Data archiwizowania: 2004-03-01 12:40:42 |
---|
Statut |
STATUT POWIATU PIŃCZOWSKIEGO / tekst jednolity – po zmianach /
ROZDZIAŁ 1 Przepisy ogólne § 1 Powiat Pińczowski zwany dalej “powiatem”, stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców powiatu oraz terytorium obejmujące:
§ 2 Siedzibą władz powiatu jest miasto Pińczów. § 3
własną odpowiedzialność, określone w Ustawie z dnia 5.06.1998 roku o samorzą- dzie powiatowym / Dz.U. Nr 91 poz. 578, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 sierpnia 1998 roku w sprawie utworzenia powiatu /. § 4 Powiat może posiadać własny herb i flagę ustanowione przez radę powiatu w drodze uchwały. § 5 1. Do zakresu działania powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym. 2. Do zakresu działania powiatu, o którym mowa w ust.1 należy również wykonywa- nie zadań powiatowych służb inspekcji i straży. 3. Powiat wykonuje także zadania z zakresu administracji rządowej, jeżeli ustawy określają te sprawy jako należące do zakresu działania powiatu. 4. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla powiatu mogą być przeprowadzone na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami powiatu. 5. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami powiatu określa rada powiatu.
§ 6 1. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. 2. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. 3. Tworzenie jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 następuje w drodze uchwały rady powiatu.
ROZDZIAŁ 2 Organy powiatu i ich kompetencje § 7 Organami powiatu są: 1. Rada powiatu 2. Zarząd powiatu § 7a 1. Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. 2. Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesję rady powiatu i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych w tym protokołów z posiedzeń organów powiatu, komisji rady powiatu. 3. Zasady dostępu do dokumentów, o których mowa w ust. 2 i korzystania z nich określa się w sposób następujący: 1/ protokoły z sesji Rady Powiatu, z Zarządu Powiatu oraz protokoły z posiedzeń komisji rady będą udostępniane obywatelom na każde żądanie. 2/ dostęp do dokumentów określonych w pkt.1 obywatel uzyska w Starostwie Powiatowym za wiedzą Sekretarza Powiatu. 3/ zainteresowani będą mogli z w/w dokumentów sporządzać notatki. Nie przewi- duje się natomiast kserowania dokumentów, o których mowa w pkt. 1.
Rada powiatu § 8
wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw / Dz.U. Nr 95, poz. 602 /. 4. W skład rady powiatu wchodzi 25 radnych. § 9 Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy: 1. stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu, 2. wybór i odwołanie zarządu, “oraz ustalenie wynagrodzenia jego przewodniczącego 3. powoływanie, odwoływanie na wniosek starosty, sekretarza powiatu i skarbnika powiatu, będącego głównym księgowym budżetu, 4. stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawo- zdań z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej, 5. uchwalenie budżetu powiatu, 6. rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenie lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu, 7. podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami, 8. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących: a/ zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile przepisy ustaw nie stanowią inaczej, b/ emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu, c/ zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów, d/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym, e/ zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekra- czającej granicę ustaloną corocznie przez radę, f/ tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich, g/ tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji, h/ współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z konie- cznością wydzielenia majątku, i/ tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposaża- nia ich w majątek. 9. określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobo- wiązania. 9a. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządo- wej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w § 5. 9b. uchwalenie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego. 9c. uchwalenie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy. 10. podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu. 10a. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów. 11. podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompeten- cji rady powiatu. § 10 1. Uchwały rady powiatu są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba, że przepisy ustawowe stanowią inaczej. 2. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu zarządowi absolutorium. § 11 1. Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego i 2 wiceprzewodniczą- cych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawo- wego składu rady w głosowaniu tajnym. 2. Radny wchodzący w skład zarządu powiatu nie może pełnić funkcji, o których mowa w ust. 1. 3. Wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady powiatu oraz prowadzenie jej obrad. W przypadku nieobecności przewodniczącego, jego zadania wykonuje upoważniony wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodni- czącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem. 4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady powiatu następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady, w trybie określonym w ust. 1. 5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji. 6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złoże- nia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równo- znaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała. § 12 1. Rada Powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego Rady Powiatu w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomie- nia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. 2. Rada Powiatu może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. 3. Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu zwołuje przewodniczący rady powiatu poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rady powiatu. 4. Po upływie terminu określonego w ust. 3 sesję zwołuje wojewódzki komisarz wyborczy w ciągu 21 dni od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników do wyborów rady powiatu. 5. Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania rady powiatu, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego. 6. Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji. 7.Na wniosek zarządu lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady powiatu przewo- dniczący obowiązany jest zwołać w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołaniu sesji powinien spełniać wymogi określone w ust.1. 8. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust.7 stosuje się przepis ust.2, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy. 9. Na wniosek starosty, przewodniczący rady powiatu jest zobowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady Powiatu projekt uchwały jeżeli wniosko- dawcą jest zarząd powiatu a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady powiatu. § 13
pracy.
