Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-WychowawczegoDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2007-10-08 14:24:54

 

                         S T A T U T

SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO - WYCHOWAWCZEGO

          im.błogosławionego ks.J.Pawłowskiego   

                            W  PIŃCZOWIE

 

           PODSTAWA   PRAWNA   STATUTU

 

 1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 07.09.1991r - Dz. U. Nr 95

     z późniejszymi zmianami.

 2. Zarządzenie MEN Nr 29 z dnia 04.10.1993r - Dz. U. Nr 9 poz. 36

     z dnia 15.10.1993r.

 3. Rozporządzenie MEN z dnia 21.02.1994r Dz. U. Nr 41poz. 156

     z dnia 28.03.1994r.

 4. Rozporządzenie MEN z dnia 21.05.2001 - Dz. U. Nr 61 poz. 624

     z późniejszymi zmianami.

 5. Rozporządzenie MENiS z dnia 07.01.2003r - Dz. U. Nr 11poz. 114.

 6. Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2003r - Dz. U. Nr 26 poz. 226.

 7. Rozporządzenie MENiS z dnia 20.02.2004r - Dz. U. Nr 26 poz. 232.

 8. Rozporządzenie MENiS z dnia 18.01.2005r - Dz. U. Nr 19 poz. 166.

 9. Rozporządzenie MENiS z dnia 07.03.2005r - Dz. U. Nr 52 poz. 466.

10. Rozporządzenie MENiS z dnia 07.03.2005r - Dz. U. Nr 52 poz.467.

 

         Ilekroć w statucie jest mowa o:

- Ośrodku – należy przez to rozumieć Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy  

   im. bł. ks. J. Pawłowskiego w Pińczowie,

- Szkole – należy przez to rozumieć Szkoła Podstawowa Specjalna, Gimnazjum 

   Specjalne i Zasadnicza Szkołę Zawodową Specjalną,

- ustawie – należy przez to rozumieć: ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie

  oświaty (tekst jednolity: Dz. U. Nr 67 z 1996r., poz. 329 z późniejszymi 

  zmianami),

- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć: Powiat Pińczowski,

- statucie – należy przez to rozumieć: Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-

   Wychowawczego w Pińczowie,

- rodzicach uczniów – należy przez to rozumieć również prawnych opiekunów.

 

  

I.                  PODSTAWOWE INFORMACJE O PLACÓWCE.

 

                                                   § 1

 

1. Placówka nosi nazwę Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla 

    dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

    umiarkowanym lub znacznym.

2. Ośrodek został powołany dnia 1października 1966r przez Urząd    

    Wojewódzki Kuratorium Oświaty i Wychowania w Kielcach.

3. Ośrodek mieści się w Pińczowie przy ulicy Marszałka Józefa 

    Piłsudskiego 14.

4. Organem prowadzącym Ośrodek jest Powiat Pińczowski w Pińczowie.

5. Ośrodek jest placówką publiczną w rozumieniu art. 7 Ustawy.

6. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyski Kurator

    Oświaty w Kielcach.

7. Ośrodek posiada sztandar ufundowany przez Radę Rodziców

    i przekazany 24 września 2005r.

8. Ośrodek posiada imię patrona błogosławionego księdza

    Józefa Pawłowskiego nadane 24 września 2005r.

9. Dzień 24 września w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym

    w Pińczowie jest Dniem Patrona Szkoły.

 

        

§ 2

 

1. Ośrodek obejmuje kształceniem, opieką, wychowaniem oraz

    rewalidacją dzieci i młodzież upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim,

    umiarkowanym lub znacznym, które z racji swojej niepełnosprawności

    mają ograniczone możliwości kształcenia w miejscu zamieszkania.

2. Wychowankami Ośrodka pozostają uczniowie do czasu ukończenia

    nauki w szkole, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia.

3. Do Ośrodka przyjmowani są uczniowie na podstawie orzeczenia do

    kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-

    Pedagogiczną oraz skierowania Starostwa Powiatowego w Pińczowie.

4. Ośrodek świadczy na rzecz wychowanków opiekę częściową.

5. Wychowankami (grup wychowawczych) są uczniowie szkół 

    funkcjonujących w Ośrodku.

6. W grupach wychowawczych realizuje się zadania opiekuńczo

    wychowawcze i rewalidacyjne we współpracy ze szkołami oraz

    rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków.

7. W Ośrodku funkcjonują następujące szkoły:

         7.1. Szkoła Podstawowa Specjalna.

         7.2. Gimnazjum Specjalne.

         7.3. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna - kucharz małej 

                 gastronomii.

         7.4. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna - piekarz.

