednio do możliwości psychofizycznych uczniów z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, na podstawie konsultacji z pedagogiem i psychologiem oraz wniosków nauczycieli
i wychowawców z pracy z wychowankami .
4. Zapewnienie bezpieczeństwa osobistego, a także ochrony zdrowia psychicznego
i fizycznego wychowanków.
5. Zapewnienie materialnych i psychospołecznych warunków, sprzyjających prawidłowemu rozwojowi wychowanków.
6. Zapewnienie właściwej organizacji nauki własnej wychowanków.
7. Tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów, rozwijanie oraz  wzbogacanie zakresu tych zainteresowań.
8. Wdrożenie wychowanków do szeroko rozumianego życia społecznego.
9. Wspomaganie rozwoju wychowanków poprzez oddziaływania rewalidacyjno- wychowawcze stymulujące ich rozwój, obejmujące potrzeby uczniów z uwzględnieniem    potrzeb rodziny.
10. Przygotowanie wychowanków do uczestnictwa w kulturze i do właściwego  gospodarowania czasem wolnym.
11. Przygotowanie uczniów do samodzielności życiowej, podjęcia pracy zawodowej               i podejmowania ważnych decyzji dotyczących dorosłego życia.
12. Tworzenie warunków do osiągnięcia możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów    poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji procesu nauczania do możliwości 
psychofizycznych uczniów.
13. Współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i instytucjami świadczącymi   poradnictwo oraz specjalistyczną pomoc dzieciom, młodzieży i rodzicom.
14. Współpraca z rodzicami ( prawnymi opiekunami) ucznia w zakresie nauczania ,  wychowania i profilaktyki z uwzględnieniem ich prawa do znajomości zadań Ośrodka oraz przepisów prawa oświatowego.
15. Powołanie w Ośrodku Grupy Wsparcia dla Rodziców, organizacja spotkań dla rodziców  w określonych dniach i godzinach.
16. Przeprowadzanie egzaminów zgodnie z harmonogramem MEN i standardami  egzaminacyjnymi OKE oraz, w miarę potrzeby, organizowanie egzaminów próbnych            w klasach II i III Gimnazjum oraz próbnego sprawdzianu w klasie VI.
17. Współpraca z samorządem lokalnym i innymi instytucjami w rozwijaniu działalności 
kulturalnej.


                                           § 4.

1. Szkoły funkcjonujące w strukturze Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego są szkołami, w których:
1) prowadzi się nauczanie w zakresie przyjętych planów nauczania oraz zdobywanie wiedzy
 i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia danej szkoły,
2) realizuje się ramowe plany nauczania, podstawę programową, programy zawarte
w Szkolnych Zestawach Programów Nauczania, Indywidualne Programy Edukacyjne oparte na wielospecjalistycznej diagnozie i dostosowane do możliwości uczniów,
3) zatrudnia się nauczycieli i wychowawców posiadających kwalifikacje określone
w odrębnych przepisach,
4) przygotowuje się uczniów do dalszej edukacji lub usamodzielnia się po ukończeniu Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej,
5) kształtuje się odpowiednie postawy wychowawcze i asertywne sprzyjające integracji ze społeczeństwem zgodnie z przyjętym Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki,
6) respektuje się prawa i obowiązki uczniów,
7) zapewnia się uczniom pomoc psychologiczno- pedagogiczną.

 

 

                                            § 5.

1. Cele Szkoły Podstawowej Specjalnej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim:
1) prowadzenie dziecka do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania
 i pisania, wykonywania działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami,
2) rozwijanie poznawczych możliwości uczniów tak, aby mogli przechodzić do bardziej dojrzałego rozumienia świata,
3) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
4) rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności,
5) przekazywanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
6) poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
7) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
8) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.

2. Cele Gimnazjum Specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim:
1) wprowadzanie ucznia w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,
2) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia,
3) wprowadzanie ucznia w świat kultury i sztuki,
4) rozwijanie umiejętności społecznych ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.

3. Cele Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim:
1) przygotowanie uczniów do uzyskania kwalifikacji zawodowych,
2) przygotowanie do potrzeb rynku, pracy i życia w warunkach współczesnego świata,
3) ułatwienie uczniom odpowiedzialnego funkcjonowania w różnych obszarach życia społecznego,
4) podnoszenie poziomu kulturowego, budzenie aspiracji młodzieży, motywowanie jej do podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych.