§ 14
rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać: 1/ miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji, 2/ projekt porządku obrad. 3. Materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał, doręcza się na 7 dni przed rozpoczęciem sesji, z tym, że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwa- lenie budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji. § 15 1. Rada powiatu rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie powiato- wym oraz w innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie ustaw. 2. Rada powiatu, w formie uchwał, wyraża opinie i zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych. § 16 1. Przed każdą sesją przewodniczący rady powiatu, po zasięgnięciu opinii starosty, ustala listę gości zaproszonych na sesję, 2. W sesjach rady powiatu uczestniczą z głosem doradczym sekretarz i skarbnik powiatu. 3. Do udziału w sesjach rady powiatu zostają zobowiązani kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu. 4. Zarząd powiatu jest obowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i obsłudze sesji rady powiatu. § 17
zostać podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie ogłoszeń w budynku Powiatu i budynkach Urzędów Gmin wchodzących w skład Powiatu. jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego rady lub radnego, rada powiatu może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym ter- minie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji. ności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie powiatu podejmowanie uchwał. 5. W protokole z obrad rady odnotowuje się przerwanie obrad, o którym mowa w ust.3, imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych, którzy bez usprawie- dliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem § 18 1. Rada powiatu rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady. 2. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu rady, przewodniczący rady nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał. 3. Przewodniczący rady powiatu otwiera, prowadzi i zamyka sesje rady. 4. Otwarcie sesji rady powiatu następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodni- czącego rady formuły “Otwieram obrady sesji rady powiatu”. 1/ stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, 2/ przedstawia projekt porządku obrad: z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych albo zarząd powiatu, 3/ poddaje pod głosowanie porządek obrad oraz wnioski o których mowa w pkt.2 6. Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porzą- dku obrad, wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek przewodniczącego rady, komisji lub zarządu. 7. Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności: 1/ przyjęcie protokołu poprzedniej sesji, 2/ sprawozdanie starosty z wykonania uchwał rady powiatu, 3/ rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał, 4/ interpelacje i zapytania radnych, 5/ wnioski i oświadczenia radnych. § 19 1. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do zarządu powiatu albo komisji rady, za pośrednictwem przewodniczącego rady. 2. Interpelacje składa się w sprawach zasadniczych dla powiatu. 3. Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami. 4. Odpowiedź na interpelację jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie, w ciągu 14 dni od daty jej złożenia. § 20 1. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów powiatu, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym. 2. Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepisy § 19 ust. 3 i 4. § 21
dkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów. § 22 1. Przewodniczący rady powiatu czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji. 2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący rady, po zwróceniu uwagi, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji. 3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji rady. 4. Przewodniczący rady, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłó- cają porządek obrad lub naruszają powagę sesji. § 23
1/ sprawdzenia quorum, 2/ zmiany lub uzupełnienia porządku obrad, 3/ ograniczenia czasu wystąpień mówców, 4/ zakończenia wystąpień, 5/ zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały, 6/ zarządzenia przerwy, 7/ odesłania projektu uchwały do komisji, 8/ przeliczenia głosów, 9/ przestrzegania regulaminu obrad.
