StatutDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2013-10-30 12:40:46

 

 

  

 

STATUT

 

 

 

ZESPOŁU SZKÓŁ

 

PONADGIMNAZJALNYCH

 

 

W

 

DZIAŁOSZYCACH

 
Wstęp

   

Niniejszy Statut opracowano na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. Z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. Zm.) i rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001r. ( Dz. U. Nr 61 z 19 czerwca 2001r.) w sprawie ramowych statutów publicznych szkół.

       Ilekroć w Statucie oraz w załącznikach do Statutu, które stanowią jego integralne części, jest mowa o:

Szkole – należy przez to rozumieć: Zespół Szkól Ponadgimnazjalnych w Działoszycach;

Ustawie- należy przez to rozumieć: ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jedn. : Dz. Nr 67 z1996r., poz. 329 z późn. zm.);

Organie prowadzącym- należy przez to rozumieć: Powiat w Pińczowie;

Organie sprawującym nadzór pedagogiczny- należy przez to rozumieć: Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach;

Statucie- należy przez to rozumieć: Statut Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Działoszycach;

Rodzicach uczniów- należy przez to rozumieć: również opiekunów prawnych.

 

 

Rozdział I

Nazwa Szkoły i informacje o Szkole

 

§ 1

  1. Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Działoszycach.
  2. Nazwa Szkoły jest używana w pełnym brzmieniu.
  3. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.

W skład Zespołu wchodzą:

      1)Liceum Ogólnokształcące im. B. Głowackiego – o 3-letnim cyklu kształcenia

       2)Technikum Ekonomiczne o 4- letnim cyklu kształcenia

       3)Liceum Profilowane o 3- letnim cyklu kształcenia

§ 2

 

  1. Szkoła jest placówką oświatową w rozumieniu art. 7 ustawy.
  2. W Szkole kształci się absolwentów gimnazjum.
  3. Przy Szkole jest prowadzony internat, który jest integralną częścią szkoły.

 

 

§ 3

 

Organem prowadzącym Szkołę jest Powiat w Pińczowie.

 

 

 

               

 

§ 4

 

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.

 

 

§ 5

 

Szkoła mieści się w Działoszycach, ul. Szkolna 5 w lewej części budynku szkolnego.

 

 

 

Rozdział II

Cele i zadania Szkoły

 

§ 6

 

 

  1. Celem Szkoły jest:

1)       realizacja zadań i celów wynikających z przepisów prawa, uwzględniających program dydaktyczno- wychowawczy liceum ogólnokształcącego oraz program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, a także

danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach,

2)       wspomaganie ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenie pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego,

3)       zapewnienie uczniom pełnego rozwoju umysłowego, moralnego, emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej, a także dostarczenie opieki pedagogicznej oraz pełnego bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę, na jej terenie oraz poza terenem Szkoły, w trakcie wycieczek organizowanych przez Szkołę,

4)       umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły lub świadectwa dojrzałości,

5)       umożliwienie uczniom rozwoju ich talentów i zainteresowań przedmiotowych, społecznych, artystycznych i sportowych,

6)       umożliwienie abiturientom dokonania świadomego wyboru drogi  dalszego kształcenia,

7)       indywidualizacja podejścia pedagogicznego i opiekuńczego w stosunku do każdego ucznia,

8)       organizacja pomocy dla uczniów z rodzin patologicznych  

2.Podczs zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych                 prowadzonych na terenie szkoły i poza nią pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ponoszą nauczyciele prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych- kierownik wycieczki wraz z opiekunami.

3.w czasie przerw międzylekcyjnych w szkole odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ponoszą nauczyciele pełniący dyżur zgodnie z harmonogramem opracowanym przez dyrektora szkoły.

  1. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej utrzymując stały kontakt z Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczną w Pińczowie, kierując do niej specjalistów uczniów wymagających pomocy.
  2. Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez ich udział w pracach kół zainteresowań i organizacji uczniowskich, młodzieżowych i społecznych działających na jej terenie.

 

 

 

§ 7

 

 

1.Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu „wychowawcą”.