4. Cele Szkoły Podstawowej Specjalnej i Gimnazjum Specjalnego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz
z niepełnosprawnościami sprzężonymi:
1) wdrażanie uczniów do funkcjonowania społecznego,
2) wdrażanie uczniów do rozumienia i uznawania norm społecznych,
3) wyposażanie- stosownie do możliwości uczniów- w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą im na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby, aby mogli porozumiewać się
z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie,
4) zdobywanie przez uczniów maksymalnej samodzielności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,
5) zdobywanie przez uczniów zaradności w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności,
6) kształtowanie wśród uczniów poczucia decydowania o sobie,
7) angażowanie uczniów do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi
z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia, zachowując prawo do swojej inności.

5.Cele Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi:
1) utrwalanie wiadomości i umiejętności zdobytych przez uczniów na wcześniejszych etapach edukacyjnych,
2) kształtowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy i korzystania z różnych źródeł informacji,
3) umożliwienie kontaktu ze środowiskiem lokalnym i zrozumienia przynależności człowieka do tego środowiska,
4) kształtowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności, w szczególności zdolności muzycznych, plastycznych i sportowych,
5) rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związku z kulturą Polski,
6) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, pełnienia ról społecznych oraz przygotowanie do załatwienia różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach,
7) kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami oraz opanowania prostych umiejętności i czynności pracy.

6. Sposoby realizacji celów i zadań Ośrodka i grup wychowawczych:
1) zajęcia dydaktyczne w szkołach prowadzone są w oparciu o Podstawę Programową, Szkolny Zestaw Programów Nauczania i Podręczników,
2) zajęcia dydaktyczne w grupach wychowawczych są kontynuacją procesu dydaktycznego Szkół,
3) realizacja założeń Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki,
4) realizacja zadań Samorządu Uczniowskiego.

7.Formy opieki i pomocy uczniom.
Ośrodek współpracuje z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi oraz innymi poradniami specjalistycznymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
        a) diagnozowaniu ucznia;
        b) rozpoznaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych  potrzeb ucznia
            i umożliwieniu ich zaspokojenia;
        c) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-  pedagogicznej,
           podejmowaniu działań wychowawczych   i profilaktycznych;
        d) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród   uczniów;
        e) wspieraniu rodziców w rozwiązywaniu problemów  wychowawczych;
        f) podejmowaniu działań wspierających w sytuacjach   problemowych;
        g) Ośrodek współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami)   w zakresie nauczania,    
            wychowania i profilaktyki.

 8. Formy współpracy Ośrodka z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków
     oraz   ze środowiskiem lokalnym:
       a) indywidualne konsultacje rodziców z nauczycielami,
       b) planowane spotkania rodziców z wychowawcą,
       c) wizyty w domu ucznia za zgodą rodziców,
         d)rozmowy telefoniczne,
         e)korespondencja listowa,
         f)udział rodziców w szkoleniach i zajęciach warsztatowych,
         g)udział rodziców w zajęciach otwartych organizowanych  w szkole,
         h)edukacja pedagogiczna rodziców,
         i) udzielanie pomocy rodzicom w ramach „Grupy Wsparcia dla Rodziców”,
         j)organizacja spotkań integracyjnych, wycieczek krajoznawczych,
         k)spotkania okolicznościowe, uroczyste apele, imprezy szkolne - czynny udział 
            rodziców w ich organizacji.


                                     ROZDZIAŁ III

                                         § 6.
                        Organy Ośrodka i ich kompetencje.

      Organami Ośrodka są:
1)Dyrektor.
2) Rada Pedagogiczna.
3) Rada Rodziców.
4) Samorząd Uczniowski.