§ 24 1. Przewodniczący rady zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby, przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub zarządowi powiatu, zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie. 2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania. § 25 1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić: 1/ co najmniej 3 radnych, 2/ przewodniczący rady, 3/ klub radnych, 4/ komisja rady, 5/ zarząd powiatu. 2. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje rady. 3. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 1 – 4 wyma- gają zaopiniowania przez zarząd powiatu. 4. Przewodniczący rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i zarządo- wi powiatu. § 26. 1. Projekt uchwały powinien zawierać: 1/ tytuł uchwały, 2/ podstawę prawną, 3/ przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały, 4/ wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały, 5/ określenie terminu wejścia w życie uchwały. 2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia. § 27
wiceprzewodniczący rady prowadzący sesję. § 28 1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opa- truje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta. 2. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje się wraz z protoko- łami sesji rady powiatu. Rejestr uchwał prowadzi starosta. 3. Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała organu powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych podlega przekazaniu niezwłocznie. 4. Starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 3: 1/ uchwałę budżetową, 2/ uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu, 3/ inne uchwały objęte zakresem działania izby. § 29 1. Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się przez ich publikację w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń. Przepisy te wchodzą w życie z dniem takiego ogłoszenia. 2. Powiatowe przepisy porządkowe podlegają także w ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. § 30 Starostwo Powiatowe gromadzi i udostępnia w swojej siedzibie zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat.
§ 31
powiatu. 3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady powiatu. 4. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
§ 32
spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji. 3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji. 4. Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwło- cznie po ich ustaleniu. 5. Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.
§ 33
który uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się, nie dolicza się do żadnej z grup głosujących. 2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wnio- sek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów – to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzy- stej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus 1 ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całko- wita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów. § 34
1/ określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska przewodniczącego rady i osoby sporządzają- cej protokół, 2/ stwierdzenie prawomocności obrad, 3/ odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji, 4/ uchwalony porządek obrad, 5/ przebieg obrad, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień, 6/ przebieg głosowania i jego wyniki, 7/ podpis przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół. 3. Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski nie wygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady. 4. Protokół z sesji rady powiatu wykłada się do publicznego wglądu na 2 dni przed terminem kolejnej sesji.
Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż do rozpoczęcia sesji rady, na której następuje przyjęcie protokołu. § 35 Obsługę rady powiatu i jej komisji zapewnia wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca w skład starostwa powiatowego. § 36 1. Rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organi- zacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną. 2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w § 11, ust.1, oraz będących członkami zarządu. 3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową. 4. Komisja rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli zlecane przez radę powiatu. 5. Przepis ust.4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę powiatu.
§ 37
rewizyjnej w liczbie 5, w tym zastępcę / zastępców / przewodniczącego i sekre- tarza komisji. 3. Komisja rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez radę powiatu. 4. Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu projekt planu, o którym mowa w ust.3, do dnia 31.12 roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan. 5. Za zgodą rady powiatu, komisja rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nie przewidzianych w rocznym planie kontroli. § 38
1. Komisja rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą wię- kszością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos przewodniczącego komisji. 2. Sekretarz komisji sporządza z jej posiedzenia protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji. 3. Komisja rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników powiato- wych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby. 4. Komisja rewizyjna, za zgodą rady powiatu może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych. § 39 1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność zarządu powiatu i powiatowych jedno- stek organizacyjnych biorąc pod uwagę kryteria: zgodności z prawem, realizacji uchwał rady. 2. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych, przewodniczący komisji rewizyj- nej wyznacza zespół kontrolny składający się z 3 do 5 członków komisji. Przewodniczący komisji udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli określając w nim zakres kontroli. 3. Przewodniczący komisji rewizyjnej, co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli. 4. Członkowie zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust.2. § 40 1. Członek komisji rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przed- miot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych. 2. Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zacho- dzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.
