Wersja archiwalna z dnia 2004-02-12 13:13:44
|
STATUT
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
IM. H. KOŁŁĄTAJA
W PIŃCZOWIE
I. WSTĘP
§ 1.
Podstawę prawną niniejszego statutu stanowi:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67
z poźn. zmianami),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zmianami),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r.
w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15 , poz. 142 z późn. zmianami ),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów szkołach w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 29, poz. 323 z późn. zmianami),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 97, poz. 1054 z późn. zmianami)
II. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 2.
1. Liceum używa nazwy: “Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Pińczowie” i zwane jest w dalszej części statutu “liceum”.
2. Liceum jest szkołą publiczną.
3. Liceum mieści się przy ulicy Nowy Świat 2 w Pińczowie.
§ 3.
1. Organem prowadzącym liceum jest Rada Powiatu w Pińczowie.
2. Organem nadzorującym liceum jest Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.
§ 4.
1. Czas trwania cyklu kształcenia w liceum wynosi:
- 4 lata dla uczniów przyjętych po ukończeniu 8-letniej szkoły podstawowej,
- 3 lata dla uczniów przyjętych po ukończeniu gimnazjum.
2. Nauka w oddziałach wymienionych w pkt. 1) odbywać się będzie do momentu zakończenia kształcenia.
III. CELE I ZADANIA LICEUM
§ 5.
1. Liceum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz
przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa dojrzałości lub świadectwa maturalnego,
- umożliwia absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kształcenia,
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad w przyjętym dla każdego cyklu nauczania programie wychowawczym liceum – załącznik Nr 1,
- Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości liceum w przyjętym programie profilaktyki – załącznik Nr 2.
2. Liceum realizuje swoje cele i zadania poprzez: 1) umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej.
2) udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- organizowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi zakwalifikowanymi do podjęcia nauki przez poradnię wychowawczą-zawodową w integracji z uczniami pełnosprawnymi,
- umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów, realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie,
- tworzenie klas eksperymentalnych, autorskich itp. ,
- nawiązywanie kontaktów z placówkami podobnego typu w kraju lub za granicą,
- działalność wydawniczą.
3. Zadania określone w ust. 1 wspomagają zespoły przedmiotowe.
§ 6.
1. Realizacji zadań określonych w § 5 ust. 1 sprzyjają zasady oceniania ujęte w wewnątrz-
szkolnym systemie oceniania. 2. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów przedstawia załącznik Nr 3.
§ 7.
Liceum może organizować działalność innowacyjną i eksperymentalną.
§ 8.
Liceum organizuje w miarę posiadanych środków finansowych zajęcia dodatkowe
w formie zajęć sportowych i artystycznych oraz kół zainteresowań.
§ 9.
1. Liceum zapewnia opiekę i pomoc tym uczniom, którym z przyczyn rozwojowych,
rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie.
2. W miarę posiadanych środków dla uczniów przyznaje się stypendium według
odrębnych przepisów.
§ 10.
Liceum tworzy wewnątrzszkolny system doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem
kierunku kształcenia, a także ściśle współdziała z poradnią psychologiczno - pedagogiczną w tym zakresie.
§ 11.
Liceum organizuje współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w formach szczegółowo określonych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, programie wychowawczym liceum oraz programie profilaktyki.
§ 12.
Program wychowawczy liceum i program profilaktyki uchwala rada pedagogiczna
po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
IV ORGANY LICEUM I ICH KOMPETENCJE
§ 13.
Organami liceum są:
- dyrektor liceum
- rada pedagogiczna
- rada rodziców
- samorząd uczniowski
§ 14.
W liceum może być powołana rada liceum
§ 15.
1. Dyrektor liceum sprawuje funkcję zgodnie z ustawą o systemie oświaty i Kartą Nauczyciela oraz szczegółowym zakresem czynności ustalonym przez Starostę powiatu pińczowskiego.
2. W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni wicedyrektor lub upoważniony pisemnie członek rady pedagogicznej.
