Uchwała Nr XX/111/2008 |
Uchwała Nr XX/111/2008 w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 180, art. 181, art. 182, art. 183, art. 184 ust. 1 i 2, art. 188 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr249, poz. 2104 ze zm.) Rada Powiatu uchwala, co następuje: § 1 1. Zarząd Powiatu opracowuje i przedkłada Radzie Powiatu projekt budżetu według określonego niniejszą uchwałą trybu pracy. 2. Poprzez czynność „przedkłada” należy rozumieć złożenie projektu budżetu wraz z wymaganą a określoną niniejszą uchwałą dokumentacją Przewodniczącemu Rady Powiatu. § 2 1. W toku prac nad przygotowaniem projektu budżetu z Zarządem Powiatu współpracują: – Kierownicy Wydziałów Starostwa Powiatowego – Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu – Kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży. 2. Niezwłocznie po otrzymaniu informacji z Ministerstwa Finansów i od Wojewody Świętokrzyskiego Skarbnik Powiatu podaje podmiotom wymienionym w ust. 1 założenia do opracowania materiałów planistycznych. 3. W terminie do 30 października podmioty wymienione w ust. 1 przekazują przygotowane materiały planistyczne zawierające w szczególności: – przewidywane wykonanie roku bieżącego, – prognozowane dochody z uwzględnieniem ich źródeł i klasyfikacji budżetowej, – prognozowane wydatki z uwzględnieniem podziału klasyfikacji budżetowej oraz wyodrębnieniem ich rodzajów, – prognozowane przychody i wydatki gospodarstw pomocniczych, dochodów własnych oraz powiatowych funduszy celowych. 4. Materiały planistyczne powinny zawierać: – dane o charakterze liczbowym, a także projekty planów rzeczowych ze szczegółową kalkulacją sporządzoną z uwzględnieniem aktualnych cen oraz przewidywanego wskaźnika inflacji, – wnioski pochodzące od podmiotów ubiegających się o dotacje z budżetu powiatu, niezaliczonych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku i są one podstawą do sporządzenia przez Zarząd Powiatu projektu budżetu. § 3 1. Projekt uchwały budżetowej powiatu określa: 1) prognozowane dochody według źródeł ich pochodzenia i działów klasyfikacji budżetowej w podziale na dochody: – bieżące, – majątkowe, 2) wydatki budżetu powiatu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem: a) wydatków bieżących, w tym w szczególności: – wynagrodzeń – pochodnych od wynagrodzeń, – dotacji, – wydatków na obsługę długu jednostki (odsetki), – wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat, b) wydatków majątkowych, 3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu, 4) przychody i rozchody budżetu powiatu, 5) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów, 6) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej: – przeznaczonych na realizację programów przedakcesyjnych, – pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności, – innych środków w części związanej z realizacją zadań powiatu. 7) plany przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych, 8) plany przychodów i wydatków funduszy celowych, 9) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, 10) upoważnienia dla zarządu jednostki do zaciągania zobowiązań: a) na finansowanie wydatków do limitu roku budżetowego lub limitów na wieloletnie programy inwestycyjne, b) z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym, 11) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych, 12) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych powiatowi odrębnymi ustawami, 13) dotacje inne niż określone w pkt 11 i 12 przekazywane na podstawie odrębnych przepisów związane z realizacją zadań powiatu, 14) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między j.s.t. 2. W projekcie uchwały budżetowej mogą być zawarte: 1) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu powiatu, 2) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w budżecie w zakresie określonym w art.188 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, 3) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu powiatu. § 4 1. Wraz z projektem budżetu Zarząd Powiatu przedkłada Radzie Powiatu następujące materiały informacyjne: 1) objaśnienia, 2) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań, 3) informację o stanie mienia komunalnego. 