§ 41 1. Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapew- nienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień. 2. Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki. 3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowią- zującego w kontrolowanej jednostce. § 42 1. Zespół kontrolny, w terminie 14 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół komisji rewizyjnej. 2. Komisja rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kiero- wnika kontrolowanej jednostki oraz do zarządu powiatu wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie. 3. Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić komisję rewizyjną o sposobie reali- zacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie, z zastrzeżeniem ust. 4. 4. Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do rady powiatu. Rozstrzygnięcie rady powiatu jest ostateczne. 5. Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez radę, wyników kontroli wykonania budżetu powiatu oraz z reali- zacji rocznego planu kontroli. 6. Sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez radę przedstawia się niezwło- cznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okresowo raz na pół roku. § 43 Członkowie komisji rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeń- stwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, obowiązujących w kontrolowanej jednostce. § 44 1. Rada powiatu, w drodze uchwały, może powoływać ze swojego grona, stałe i doraźne komisje do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy. 2. Komisje podlegają radzie powiatu w całym zakresie swojej działalności, przedkła- dają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności. 3. Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez radę powiatu. Komisja może powołać sekretarza komisji. 4. Radny może być członkiem nie więcej niż 2 komisji stałych, a przewodniczącym - tylko 1. 5. Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia przewodniczący rady na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub komisji. § 45
1/ przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał rady powiatu, 2/ występowanie z inicjatywą uchwałodawczą, 3/ sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał rady, 4/ opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, zarząd lub inne komisje, 5/ przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców powiatu, dotyczących działalności rady i zarządu. 2. Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie. 3. Komisja jest obowiązana przedstawić radzie sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej raz w roku oraz w każdym czasie – na żądanie rady.
§ 46
1. Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu. 2. W posiedzeniach komisji, oprócz jej członków mogą także uczestniczyć: przewodniczący rady, radni nie będący członkami komisji oraz członkowie zarządu powiatu. 3. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy. § 47 1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności: 1/ ustala terminy i porządek posiedzeń, 2/ zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów, 3/ zwołuje posiedzenia komisji, 4/ kieruje obradami komisji, 2. Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji lub przewodniczącego rady. 3. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji, jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący powoływany i odwoływany przez komisję. § 48 1. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. 2. Wnioski odrzucone przez komisję umieszcza się na żądanie wnioskodawcy, w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości, w szczególności w sprawach dotyczących projektów uchwał rady. 3. Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji rady przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca. § 49 1. Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa rada powiatu w uchwale o powołaniu komisji. 2. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej, z uwzględnieniem ust.1. § 50 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych. 2. Klub może utworzyć co najmniej 3 radnych. 3. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna. § 51 1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu rady powiatu w ciągu 14 dni od zebrania założycielskiego. 2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać: 1/ imię i nazwisko przewodniczącego klubu, 2/ listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie, 3/ nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada. 3. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu powiatu. 4. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem powiatu. 5. Przewodniczący klubów radnych są obowiązani przedłożyć przewodniczącemu rady regulaminy klubów w terminie 14 dni od ich uchwalenia. 6. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.
Zarząd Powiatu
§ 52
sta i pozostali członkowie w liczbie 4 osób. 3. Członkowie zarządu powiatu mogą być wybrani również spoza składu rady. 4. Rada powiatu wybiera starostę bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym. 5. Rada powiatu wybiera wicestarostę oraz pozostałych członków zarządu na wnio- sek starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy usta- wowego składu rady, w głosowaniu tajnym. § 53 1. Z członkami zarządu nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru. 2. Czynności z zakresu prawa pracy dotyczących nawiązania stosunku pracy i wynagrodzenia w stosunku do przewodniczącego zarządu wykonuje rada powiatu. 3. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do wicestarosty oraz pozostałych członków zarządu wykonuje przewodniczący zarządu. § 54 1. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa. 2. Do zadań zarządu powiatu należy w szczególności: 1/ przygotowanie projektów uchwał rady, 2/ wykonywanie uchwał rady, 3/ gospodarowanie mieniem powiatu, 4/ wykonywanie budżetu powiatu, 5/ zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, z zastrzeżeń § 66 ust. 5. 3. W realizacji zadań zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu. 4. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. 5. Kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży wykonują określone w ustawach zadania i kompetencje przy pomocy jednostek organizacyjnych tj. komend i inspektoratów. § 54a 1. Powiatową administrację zespoloną stanowią: 1/ starostwo powiatowe, 2/ jednostki organizacyjne powiatu, w tym powiatowy urząd pracy, 3/ jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiato- wych służb inspekcji i straży. 2. Status prawny pracowników starostwa powiatowego i jednostek organizacyjnych powiatu określa odrębna ustawa. § 55 1. Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżą- cymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz. 2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicz- nego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu. Nie dotyczy to wydawania przepisów porządkowych. 3. Czynności o których mowa w ust.2 wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu powiatu. 4. Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego, zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży. 5. Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należącej do właściwości powiatu, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez zarząd powiatu. 6. Starosta może upoważnić na piśmie wicestarostę, poszczególnych członków zarządu powiatu, pracowników starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, do wydania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust. 5 § 56 Do zadań starosty w zakresie organizowania zarządu powiatu należy w szczególności: 1/ przygotowanie projektu porządku obrad zarządu, 2/ określenie czasu i miejsca posiedzenia zarządu, 3/ przygotowanie materiałów do projektowanego porządku obrad, 4/ zapewnienie obsługi posiedzenia zarządu.
