WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIADo druku
Wersja archiwalna z dnia 2004-12-03 23:27:31

Załącznik Nr 3

do Statutu Liceum

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM

IM. H. KOŁŁĄTAJA

W PIŃCZOWIE

 

Wewnątrzszkolny system oceniania został opracowany na podstawie art. 22 ust.  2 pkt. 4 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67 poz. 329 z późniejszymi zmianami) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr 199, poz. 2046 )

§ 1.1.Wewnątrzszkolny system oceniania polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymaga edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę, oraz formułowaniu oceny.

    2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1.  pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojej pracy i swojego rozwoju

2.  poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie

3.  motywowanie ucznia do dalszej pracy

4. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia

5.  doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela

§ 2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

       1)  zasady wymagań edukacyjnych

       2)  przedmiotowy system oceniania

       3)  zasady klasyfikowania uczniów

       4)  zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego

5)   zasady promowania uczniów

ZASADY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

§ 3.1 Ustala się według następującej skali oceny klasyfikacji śródrocznej i rocznej:

·      celujący                  ( cel )

·      bardzo dobry          ( bdb )

·      dobry                      ( db )

·      dostateczny             ( dst)

·      dopuszczający         ( dop )

·      niedostateczny         ( ndst )

2.   Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne zapisywane są w dokumentacji szkolnej w pełnym brzmieniu.

3.   Ustala się skalę ocen bieżących:

·      celujący               -   6,

·      bardzo dobry        -   5,

·      dobry                   -   4, 

·      dostateczny         -   3,

·      dopuszczający     -   2,

·      niedostateczny      -  1,

4.   Przewiduje się, że uczeń może otrzymać bieżące oceny cząstkowe za:

·                 odpowiedzi ustne w zakresie zrealizowanego materiału programowego,

·                 pisemne i ustne prace domowe,

·                 sprawdziany i zadania klasowe,

·                 aktywny udział w procesie lekcyjnym,

·                 zeszyt przedmiotowy,

·                 opracowane własne zagadnienia ponadprogramowe,

·                 aktywny udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych

·                 umiejętność rozwiązywania problemów na podstawie wiedzy ogólnej

5. Nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów stosując różnorodne formy oceniania.

6.  Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzegania zasady jawności w wystawianiu ocen.

7. Każda ocena jest informacją dla ucznia o poziomie wykonywanej przez niego   pracy, o jego osiągnięciach, a także brakach i trudnościach napotykanych w procesie uczenia się. 

8. Uczniowie oraz rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do wglądu do prac  pisemnych na warunkach określonych przez nauczycieli.

9.  Na prośbę ucznia lub jego rodziców  nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

10.  Podstawowym dokumentem rejestrującym osiągnięcia ucznia jest dziennik lekcyjny i arkusz ocen

11. Oceny bieżące za prace pisemne powinny być udokumentowane czerwonym kolorem.

12. W ciągu jednego dnia może odbyć się jedna praca pisemna.

13. Zadania klasowe obejmujące wiadomości z całego działu muszą być zapowiedziane z tygodniowym  wyprzedzeniem.

14. Ustala się, że ilość ocen w semestrze musi być większa od tygodniowej liczby godzin zajęć z danego przedmiotu.

ZASADY WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

§ 4.1. Wymagania edukacyjne są to zamierzone osiągnięcia i kompetencje uczniów na poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości i umiejętności uczniów. Określają co uczeń powinien rozumieć, wiedzieć, umieć, jak wykorzystać wiadomości po zakończeniu procesu nauczania.

2. Wymagania edukacyjne opracowują nauczyciele na bazie obowiązujących podstaw programowych  i  realizowanych programów nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych i dla danego etapu kształcenia uszczegółowione w przedmiotowych systemach oceniania.