  1. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział w toku nauczania w klasach I-III (IV).
  2. Rodzice i uczniowie mają możliwość wpływania na dobór lub zmianę nauczyciela, któremu dyrektor Szkoły planuje  powierzyć lub powierzył zadania wychowawcy w następujący sposób:

1)       rodzice za pośrednictwem Rady Rodziców mogą występować do dyrektora Szkoły z umotywowanym wnioskiem o powierzenie wychowawstwa wybranemu nauczycielowi,

2)       uczniowie za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego Szkoły mogą występować z wnioskiem, o którym mowa w pkt. 1,

3)       w przypadku uznania wniosku za uzasadniony, dysponując odpowiednimi możliwościami organizacyjnymi, dyrektor może powierzyć zadania wychowawcy zgodnie z sugestiami wnioskodawców,

4)       w razie negatywnego stanowiska dyrektora Szkoły wobec wniosku Rady Rodziców lub Samorządu Uczniowskiego, organy te mają prawo odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

      4. Dyrektor Szkoły może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy również w następujących przypadkach:

          1)na umotywowany wniosek nauczyciela- dotychczasowego wychowawcy,

         2)z własnej inicjatywy- na skutek stwierdzonych błędów wychowawczych lub  innych niedociągnięć w pracy wychowawcy.

  1. Decyzję w sprawie zmiany wychowawcy dyrektor Szkoły podejmuje w terminie 14 dni od złożenia wniosków, o których mowa w ust. 3, pkt1), 2) i ust. 4 pkt 1).
  2. Od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie do organu prowadzącego Szkołę w terminie 14 dni od daty jej ogłoszenia przez dyrektora. Rozstrzygnięcie organu prowadzącego jest ostateczne.
  3. Zmiana wychowawcy następuje od pierwszego dnia następnego miesiąca, po podjęciu decyzji o zmianie wychowawcy przez dyrektora Szkoły lub podjęcia rozstrzygnięcia przez organ prowadzący.

 

 

§ 8

 

  1. Zadania wychowawcze szkoły oraz formy ich realizacji określają:

1) Program wychowawczy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Działoszycach uchwalony przez Radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.

2) Wynikający z programu wychowawczego Harmonogram realizacji zadań wychowawczych, aktualizowany za każdy rok szkolny – w terminie do 30 września, stanowiący załącznik do tego Programu i jego uzupełnienie.

Zadania opiekuńcze z zakresu pomocy socjalnej dla uczni określa Program pomocy socjalnej i materialnej dla uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Działoszycach stanowiący załącznik nr. 4 do niniejszego Statutu.

 

 

§ 9

 

1.        Wiedza, umiejętności w zachowaniu uczniów podlega systematycznemu ocenianiu przez nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów i wychowawców.

2.        Ocenianie, o którym mowa w ust. I jest prowadzona  w formie bieżącego oceniania przez cały rok szkolny oraz klasyfikacji śródrocznej – na zakończenie pierwszego semestru, w styczniu każdego roku i klasyfikacji rocznej – na zakończenie roku szkolnego, w czerwcu każdego roku.

3.       Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikacji i promocji uczniów, w tym skale ocen, określa Rada Pedagogiczna w formie Regulaminu wewnątrz szkolnego systemu oceniania, klasyfikacji i promocji uczniów w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Działoszycach, który stanowi załącznik nr 1 do Statutu.

 

 

Rozdział III
Organy Szkoły oraz ich zadania

 

 

§ 10

Organami Szkoły są:

1.        Dyrektor Szkoły

2.        Rada Pedagogiczna

3.        Rada Rodziców

4.        Samorząd Uczniowski

 

§ 11

 

1.        Do obowiązków dyrektora Szkoły należy:

1)       kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,

2)       sprawowanie nadzoru pedagogicznego

3)       sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego ich rozwoju psychofizycznego,

4)       realizowanie uchwały Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,

5)       w zakresie realizacji  procedury awansu zawodowego nauczycieli:

a) przyjmowanie wniosków o rozpoczęcie odpowiedniego stażu w związku z ubieganiem się o kolejny stopień awansu zawodowego nauczycieli zatrudnionych w Szkole.

c) zatwierdzenie planów rozwoju zawodowego nauczycieli,

 d) zapewnienie prawidłowego przebiegu stażu zawodowego       

     nauczycieli,

 e) ocenianie dorobku zawodowego nauczycieli na okres stażu zawodowego,

 f) powoływanie komisji kwalifikacyjnych dla nauczycieli stażystów,

 g) uczestniczenie w pracach komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych.

