Przedmiot działalności |
POSTANOWIENIA OGÓLNE Podstawą prawną opracowania niniejszego statutu stanowią przepisy : 1.Ustawa z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty z późniejszymi zmianami ( Dz. U. z 1996r. Nr. 67, poz. 329 i Nr. 106, poz. 496, z 1997r. Nr. 28, poz. 153 i Nr. 141, poz. 943, z 1998r. , Nr. 117, 117, poz. 759 i Nr. 162, poz. 1125 oraz z 2000r. Nr.12, poz. 1104, Nr. 19, poz. 239, i Nr. 48, poz. 550, Nr. 104, poz. 1104, Nr. 1268 i Nr. 122, poz. 1320 ). 2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych ( Dz. U. z 2003 r. Nr.5, poz. 46). 3.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej ( Dz. U. z 2002 r. Nr 223,poz. 1869) 4.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. Nr 11 poz. 114) 5.Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( Dz. U. Nr.173, poz. 1072). §1. 1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna mieści się w Pińczowie przy ul. Spółdzielczej 6. 2. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pińczowie zwana dalej Poradnią jest placówką publiczną, korzystanie z jej usług jest nieodpłatne. 3. Organem prowadzącym Poradnię jest Starostwo Powiatowe w Pińczowie. 4. Nadzór merytoryczny nad Poradnią sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty. 5. Zakres działania Poradni obejmuje udzielanie dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. 6. Terenem działania Poradni jest Powiat Pińczowski. 7. Poradnia udziela pomocy uczniom i nauczycielom przedszkoli, szkół, placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni oraz dzieciom nie uczęszczającym do szkoły, zamieszkałym na terenie działania Poradni. 8. Poradnia działa w ciągu całego roku. 9. Dzienny czas pracy ustala dyrektor Poradni, w uzgodnieniu z organem prowadzącym. 10. Poradnia używa pieczęci podłużnej z napisem : Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ul. Spółdzielcza 6 28-400 Pińczów tel. 041 357 47 01 mail Poradni ppp_pińczow@wp.pl §2 1.Celem Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży szeroko rozumianej pomoc psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży. 2.Do zadań Poradni należy w szczególności : 1/ Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywność uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu 2/ Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży , udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka. 3/ Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych. 4/ Pomoc dzieciom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu planowaniu kariery zawodowej. 5/ Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. 6/ Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów. 7/ Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny. 8/ Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły 3.Poradnia realizuje zadania z uwzględnieniem potrzeb osób korzystających z pomocy Poradni poprzez : 1/ Diagnozę 2/ Konsultację 3/ Terapię 4/ Psychoedukację 5/ Rehabilitację 6/ Doradztwo 7/ Mediację 8/ Interwencję w środowisku ucznia 9/ Działalność profilaktyczną 10/ Działalność informacyjną 4.Poradnia wydaje opinie w sprawach : 1/ Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego. 2/ Pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie. 3/ Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej. 4/ Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. 5/ Zwolnienie ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego. 6/ Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki. 7/ Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy. 8/ Innych określonych w odrębnych przepisach. 5.Poradnia prowadzi działalność orzekającą. Powołane do tego celu zespoły orzekające wydają : 1/ Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. 2/ Orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanej dalej "indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym dla dzieci , których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej, zwanego dalej "przedszkolem" 3/ Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. 4/ Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim 5/ Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. 6/ W miarę potrzeb Poradnia współpracuje z innymi poradniami oraz instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. §3 1.Organami Poradni są : 1/ Dyrektor Poradni. 2/ Rada Pedagogiczna. 2.Do zadań i kompetencji dyrektora Poradni należy w szczególności : 1/ Kierowanie działalnością Poradni oraz reprezentowanie jej na zewnątrz. 2/ Sprawowanie nadzoru pedagogicznego. 3/ Realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji. 4/ Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Poradni. 5/ Zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni. 6/ Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych pracowniko Poradni. 7/ Występowanie z wnioskiem w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników Poradni po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej. 8/ Podpisywanie opinii i orzeczeń. 9/ Powoływanie członków zespołów orzekających i wyznaczenie ich przewodniczącego. 10/ Wydawanie poleceń służbowych wszystkim zatrudnionym w niej pracowników. 11/ Określenie przydziału czynności dla wszystkich zatrudnionych w Poradni pracowników. 12/ Powierzenie dodatkowych zadań do realizacji wszystkim pracownikom Porad zgodnie z potrzebami zapewniającymi prawidłowe funkcjonowanie placówki. 13/ Nadzorowanie pracy wszystkich pracowników Poradni. 3.Do zadań i kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności : 1/ Kompetencje stanowiące : a/ zatwierdzenie planu pracy i projektu rozwoju Poradni b/ podejmowanie uchwał w sprawach innowacji pedagogicznych c/ ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników Poradni d/ tworzenie i uchwalenie Statutu Poradni. 2/ Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności : a/ organizację pracy Poradni, w tym zwłaszcza tygodniowy plan zajęć b/ projekt planu finansowego Poradni c/ wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień d/ propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć. 3/ Inne kompetencje Rady Pedagogicznej a/ Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie dyrektora Poradni b/ Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności 4/ Dyrektor placówki wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ustępie 1, zgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzący placówkę uchyla uchwałę w razie przeprowadzania jej niezgodnie z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne. §4 1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą pracownicy pedagogiczni. 2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Poradni. 3. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie ( semestrze ), po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego Poradnię oraz co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej. 4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady. 5. Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki. 6. Dyrektor i pracownicy zobowiązani są do rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz Poradni, do wyczerpania możliwości negocjacyjnych. 7. W przypadku braku porozumienia pracownik ma prawo dochodzenia roszczeń w trybie określonym w Karcie Nauczyciela i Kodeksie Pracy. §5 1.Na czele Poradni stoi dyrektor odpowiedzialny za całokształt funkcjonowania placówki. Tryb powołania dyrektora i wymagania kwalifikacyjne określają odrębne przepisy. 2. Jeżeli w Poradni będzie zatrudnionych więcej niż 15 pracowników pedagogice może być utworzone stanowisko wicedyrektora. 3. W Poradni mogą być zatrudnieni pracownicy pedagogiczni ; psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, socjolodzy, doradcy zawodowi i rehabilitanci. 4.W Poradni w zależności od potrzeb, zatrudnia się również lekarza ora pracowników socjalnych, którzy ukończyli studia wyższe magisterskie na kierunkach : pedagogika ( w zakresie pracy socjalnej ), a także innych specjalistów potrzebnyc |
Powiat Pińczowski |