8. W Szkole Podstawowej, Gimnazjum i Zasadniczej Szkole Zawodowej

    uczy się młodzież upośledzona umysłowo w stopniu lekkim,

    umiarkowanym lub znacznym.

9. Za zgodą organu prowadzącego placówkę, Dyrektor Ośrodka może

    wprowadzić nowe typy szkół oraz kierunki kształcenia zawodowego -

    odpowiednio do rozpoznanych potrzeb wychowanków i rynku pracy.

10. W szkołach Ośrodka może się uczyć młodzież nie mieszkająca

      w Ośrodku.

11. Uczniom wymienionym w punkcie 10 przysługuje status

     wychowanków Ośrodka i wynikające stąd prawa z wyjątkiem praw

     przysługujących z tytułu zamieszkania w Ośrodku w grupach

     wychowawczych.

12.W Ośrodku działają następujące zespoły:

         12.1. Zespół Wychowawczy.

         12.2. Zespół Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych.

         12.3. Zespół Nauczycieli Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych.

13. W miarę potrzeb mogą zostać powołane dodatkowe zespoły lub

      zrekonstruowane zespoły istniejące.

14. Zespoły oraz ich przewodniczących powołuje Dyrektor Ośrodka na 

      dany rok szkolny.

 

II. CELE I ZADANIA OŚRODKA ORAZ SPOSÓB ICH  REALIZACJI.

                          

                                                   § 3

 

      CELE:

1. Przygotowanie wychowanków do samodzielnego udziału w życiu 

    społecznym, w integracji ze środowiskiem.

2. Aktywna adaptacja wychowanków do warunków środowiska

    społecznego.

3. Uzyskanie przez wychowanków samodzielności i niezależności

    życiowej w otwartym środowisku.

4. Zapewnienie wychowankom warunków rozwoju i pełnego uczestnictwa

    w życiu społecznym.

 

 

§ 4

 

     ZADANIA:

1. Kształcenie uczniów w poszczególnych typach szkół.

2. Umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do

    uzyskania świadectwa ukończenia szkoły danego typu, uzyskania

    pozytywnego wyniku sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu

    potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

3. Indywidualizacja procesu edukacyjnego uczniów odpowiednio do ich 

    możliwości psychofizycznych z uwzględnieniem zaleceń zawartych

    w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez

    Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, na podstawie konsultacji

    z pedagogiem i psychologiem Ośrodka oraz własnych wniosków 

    nauczycieli i wychowawców z pracy z wychowankami.

4. Zapewnienie bezpieczeństwa osobistego, a także ochrony zdrowia     

    psychicznego i fizycznego wychowanków.

5. Zapewnienie materialnych i psychospołecznych warunków,

    sprzyjających prawidłowemu rozwojowi wychowanków.

6. Zapewnienie właściwej organizacji nauki własnej wychowanków.

7. Tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań

    wychowanków, rozwijanie oraz wzbogacanie zakresu tych

    zainteresowań.

8. Wdrożenie wychowanków do szeroko rozumianego życia społecznego.

9. Wspomaganie rozwoju wychowanków poprzez oddziaływania

    rewalidacyjno-wychowawcze stymulujące ich rozwój, obejmujące

    potrzeby uczniów z uwzględnieniem potrzeb rodziny.

10. Przygotowanie wychowanków do uczestnictwa w kulturze i do

     właściwego  gospodarowania czasem wolnym.

11. Przygotowanie wychowanków do samodzielności życiowej i podjęcia 

     pracy zawodowej.

 

§ 5

 

1. Zadania wychowawcze Ośrodka oraz formy ich realizacji zawarte

   są w Programie Wychowawczym stanowiącym załącznik do statutu.

2. Zadania z zakresu profilaktyki określa Program Profilaktyki 

   stanowiący załącznik do statutu.

 

§6

 

Formy realizacji zadań zawartych w paragrafie 4 i 5 statutu.

1. Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkołach

   Ośrodka w sposób zapewniający wszechstronny rozwój wychowanków 

    i możliwości zdobywania przez nich wiedzy na poziomie założonym

    w programach nauczania.

2. Dostosowanie standardów edukacyjnych do możliwości intelektualnych

    ucznia.

3. Psychopedagogiczne wspomaganie rozwoju uczniów.

4. Zespołowa działalność rewalidacyjna nauczycieli, wychowawców grup

    wychowawczych, pedagoga, psychologa, nauczycieli rewalidacji

    indywidualnej, pracownika służby zdrowia i innych specjalistów

    z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych

    i usprawniających.

5. Bieżąca realizacja zadań wychowawczych i profilaktycznych zawartych

    w planach wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych oraz 

    Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki.