1. Dyrektor Ośrodka:

1)Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkół Ośrodka.
2)Sprawuje nadzór pedagogiczny, wykonując w szczególności następujące zadania:
a)opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców do dnia 15 września  roku szkolnego, którego dotyczy plan i który zawiera:
     - zakres, szczegółową tematykę i organizację planowanych badań,
     - plan hospitacji,
     - tematykę szkoleń nauczycieli, uwzględniających w szczególności wnioski   
       wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego w poprzednim roku    
       szkolnym,                                 
     - inne informacje uznane za istotne,
b)  przed  zakończeniem roku szkolnego przedstawia Radzie Rodziców
     i Radzie Pedagogicznej informację o realizacji planu nadzoru, zawierającą:
                             - zakres wykonania planu,
                             - wnioski ze sprawowania nadzoru pedagogicznego,
                             - podjęte działania wynikające z wniosków ze sprawowania nadzoru     
                               pedagogicznego wraz z informacją o ich skutkach,
 c)  wykorzystuje wyniki egzaminu do oceny jakości kształcenia w szkołach  
     Ośrodka, a także podejmuje, stosowne do potrzeb, działania naprawcze lub 
                            doskonalące w tym zakresie,
 d)  wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz
    inspiruje ich do podejmowania innowacji pedagogicznych.
3)Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym; niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący.
4)Podejmuje decyzje o przedłużeniu uczniowi okresu nauki nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej szkole,
      w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, na podstawie  
      szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonanej przez Radę
      Pedagogiczną.
5) Przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej, przedstawia dwa razy w roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Ośrodka.
6) Powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej.
7) Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie 
      z odrębnymi przepisami.
8)Przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom Ośrodka.
9) Dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
10) Opracowuje arkusz organizacyjny Ośrodka.
11)  Dba o powierzone mienie.
 12)  Wydaje zarządzenia i polecenia służbowe.
 13)  Dokonuje oceny pracy nauczyciela i oceny dorobku zawodowego nauczyciela  
        za  okres stażu.
 14) Uczestniczy w pracach komisji przyznającej stopnie awansu zawodowego dla
  nauczycieli.
 15) Nadaje nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego.
 16) Prowadzi politykę kadrową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
 17) Występuje z wnioskiem po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej
       w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli
       i innych pracowników Ośrodka.
 18) Realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy- Karta Nauczyciela.
 19) Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia
       nauczycieli w realizacji praktyk pedagogicznych.
 20) Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego, wydaje decyzje administracyjne 
       w zakresie przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego
 21) Wydaje zgodę na podjęcie działań w szkole: wolontariuszy i organizacji   
       młodzieżowych, których celem jest działalność wychowawcza i wzbogacanie            
       form działalności Ośrodka, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej  
       działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii  Rady Rodziców.
 22) Podaje do publicznej wiadomości do 31 marca, Szkolny Zestaw Programów  
       Nauczania i Szkolny Zestaw Podręczników, które będą obowiązywać od    
       początku następnego roku szkolnego.
 23) Odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu po VI klasie     
       Szkoły Podstawowej i egzaminu po III klasie Gimnazjum.
 24) Reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
 25) Rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami Ośrodka.
 26) Przestrzega postanowień Statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych  
       wobec uczniów.
27)Podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem  
       warunków określonych odrębnymi przepisami.
28) Prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.
29) W realizacji swych zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców
       i Samorządem Uczniowskim.
30) Odpowiada za bezpieczeństwo osób przebywających w budynku Ośrodka, stan 
      sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów wchodzących w skład  
      Ośrodka.
31) Przewodniczy Radzie Pedagogicznej.
     
2. Rada Pedagogiczna:
           
1) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Ośrodka w zakresie realizacji jej   
    statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w   
     Ośrodku oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcje  instruktorów    
     praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi   
     pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca   
    dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie.
 3) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor, który przygotowuje                   
     i  prowadzi zebrania, oraz odpowiada za zawiadomienie jej  członków o terminie          
     i porządku obrad.
 4) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
      a) zatwierdzanie planu pracy Ośrodka,
      b) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promowania     
         uczniów,
     c) podejmowanie uchwał o przedłużeniu etapu edukacyjnego uczniom   
          niepełnosprawnym, którym stan zdrowia, rodzaj niepełnosprawności   
          umysłowej, utrudniły opanowanie treści podstawy programowej w czasie      
          przewidzianym w szkolnym planie nauczania na dany rok, może także   
          przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym co najmniej  o jeden  
          rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych,
       d) przygotowanie projektu statutu Ośrodka albo jego zmian i uchwalenia go,
       e) opracowanie i uchwalenie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,
       f) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
       g) pisanie protokołów w wersji elektronicznej z posiedzenia Rady  
            Pedagogicznej,
             
