PODSTAWA PRAWNA STATUTU
1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 07.09.1991r - Dz. U. Nr 95
z późniejszymi zmianami.
2. Zarządzenie MEN Nr 29 z dnia 04.10.1993r - Dz. U. Nr 9 poz. 36
z dnia 15.10.1993r.
3. Rozporządzenie MEN z dnia 21.02.1994r Dz. U. Nr 41poz. 156
z dnia 28.03.1994r.
4. Rozporządzenie MEN z dnia 21.05.2001 - Dz. U. Nr 61 poz. 624
z późniejszymi zmianami.
5. Rozporządzenie MENiS z dnia 07.01.2003r - Dz. U. Nr 11poz. 114.
6. Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2003r - Dz. U. Nr 26 poz. 226.
7. Rozporządzenie MENiS z dnia 20.02.2004r - Dz. U. Nr 26 poz. 232.
8. Rozporządzenie MENiS z dnia 18.01.2005r - Dz. U. Nr 19 poz. 166.
9. Rozporządzenie MENiS z dnia 07.03.2005r - Dz. U. Nr 52 poz. 466.
10. Rozporządzenie MENiS z dnia 07.03.2005r - Dz. U. Nr 52 poz.467.
Ilekroć w statucie jest mowa o:
- Ośrodku – należy przez to rozumieć Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
im. bł. ks. J. Pawłowskiego w Pińczowie,
- Szkole – należy przez to rozumieć Szkoła Podstawowa Specjalna, Gimnazjum
Specjalne i Zasadnicza Szkołę Zawodową Specjalną,
- ustawie – należy przez to rozumieć: ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie
oświaty (tekst jednolity: Dz. U. Nr 67 z 1996r., poz. 329 z późniejszymi
zmianami),
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć: Powiat Pińczowski,
- statucie – należy przez to rozumieć: Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-
Wychowawczego w Pińczowie,
- rodzicach uczniów – należy przez to rozumieć również prawnych opiekunów.
I. PODSTAWOWE INFORMACJE O PLACÓWCE.
§ 1
1. Placówka nosi nazwę Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla
dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
umiarkowanym lub znacznym.
2. Ośrodek został powołany dnia 1października 1966r przez Urząd
Wojewódzki Kuratorium Oświaty i Wychowania w Kielcach.
3. Ośrodek mieści się w Pińczowie przy ulicy Marszałka Józefa
Piłsudskiego 14.
4. Organem prowadzącym Ośrodek jest Powiat Pińczowski w Pińczowie.
5. Ośrodek jest placówką publiczną w rozumieniu art. 7 Ustawy.
6. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyski Kurator
Oświaty w Kielcach.
7. Ośrodek posiada sztandar ufundowany przez Radę Rodziców
i przekazany 24 września 2005r.
8. Ośrodek posiada imię patrona błogosławionego księdza
Józefa Pawłowskiego nadane 24 września 2005r.
9. Dzień 24 września w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
w Pińczowie jest Dniem Patrona Szkoły.
§ 2
1. Ośrodek obejmuje kształceniem, opieką, wychowaniem oraz
rewalidacją dzieci i młodzież upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim,
umiarkowanym lub znacznym, które z racji swojej niepełnosprawności
mają ograniczone możliwości kształcenia w miejscu zamieszkania.
2. Wychowankami Ośrodka pozostają uczniowie do czasu ukończenia
nauki w szkole, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia.
3. Do Ośrodka przyjmowani są uczniowie na podstawie orzeczenia do
kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-
Pedagogiczną oraz skierowania Starostwa Powiatowego w Pińczowie.
4. Ośrodek świadczy na rzecz wychowanków opiekę częściową.
5. Wychowankami (grup wychowawczych) są uczniowie szkół
funkcjonujących w Ośrodku.
6. W grupach wychowawczych realizuje się zadania opiekuńczo
wychowawcze i rewalidacyjne we współpracy ze szkołami oraz
rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków.
7. W Ośrodku funkcjonują następujące szkoły:
7.1. Szkoła Podstawowa Specjalna.
7.2. Gimnazjum Specjalne.
7.3. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna - kucharz małej
gastronomii.
7.4. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna - piekarz.
8. W Szkole Podstawowej, Gimnazjum i Zasadniczej Szkole Zawodowej
uczy się młodzież upośledzona umysłowo w stopniu lekkim,
umiarkowanym lub znacznym.