3. Dyrektor liceum może skreślić ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały rady pedagogicznej: 1) za zastosowanie i stosowanie przemocy naruszającej w sposób rażący zdrowie fizyczne lub psychiczne innych osób,
2) za nieodpowiedni stosunek do obowiązków szkolnych wyrażających się nadmierną ilością nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach szkolnych (powyżej 50% godzin lekcyjnych),
3) za udowodnione rażące naruszenie praw i norm współżycia społecznego,
4) za wnoszenie i picie alkoholu lub wnoszenie, handel i używanie narkotyków na terenie liceum, 5) w przypadku nie zgłoszenia się do szkoły w ciągu 3 tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego (okresu) bez zawiadomienia dyrektora o przyczynie nieobecności.
§ 16.
Rada pedagogiczna działa i podejmuje decyzje w granicach swoich kompetencji określonych ustawą oraz regulaminem , który nie może być sprzeczny ze statutem liceum.
Kompetencje stanowiące rady pedagogicznej :
- zatwierdzenie planów pracy liceum ,
- zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów ,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w liceum ,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli liceum ,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów .
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :
- organizację pracy szkoły , w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
- projekt budżetu liceum ,
- wnioski dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń i innych wyróżnień .
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa zawiadamiając organ prowadzący w celu rozstrzygnięcia jej niezgodności z prawem .
- Rada pedagogiczna liceum wykonuje swoje zadania zgodnie z regulaminem, który nie może być sprzeczny z postanowieniami niniejszego statutu .
§ 17.
- Rada rodziców działa zgodnie z art. 53 i 54 ustawy o systemie oświaty oraz na podstawie
regulaminu uchwalonego przez ogólne zebranie rodziców.
- Regulamin rady rodziców nie może być sprzeczny ze statutem liceum .
§ 18.
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci .
2. Rodzice mają prawo do informacji:
- o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w klasie i w liceum ,
- o zasadach dotyczących oceniania , klasyfikowania , promowania uczniów oraz przeprowadzenia egzaminów ,
- na temat swojego dziecka , jego zachowania , postępów i przyczyn trudności w nauce ,
- i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci ,
- oraz spotkań z nauczycielami i wychowawcą w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowanych co najmniej raz na kwartał oraz do spotkań indywidualnych w miarę potrzeb .
- Rodzice mają obowiązek :
- interesować się postępami w nauce oraz zachowania swojego dziecka ,
- zapewnić dziecku właściwe warunki do nauki ,
- na bieżąco usprawiedliwiać nieobecności w liceum swojego dziecka ,
- ponosić koszty zniszczeń dokonanych w liceum przez dziecko .
§ 19.
Samorząd uczniowski działa zgodnie z art. 55 ustawy o systemie oświaty oraz na podstawie regulaminu, który jest uchwalony przez ogół młodzieży liceum i nie może być sprzeczny z postanowieniami niniejszego statutu .
§ 20.
- Za rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły odpowiedzialny jest dyrektor ,
który może w tym celu odwołać się do pozostałych organów liceum i organu prowadzące-
go liceum . W przypadku gdy stroną konfliktu jest dyrektor rozwiązywanie konfliktu leży
w gestii organu prowadzącego .
- Każdy z organów liceum jest zobowiązany do przekazywania rzetelnej informacji pozostałym organom w zakresie spraw ich dotyczących .
§ 21.
Do czasu utworzenia rady liceum , sprawy leżące w jej gestii wykonuje rada pedagogiczna zgodnie z art. 52 ust. 2 . Ustawy o systemie oświaty po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz samorządu liceum a w szczególności :
- przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych ,
- opiniuje plan finansowy ,
- opiniuje pracę liceum , projekty innowacji oraz eksperymentów pedagogicznych
- dokonuje oceny stanu liceum ,
- opiniuje i występuje w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych ,
- występuje do organu prowadzącego liceum z wnioskami o dokonanie oceny działalności liceum , jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w liceum .
V. ORGANIZACJA LICEUM
§ 22.
1. Podstawową jednostką organizacyjną liceum jest oddział złożony z uczniów , którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów
obowiązkowych , określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym
planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopusz-
czonych do użytku szkolnego .
- Przeciętna liczba uczniów w oddziale powinna wynosić od 25 do 35 uczniów . Nie
tworzy się nowego oddziału tej samej klasy jeżeli , średnia liczba uczniów w każdym z oddziałów byłaby niższa niż 18 osób.