 5) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:    
      a) tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych,
     b) projekt planu finansowego
     c) przydziały stałych prac i zajęć,
      d) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych     
          wyróżnień. 
 6)  Rada Pedagogiczna ma prawo do wnioskowania o zwiększeniu wymiaru zajęć  
      w ramach godzin do dyspozycji dyrektora.
 7)  Rada Pedagogiczna zatwierdza szkolne regulaminy o charakterze  
      wewnętrznym.
 8)  Może wystąpić z umotywowanym wnioskiem do organu 
      prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora.
 9)  Deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko  
      dyrektora Ośrodka.
10) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady są           
      protokołowane.
11) Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością 
       głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
12) Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw
      poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą 
      naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także
       nauczycieli i innych pracowników Ośrodka.
 13) W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział,
      z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego
      za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
14) Rada Pedagogiczna wykonuje zadania Rady Szkoły, jeżeli taka nie została 
      powołana ( zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty). 
15) Regulamin Rady Pedagogicznej znajduje się w Księdze Regulaminów.

3. Rada Rodziców:

1) Rada Rodziców, będąca reprezentacją ogółu rodziców, wspiera działalność statutową   
    Ośrodka.
 2) W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych,   
       wybranym w tajnych wyborach przez rodziców uczniów danego oddziału.
 3) Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku   
      szkolnym                                                                                                    . 
 4) Rada Rodziców może gromadzić fundusze w celu wspierania działalności                          
      statutowej Ośrodka z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
 5) Rada Rodziców uchwala regulamin swej działalności, w którym określa                             
      w szczególności:
      a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady,
      b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych 
         i Rady Rodziców.
6) Do kompetencji Rady Rodziców należy:
  a) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną :
• Programu Wychowawczego Ośrodka obejmującego wszystkie treści  i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli.
• Programu Profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
• Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Ośrodka.                                                                              
 7) Udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu.
 8) Działania na rzecz stałej poprawy bazy Ośrodka.
 9) Pozyskiwanie środków finansowych w celu wsparcia działalności  Ośrodka. 
10) Współdecydowanie o formach pomocy młodzieży.
 11) Delegowanie dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na
        stanowisko dyrektora Ośrodk
12)Opiniowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczycieli za okres stażu.
13) Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub     
      wychowania, składanego przez Dyrektora Ośrodka.
14) Regulamin Rady Rodziców znajduje się w Księdze Regulaminów.

4. Samorząd Uczniowski:
 
1)  Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Ośrodka.
2)  Samorząd Uczniowski reprezentowany jest przez jego organy.
     1.Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin  
        uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i   
        powszechnym.
      2.Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej
         i dyrektorowi Ośrodka wnioski i opinie we wszystkich sprawach Ośrodka,
         a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów     
         takich jak:
        a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem         
             i stawianymi wymaganiami,
        b)  prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny 
             zachowania,
        c)  prawo do wydawania i redagowania gazetki szkolnej,
        d)  prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej 
             oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami 
             organizacyjnymi Ośrodka w porozumieniu z dyrektorem,
        e)  prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu 
             Uczniowskiego.
 3) Regulamin Samorządu znajduje się w Księdze Regulaminów.
                                        

                                             § 7.
                     
1. W Ośrodku mogą działać wolontariusze, stowarzyszenia i inne organizacje,
    w szczególności organizacje harcerskie, których celem jest działalność 
    wychowawcza wśród dzieci i młodzieży lub działalność mająca na celu     
    rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej
    i opiekuńczej Ośrodka oraz działalność na rzecz środowiska.
 2. Decyzje w sprawie działalności innych organizacji niż Samorząd Uczniowski      
    podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady  
    Rodziców.


                                            § 8.

Zasady współdziałania Organów Ośrodka.

