WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIADo druku
Wersja archiwalna z dnia 2004-12-03 16:42:08

Załącznik Nr 3

do Statutu Liceum

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM

IM. H. KOŁŁĄTAJA

W PIŃCZOWIE

Wewnątrzszkolny system oceniania został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. Nr 29, poz. 323) ( Zmiany: Dz. U. Nr 128, poz. 1419; z 2002 r. Nr 46, poz. 433, Nr 155, poz. 1289, Nr214, poz. 1807)

§ 1.1.Wewnątrzszkolny system oceniania polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę, oraz formułowaniu oceny.

2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

  1. pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojej pracy i swojego rozwoju

  2. poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie

  3. motywowanie ucznia do dalszej pracy

  4. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia

  5. doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela

 

§ 2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1)  zasady wymagań edukacyjnych

2)  przedmiotowy system oceniania

3)  zasady klasyfikowania uczniów

4)  zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego

5)  zasady promowania uczniów

 

 

Zasady oceniania wewnątrzszkolnego

§ 3.1 Ustala się według następującej skali oceny klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej:

  • celujący ( cel.)

  • bardzo dobry ( bdb )

  • dobry ( db )

  • dostateczny ( dst)

  • dopuszczający ( dop )

  • niedostateczny ( ndst )

2. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne zapisywane są w dokumentacji szkolnej w pełnym brzmieniu.

3. Ustala się skalę ocen bieżących:

  • celujący - 6,

  • bardzo dobry - 5, -5,

  • dobry - +4, 4, -4,

  • dostateczny - +3, 3, -3,

  • dopuszczający - +2, 2,

  • niedostateczny - 1,

4. Przewiduje się, że uczeń może otrzymać bieżące oceny cząstkowe za:

  • odpowiedzi ustne w zakresie zrealizowanego materiału programowego,

  • pisemne i ustne prace domowe,

  • sprawdziany i zadania klasowe,

  • aktywny udział w procesie lekcyjnym,

  • zeszyt przedmiotowy,

  • opracowane własne zagadnienia pozaprogramowe,

  • aktywny udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych

  • umiejętność rozwiązywania problemów na podstawie wiedzy ogólnej

5. Nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów stosując różnorodne formy oceniania

6. Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzegania zasady jawności w wystawianiu ocen

7. Każda ocena jest informacją dla ucznia o poziomie wykonywanej przez niego   pracy, o jego osiągnięciach, a także brakach i trudnościach napotykanych w procesie uczenia się

8. Uczniowie oraz rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do wglądu do prac  pisemnych na warunkach określonych przez nauczycieli

9. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

10. Podstawowym dokumentem rejestrującym osiągnięcia ucznia jest dziennik lekcyjny i arkusz ocen

11. Oceny bieżące za prace pisemne powinny być udokumentowane czerwonym kolorem

12. W ciągu jednego dnia może odbyć się jedna praca pisemna

13. Zadania klasowe obejmujące wiadomości z całego działu muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem

14. Ustala się, że ilość ocen w semestrze musi być większa od tygodniowej liczby godzin zajęć z danego przedmiotu

Zasady wymagań edukacyjnych

§ 4.1.Wymagania edukacyjne są to zamierzone osiągnięcia i kompetencje uczniów na poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości i umiejętności uczniów. Określają co uczeń powinien rozumieć, wiedzieć, umieć, jak wykorzystać wiadomości pozakończeniu procesu nauczania.

2. Wymagania edukacyjne opracowują nauczyciele na bazie obowiązujących podstaw programowych i realizowanych programów nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych i dla danego etapu kształcenia uszczegółowione w przedmiotowych systemach oceniania.

3. Na początku roku szkolnego nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są do poinformowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i kryteriach ocen:

a) uczniowie są informowani na pierwszej lekcji organizacyjnej przez nauczyciela przedmiotu

b) rodzice (prawni opiekunowie) informowani są przez wychowawcę na pierwszym zebraniu

c) rodzice (prawni opiekunowie) mogą uzyskać informację o wynikach nauczania i      zachowania bezpośrednio u nauczyciela uczącego danego przedmiotu lub wychowawcy

d) wymagania edukacyjne dla poszczególnych przedmiotów i klas są dostępne u pedagoga

szkolnego

4. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w  stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym  wynikającym z programu nauczania.

5. Ustala się następujący zakres wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny szkolne  

Wymagania

Uwagi

Ocena

       

Nie spełnia nawet wymagań koniecznych

niedostateczny

konieczne

       

dopuszczający

konieczne

podstawowe

   

Łącznie

dostateczny

konieczne

podstawowe

rozszerzające

 

Łącznie

dobry

konieczne

podstawowe

rozszerzające

dopełniające

Łącznie

bardzo dobry

konieczne

podstawowe

rozszerzające

dopełniające

Łącznie oraz wykazuje się ponadprogramową wiedzą i umiejętnościami

celujący

 

 Zasady klasyfikacji uczniów

§ 5.1 Ustala się dwa semestry nauki w roku szkolnym

    1. Śródroczna klasyfikacja odbywa się na zakończenie pierwszego semestru według kalendarza roku szkolnego przed feriami zimowymi

    2. Końcoworoczna klasyfikacja odbywa się przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym

2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu zajęć określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.