§ 23.
1. Podstawową formą pracy liceum są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym .
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut .
- Rada pedagogiczna szkoły , po zasięgnięciu opinii rady rodziców , może podjąć uchwałę , w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania .
§ 24.
1. Każdy oddział może zostać podzielony na grupy na zajęciach wymagających
specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem wysokości środków
finansowych posiadanych przez szkołę oraz zasad wynikających z przepisów w sprawie
ramowych planów nauczania .
2. Zasady podziału na grupy określają przepisy w sprawie ramowych planów nauczania.
§ 25.
- Niektóre zajęcia obowiązkowe , np. : zajęcia fakultatywne , nauczanie języków obcych ,
mogą być prowadzone poza systemem klasowo- lekcyjnym w grupach oddziałowych lub
zespołach międzyoddziałowych . Liczba uczniów w zespole powinna wynosić co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego liceum mogą być tworzone zespoły liczące mniej niż 20 uczniów.
- Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 15 uczniów.
- Zajęcia realizowane w ramach godzin do dyspozycji dyrektora liceum mogą być organizowane w zespołach.
§ 26.
Liceum może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem liceum a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą .
§ 27
- Dyrektor liceum, w porozumieniu z organami liceum, o których mowa w § 13, wyznacza na początku każdego etapu edukacyjnego wybrane dla danego oddziału 2 – 4 przedmioty, ujęte w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
- Programy nauczania przedmiotów, o których mowa w ust. 1, ustala się dla danego oddziału lub grupy uczniów z kilku oddziałów, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum.
§ 28
Kształcenie w liceum odbywa się w oparciu o szkolny zestaw planów i programów nauczania, które są opracowywane corocznie po zatwierdzeniu arkusza organizacji przez organ prowadzący liceum.
§ 29
- W liceum funkcjonuje biblioteka szkolna, która służy do realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych i popularyzowania wiedzy pedagogicznej. Użytkownikami biblioteki są uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy liceum i rodzice.
- Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowywany przez dyrektora liceum do tygodniowego planu zajęć- tak, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
- Szczegółowe zadania biblioteki określa osobny regulamin (Załącznik Nr 4).
§ 30
Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania liceum może zorganizować internat.
§ 31
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji liceum opracowany przez dyrektora liceum, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o których mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji liceum zatwierdza organ prowadzący liceum do dnia 30 maja każdego roku.
- W arkuszu organizacji liceum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników liceum, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący liceum oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji liceum dyrektor liceum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych.
VI. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY LICEUM
§ 32
- W liceum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§ 33
- W liceum, które liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
- Dyrektor liceum, za zgodą organu prowadzącego liceum, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
- Dyrektor liceum ustala zakres zadań wicedyrektora oraz innych osób zajmujących stanowiska kierownicze.
§ 34
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
- realizowanie obowiązującego w liceum programu nauczania oraz programu wychowawczego,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- systematyczne i obiektywne ocenianie pracy uczniów,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania,
- czynny udział w pracy rady pedagogicznej, realizowanie jej postanowień i uchwał,
- współpraca z rodzicami.
§ 35
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, uwzględniającego przedmioty, o których mowa w § 28 ust. 1.
- Dyrektor liceum może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora liceum, na wniosek zespołu.
- Zadaniami zespołu przedmiotowego są:
- wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
- opracowanie kryteriów oceniania uczniów i badania ich osiągnięć,
- opiniowanie programów autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia.
§ 36
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych liceum.
- Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
- otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów,
- utrzymywanie systematycznego kontaktu z rodzicami uczniów, udzielanie informacji, porad, wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów,
- planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego, które rozwijają i integrują zespół,
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań wychowawczych,
- współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym,
- kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego przez wychowanków, w szczególności w zakresie regularnego uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne,
- pomaganie w organizacji i udział w życiu kulturalnym klasy,
- dokonywanie oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkładanie sprawozdania z postępów dydaktyczno-wychowawczych na posiedzeniach rady pedagogicznej,
- systematyczne prowadzenie dokumentacji działalności wychowawczej i opiekuńczej.
- Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz innych właściwych placówek lub instytucji oświatowych i naukowych.