6) skreślenie z listy uczniów w przypadkach określonych w Statucie, na podstawie  uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego Szkoły,

7) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponoszenie wszelkiej odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

 8) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Szkoły, w tym nadzór nad prawidłowością wszelkiej dokumentacji związanej z przepisami oraz właściwe jej zabezpieczenie,

 9) wyrażanie zgody na podjęcie na terenie Szkoły działalności przez organizacje dziecięce, młodzieżowe i społeczne w trybie art. 56 ustawy,

 10) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1)       zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły

2)       oceniania pracy nauczycieli i innych pracowników Szkoły,

3)       przyznawania nagród oraz wymierzania kar podporządkowanych

nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły, zgodnie

z Kodeksem Pracy,

4)       występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień

dla nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,

3. Dyrektor odpowiada w szczególności za:

1)       zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki w Szkole i poza nią  podczas form pracy organizowanych przez szkołę, a także za stan sanitarny i ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,

2)       opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych Szkoły, w tym:

a)       arkusza organizacyjnego szkoły,

b)       roboczego planu pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,

c)       programów: wychowawczego i profilaktyki,

d)       tygodniowego rozkładu zajęć,

3)       prawidłową realizację programów nauczania i planów nauczania

i wychowania,

   4) zgodność funkcjonowania szkoły z właściwymi przepisami                 

        prawa i niniejszego Statutu,

4. Dyrektor współpracuje z innymi organami Szkoły:

1)       z Samorządem Uczniowskim,

2)       z Radą Rodziców,

zapewniając im wpływ na działalność Szkoły. 

 

 

§ 12

 

3.        W Szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolejnym organem Szkoły.

4.        W Szkole nie działa Rada Szkoły, w związku z czym Rada Pedagogiczna wykonując zadania Rady Szkoły, o której mowa w art. 50-51 ustawy zobowiązana jest zasięgać opinii przedstawicieli rodziców i uczniów.

5.        Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole, bez względu na wymiar czasu pracy.

6.        Zadania, uprawnienia oraz organizację i strukturę Rady Pedagogicznej określa zatwierdzony przez Radę regulamin „Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Działoszycach” – załącznik nr 5 do Statutu.

 

§ 13

 

1.        Rodzice uczniów Szkoły mają prawo do wywoływania swojej reprezentacji – Rady Rodziców, działającej przy Szkole.

2.        Do głównych celów działalności Rady Rodziców należą:

1)       reprezentowanie ogółu rodziców uczniów Szkoły wobec pozostałych jej organów oraz poza Szkołą,

2)       współdziałanie z innymi organami Szkoły,

3)       podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności Szkoły,

4)       działanie na rzecz realizacji opiekuńczo-wychowawczej funkcji Szkoły.

3.        Zadania , uprawnienia oraz organizację i strukturę Rady Rodziców określa zatwierdzony przez tę Radę „Regulamin Rady Rodziców przy Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Działoszycach” – załącznik nr 6 do Statutu.

 

§ 14

 

1.        W Szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

2.        Organy Samorządu uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

3.        Do głównych celów działalności Samorządu Uczniowskiego szkoły należą:

1)       reprezentowanie ogółu uczniów szkoły wobec pozostałych jej organów oraz poza Szkołą,

2)       przedstawianie wniosków i opinii Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi we wszystkich sprawach dotyczących Szkoły na wniosek tych organów lub z własnej inicjatywy.

4.        Zasady wybierania , działania i zadania poszczególnych organów Samorządu określa „Regulamin Samorządu Uczniowskiego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Działoszycach” – załącznik nr 7 do Statutu. Zapisy i ustalenia „Regulaminu....” nie mogą być sprzeczne ze Statutem.

 

 

 

 

 

§ 15

 

Zasady współdziałania organów Szkoły:

1.        Wszystkie organy działają na rzecz szkoły i dla jej dobra, przyjmując zasadę współpracy i nieingerencji w swoje kompetencje.

2.        Wszystkie organy Szkoły obowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych lub planowanych działaniach i decyzjach w terminie 14 dni od daty  ich podjęcia.

3.        Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowywania dzieci. W ramach tego współdziałania rodzice mają prawo do:

1)       znajomości programu wychowawczego Szkoły,

2)       znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,

3)       uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swoich dzieci, ich zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,

4)       uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,

5)       wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Szkoły – na wniosek tych organów lub z własnej inicjatywy,

6)       udziału w stałych spotkaniach z nauczycielami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze – co najmniej jeden raz na kwartał.