  3. Na początku roku szkolnego nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są do poinformowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i kryteriach ocen:

a) uczniowie są informowani na pierwszej lekcji organizacyjnej przez nauczyciela przedmiotu

b) rodzice (prawni opiekunowie) informowani są przez wychowawcę na pierwszym zebraniu

c) rodzice ( prawni opiekunowie) są informowani o postępach i trudnościach w nauce na zebraniach szkolnych organizowanych w trakcie semestrów szkolnych

d) rodzice (prawni opiekunowie) mogą uzyskać informację o wynikach nauczania i      zachowania bezpośrednio u nauczyciela uczącego danego przedmiotu lub wychowawcy

e) wymagania edukacyjne dla poszczególnych przedmiotów i klas są dostępne u pedagoga szkolnego

4.   Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w  stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym  wynikającym z programu nauczania.

5. Ustala się następujący zakres wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny szkolne  

 

Wymagania

Uwagi

Ocena

 

 

 

 

Nie spełnia nawet wymagań koniecznych

niedostateczny

konieczne

 

 

 

 

dopuszczający

konieczne

podstawowe

 

 

Łącznie

dostateczny

konieczne

podstawowe

rozszerzające

 

Łącznie

dobry

konieczne

podstawowe

rozszerzające

dopełniające

Łącznie

bardzo dobry

konieczne

podstawowe

rozszerzające

dopełniające

Łącznie oraz wykazuje się ponadprogramową wiedzą i umiejętnościami

celujący

 

            6. Na początku każdego roku szkolnego rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają pisemnie, że zostali zapoznani z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i gdzie mogą zapoznać się z Przedmiotowym Systemem Oceniania. Podpisany dokument przechowywany jest w dokumentacji szkolnej.

ZASADY KLASYFIKACJI UCZNIÓW

§ 5.1 Ustala się dwa semestry nauki w roku szkolnym

a)      Śródroczna klasyfikacja odbywa się na zakończenie pierwszego semestru  według kalendarza roku szkolnego przed feriami zimowymi

b)      Roczna klasyfikacja odbywa się przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym

2.   Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu zajęć określonych w

     szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.

3.   Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.

4.   Ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania wystawiona zgodnie z ustaleniami WSO, nie może być uchylona lub zmieniona drogą administracyjną.

5.   Na trzy tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym śródrocznym oraz rocznym nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są poinformować  ucznia  oraz wychowawcę klasy o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych.

6.   W pierwszym tygodniu czerwca wychowawca klasy organizuje zebranie z rodzicami w celu informacji o przewidywanych ocenach rocznych. Rodzice podpisują, że zostali poinformowani o przewidywanych ocenach niedostatecznych z poszczególnych przedmiotów.

7.   W klasie kończącej naukę wychowawca klasy organizuje zebranie w celu określonym w punkcie 6) w ostatnim tygodniu marca, a w przypadku przypadającej w tym czasie przerwy świątecznej w przedostatnim tygodniu marca.

8.   Oceny klasyfikacyjne śródroczne oraz roczne wystawia się co najmniej na trzy  dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym.

9.   Uczeń może zostać zwolniony z zajęć wychowania fizycznego w uzasadnionych przypadkach. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentach zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony”.

10. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych, z wyjątkiem tych z których został zwolniony.

11. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

12. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

13. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych lub na prośbę jego rodziców ( prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

14. Ustalone oceny klasyfikacyjne mogą się różnić od przewidywanych ocen w punkcie 5). W przypadku obniżenia przewidywanej oceny do stopnia niedostatecznego nauczyciel zobowiązany jest powiadomić o tym pisemnie wychowawcę klasy podając uzasadnienie.

15. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

16. Informacje o śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych wychowawca klasy podaje rodzicom po posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

              17. Uczeń lub jego rodzice mogą wnioskować pisemnie do dyrektora szkoły o poprawienie ustalonych pozytywnych  ocen rocznych na tydzień przed posiedzeniu klasyfikacyjnym.

17. Dyrektor może zobowiązać do sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia co najwyżej   z dwóch przedmiotów przez zespół w składzie: nauczyciel danego przedmiotu oraz  nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.

18. Poprawa stopnia składa się z części pisemnej oraz ustnej odpowiedzi z wyjątkiem technologii informacyjnej, informatyki i wychowania fizycznego, gdzie wymagana jest forma wykonania zadania praktycznego.

