Obszar |
Zadanie |
Cel |
Formy realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
Uwagi |
1.Przygoto-wanie do wdrożenia szkolnego programu przeciwdziałania przemocy i agresji, oraz profilaktyce uzależnień. |
1.Powołanie przez dyrektora szkoły Szkolnego Zespołu do spraw profilaktyki
-wybranie lidera zespołu.
2.Spotkanie Szkolnego Zespołu do spraw profilaktyki, ustalenie zasad pracy i kierunków realizacji programu.
3.Organizacja zajęć dla nauczycieli “Veto wobec przemocy”.
3a.Organizacja zajęć dla nauczycieli “Veto wobec alkoholu i narkotyków”.
3b. Zapoznanie nauczycieli z Programem antynikotynowym.
4.Pozyskiwanie sprzymierzeńców w działaniach promujących zdrowy styl życia.
5. Zapoznanie rodziców z wyżej wymienioną tematyką . |
Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki.
Członkowie zespołu współtworzą program. Opracowują ankiety dla uczniów, rodziców i nauczycieli
Nauczyciele poznają
metody i sposoby radzenia sobie w sytuacjach przemocy.
Nauczyciele poznają metody i sposoby radzenia sobie w sytuacjach nadużywania alkoholu, papierosów i inicjacji narkotyków
Instytucje i organizacje lokalne uczestniczą w propagowaniu zdrowego stylu życia.
ZHP, Klub Europejski, Klub Olimpijczyka,
Klub Karate, PCK, Szkolny klub wolontariusza ,kościół policja sąd,
Rodzice są świadomi ryzykownych zachowań swoich dzieci |
Rada pedagogiczna
Rozmowa z nauczycielami.
Spotkanie robocze.
Szkolenie rady pedagogicznej.
Szkolenie rady pedagogicznej
Szkolenie rady pedagogicznej
Współpraca w opracowaniu jednolitych działań w celu zapobiegania zachowaniom ryzykownym wśród młodzieży .
Zebrania klasowe. |
Dyrektor szkoły.
Stępień Marta
(lider zespołu)
Lider Zespołu.
Lider zespołu.
Lider Zespołu.
Szkolny zespół d/s profilaktyki.
Wychowawca klasy. |
X 2002
X/XI 2002
III/IV 2003
X 2003
V/VI2003
Cały rok
III/IV |
Nauczyciele dobrowolnie wykazują chęć pracy w takim zespole.
|
2.Diagnoza |
1.Zdiagnozowanie przejawów przemocy wśród młodzieży, oraz rozpoznanie symptomów patologii (papierosy, alkohol, narkotyki i inne problemy).
2.Analiza sytuacji w szkole na podstawie przeprowadzanych badań. Opisanie sposobów przemocy, jakie mają miejsce w szkole. Opisanie innych zachowań ryzykownych.
3. Diagnoza potrzeb i oczekiwań rodziców względem szkoły |
Uczniowie, rodzice i pracownicy szkoły wypełniają przygotowane wcześniej ankiety.
Poznanie rodzajów przemocy z jakimi mają do czynienia uczniowie, rodzice i pracownicy szkoły.
Poznanie różnego rodzaju problemów z jakimi ma do czynienia młodzież.
Rodzice udzielają anonimowych informacji |
Przeprowadzanie badań ankietowych.
Analiza wyników badań ankietowych.
Wypełnianie ankiet podczas zebrań |
Szkolny zespół d/s profilaktyki.
Szkolny zespół d/s profilaktyki.
Wychowawcy klas. |
XI/ XII
2002
XII 2002
I/II
2003 |
|
3.Działalność profilakty-
czna |
1.Opracowanie i wdrożenie kontraktów w poszczególnych klasach.
2Przeprowadzanie w klasach zajęć profilaktyczno-edukacyjnych z zakresu przeciwdziałaniai agresji.
3.Przeprowadzenie w klasach zajęć profilaktyczno-edukacyjnych z zakresu profilaktyki uzależnień.
4.Przeprowadzenie w klasach zajęć z cyklu niebezpiecznych zachowań i zakażeń.
5. Zapoznanie rodziców z tematyką działań profilaktycznych.
6. Podniesienie wiedzy rodziców na temat niebezpieczeństwa związanego ze stosowaniem używek.
7. Wdrażanie rodziców do pracy na rzecz uroczystości szkolnych |
Nauczyciele wraz z uczniami opracowują zasady pracy w grupie oraz zasady współżycia w szkole i poza szkołą.
Uczeń umie radzić sobie w sytuacjach przemocy. Jest świadomy odpowiedzialności i konsekwencji płynących ze stosowania przemocy i agresji.
Uczeń wie do kogo może zgłosić akt przemocy.
Uczeń ma świadomość wpływu na swój stan zdrowia:
-palenia papierosów
-picia alkoholu
-zażywania narkotyków
Jest świadomy odpowiedzialności płynącej z posiadania i używania środków psychoaktywnych.
Uczeń jest świadomy odpowiedzialności płynącej z podejmowania własnych decyzji .
Rodzice są świadomi wspólnie podjętych działań profilaktycznych i chętnie uczestniczą w rozwiązywaniu problemów.
Rodzic jest świadomy negatywnego wpływu używek na młody organizm swojego dziecka.