4.        Rodzice i uczniowie mogą przedstawiać wnioski i opinie poprzez swoje reprezentacje dyrektorowi Szkoły i Radzie pedagogicznej w firmie pisemnej lub ustnej.

5.        Wnioski i opinie, o których mowa w ust. 4, powinny być rozpatrzone na najbliższych posiedzeniach zainteresowanych organów,  a w szczególnych uzasadnionych przypadkach, wymagających podjęcia szybkich decyzji, w terminie 7 dni.

6.        Ustala się następujący tryb odwoławczy podmiotów szkoły; uczniów, rodziców uczniów i nauczycieli, od decyzji:

1)         Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców lub Samorządu Uczniowskiego do dyrektora Szkoły - w terminie 7 dni od podjęcia decyzji przez wymienione organy,

2)         Dyrektora Szkoły - w sprawach administracyjnych i organizacyjno-finansowych do organu prowadzącego, a w sprawach pedagogicznych do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z jednoczesnym poinformowaniem organu prowadzącego - w terminie 14 dni od podjęcia decyzji przez dyrektora Szkoły.

7.        W sporach wynikłych pomiędzy nauczycielami i uczniami:

1)       rozstrzyga wychowawca klasy - w stosunku do nauczycieli uczących w danej klasie,

2)       rozstrzyga dyrektor Szkoły - w stosunku do wychowawców i nauczycieli zatrudnionych w Szkole,

3)       odwołania od rozstrzygnięcia dyrektora mogą być wnoszone do organu prowadzącego Szkołę w terminie 14 dni od daty powiadomienia o rozstrzygnięciu dyrektora.

8.        W sporach wynikłych pomiędzy nauczycielami:

1)       rozstrzyga dyrektor Szkoły – w terminie 7 dni od przyjęcia informacji o sporze,

2)       w przypadkach nie rozstrzygnięcia sporu – na wniosek dyrektora, lub w przypadku niesatysfakcjonującego nauczycieli rozstrzygnięcia dyrektora – na wniosek zainteresowanych nauczycieli, wszczyna postępowanie wyjaśniające Rada Pedagogiczna, proponując rozstrzygnięcie sporu nie później niż przed upływem 14 dni od przyjęcia wniosku,

3)       od rozstrzygnięcia Rady Pedagogicznej może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego Szkołę – w terminie 14 dni od dnia wydania rozstrzygnięcia .

9.        Sprawy sporne wynikłe między dyrektorem Szkoły a nauczycielami rozpatruje w I instancji Rada Pedagogiczna, w II instancji – na pisemny wniosek jednej ze stron organ prowadzący Szkołę.

10.     Postępowanie w sprawach sporów wynikłych pomiędzy rodzicami a nauczycielami:

1)       w I instancji prowadzi dyrektor Szkoły – w terminie 7 dni od przyjęcia informacji o sporze,

2)       w II instancji – rozpatruje powołana przez dyrektora Szkoły wspólna komisja Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, w skład której wchodzi po 3 przedstawicieli tych Rad,

3)       rozstrzygnięcie sporu przez komisję następuje w drodze głosowania jawnego, w terminie 14 dni od dnia rozstrzygnięcia zaproponowanego przez dyrektora Szkoły,

4)       w przypadku nie rozstrzygnięcia spory stronom przysługuje , w terminie 2 tygodni od przyjęcia rozstrzygnięcia przez komisję, prawo wniesienia odwołania do organu prowadzącego Szkołę.

 

 

Rozdział IV

Organizacja Szkoły.

 

§ 16

 

                Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do Szkoły, z uwzględnieniem odrębnych przepisów określa „Regulamin rekrutacji uczniów do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Działoszycach” stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego Statutu.

 

§ 17

 

                Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych , przerw świątecznych , ferii zimowych i letnich określają przepisy dotyczące organizacji roku szkolnego.

 

§ 18

 

1.        Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły, opracowany przez dyrektora Szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania oraz planu finansowego Szkoły – w terminie do 30 kwietnia każdego roku, zaopiniowanym przez organ prowadzący Szkołę- do dnia 30 maja danego roku.

2.        W arkuszu organizacji umieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę oraz liczbę godzin przydzielonych dla poszczególnych nauczycieli.

3.        Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor Szkoły , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

 

§ 19

 

         Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania, dopuszczonym do użytku szkolnego.

