Wersja archiwalna z dnia 2009-06-08 11:02:21
|
STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PINCZOWIE
Postanowienia ogólne
Podstawę prawną opracowania niniejszego statutu stanowią
1. ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 1996r. Nr.67,poz.329 i I Nr. 106,poz.496,z 1997r.Nr 28,poz.l53 i Nrl4l,poz.943, z 1998 r;Nr.ll7,poz.759 i Nr 162,poz.1l26,z 200r.Nrl2,poz.l36,Nr 19, poz.239 Nr 48,poz.550,Nr 104,poz.1l04,Nr 120,poz.1268 i Nr 122,poz. 1320,z 2001r. Nr lll,poz.1194 i Nr 144,poz.1615 oraz z 2002r.Nr 41, poz..352, Nr 113,poz.984,Nr 14l,poz.llB5 i Nr. 200,poz.l68 ).
2.Rozporządzenie MENiS z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, ( Dz.U nr 223,poz.1859 )
3.Rozporządzenie MENiS z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagoqicznych w tym poradni specjalistycznych, ( Dz.U nr 5, poz.46 ).
4.Rozporządzenie ME"Ii5 z dnia 29 stycznia 2003r. w sprawie sposo5u i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz.U nr 23, poz.l93).
5. Rozporządzenie; MEN z dnia 12 lutego 2001r. w sprawie orzekania o potrze5ie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania dokształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania ( Dz. U nr 13, poz.ll4, zmiana z 2003r. Dz.U nr 23, poz.l92. ).
6 .Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. ( Dz.U nr 11, poz.ll4).
§1.l.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna mieści się w Pińczowie przy ulicy Batalionów Chłopskich 15. 2.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pińczowie zwana dalej Poradnią jest placówką publiczną, korzystanie z jej usług jest nieodpłatne. 3.Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Pińczowski. 4.Nadzór merytoryczny nad Poradnią sprawuje Świętokrzyski Kurator
Oświaty. 5.Zakres działania Poradni obejmuje udzielanie dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
6.Terenem działania Poradni jest powiat· Pińczów. 7.Poradnia udziela pomocy uczniom i nauczycielom przedszkoli, szkół, placówkom mającym siedzibę na terenie działania Poradni oraz dzieciom nie uczęszczającym do szkoły, zamieszkałym na terenie działania Poradni.
8 Poradnia działa w ciągu całego roku. 9.Dzienny czas pracy ustala dyrektor Poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
lO. Poradnia używa pieczoci z napisem. Poradnia Psychologiczno. Pedagogiczna w Pińczowie ul. Batalionów Chłopskich 15 28-400 Pińczów tel. 357 47-01
§2.l.Celem Poradni jest udzielenie dzieciom ( w wieku od urodzenia) i młodzieży szeroko rozumianej pomocy psychologiczno pedagogicznej, pomocy ca wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno -pedagogicznej związanej z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
2.Do zadań Poradni należy w szczególności.
1/wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej. 2/Profilaktyka uzależnień-i innych problemów dzieci i młodzieży udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka. 3/terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych. 4/wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny. 5/pomoc dzieciom w dokonywaniu wyboru kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej. 6/prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. 7/pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów. 8/wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny. 9/wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.
3.Poradnia realizuje zadania z uwzględnieniem potrzeb osób korzystających z pomocy Poradni poprzez.
1/diagnozę
2/konsultację
3/terapie
4/psychoedukację
5/doradztwo
6/rehabilitację
7/mediację
8/interwencję w środowisku ucznia
9/działalność profilaktyczną 10/działalność informacyjną
4.Poradnia wydaje opinie w sprawach. 1/wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego
2/pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie
3/objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
4/przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki gimnazjum egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w warunkach i formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta. 5/zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysfunkcją rozwojową z nauki drugiego języka obcego 6/udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki 7/przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
8/przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwość wyboru kierunku kształcenia ze wzglądu na stan zdrowia
9/innych określonych w odrębnych przepisach.
5.Poradnia prowadzi działalność orzekającą.
Powołane do tego celu zespoły orzekające wydają
1/orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci
i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozkrojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy , w tym o potrzebie zajęć rewadylacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowy w stopniu głębokim
2/orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły
3/opinie o potrzebie wczesnego, wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole
6.W miarę potrzeb Poradnia współpracuje z innymi Poradniami oraz instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. § 3.l.Organami Poradni są. 1/Dyrektor Poradni 2/Rada Pedagogiczna
2.Do zadań i kompetencji dyrektora Poradni należy w szczególności:
1/ kierowanie działalnością Poradni oraz reprezentowanie jej na zewnątrz.
2/ sprawowanie nadzoru pedagogicznego.
3/ realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji.
4/ dysonowanie środkami określonymi w planie finansowym Poradni.
5/ zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni.
6/ przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych pracownikom Poradni.
7/ występowanie z wnioskiem w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników Poradni po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
8/ podpisywanie opinii i orzeczeń.
9/ powoływanie członków zespołów orzekających i wyznaczenie ich przewodniczącego.
10/wydawanie poleceń służbowych wszystkim zatrudnionym w niej pracownikom
11/określenie przydziału czynności dla wszystkich zatrudnionych w Poradni pracowników.
12/ powierzenie dodatkowych zadań do realizacji wszystkim pracownikom Poradni zgodnie z potrzebami zapewniającymi prawidłowe funkcjonowanie placówki
13/ nadzorowanie pracy wszystkich pracowników Poradni.