1. Ośrodek zapewnia wszystkim organom możliwość swobodnego działania
   i podejmowania decyzji w granicach i kompetencjach określonych przepisami ustawy o systemie oświaty oraz przepisami Statutu Ośrodka.
2. Ośrodek zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Ośrodka
    o podejmowanych i planowanych działaniach oraz decyzjach poprzez:
    1) wspólne posiedzenie przedstawicieli organów Ośrodka, odbywane w miarę    
        potrzeb.
    2) udział przedstawicieli Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego
        w niektórych posiedzeniach Rady Pedagogicznej, z wyjątkiem posiedzeń,
        w wyniku których członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do   
        nie ujawniania spraw naruszających dobro osobiste uczniów lub ich rodziców.
3.Spory między organami Ośrodka rozstrzyga dyrektor z zachowaniem prawa  
  oraz dobra publicznego; w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym 
  organom Ośrodka, jeżeli działalność tych organów narusza interesy Ośrodka i nie 
   służy rozwojowi jego wychowanków.

 

                                             § 9.


               Organizacja pracy szkół Ośrodka.

 

1. Termin rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw
    świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie 
    organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym 
    określa arkusz organizacyjny, opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem  
    szkolnego planu  nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych    
    planów nauczania- do dnia 30 kwietnia każdego roku, zatwierdzony przez organ 
     prowadzący do dnia 30 maja danego roku.
3.  Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły Podstawowej, Gimnazjum, 
     Zasadniczej Szkoły Zawodowej i Szkoły Przysposabiającej do Pracy jest oddział
 4. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języka obcego, technologii        
                 informacyjnej w oddziałach liczących 10 uczniów.
             5. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 10 uczniów podziału na grupy na 
                  zajęciach, o których mowa w pkt. 4, można dokonywać za zgodą organu   
                  prowadzącego Ośrodek.
             6.  Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 10 do 16           
                  uczniów.
             7. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
                  i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez wicedyrektora   
                  na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad 
                  ochrony zdrowia i higieny pracy, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną
              8. Podstawową formą pracy szkół Ośrodka są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze 
                  prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym.
              9. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
             10. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania 
                  godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż jedna godzina zegarowa), zachowując ogólny     
                  tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
             11. Dyrektor Ośrodka w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu
                   z organem prowadzącym ustala  zasady prowadzenia niektórych zajęć np.:
                   zajęcia rewalidacyjne, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza
                   systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych.
            12. W arkuszu organizacji Ośrodka zamieszcza się w szczególności: liczbę 
                   pracowników Ośrodka, liczbę godzin zajęć edukacyjnych, zajęć rewalidacyjnych  
                   oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
             13. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące
                   realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego są organizowane
                   w oddziałach.
            14. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia przysposabiającego do pracy są również 
                  organizowane w oddziałach.
            15.  Zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy mogą być realizowane   
                  również na terenie innych jednostek organizacyjnych.
            16. Ośrodek posiada pracownie ćwiczeń praktycznych dla realizacji zajęć w ramach  
                  przysposobienia do pracy.

 

                                          § 10.

Organizacja biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza.


1.   W Ośrodku działa biblioteka, której organizację określa właściwy organ Ośrodka.
      Do zadań biblioteki należy:
1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji dla uczniów, nauczycieli
   i rodziców;
2) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania 
    informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią   
    informacyjną;
3)rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz 
   wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
4)organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową 
   i społeczną;
 5) pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela i popularyzowanie wiedzy 
       pedagogicznej wśród rodziców.
2.Biblioteka umożliwia uczniom i nauczycielom korzystanie z księgozbioru  oraz
   w czytelni- korzystanie z księgozbioru podręcznego, multimedialnego oraz   Internetu.

3.   Do zadań bibliotekarza należy:
1)opracowanie regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni;
2)prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego;
3) określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady
     dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach;
4)  udostępnienie uczniom i nauczycielom zasobów internetowych
     w celach dydaktycznych, sprawowanie nadzoru nad prawidłowością
     wykorzystania przez uczniów Internetu, zgodnie z opracowanym
     regulaminem;
5)  współpraca z nauczycielami;
6)prowadzenie bieżącej ewidencji zbiorów zgodnie z przepisami;
7)dokonywanie inwentaryzacji zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami
8)  organizowanie zajęć czytelniczych;
9)  przedstawienie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa 
     poszczególnych klas;
10)  zakup i oprawa książek;
11)  kształcenie umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji- w tym przy  
        pomocy Internetu;
12)  udzielanie porad bibliotecznych;
13) gromadzenie potrzebnych publikacji pedagogicznych;
14)  prowadzenie prenumeraty czasopism potrzebnych w pracy Ośrodka;  

 4. Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami
     i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami:
1)umożliwienie korzystania uczniom, nauczycielom i rodzicom z księgozbioru podręcznego, Internetu i multimediów;
2)udostępnienie czytelni do prowadzenia zajęć edukacyjnych i zebrań;
3)prowadzenie przez bibliotekę różnych form pracy pedagogicznej:
a)edukacji czytelniczej i medialnej,
b)współpracy ze środowiskiem lokalnym i pozalokalnym.