19. Przebieg poprawiania stopnia jest protokołowany i fakt ten musi być odnotowany na posiedzeniu rady pedagogicznej.

20. Ustala się nieprzekraczalny termin poprawiania ocen na dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

21. Nie przewiduje się poprawy ocen podczas klasyfikacji śródrocznej.

22. W przypadku udokumentowanych zastrzeżeń uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić do dyrektora szkoły, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

23. a)  W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej,  z wyjątkiem technologii informacyjnej, informatyki i wychowania fizycznego, gdzie wymagana jest forma wykonania zadania praktycznego oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

                   b) Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

c)  W skład komisji wchodzą:

·         dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji ,

·         nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

·         dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne

ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU KLASYFIKACYJNEGO

§ 6.1 Uczniowie nie klasyfikowani mogą zdawać egzaminy klasyfikacyjne po złożeniu

                pisemnego wniosku do dyrektora szkoły na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym

2.   Ustala się terminy przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych:

a)  dla uczniów nie klasyfikowanych z powodu usprawiedliwionej nieobecności termin egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku klasyfikacji śródrocznej ustala nauczyciel uczący - do momentu wystawienia ocen rocznych, a w przypadku klasyfikacji rocznej dyrektor - do końca roku szkolnego

b)  dla uczniów nie klasyfikowanych z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności - w przypadku uzyskania zgody przez radę pedagogiczną - ustala się nieprzekraczalny termin przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego na jeden dzień przed posiedzeniem zatwierdzającym wyniki klasyfikacji śródrocznej lub rocznej

c)  uczniowie realizujący indywidualny tok nauki zdają egzaminy klasyfikacyjne w terminie określonym w punkcie a)

d)  uczniowie przyjęci z innego typu szkoły zdają egzamin klasyfikacyjny z tych przedmiotów, z których występują różnice programowe lub nie były realizowane w poprzedniej szkole według zasad określonych w podpunkcie a)

3.  Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel przedmiotu w obecności innego nauczyciela uczącego tego samego lub pokrewnego przedmiotu w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem technologii informatycznej i wychowania fizycznego gdzie wymagana jest forma zadań praktycznych

4.   Egzamin klasyfikacyjny jest protokołowany

5. Uczeń nie klasyfikowany za semestr pierwszy, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego może otrzymać ocenę pozytywną roczną pod warunkiem zaliczenia zaległego materiału programowego w trybie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu

6. Uczeń, który w wyniku przeprowadzonych egzaminów klasyfikacyjnych rocznych otrzymał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach uczeń może zdawać za zgodą rady pedagogicznej egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów

ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU POPRAWKOWEGO

§ 6.1. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

2. Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na dwa egzaminy poprawkowe biorąc pod uwagę:

a.       opinię wychowawcy

b.      opinię pedagoga szkolnego

c.       opinię Samorządu Szkolnego

d.      opinię nauczycieli uczących

       3. Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich

        4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu poprawkowego technologii informacyjne, informatyki i wychowania fizycznego, w których   egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.

        5. Zestawy pytań do pierwszej i drugiej części egzaminu ustalają nauczyciele danego przedmiotu, a następnie  zatwierdza je dyrektor szkoły.

         6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:   dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko- jako przewodniczący, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący, nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

         7. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu,  pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ustaloną przez komisję ocenę. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

         8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpi do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym    terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, określonym przez dyrektora szkoły.

ZASADY PROMOWANIA UCZNIÓW

§ 7.1 Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne  wyższe od stopnia niedostatecznego za wyjątkiem zajęć, z których został zwolniony.

2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej nie spełnił warunków określonych w punkcie 1)  nie  otrzymuje  promocji i powtarza tę samą klasę.

           3. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

ZASADY USTALANIA OCENY ZACHOWANIA

§ 8. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 9. Ocenę zachowania ustala się na koniec I semestru – śródroczną, na koniec roku szkolnego – roczną.

§ 10. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

§ 11. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1)      wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

2)      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

3)      dbałość o honor i tradycje szkoły;

4)      dbałość o piękno mowy ojczystej;

Powrót