Oferta pomocy psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznejDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2005-04-06 09:25:48


I. Skierowana do młodzieży.
l. przyjmujemy każdego ucznia, który ma potrzeb rozmowy oczekuje pomocy i wsparcia -kontakt telefoniczny lub wizyta w Poradni.
2.Udzielamy pomocy w sytuacjach kryzysowych. ofiarom przemocy domowej, mobingu w klasie, w sytuacjach traumatycznych, osobom z zaburzeniami odżywiania ( anoreksja, bulimia),z trudnościami okresu dojrzewania.

3.Udzielamy pomocy młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi w środowisku rówieśniczym i rodzinnym ( trudności z porozumiewaniem się, zaniżona samoocena, toksyczni rodzice, patologiczna rodzina).
4.Udzielamy pomocy młodzieży z zaburzeniami mowy.
5.Udzielamy pomocy samorządom szkolnym i organizacjom młodzieżowym działającym w szkole.
6.Wspieramy uczniów z trudnościami w nauce oraz uczniów dyslektycznych 7.Wspieramy dzieci
  z rodzin alkoholicznych oraz osoby z problemem alkoholowym.
         8.Pomagamy młodzieży uzależnionej, wymagającej leczenia i resocjalizacji.
9.Udzielamy indywidualnej pomocy uczniom w wyborze zawodu i drogi kształcenia.

II.Skierowana do rodziców.

l. wczesna rewalidacja dzieci od 0-5 lat

-programy edukacyjne dla rodziców małych dzieci
-programy rewalidacyjne dostosowane do potrzeb małego dziecka niepełnosprawnego ( z porażeniem mózgowym, z cechami autystycznymi, z zaburzeniami emocjonalnymi).

2.Wczesna interwencja logopedyczna najpóźniej do 4 roku życia
-badania logopedyczne dzieci i młodzieży, ocena i interpretacja w celu ustalenia stanu rozwoju mowy oraz zaburzeń mowy każdy rodzic może sprawdzić, czy mowa jego dziecka rozwija się prawidłowo
~postępowanie korekcyjno-terapeutyczne ( kieruje na badania specjalistyczne)
 
--pracę profilaktyczną i terapeutyczną w celu likwidowania lub zmniejszenia zaburzeń mowy poprzez zajęcia indywidualne z dziećmi w Poradni

-porady, konsultacje, instruktaż do pracy z dzieckiem dla rodziców i nauczycieli.
Poradnia dysponuje " Przesiewowym komputerowym testem do oceny słuchu dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 19 r.ż. opracowanym przez specjalistów z Instytutu Fizjologii i Patologii 5łuchu w Warszawie. Badania wykonuje logopeda i pedagog.
3.Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przedszkolnych w wieku 3- 6 lat

-terapia zaburzeń emocjonalnych dziecka ( dzieci moczące się, z zaburzeniami lękowymi),
-zajęcia wspomagające rozwój funkcji niezbędnych do nauki matematyki, czytania i pisania,
-zajęcia kształtujące umiejętność skupienia uwagi, relaksacyjne i wyciszające,
-pomoc metodyczna dla rodziców wspierających rozwój poznawczy swoich dzieci

4.Przeciwdziaianie i przezwyciężanie trudności szkolnych.
-terapia pedagogiczna dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w opanowaniu umiejętności szkolnych,
-praca z uczniem dyslektycznym i z ryzyka dysleksji na wszystkich szczeblach nauczania od przedszkola do szkoły średniej,
-pomoc rodzicom w pracy z dzieckiem z trudnościami w nauce, dyslektycznym, z zaburzeniami emocjonalnymi.

    5.Wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży.
-wsparcie psychologiczne dzieci z zaburzeniami zachowania terapia indywidualna, terapia grupowa

-pomoc dzieciom ofiarom agresji, przemocy
-pomoc rodzicom w nawiązywaniu prawidłowych relacji z dziećmi

6.Pedagogizacja rodziców.

-cykliczne zajęcia dla rodziców "Szkoła dla rodziców "

-prelekcje, warsztaty dla rodziców na tematy związane z wychowaniem

      7.Pomoc ofiarom przemocy domowej, rodzinom z problemem alkoholowym.


III.Skierowana do nauczycieli i szkół.

l.Pomoc przy tworzeniu i realizacji programów wychowawczych i profilaktycznych w szkole

2.Treningi umiejętności wychowawczych, nauczycieli

3 Pomoc konsultacyjna dla nauczycieli prowadzących zajęcia korekcyjno- kompensacyjno w szkole
 
4.Udział w radach pedagogicznych.

5.Pomoc nauczycielom w rozwiązywaniu indywidualnych problemów wychowawczych uczniów – W ramach zespołów wychowawczych.


6.Pomoc nauczycielom w pracy z uczniami przewlekle chorym uczniom niepełnosprawnym, upośledzonym umysłowo, niedosłyszącym, niedowidzącym, niepełnosprawnym ruchowo.

7.Wspomaganie tworzenia "Szkół przyjaznych uczniowi dyslektycznemu".


IV.Skierowana do szerokiego środowiska wychowującego, instytucji, organizacji, samorządów.
l.Pomoc samorządom gminnym w tworzeniu programów profilaktycznych. Diagnoza i informacja w zakresie zagrożeń uzależnieniem od środków psychoaktywnych. Konsultacja w zakresie potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży.
2.Integracja działań z policją, sądem i pracownikami pomocy społeczne 3.Wspieranie stowarzyszeń działających na rzecz dzieci i młodzieży.


Analizując dotychczasową działalność placówki oraz biorąc pod uwagę
przyszłe potrzeby edukacyjne i wychowawcze dzieci i młodzieży Rada Pedagogiczna Poradni wyznaczyła misję placówki, której podstawowe wyzwanie to tworzenie funkcji psychologa i pedagoga środowiskowego, którego podmiotem działania jest dziecko wychowane w szczęśliwej rodzin oraz

nauczane w twórczej i przyjaznej szkole. Ta misja Poradni przełożona na program działania na przyszłe lata to.

l. objąć opieką psychologiczną i logopedyczną w ramach rewalidacji dzieci od jak najwcześniejszego okresu życia.
2.Zmniejszyć zakres działalności diagnostycznej na rzecz bezpośredniego angażowania się w problematykę dzieci i młodzieży.
3.Wyznaczyć możliwości bezpośredniej pracy z rodziną, utworzyć program na poszczególne lata.
4.Zwiększyć aktywność pracy w środowisku wiejskim i w Działoszycach.
5.Podejmować działania w plecówce aby była przyjazna dla dzieci, a wizyta w niej nie kojarzyła się
   ze stresem

 



Powrót