 

§ 20

 

         Podstawową formą pracy są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

 

 

 

§ 21

 

         Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 18, ust. 4.

 

§ 22

 

1.        Niektóre obowiązkowe zajęcia edukacyjne, w szczególności zajęcia fakultatywne , praktyczna nauka zawodu, przygotowanie do pracy zawodowej, nauczanie języków obcych i elementów informatyki oraz koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone w grupach oddziałowych międzyoddziałowych, międzyklasowych i międzyszkolnych (między Szkołami funkcjonujących w Zespole Szkół).

2.        Liczba uczniów w grupie na zajęciach fakultatywnych nie może być niższa niż 15 osób.

 

§ 23

 

         Szkoła prowadzi bibliotekę, z której mogą korzystać uczniowie, ich rodzice oraz pracownicy Szkoły. Organizację biblioteki oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa „Regulamin biblioteki Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Działoszycach”, który stanowi załącznik nr 8 do Statutu.

 

 

 

Rozdział V

Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły.

 

§ 24

 

1.        W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi zgodnie z potrzebami kadrowymi wynikającymi z arkusza organizacyjnego zatwierdzonego przez organ prowadzący.

2.        Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

 

§ 25

 

          Dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli określa się następujący zakres zadań:

1.        Systematyczna realizacja programów nauczania, wychowania i opieki w przydzielonych klasach według najlepszej wiedzy i woli oraz realizacja zadań organizacyjnych, wyznaczonych w planie pracy Szkoły,

2.        Doskonalenie własnej wiedzy merytorycznej i umiejętności dydaktycznych poprzez podejmowanie różnych form doskonalenia zawodowego,

3.        Udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie przyczyn tych niepowodzeń, potrzeb i możliwości uczniów,

4.        Obserwowanie, analizowanie i wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, rozwijanie ich zdolności i zainteresowań poprzez poznanie ich cech osobowych i zamiłowań oraz udzielanie im wszechstronnej pomocy,

5.        Prawidłowe organizowanie przebiegu procesu dydaktycznego, w tym efektywne wykorzystanie czasu lekcji i pomocy dydaktycznych,

6.        Wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej , wnioskowanie o jego wzbogacenie lub modernizację do dyrektora Szkoły, dbałość o pomoce dydaktyczne, sprzęt i pomieszczenia szkolne – przy współpracy z rodzicami uczniów,

7.        Prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej – dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen, świadectw szkolnych i innych dokumentów,

8.        Bezstronne, obiektywne i systematyczne ocenianie, podmiotowe i sprawiedliwe traktowanie uczniów oraz indywidualne podejście do spraw każdego ucznia,

9.        Informowanie uczniów co najmniej na miesiąc przed śródrocznym (rocznym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej o przewidywanych dla nich klasyfikacyjnych niedostatecznych ocenach śródrocznych (rocznych); nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów obowiązani są powiadomić uczniów ustnie, a wychowawcy klas – rodziców uczniów w formie pisemnej,

10.     W zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny nauki i pracy:

1)       zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez Szkołę i przerwach między zajęciami,

2)       niezwłoczne zgłoszenie dyrektorowi Szkoły wszelkich zagrożeń mogących spowodować wypadek lub przynieść szkodę zdrowiu uczniów i własnego nauczycieli,

3)       przerwanie zajęć, gdy stan miejsca, w którym prowadzone są zajęcia, zagraża uczniom, pracownikom, lub innym osobom,

4)       natychmiastowe udzielenie lub zapewnienie uczniom pierwszej pomocy i dalszej opieki w razie nieszczęśliwego wypadku oraz niezwłocznie powiadomienie o wypadku dyrektora Szkoły lub osoby zastępującej go,

5)       kontrolowanie przestrzegania przez uczniów obowiązujących w Szkole regulaminów, dyscypliny podczas zajęć szkolnych, ćwiczeń i prac,

6)       włączanie uczniów do drobnych prac nad poprawą stanu bezpieczeństwa i higieny oraz estetyki w Szkole i jej otoczeniu.