§ 37
Nauczyciel pedagog szkolny realizując swoje zadania, w szczególności:
- rozpoznaje warunki życia i nauki uczniów z trudnościami dydaktycznymi w ścisłej współpracy z wychowawcami klas,
- udziela uczniom pomocy w wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia,
- organizuje opiekę i pomoc materialną dla uczniów opuszczonych i zaniedbanych,
- wnioskuje o kierowanie uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do placówek opieki społecznej,
- w uzasadnionych przypadkach ma prawo w porozumieniu z dyrektorem szkoły występować z wnioskami do sądu rodzinnego i opiekuńczego,
- udziela uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych na tle niepowodzeń szkolnych,
- przeciwdziała skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży,
- koordynuje prace z zakresu profilaktyki wychowawczej i zdrowotnej,
- dokonuje okresowych analiz sytuacji wychowawczej w liceum,
- systematycznie prowadzi dokumentację swojej działalności,
- współpracuje w realizacji swoich zadań z instytucjami świadczącymi pomoc terapeutyczną, psychologiczną i wychowawczą.
§ 38
Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
- gromadzenie, zgodnie z potrzebami czytelników, zbiorów biblioteki, dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego,
- gromadzenie czasopism popularnonaukowych, pedagogicznych oraz środków audiowizualnych,
- udostępnianie zbiorów biblioteki w formie wypożyczeń indywidualnych oraz wypożyczeń do pracowni przedmiotowych,
- rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych uczniów związanych z nauką i z indywidualnymi zainteresowaniami,
- udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i tekstowych, informowanie o nowych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych,
- udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktycznej,
- przeprowadzanie analizy stanu czytelnictwa,
- opracowywanie rocznych planów pracy biblioteki uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych,
- systematyczne zabezpieczanie zbiorów przed zbyt szybkim zużyciem,
- dokonywanie selekcji materiałów zbędnych lub zniszczonych prowadząc odpowiednią dokumentację,
- współuczestnictwo w realizacji zadań dydaktycznych liceum.
§ 39
Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania liceum , utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor liceum.
VII. UCZNIOWIE LICEUM
§ 40.
1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia:
1) pochwałę na forum klasy,
2) pochwałę na forum liceum,
3) list pochwalny przesyłany rodzicom uczniów, którzy osiągają bardzo dobre wyniki w nauce iwykazują się wzorowym stosunkiem do obowiązków szkolnych,
4) nagrodę rzeczową,
5) umieszczenie nazwiska laureatów olimpiad, konkursów przedmiotowych i tych którzy uzyskują świadectwo z wyróżnieniem w Złotej Księdze Szkoły.
2. Uczniom mogą być udzielane następujące kary:
1) upomnienie wychowawcy klasy,
2) upomnienie dyrektora na forum liceum,
3) przeniesienie do innej klasy,
4) skreślenie z listy uczniów.
3. Przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora liceum do skreślenia z listy uczniów określone są w § 15 ust.3.
4. Szczegółowy regulamin nagród i kar stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego statutu.
5. Ustala się warunki zapewnienia bezpieczeństwa uczniów w czasie pobytu w liceum:
1) dyżury nauczycielskie pełnione przed rozpoczęciem zajęć i w czasie przerw oraz bezpośrednio po ich zakończeniu,
2) podczas zajęć poza terenem liceum i na czas trwania wycieczek – organizatorzy korzystają w miarę potrzeb z pomocy rodziców. Nie zmienia to zasady odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo młodzieży,
3) za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.
§ 41
Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do liceum określa załącznik Nr 6 do statutu.
§ 42
Prawa i obowiązki uczniów oraz tryb składania skarg w przypadku ich nieprzestrzegania
określa załącznik Nr 7.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 43
Liceum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 44
Liceum posiada własny sztandar oraz ceremoniał szkolny.
§ 45
- Liceum prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej liceum określają odrębne przepisy.
§ 46
Niniejszy statut jest dokumentem otwartym i może ulec zmianie w wyniku tworzenia nowych aktów prawa oświatowego oraz doskonalenia jakości pracy liceum.
Opracował
Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego
im. H. Kołłątaja
w Pińczowie
Eugeniusz Bogacz
|