§ 57
1. Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach. 2. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu. 3. W razie potrzeby, starosta może zwołać zarząd w innym terminie, a także rozszerzyć porządek obrad. 4. Starosta jest obowiązany zwołać posiedzenie zarządu na pisemny wniosek co naj- mniej dwóch członków zarządu, w terminie 7 dni od złożenia wniosku. § 58
cym, a sekretarz i skarbnik powiatu – z głosem doradczym. starostwa powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, właściwych ze względu na przedmiot obrad. 5.Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, w szczególności radni. § 59 1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompeten- cji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych. 2. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska zarządu. 3. Uchwały zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu. 4. Uchwały zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji. 5. Do podejmowania uchwał przez zarząd stosuje się odpowiednio § 1 ust.1.
§ 60
1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi powiatu. 2. Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonywania uchwał rady powiatu, chyba że rada określi zasady wykonywania swojej uchwały. § 61
w posiedzeniu, a w przypadku, gdy w posiedzeniu zarządu uczestniczyły również inne osoby, w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje w jakim charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu. 3. Protokół z posiedzenia zarządu powinien dokładnie odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowa- nymi przez zarząd. 4. Członkowie zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.
zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust. 5, o ich uwzględnieniu rozstrzyga zarząd. narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej lub służbowej albo ochro- nie danych osobowych. dzeń i uchwał zarządu. § 62 Starosta składa radzie powiatu na każdej sesji informacje z działalności zarządu w okresie od poprzedniej sesji. § 63
ją odrębne przepisy. mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych. 4. Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w ust.3, skarbnik może upoważnić inną osobę. 5. Skarbnik powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej doko- nania na pisemne polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady powiatu i regionalnej izby obrachunkowej.
§ 64 1. Sekretarz powiatu, w imieniu starosty, sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżą- cych zadań przez komórki organizacyjne starostwa, w szczególności nad termino- wym i prawidłowym załatwianiem spraw, przestrzeganiem regulaminu organiza- cyjnego starostwa i instrukcji kancelaryjnej. 2.Ponadto sekretarz powiatu zapewnia merytoryczną i techniczno – organizacyjną obsługę posiedzeń organów kolegialnych powiatu oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielonych przez zarząd powiatu i starostę. § 65 Sekretarz i skarbnik powiatu uczestniczą w pracach zarządu powiatu oraz mogą uczestniczyć w obradach rady powiatu i jej komisji z głosem doradczym. Rozdział 3 Jednostki organizacyjne powiatu powiatowe służby, inspekcje i straże. § 66
w majątek rada powiatu. ją regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu, z zastrzeżeniem ust.5. 5. Szczególne warunki lub zasady powoływania, odwoływania oraz tryb zatrudnia- nia i zwalniania kierowników i pracowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu określają odrębne przepisy. 6. Zarząd powiatu prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych powiatu. Wykaz udostępnia się do publicznego wglądu w starostwie powiatowym.
§ 67.
1/ Komenda Powiatowa Policji w Pińczowie, 2/ Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Pińczowie, 3/ Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Pińczowie, 4/ Powiatowy Inspektorat Weterynaryjny w Pińczowie, 5/ Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Pińczowie. 2. Starosta, sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży: 1/ powołuje i odwołuje ich kierowników, z wyjątkiem kierowników jednostek wymienionych w ust. 1 pkt. 1 i 2, 2/ zatwierdza programy ich działania, 3/ uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu, 4/ w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek, 5/ zleca w uzasadnionych przypadkach prowadzenie kontroli. 3. Uprawnienia starosty i rady powiatu wobec powiatowych służb, inspekcji i straży określają przepisy ustawowe.