3.Do zadań i kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności.
1/ kompetencje stanowiące a/zatwierdzenie Planu pracy i projektu rozwoju Poradni b/Podejmowanie uchwał w sprawach innowacji pedagogicznych c/ustalenie organizacji i doskonalenia zawodowego pracowników Poradni d/tworzenie i uchwalanie Statutu Poradni
2 /Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności
a/organizację pracy Poradni w tym zwłaszcza tygodniowy plan zajęć b/ projekt planu finansowego Poradni c/ wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń nagród i innych wyróżnień d/propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć
3/ inne kompetencje Rady Pedagogicznej
a/ Rady Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie dyrektora Poradni
b/ Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności
4.Dyrektor placówki wstrzymuje wykonanie uchwał o których mowa w ustępie l, niezgodnych z przepisami prawa.0 wstrzymaniu wykonania uchwał dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę uchyla uchwałę w razie przeprowadzania jej niezgodnie z przepisani prawa, Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne:
§4.l.Gl skład Rady Pedagogicznej wchodzą pracownicy pedagogiczni. 2.Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Poradni. 3.Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze), po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania noga być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego Poradnie oraz co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomieni wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
5. Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.
6. Dyrektor i pracownicy są zobowiązani do rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz Poradni do wyczerpania możliwości negocjacyjnych.
7. W przypadku braku porozumienia pracownik na prawo o dochodzenia roszczeń w trybie określonym w Karcie Nauczyciela i Kodeksie Pracy.
& 5.1. Na czele Poradni stoi dyrektor Poradni odpowiedzialny za całokształt funkcjonowania placówki Tryb powołania dyrektora i wymagania kwalifikacyjne określają odrębne przepisy. 2.Jeżeli w Poradni będzie zatrudnionych więcej niż 15 pracowników pedagogicznych może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
3.W Poradni mogą być zatrudnieni pracownicy pedagogiczni, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, socjolodzy, doradcy zawodowi i rehabilitanci.
4.W Poradni w zależności od potrzeb zatrudnia się również lekarzy oraz pracowników socjalnych, którzy ukończyli studia wyższe magisterskie na kierunkach. pedagogika ( w zakresie pracy socjalnej ), a także innych specjalistów potrzebnych do realizacji zadań i celów Poradni.
5.Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradniach
także przez wolontariuszy.
6.Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.
7.Poradnia może posiadać filie, które na wniosek dyrektora Poradni tworzy, likwiduje oraz określa zakres i teren działania, organ prowadzący w ramach posiadanych środków.
§6.1.Szczegółową organizacje działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni opracowany przez dyrektora Poradni z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu
finansowego Poradni do dnia 31 maja danego roku. Arkusz organizacyjny Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię.
2.Arkusz organizacyjny Poradni zawiera dane dotyczące w szczególności.
1/ilość pracowników Poradni. Ilość pracowników pedagogicznych Poradni ustala na wniosek dyrektora organ prowadzący Poradnię.
2/teren działania Poradni.
3/ogólną liczbą godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§7.l.Pracownicy realizują cele i zadania Poradni zarówno na tereni Poradni, jak również poza siedzibą Poradni w środowisku dzieci i młodzieży w tym środowisku rodzinnym.
2.Szczegółowy zakres zadań poszczególnych pracowników określa dyrektor Poradni w przydziale czynności, uwzględniając cele i zadania Poradni oraz możliwości kadrowe i finansowe Poradni. 3.Pracownicy pedagogiczni Poradni są zobowiązani w szczególności do. 1/planowania konkretnych zadań w działalności pozadiagnostycznej. 2/sporządzania sprawozdań z realizacji zaplanowanych zadań semestralnych i rocznych. 3/dokumentowania realizowanych zadań w dziennikach indywidualnych zajęć, książce wyjść i wyjazdów.
4/pracownicy pedagogiczni odpowiedzialni są za jakość własnej pracy, 5/ podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych, doskonalenie warsztatu pracy i podnoszenia jakości świadczonych usług. 6/dbałości o powierzony sprzęt, materiały do pracy, o estetyczny wygląd swojego gabinetu. . 7/ efektywne wykorzystanie czasu pracy. 8/promowanie Poradni w środowisku i dbanie o jej pozytywny wizerunek.
9/przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29.10.1997r. ( Dz.U nr 133,poz.893).
§8.l.Poradnia prowadzi następującą dokumentację.
1/roczny plan pracy, plan rozwoju Poradni. 2/plan nadzoru pedagogicznego. 3/tygodniowy rozkład zajęć pracowników pedagogicznych.
4 /skorowidz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystającej z pomocy poradni. 5 /karty indywidualne badanych - zawierają pełną dokumentację przeprowadzonych badań, mają charakter poufny, powinny być w sposób właściwy przechowywane i zabezpieczone.
6 /księgę protokołów Pady Pedagogicznej.
7/księgę protokołów posiedzeń Zespołu Orzekającego. 8/dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni. 9./dokumentację awansu zawodowego nauczyciela.
10/dokumentację mierzenia jakości pracy.
11/ książkę wyjść i wyjazdów służbowych.
12/teki akt osobowych pracowników
13/książkę urlopów i zwolnień lekarskich.
14/listę obecności.
15/ Dziennik korespondencji.
§9.I.Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansowana zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.Poradnia przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
3.Wszelkie zmiany w zakresie działania Poradni, w zależności od wprowadzonych i obowiązujących aktów prawnych, będą podejmowane odpowiednimi uchwałami Rady Pedagogicznej zmieniającymi niniejszy Statut
|