Dom jest jednostką organizacyjna Powiatu Pińczowskiego.
-
Dom jest dysponentem środków budżetowych III stopnia, objętym budżetem Powiatu.
-
Dom Pomocy Społecznej legitymuje się:
-
Numerem identyfikacyjnym: 290398845
-
Numerem statystycznym: P-290398845
-
Numerem identyfikacji podatkowej 662-10-68-747
-
Siedziba Domu znajduje się w Pińczowie ul. Wesoła 5.
Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych, społecznych i religijnych, a w szczególności :
a/. miejsc zamieszkania wyposażonego w niezbędne meble i sprzęt, pościel i bieliznę pościelową oraz środki utrzymania higieny osobistej
b/. odzieży i obuwia
c/. wyżywienia w ramach obowiązujących norm żywnościowych, również dietetycznych zgodnie ze wskazówkami lekarza
d/. opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, z karmieniem, ubieraniem, myciem i kąpaniem osób, które nie mogą samodzielnie wykonywać tych czynności
e/. zabiegów usprawnienia leczniczego, kinezyterapii i fizykoterapii
f/. leków i środków opatrunkowych na zlecenie lekarza Domu
g/. terapii zajęciowej, a także dobrowolnego udziału w pracach na rzecz Domu
h/. dostępu do kultury i rekreacji
Warunki mieszkalne podopiecznych są bardzo dobre. W chwili obecnej Dom dysponuje 37 pokojami, w tym:
Budynek wyposażony m.in. w system alarmu przeciwpożarowego, antywłamaniowego, instalację przyzywową oraz oświetlenie nocne i awaryjne.
Komunikacja wewnętrzna pozioma bez barier architektonicznych. W obiekcie zamontowana jest winda osobowa typu szpitalnego przystosowana do obsługi przez osoby niepełnosprawne.
Teren wokół budynku ogrodzony i urządzony. Ciągi spacerowe oraz wejście główne do budynku przystosowane do poruszania się osób niepełnosprawnych.
Zaplecze techniczne placówki - pomieszczenia kuchni, pralni, magazynowe wystarczające na potrzeby Domu, wyposażone w nowoczesny sprzęt.
Domem kieruje Dyrektor zatrudniany przez Zarząd Powiatu w Pińczowie.
Decyzja w sprawie skierowania osoby do domu pomocy społecznej podejmowana jest na podstawie m.in. następujących dokumentów:
-
pisemnego wniosku osoby ubiegającej się o skierowanie do domu, złożonego do Ośrodka Pomocy Społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu osoby ubiegające się o skierowanie lub opiekuna prawnego;
-
wywiadu środowiskowego (rodzinnego) przeprowadzonego przez pracownika socjalnego Ośrodka właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej się o miejsce w domu pomocy;
-
zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia osoby ubiegającej się o miejsce w DPS
-
opinii ośrodka pomocy społecznej dotyczącej stopnia sprawności osoby ubiegającej się o miejsce w domu pomocy;
-
decyzji o przyznaniu zasiłku stałego z właściwego ośrodka pomocy społecznej lub decyzja organu emerytalno-rentowego ustalającego wysokość renty lub emerytury; bądź renty socjalnej
-
zaświadczenia wnioskodawcy o uprawnieniach kombatanckich w przypadku ubiegania się o DPS dla kombatantów
-
pisemnej zgody osoby ubiegającej się o dom lub jej przedstawiciela ustawowego bądź opiekuna prawnego na ponoszenie opłaty za pobyt w takim domu oraz zgodę na potrącanie opłaty przez ośrodek pomocy społecznej z zasiłku stałego lub przez właściwy organ emerytalno-rentowy ze świadczenia emerytalnego lub rentowego bądź renty socjalnej
-
wywiadu rodzinnego (środowiskowego) u osób zobowiązanych do ponoszenia odpłatności za DPS lub umowa na partycypowanie w tej opłacie
Dokumenty o których mowa, kompletuje ośrodek pomocy społecznej właściwy ze względu na zamieszkanie osoby zainteresowanej lub jego prawnego opiekuna, oraz wydaje decyzję o skierowaniu do domu i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej w dniu jej kierowania. Decyzję o umieszczeniu w domu w imieniu Starosty Powiatu wydaje Powiatowe Centrum Pomocy Społecznej. Odpłatność za pobyt w DPS
Pobyt w domu pomocy
społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.
Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w domu pomocy społecznej o
zasięgu powiatowym - ustala starosta i
ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym, nie później niż do dnia 31 marca
każdego roku;
Obowiązani do wnoszenia
opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są w kolejności:
1) mieszkaniec domu, a w przypadku osób
małoletnich przedstawiciel ustawowy /opiekun prawny/ z dochodów dziecka;
2) małżonek, dzieci, rodzice;
3) gmina, z której osoba została skierowana do
domu pomocy społecznej
- przy czym osoby i gmina określone w pkt 2 i
3 nie mają obowiązku wnoszenia opłat, jeżeli mieszkaniec domu ponosi pełną
odpłatność.
Opłatę za pobyt w domu
pomocy społecznej wnoszą:
1)
mieszkaniec domu, nie
więcej jednak niż 70% swojego dochodu, a w przypadku osób małoletnich
przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, nie więcej niż 70% tego dochodu;
2)
małżonek, dzieci, rodzice
- zgodnie z zawartą umową
a)
w przypadku osoby samotnie gospodarującej, jeżeli dochód jest wyższy niż
300% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, jednak kwota dochodu
pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% tego kryterium,
tj więcej niż 1.626,00 zł (542 zł
x 300% )
b)
w przypadku osoby w rodzinie, jeżeli posiadany dochód na osobę jest wyższy
niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, z tym że przy ustalaniu
dochodu na osobę w rodzinie nie wlicza się mieszkańca domu, chyba że
mieszkaniec domu nie posiada dochodu; kwota dochodu pozostająca po wniesieniu
opłaty nie może być niższa niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie,
tj więcej niż 1.368,00 zł ( 456 zł x 300%).
3)
gmina, z której osoba
została skierowana do domu pomocy społecznej – w wysokości różnicy między
średnim kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej a opłatami wnoszonymi przez
osoby, o których mowa w pkt 1 i 2.
* dochód nett Dla osób skierowanych do domu pomocy społecznej przed 1 stycznia 2004 r. przekazywana jest dotacja z budżetu Wojewody Świętokrzyskiego. Pensjonariusze wnoszą odpłatność za pobyt w wysokości 70% swoich dochodów netto.
|