Rodzice chętnie biorą udział w organizowaniu uroczystości szkolnych i klasowych.
|
Praca w zespołach klasowych.
Cykl zajęć w klasach:
-zajęcia integracyjno-poznawcze
-próba spojrzenia na siebie
-radzenie sobie z własną i cudzą agresją
-jak radzić sobie w sytuacjach trudnych.
-Cykl spotkań z funkcjonariuszem Komendy Powiatowej w Pińczowie w ramach programu “Bezpieczny Powiat Pińczowski”.
Cykl zajęć wg programu “Veto wobec przemocy”.
Organizacja spektaklu teatralnego pt.”Gangrena”.
Realizacja programu
“Veto wobec alkoholu i narkotyków”, oraz Programu antynikotynowego.
Włączenie tematyki profilaktyki zagrożeń do tematów lekcji wychowawczych.
Cykl spotkań z funkcjonariuszem Komendy Powiatowej w Pińczowie.
Cykl spotkań z lekarzem szkolnym i pielęgniarką szkolną
Program “Żyję bez ryzyka- profilaktyka AIDS”.
Zebrania z rodzicami
Wykłady dla rodziców podczas zebrań
Uroczystości szkolne
(wigilia, dyskoteki dni otwarte szkoły ,wycieczki itp.), |
Wychowawcy
klas.
Szkolny zespół ds.
profilaktyki.
Wychowawcy klas
Szkolny zespół ds. profilaktyki.
Wychowawcy klasy
Wychowawcy klas
Marta Stępień
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas |
XI/XII
X-V
IX/X
X-V
X-V
XII -II
III/V
III/V
X –IV
Wg
.potrzeb
Wg. potrzeb. .
|
Przestrzega-nie wypracowa-nych kontraktów.
Wzmocnienie bezpieczeństwa w szkole. Wyrobienie u uczniów nawyków reagowania na przemoc i agresję. Tworzenie więzi koleżeńskich.
Uświadomienie uczniom odpowiedzialności za popełnione czyny.
Wychowawca wspierany jest przez pedagoga,
psychologa z poradni i
policjanta . |
4.Działania psychokore-kcyjne i
terapeuty-czne. |
1.Wybranie z R.P. zespołu 2-3 osób koordynujących prace oraz przygotowujących materiały na lekcje wychowawcze i spotkania z rodzicami ( w formie pogadanek, filmów,
scenariuszy lekcji).
2.Przeprowadzenie zajęć mających na celu kształtowanie u uczniów postawy asertywnej.
3.Udział młodzieży szkolnej w konkursach dotyczących profilaktyki zjawisk patologicznych .
4.Uczestnictwo młodzieży w okolicznościowych apelach poświęconych profilaktyce i honorowemu krwiodawstwu.
5.Współpraca z pedagogiem przez indywidualne rozmowy.
6. Powołanie w skład Samorządu Uczniowskiego sekcji “Uzależnieniom- nie”
7.Powołanie i praca szkolnego Zespołu konsultacyjnego do spraw uzależnień. |
Nauczyciele mają świadomość otrzymania gotowych materiałów na lekcje wychowawczą zgodnie z wcześniej ustaloną tematyką.
Uczeń reaguje postawą asertywną.
Uczeń wie, że podjęte działania służą promowaniu zdrowego stylu życia
Uczeń wie, że podjęte działania służą promowaniu zdrowego stylu życia.
Uczeń wie jaką korzyść przyniesie mu rozmowa z pedagogiem szkolnym.
Uczniowie świadomie dążą do zmniejszenia agresji, palenia tytoniu i nadużywaniem alkoholu .
Przeciwdziałanie agresji i ryzykownym zachowaniom uczniów.
Uczeń wie do kogo zgłosić akt przemocy. |
Rada pedagogiczna
Spotkania robocze
Cykl zajęć przeprowadzonych przez psychologów z Poradni Psych.-Ped.
Udział w konkursach organizowanych przez SANEPID i inne instytucje .
Apele poświęcone honorowemu krwiodawstwu, AIDS, walce z nikotynizmem
Rozmowy indywidualne.
Okolicznościowe gazetki ścienne Artykuły w “Sztubaku”
Rozmowy indywidualne uczniów uzależnionych z członkami zespołu. |
Dyrektor szkoły
Zespół koordynujący
Szkolny zespół ds. profilaktyki
Opiekun PCK
Pedagog szkolny .
Szkolny zespół ds. profilaktyki.
Pedagog szkolny
Wychowawcy.
Opiekun Samorządu Uczniowskiego.
Pedagog szkolny |
X
X-V
V/VI
wg
zgłoszeń
XII
W miarę potrzeb.
Na bieżąco
Cały rok |
1XII-dzień AIDS |
5.Zabezpiecz-enie szkoły przed dealerami |
1.Egzekwowanie od młodzieży noszenia identyfikatorów.
2.Kontrola przy wejściach do szkoły.
3.Lebszy nadzór podczas przerw |
Uczeń jest świadomy do czego służy identyfikator.
Uzyskanie pewności, że do szkoły nie wejdzie nikt niepowołany. |
Bieżące sprawdzanie przy wejściu do szkoły.
Legitymowanie osób obcych.
Zamykanie drzwi podczas lekcji. |
Wychowawcy klas.
Obsługa szkoły
Wychowawcy. |
Na bieżąco
Na bieżąco |
|