9. Za zgodą organu prowadzącego placówkę, Dyrektor Ośrodka może
wprowadzić nowe typy szkół oraz kierunki kształcenia zawodowego -
odpowiednio do rozpoznanych potrzeb wychowanków i rynku pracy.
10. W szkołach Ośrodka może się uczyć młodzież nie mieszkająca
w Ośrodku.
11. Uczniom wymienionym w punkcie 10 przysługuje status
wychowanków Ośrodka i wynikające stąd prawa z wyjątkiem praw
przysługujących z tytułu zamieszkania w Ośrodku w grupach
wychowawczych.
12.W Ośrodku działają następujące zespoły:
12.1. Zespół Wychowawczy.
12.2. Zespół Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych.
12.3. Zespół Nauczycieli Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych.
13. W miarę potrzeb mogą zostać powołane dodatkowe zespoły lub
zrekonstruowane zespoły istniejące.
14. Zespoły oraz ich przewodniczących powołuje Dyrektor Ośrodka na
dany rok szkolny.
II. CELE I ZADANIA OŚRODKA ORAZ SPOSÓB ICH REALIZACJI.
§ 3
CELE:
1. Przygotowanie wychowanków do samodzielnego udziału w życiu
społecznym, w integracji ze środowiskiem.
2. Aktywna adaptacja wychowanków do warunków środowiska
społecznego.
3. Uzyskanie przez wychowanków samodzielności i niezależności
życiowej w otwartym środowisku.
4. Zapewnienie wychowankom warunków rozwoju i pełnego uczestnictwa
w życiu społecznym.
§ 4
ZADANIA:
1. Kształcenie uczniów w poszczególnych typach szkół.
2. Umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do
uzyskania świadectwa ukończenia szkoły danego typu, uzyskania
pozytywnego wyniku sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
3. Indywidualizacja procesu edukacyjnego uczniów odpowiednio do ich
możliwości psychofizycznych z uwzględnieniem zaleceń zawartych
w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez
Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, na podstawie konsultacji
z pedagogiem i psychologiem Ośrodka oraz własnych wniosków
nauczycieli i wychowawców z pracy z wychowankami.
4. Zapewnienie bezpieczeństwa osobistego, a także ochrony zdrowia
psychicznego i fizycznego wychowanków.
5. Zapewnienie materialnych i psychospołecznych warunków,
sprzyjających prawidłowemu rozwojowi wychowanków.
6. Zapewnienie właściwej organizacji nauki własnej wychowanków.
7. Tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań
wychowanków, rozwijanie oraz wzbogacanie zakresu tych
zainteresowań.
8. Wdrożenie wychowanków do szeroko rozumianego życia społecznego.
9. Wspomaganie rozwoju wychowanków poprzez oddziaływania
rewalidacyjno-wychowawcze stymulujące ich rozwój, obejmujące
potrzeby uczniów z uwzględnieniem potrzeb rodziny.
10. Przygotowanie wychowanków do uczestnictwa w kulturze i do
właściwego gospodarowania czasem wolnym.
11. Przygotowanie wychowanków do samodzielności życiowej i podjęcia
pracy zawodowej.
§ 5
1. Zadania wychowawcze Ośrodka oraz formy ich realizacji zawarte
są w Programie Wychowawczym stanowiącym załącznik do statutu.
2. Zadania z zakresu profilaktyki określa Program Profilaktyki
stanowiący załącznik do statutu.
§6
Formy realizacji zadań zawartych w paragrafie 4 i 5 statutu.
1. Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkołach
Ośrodka w sposób zapewniający wszechstronny rozwój wychowanków
i możliwości zdobywania przez nich wiedzy na poziomie założonym
w programach nauczania.
2. Dostosowanie standardów edukacyjnych do możliwości intelektualnych
ucznia.
3. Psychopedagogiczne wspomaganie rozwoju uczniów.
4. Zespołowa działalność rewalidacyjna nauczycieli, wychowawców grup
wychowawczych, pedagoga, psychologa, nauczycieli rewalidacji
indywidualnej, pracownika służby zdrowia i innych specjalistów
z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych
i usprawniających.
5. Bieżąca realizacja zadań wychowawczych i profilaktycznych zawartych
w planach wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych oraz
Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki.
6. Włączenie wychowanków w różne formy aktywności o charakterze
integracyjnym.