Rozdział 4 Gospodarka finansowa powiatu
§ 68 1. Powiat prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu. 2. Budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu 3. Budżet powiatu jest uchwalany przez radę powiatu na rok kalendarzowy zwany dalej “rokiem budżetowym”. § 69
inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji zarządu powiatu. dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu, uwzględniając zasady prawa budżetowego oraz ustalenia rady powiatu. 3. Bez zgody zarządu powiatu, rada powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu powiatu zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów. § 70 Rada powiatu określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności: 1. obowiązki jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży, w toku prac nad projektem budżetu powiatu, 2. wymaganą przez radę powiatu szczegółowość projektu, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach, 3. wymagane materiały informacyjne, które zarząd powiatu powinien przedstawić radzie powiatu wraz z projektem uchwały budżetowej, 4. terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu powiatu. § 71 1. Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego. 2. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie wymienionym w ust.1, do czasu uchwalenia budżetu przez radę powiatu, nie później jednak niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedło- żony radzie powiatu. 3. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust.2 regionalna izba obrachunkowa ustala budżet powiatu najpóźniej do dnia 30 kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust.2. 4. W przypadku, gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, rada powiatu może uchwalić prowizorium budżetowe powiatu na okres objęty prowizorium budżetowym państwa. 5. Uchwałę budżetową powiatu lub uchwałę, o której mowa w ust.4, starosta przed- kłada regionalnej izbie obrachunkowej w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia. § 72
1/ zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu, 2/ emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu, 3/ dokonywania wydatków budżetowych, 4/ zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu, 5/ dysponowania rezerwą budżetu powiatu, 6/ blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą, 3. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez: 1/ jawność debaty budżetowej, 2/ opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu, 3/ przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu powiatu, 4/ ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w ust. 2 pkt. 1 i 2
Rozdział 5 Mienie powiatu § 73 1. Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne. 2. Powiatowymi osobami prawnymi oprócz powiatu, są inne samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają taki status, a także te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie ustaw wyłącznie przez powiat. 3. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nie należącego do innych powiatowych osób prawnych. § 74 1. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd w drodze uchwały. 2. Zarząd może upoważnić pracowników starostwa, kierowników powiatowych służb inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu. 3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 75 Powiat nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych powiatowych osób prawnych, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej. § 76 1. Zarząd mieniem powiatu i jego ochrona powinny być wykonywane ze szczególną starannością. 2. Za właściwe gospodarowanie mieniem powiatu odpowiedzialny jest zarząd powiatu, a także kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu.
Rozdział 6 Przepisy końcowe
§ 77 Zmian statutu dokonuje rada powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia. § 78 Statut powiatu podlega ogłoszeniu w dzienniku urzędowym województwa świętokrzyskiego. § 79 Tekst jednolity opracowany w oparciu o zmiany statutu zawarte w uchwale Rady Powiatu Nr XXIV/117/2001 z dnia 28 sierpnia 2001 roku.
Załącznik Nr 1 do Statutu Powiatu Pińczowskiego
Jednostki Organizacyjne Powiatu
1. Zespół Szkół Rolniczych w Chrobrzu. 2. Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Pińczowie Ul. Armii Krajowej 22. 3. Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Działoszycach. 4. Liceum Ogólnokształcące w Pińczowie. 5. Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Pińczowie 6. Zespół Szkół Zawodowych w Pińczowie 7. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Pińczowie Ul. Batalionów Chłopskich 15 8. Dom Pomocy Społecznej w Pińczowie ul. Wesoła 5 9. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie 10. Powiatowy Zarząd Dróg w Pińczowie ul. Polna 48
Załącznik Nr 2 do Statutu Powiatu Pińczowskiego.
POWIATOWE SŁUŻBY, INSPEKCJE I STRAŻ.
1. Komenda Powiatowa Policji w Pińczowie 2. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Pińczowie 3. Powiatowy Inspektorat Weterynaryjny w Pińczowie 4. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Pińczowie
|
Powiat Pińczowski |