 

§ 26

 

                Dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli określa się następujący zakres uprawnień:

1.        decydowanie w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych stosowanych w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,

2.        decydowanie o doborze, grupowaniu czy eksponowaniu treści programowych oraz tematyce zawartej w planach kół zainteresowań,

3.        decydowanie o bieżących, semestralnych i rocznych ocenach postępów w nauce uczonych przez siebie uczniów,

4.        wnioskowanie w sprawach nagród, wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów,

5.        ustalanie zasad pracy domowej ze swojego przedmiotu oraz zasad jej oceny, postępowania w przypadku niewykonania przez uczniów pracy domowej,

6.        nauczyciele nie mają prawa wykorzystywać uczniów czy ich rodziców do załatwiania żadnych spraw osobistych.

 

§ 27

 

                Zatrudnieni w Szkole nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:

1.        jakość i wyniki swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,

2.        bezpieczeństwo powierzonych opiece uczniów w Szkole i na zajęciach organizowanych przez Szkołę oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków w tym zakresie,

3.        stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz przydzielonych im środków dydaktycznych,

4.        zniszczenie lub stratę majątku i wyposażenia Szkoły przydzielonego im przez dyrektora Szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

 

 

 

§ 28

 

1.        Dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli, którym przydzielono wychowawstwo, określa się następujący zakres zadań wychowawczo-opiekuńczych:

1)       tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie, zespole i społeczeństwie,

2)       inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

3)       podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,

4)       wprowadzanie form samowychowania i rozwijania samorządności,

5)       współdziałanie wychowawcy z nauczycielami uczącymi w klasie, której jest wychowawcą, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań wychowawczych wobec ogółu uczniów klasy, a także w stosunku do tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),

6)       wspólne z uczniami planowanie i organizowanie różnych form życia zespołowego, rozwijających osobowość uczniów i integrujących zespół uczniowski,

7)       ustalanie tematyki i form zajęć na godziny do dyspozycji wychowawcy,

8)       ścisła współpraca z rodzicami uczniów, klasową Radą Rodziców w celu:

a)        lepszego poznania i ustalenia potrzeb wychowawczo-opiekuńczych ich dzieci,

b)        wspierania rodziców i okazywania pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci,

c)        uzyskiwania od rodziców wsparcia i pomocy we własnych działaniach wychowawczych nauczycieli,

d)        uaktywniania rodziców w zakresie pracy programowej i organizacyjnej klasy i Szkoły,

9)       informowanie w formie pisemnej rodziców uczniów co najmniej na miesiąc przed śródrocznym (rocznym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej o przewidywanych dla nich klasyfikacyjnych niedostatecznych ocenach śródrocznych (rocznych),

10)    współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów,

11)     ocena efektów pracy wychowawczej – dwa razy w roku szkolnym,

12)     prowadzenie – uzgodnionej z dyrektorem Szkoły – korespondencji z rodzicami uczniów,

13)     organizacja klasowych zebrań rodziców (wywiadówek) – zgodnie z § 15, ust. 3, pkt6 Statutu,

14)     rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach szkolnych, dociekanie przyczyn absencji.

2.        Pracujący w Szkole nauczyciele – wychowawcy mają prawo do:

1)       uzyskania pomocy merytorycznej i metodycznej oraz psychologiczno-pedagogicznej ze strony:

a)        dyrektora Szkoły,

b)        organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

c)        doradców metodycznych ,

d)        poradni Psychologiczno-pedagogicznej w Pińczowie,

2)       podejmowania decyzji wspólnie z Samorządem Uczniowskim i rodzicami uczniów o planie i programie działań wychowawczych na rok szkolny i dłuższe okresy pracy,

3)       ustalanie na podstawie regulaminu, o którym mowa w § 9 Statutu, oceny zachowania uczniów,

4)       ustalanie wspólnie z rodzicami i uczniami własnych form nagradzania motywujących uczniów do lepszej nauki i większej aktywności w innych dziedzinach życia szkolnego.

3.        Nauczyciel – wychowawca ponosi odpowiedzialność taką samą jak każdy nauczyciel oraz dodatkowo odpowiada za:

1)       integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i Szkoły,

2)       poziom opieki i pomocy indywidualnej swoim wychowankom będącym w trudnej sytuacji szkolnej lub życiowej,

3)       prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy, której jest wychowawcą.

 

 

§ 29

 

                Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz modyfikowanie w miarę potrzeb.

 

 

§ 30

 

 

1.        Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

2.        Praca zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.

3.        Przewodniczący zespołu jest odpowiedzialny za opracowanie szczegółowego programu pracy zespołu.

 



Powrót