6. Włączenie wychowanków w różne formy aktywności o charakterze

    integracyjnym.

7. Tworzenie warunków partnerskiej współpracy z rodzicami.

8. Współpraca z przedstawicielami odpowiednich urzędów systemem

    środowiskowego wsparcia dla osób niepełnosprawnych, placówkami

    oświatowymi, organizacjami społecznymi oraz instytucjami kulturalno-

    oświatowymi w środowisku.

 

§ 7

 

1. W realizacji celów i zadań Ośrodek respektuje wskazania zawarte

    w Konwencji o Prawach Dziecka, Powszechnej Deklaracji Praw

   Człowieka oraz kieruje się wytycznymi stanowiącymi treść Karty Praw

    Osób Niepełnosprawnych.

 

§ 8

 

1. Ośrodek realizuje założone cele i zadania w następujących formach  zajęć:

         1.1. Zajęcia edukacyjne w systemie klasowo-lekcyjnym.

         1.2. Zajęcia praktycznej nauki zawodu w piekarni, w stołówce Ośrodka

                 i w zakładzie gastronomicznym.

         1.3. Zajęcia specjalistyczne prowadzone przez pedagoga,

                 psychologa, logopedę i innych specjalistów.

         1.4. Zajęcia z zakresu rewalidacji indywidualnej.

         1.5. Nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne - koła zainteresowań, 

                 sekcje.

         1.6. Zajęcia opiekuńczo - wychowawcze w grupach

                 wychowawczych.

         1.7. Zajęcia sportowe.

         1.8. Imprezy szkolne i pozaszkolne.

         1.9. Inne zajęcia organizowane odpowiednio do rozpoznawanych

                 potrzeb wychowanków.

 

 

III. WSPÓŁPRACA OŚRODKA Z RODZICAMI (PRAWNYMI 

       OPIEKUNAMI) WYCHOWANKÓW.

 

 

§ 9

 

1. Ośrodek współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami)

    wychowanków bezpośrednio oraz poprzez Radę Rodziców Ośrodka.

 

 

§ 10

 

1. Zasady współpracy wymienionej w punkcie 1 paragraf 9 uwzględniają

    prawo rodziców do:

         1.1. Znajomości zadań edukacyjnych, wychowawczych

                i rewalidacyjnych Ośrodka.

 

         1.2. Zapoznania się z WSO, Programem Wychowawczym

                i Programem Profilaktyki.

         1.3. Znajomości wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania

                śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.

         1.4. Uzyskanie informacji dotyczących różnych aspektów

                funkcjonowania swojego dziecka w placówce.

         1.5. Uzyskanie pomocy i wsparcia w wypełnianiu funkcji

                opiekuńczych i wychowawczych.

1.6.          Wyrażaniu opinii na temat jakości pracy Ośrodka.

 

 

§ 11

 

Formy współpracy z rodzicami.

1. Doradztwo indywidualne w zakresie:

         - wspomaganie rozwoju dzieci,

         - możliwości kontynuowania nauki na wyższym etapie

            edukacyjnym,

         - możliwości uaktywniania społecznego po ukończeniu danego typu

            szkoły w Ośrodku.

2. Poradnictwo, w tym rodzinne i życiowe.

3. Pomoc w tworzeniu realnych oczekiwań w stosunku do rozwoju

    dziecka zgodnych z jego możliwościami i etapem rozwojowym,

    na którym się znajduje.

4. Wspólna z rodzicami analiza rozwoju dziecka, ewentualne ponowienie

    diagnozy wielospecjalistycznej.

5. Pedagogizacja rodziców uwzględniająca:

         - tematykę adekwatną do etapu rozwojowego wychowanków,

         - problematykę dotyczącą profilaktyki uzależnień i niedostosowanie

            wychowanków,

         - problemy edukacyjne i sposoby ich eliminowania,

         - wspomagania rodziców przez instytucje rządowe i pozarządowe,

-         tematykę odpowiednią do aktualnych potrzeb rodziców.

        

 

§ 12

 

1. Ośrodek współpracuje z placówkami macierzystymi wychowanków

    objętych opieką całkowitą przez tę placówki.

 

IV. ORGANY OŚRODKA ORAZ ICH KOMPETENCJE.

§ 13

 

1. Organami Ośrodka są:

         1.1. Dyrektor Ośrodka.

         1.2. Rada Pedagogiczna Ośrodka.

         1.3. Rada Rodziców Ośrodka.

         1.4. Samorząd Ośrodka.

§ 14

 

1. Dyrektor Ośrodka jest powołany na zasadach i w sposób ustalony

    w odrębnych przepisach.

2. Do kompetencji dyrektora Ośrodka należy:

Powrót