7. Tworzenie warunków partnerskiej współpracy z rodzicami.
8. Współpraca z przedstawicielami odpowiednich urzędów systemem
środowiskowego wsparcia dla osób niepełnosprawnych, placówkami
oświatowymi, organizacjami społecznymi oraz instytucjami kulturalno-
oświatowymi w środowisku.
§ 7
1. W realizacji celów i zadań Ośrodek respektuje wskazania zawarte
w Konwencji o Prawach Dziecka, Powszechnej Deklaracji Praw
Człowieka oraz kieruje się wytycznymi stanowiącymi treść Karty Praw
Osób Niepełnosprawnych.
§ 8
1. Ośrodek realizuje założone cele i zadania w następujących formach zajęć:
1.1. Zajęcia edukacyjne w systemie klasowo-lekcyjnym.
1.2. Zajęcia praktycznej nauki zawodu w piekarni, w stołówce Ośrodka
i w zakładzie gastronomicznym.
1.3. Zajęcia specjalistyczne prowadzone przez pedagoga,
psychologa, logopedę i innych specjalistów.
1.4. Zajęcia z zakresu rewalidacji indywidualnej.
1.5. Nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne - koła zainteresowań,
sekcje.
1.6. Zajęcia opiekuńczo - wychowawcze w grupach
wychowawczych.
1.7. Zajęcia sportowe.
1.8. Imprezy szkolne i pozaszkolne.
1.9. Inne zajęcia organizowane odpowiednio do rozpoznawanych
potrzeb wychowanków.
III. WSPÓŁPRACA OŚRODKA Z RODZICAMI (PRAWNYMI
OPIEKUNAMI) WYCHOWANKÓW.
§ 9
1. Ośrodek współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami)
wychowanków bezpośrednio oraz poprzez Radę Rodziców Ośrodka.
§ 10
1. Zasady współpracy wymienionej w punkcie 1 paragraf 9 uwzględniają
prawo rodziców do:
1.1. Znajomości zadań edukacyjnych, wychowawczych
i rewalidacyjnych Ośrodka.
1.2. Zapoznania się z WSO, Programem Wychowawczym
i Programem Profilaktyki.
1.3. Znajomości wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
1.4. Uzyskanie informacji dotyczących różnych aspektów
funkcjonowania swojego dziecka w placówce.
1.5. Uzyskanie pomocy i wsparcia w wypełnianiu funkcji
opiekuńczych i wychowawczych.
1.6. Wyrażaniu opinii na temat jakości pracy Ośrodka.
§ 11
Formy współpracy z rodzicami.
1. Doradztwo indywidualne w zakresie:
- wspomaganie rozwoju dzieci,
- możliwości kontynuowania nauki na wyższym etapie
edukacyjnym,
- możliwości uaktywniania społecznego po ukończeniu danego typu
szkoły w Ośrodku.
2. Poradnictwo, w tym rodzinne i życiowe.
3. Pomoc w tworzeniu realnych oczekiwań w stosunku do rozwoju
dziecka zgodnych z jego możliwościami i etapem rozwojowym,
na którym się znajduje.
4. Wspólna z rodzicami analiza rozwoju dziecka, ewentualne ponowienie
diagnozy wielospecjalistycznej.
5. Pedagogizacja rodziców uwzględniająca:
- tematykę adekwatną do etapu rozwojowego wychowanków,
- problematykę dotyczącą profilaktyki uzależnień i niedostosowanie
wychowanków,
- problemy edukacyjne i sposoby ich eliminowania,
- wspomagania rodziców przez instytucje rządowe i pozarządowe,
- tematykę odpowiednią do aktualnych potrzeb rodziców.
§ 12
1. Ośrodek współpracuje z placówkami macierzystymi wychowanków
objętych opieką całkowitą przez tę placówki.
IV. ORGANY OŚRODKA ORAZ ICH KOMPETENCJE.
§ 13
1. Organami Ośrodka są:
1.1. Dyrektor Ośrodka.
1.2. Rada Pedagogiczna Ośrodka.
1.3. Rada Rodziców Ośrodka.
1.4. Samorząd Ośrodka.
§ 14
1. Dyrektor Ośrodka jest powołany na zasadach i w sposób ustalony
w odrębnych przepisach.
2. Do kompetencji dyrektora Ośrodka należy:
|