2. Objaśnienia do projektu dochodów i wydatków zawierają: 1) omówienie poszczególnych źródeł dochodów, 2) omówienie poszczególnych wydatków z wyszczególnieniem: a) wydatków bieżących, b) wydatków majątkowych (w tym inwestycyjnych), c) wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, d) dotacji dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z budżetem powiatu, e) dotacji dla innych podmiotów. 3) omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytowych (pożyczek). 3. Informacja o stanie mienia komunalnego zawiera: 1) dane dotyczące przysługujących powiatowi praw własności, 2) dane dotyczące: a) innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych: użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach b) posiadania, 3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt 1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji, 4) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania, 5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego. § 5 1. Projekt uchwały budżetowej Zarząd Powiatu przyjmuje w formie uchwały zarządu, a następnie przekazuje wraz z wymaganymi niniejszą uchwałą materiałami do: – Rady Powiatu, – Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach celem zaopiniowania, w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. 2. Przewodniczący Rady Powiatu przesyła projekt uchwały wraz z materiałem informacyjnym do prac w Komisjach Stałych Rady. 3. Komisje obradują nad projektem budżetu na posiedzeniach komisji podczas, których wypracowują i kierują wnioski do Zarządu Powiatu. 4. W przypadkach zgłoszenia propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidywanego w projekcie istnieje obowiązek wskazane przez Komisję źródła jego sfinansowania. 5. Zarząd Powiatu rozpatruje zgłoszone wnioski i zajmuje stanowisko w przedmiocie sprawy. Wnioski nie uwzględnione w projekcie uchwały budżetowej wymagają uzasadnienia ze strony Zarządu. 6. Wnioski poszczególnych Komisji wraz ze stanowiskiem Zarządu Powiatu są podstawą do oceny i sformułowania ostatecznej opinii o projekcie budżetu przez Komisję do spraw Budżetu i Finansów. 7. W porządku obrad Sesji Rady Powiatu, na której będzie rozpatrywany projekt uchwały budżetowej powinny być uwzględnione następujące punkty: – odczytanie projektu uchwały budżetowej, – odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o projekcie budżetu, – odczytanie opinii Komisji do spraw Budżetu i Finansów, – dyskusja nad projektem budżetu, – głosowanie nad projektem uchwały budżetowej. § 6 Uchwałę budżetową Rada Powiatu uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż w terminie określonym w ustawie o finansach publicznych. §7 Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż w terminie określonym w ustawie o finansach publicznych, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej. § 8 Traci moc Uchwała Nr XVII/78/2000 Rady Powiatu w Pińczowie z dnia 25 sierpnia 2000 roku w sprawie trybu pracy nad projektem uchwały budżetowej. § 9 Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu. § 10 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Przewodniczący Rady Powiatu mgr Zbigniew Kierkowski UZASADNIENIE do uchwały NR XX/111/2008 Proces tworzenia budżetu powiatu obejmuje opracowanie przez Zarząd Powiatu projektu budżetu. Tryb prac nad projektem budżetu jest poddany regułom ustalonym w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o samorządzie powiatowym, które nałożyły na Radę Powiatu obowiązek podjęcia tzw. uchwały proceduralnej. Uchwała ta jest aktem o charakterze wewnętrznym pozwalającym na samodzielne ustalenie zasad tworzenia budżetu, której adresatami są Zarząd Powiatu oraz kierownicy jednostek organizacyjnych i powinna ona określać w szczegółowości: 1) terminy obowiązujące w toku prac, 2) obowiązki jednostek organizacyjnych uczestniczących w pracach nad projektem, 3) szczegółowość projektu, która powinna być zgodna z przepisami ustawy o finansach publicznych, 4) wymagane materiały informacyjne, które Zarząd Powiatu winien przedstawić wraz z projektem uchwały budżetowej. O wymogach uchwały proceduralnej stanowi art. 53 ustawy o samorządzie powiatowym (j.t Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.), który przez podjęcie niniejszej uchwały zostanie spełniony. |
Powiat Pińczowski |