                                      Rozdział IV

                                     § 11.

Nauczyciele  i  inni   pracownicy Ośrodka.


             1. W Ośrodku tworzy się stanowiska wicedyrektorów.
             2. Dyrektor Ośrodka może w ramach posiadanych środków tworzyć dodatkowe  
                 stanowiska wicedyrektorów oraz stanowiska kierownicze za zgodą organu 
                 prowadzącego Ośrodek.
             3. Na stanowisku pedagoga szkolnego zatrudnia się osobę posiadającą odpowiednie   
                 kwalifikacje zawodowe.
   
Do zadań pedagoga należy w szczególności:
  1)  rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz
     analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
  2) określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy
      psychologiczno-pedagogicznej;
  3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy
     psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
  4) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych,
      wynikających z Programu Wychowawczego Ośrodka i Programu   
      Profilaktyki w stosunku  do uczniów, z udziałem rodziców  i nauczycieli;
  5) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli;
   6) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom 
       znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
   7) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez Ośrodek na rzecz 
       uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku 
      kształcenia i zawodu;
                                                         


                                           § 12.

1.W Ośrodku zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych
      i obsługi na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale oraz specjaliści pracujący
     z uczniami tworzą Zespół Nauczycieli Kształcenia Zintegrowanego oraz Zespoły  
     Klasowe Nauczycieli Gimnazjum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej, których    
     zadaniem jest w szczególności ustalenie dla każdego ucznia Indywidualnego
     Programu Edukacyjnego.
 3. Do zadań nauczycieli i innych pracowników Ośrodka należy zapewnienie
      bezpieczeństwa uczniom w czasie zająć organizowanych przez Ośrodek.
 4.  Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Jest 
     odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.

5. Do obowiązków nauczyciela należy:
1) opracowanie rozkładu materiału z prowadzonych przez siebie zajęć  
    edukacyjnych na dany rok szkolny lub planu wynikowego;
 2) opracowanie dla każdego ucznia indywidualnego programu edukacyjnego;
 3) odpowiedzialność za realizację indywidualnych programów edukacyjnych;
 4) uzgadnianie z rodzicami wszystkich spraw dotyczących kształcenia,    
    wychowania i opieki;
5) elektroniczny zapis protokołów Rady Pedagogicznej;
6) systematyczna kontrola miejsca prowadzenia zajęć pod względem  
    bezpieczeństwa i higieny pracy;
7) przygotowanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych;
8) kontrolowanie na każdej lekcji obecności uczniów;
9) wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce i sprzęt;
10) stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez Ośrodek
      kryteriami w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania;
11) podnoszenie i aktualizowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych;
12) zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie;
13) przestrzeganie zapisów statutowych;
14) uczestnictwo w szkoleniach w zakresie BHP;
15) przestrzeganie harmonogramu dyżurów;
16) usuwanie drobnych usterek, względnie zgłaszanie dyrektorowi ich    
       występowania;
17) w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwowanie    
      przestrzegania regulaminów;
18) w sali gimnastycznej i na boisku sportowym używanie tylko sprawnego sprzętu;
19) realizowanie przyjętego w Ośrodku programu nauczania;
20) dbanie o poprawność językową uczniów;
21) służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną;
22) aktywne i obowiązkowe uczestnictwo w szkoleniowych posiedzeniach Rad  
       Pedagogicznych;
23) stosowanie nowatorskich metod  programów nauczania, IPE;
24)  wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie  
      różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych;

6. Wychowawca w celu realizacji swych zadań:
1) otacza indywidualną opieką każdego ucznia/ wychowanka;
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijającego jednostkę i integrujące zespół uczniowski oraz ustala treść i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy;
3) współdziała z innymi nauczycielami w celu koordynacji działań 



Powrót