3. Klasyfikacja końcoworoczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.

4. Ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania wystawiona zgodnie z ustaleniami WSO, nie może być uchylona lub zmieniona drogą administracyjną.

5. Na trzy tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym śródrocznym oraz końcoworocznym nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są poinformować  ucznia oraz wychowawcę klasy o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych

6. W pierwszym tygodniu czerwca wychowawca klasy organizuje zebranie z rodzicami w celu informacji o przewidywanych ocenach końcoworocznych

7. W klasie kończącej naukę wychowawca klasy organizuje zebranie w celu określonym w punkcie 6) w pierwszym tygodniu kwietnia, a w przypadku przypadającej w tym czasie przerwy świątecznej w ostatnim tygodniu marca

8. Oceny klasyfikacyjne śródroczne oraz koncoworoczne wystawia się co najmniej na cztery dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym

9. Uczeń może zostać zwolniony z zajęć wychowania fizycznego w uzasadnionych przypadkach. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentach zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony”

10. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych, z wyjątkiem tych z których został zwolniony

11. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania

12. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny

13. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych lub na prośbę jego rodziców ( prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny

14. Ustalone oceny klasyfikacyjne mogą się różnić od przewidywanych ocen w punkcie 5). W przypadku obniżenia przewidywanej oceny do stopnia niedostatecznego nauczyciel zobowiązany jest powiadomić o tym pisemnie wychowawcę klasy podając uzasadnienie

15. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego

16. Informacje o śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych wychowawca klasy podaje rodzicom po posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej

17. Uczeń lub jego rodzice mogą wnioskować pisemnie do dyrektora szkoły o poprawienie ustalonych pozytywnych ocen końcoworocznych na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym

18. Dyrektor może zobowiązać do sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia co najwyżej z dwóch przedmiotów przez zespół w składzie: nauczyciel danego przedmiotu oraz nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu

19. Poprawa stopnia składa się z części pisemnej oraz ustnej odpowiedzi z wyjątkiem podstaw informatyki i wychowania fizycznego, gdzie wymagana jest forma wykonania zadania praktycznego

20. Przebieg poprawiania stopnia jest protokołowany i fakt ten musi być odnotowany na posiedzeniu rady pedagogicznej

21. Ustala się nieprzekraczalny termin poprawiania ocen na dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej

22. Nie przewiduje się poprawy ocen podczas klasyfikacji śródrocznej

 

Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego

 

§ 6.1 Uczniowie nie klasyfikowani mogą zdawać egzaminy klasyfikacyjne po złożeniu pisemnego wniosku do dyrektora szkoły na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym

2. Ustala się terminy przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych:

    1. dla uczniów nie klasyfikowanych z powodu usprawiedliwionej nieobecności termin egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku klasyfikacji śródrocznej ustala nauczyciel uczący - do momentu wystawienia ocen końcoworocznych, a w przypadku klasyfikacji końcoworocznej dyrektor - do końca roku szkolnego

    2. dla uczniów nie klasyfikowanych z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności - w przypadku uzyskania zgody przez radę pedagogiczną - ustala się nieprzekraczalny termin przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego na jeden dzień przed posiedzeniem zatwierdzającym wyniki klasyfikacji śródrocznej lub końcoworocznej

    3. uczniowie realizujący indywidualny tok nauki zdają egzaminy klasyfikacyjne w terminie określonym w punkcie a)

    4. uczniowie przyjęci z innego typu szkoły zdają egzamin klasyfikacyjny z tych przedmiotów, z których występują różnice programowe lub nie były realizowane w poprzedniej szkole według zasad określonych w podpunkcie a)

3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel przedmiotu w obecności innego nauczyciela uczącego tego samego lub pokrewnego przedmiotu w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem technologii informatycznej i wychowania fizycznego gdzie wymagana jest forma zadań praktycznych

4. Egzamin klasyfikacyjny jest protokołowany

5. Uczeń nie klasyfikowany za semestr pierwszy, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego może otrzymać ocenę pozytywną końcoworoczną pod warunkiem zaliczenia zaległego materiału programowego w trybie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu

6. Uczeń, który w wyniku przeprowadzonych egzaminów klasyfikacyjnych końcoworocznych otrzymał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach uczeń może zdawać za zgodą rady pedagogicznej egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów

Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego

§ 6.1. Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy

2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

3. Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich

4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu poprawkowego technologii informacyjne i wychowania fizycznego, w których egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.

5. Zestawy pytań do pierwszej i drugiej części egzaminu ustalają nauczyciele danego przedmiotu, a następnie zatwierdza je dyrektor szkoły.

6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą: dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko- jako przewodniczący, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący, nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji

7.Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ustaloną przez komisję ocenę. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia

8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpi do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, określonym przez dyrektora szkoły.

Zasady promowania uczniów

§ 7.1 Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego za wyjątkiem zajęć, z których został zwolniony.

2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej nie spełnił warunków określonych w punkcie 1) nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę

3. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

 



Powrót